– Οι καταναλωτές έχουν μια ακόμη ευκαιρία για να ψωνίσουν σε καλές τιμές, μετά την Black Friday.

Τα φυσικά καταστήματα σήμερα άνοιξαν στις 9:00 το πρωί.

«Σε συνθήκες ακρίβειας ή/και αισχροκέρδειας, η καταναλωτική φρενίτιδα που με εμπορικές τεχνικές δημιουργούν μεγάλοι παράγοντες του εμπορίου, όπως είναι η Cyber Monday έχει ως αποτέλεσμα την υποσυνείδητη άσκηση ψυχολογικής πίεσης στον καταναλωτή, ο οποίος αισθάνεται ότι “πρέπει” να εκμεταλλευτεί τις προσφορές σπεύδοντας στα μαγαζιά. Αντίδοτο στην διαδεδομένη πρακτική, είναι η αυξημένη καταναλωτική συνείδηση, η σύνεση και η περίσκεψη κατά τις αγορές», αυτό σημειώνει η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας με αφορμή ότι τη Δευτέρα 27 Νοεμβρίου 2023 (δηλαδή την πρώτη Δευτέρα μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών που εορτάζεται στις ΗΠΑ), οι καταναλωτές θα έχουν την ευκαιρία για διαδικτυακές αγορές, στο πλαίσιο της Cyber Monday.

Κατά την ημέρα αυτή, τα ηλεκτρονικά καταστήματα παράσχουν προσφορές προς το καταναλωτικό κοινό, στο οποίο δίνεται η ευκαιρία να αγοράσει προϊόντα σε τιμές προσφοράς.

Η ένωση υπενθυμίζει πως για υπεύθυνες αγορές οι καταναλωτές πρέπει να λάβουν υπόψη τους τα εξής:

1 Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα

2 Πριν την αγορά, να διαβάζουν προσεκτικά όλες τις πληροφορίες που ο νόμος απαιτεί από τους εμπόρους να παρέχουν στο καταναλωτικό κοινό, όπως σαφείς γενικές πληροφορίες για την ταυτότητά του (επωνυμία, γεωγραφική διεύθυνση εγκατάστασης, τυχόν αριθμό εμπορικού μητρώου)

3 Όταν γίνεται αναφορά στην τιμή ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, πρέπει να αναφέρεται η συνολική τιμή, στην οποία πρέπει να συμπεριλαμβάνονται ο φόρος και όλα τα πρόσθετα έξοδα

4 Ο καταναλωτής μπορεί να ασκήσει το δικαίωμα υπαναχώρησης από την ηλεκτρονική σύμβαση αζημίως μέσα σε προθεσμία 14 ημερολογιακών ημερών και χωρίς να χρειάζεται να αιτιολογήσει την απόφασή του

5 Οι ρήτρες και όροι των ηλεκτρονικών συναλλαγών πρέπει να είναι κατά τέτοιο τρόπο διατυπωμένοι ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να τους αναγνώσει πριν από τη σύναψη της σύμβασης

6 Αν η υποβολή της διαδικτυακής παραγγελίας από τον καταναλωτή απαιτεί την ενεργοποίηση εικονιδίου επιλογής, σε αυτό πρέπει να αναγράφεται με ευκρίνεια ότι η παραγγελία πραγματοποιείται με υποχρέωση πληρωμής

7 Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες

8 Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς και ιδίως το αν υπάρχουν χρεώσεις όπως π.χ. τόκοι

9 Κατά την ανακοίνωση μείωσης τιμής είναι υποχρεωτικό να αναγράφεται ρητά η προγενέστερη τιμή ή τιμή αναφοράς βάσει της οποίας εφαρμόζεται η έκπτωση. Η τιμή αναφοράς είναι η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά την περίοδο των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Προσοχή: Στην πιθανή έκπτωση κατά τη Cyber Monday, ως χαμηλότερη τιμή αναφοράς είναι αυτή που εφάρμοσε ο έμπορος τη Black Friday (εφόσον την ημέρα εκείνη μείωσε την τιμή)

10 Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής

11 Αν το προϊόν που θα παραδοθεί έχει ελάττωμα, ο αγοραστής έχει δικαίωμα να ζητήσει διόρθωση ή αντικατάσταση χωρίς δική του επιβάρυνση, ή εναλλακτικά δικαίωμα μείωσης του τιμήματος ή υπαναχώρησης.

12 Να αποφεύγεται η ολοσχερής εξόφληση των προϊόντων μέσω τραπεζικής κατάθεσης πριν από την παράδοσή τους, εκτός εάν εμπιστευόμαστε απόλυτα το κύρος και την εμπορική φήμη του πωλητή

13 Προσέχουμε τις ενδεχόμενες «κρυφές χρεώσεις» όπως το κόστος της εμπορικής εγγύησης που τυχόν παρέχει ο προμηθευτής, το κόστος της μεταφοράς και εγκατάστασης, το κόστος της επιστροφής ελαττωματικού προϊόντος κλπ.
Τι να προσέχουν οι καταναλωτές την Cyber Monday

Xθες, Παρασκευή 24 Νοεμβρίου, στην τηλεόραση της ΕΡΤ μίλησε η πρόεδρος του ΕΚΠΟΙΖΩ Παναγιώτα Καλαποθαράκου με αφορμή την Black Friday και την Cyber Monday και τις προσφορές που κάνουν τα καταστήματα στους καταναλωτές.

«Η εμπειρία μας ως ένωση καταναλωτών έχει δείξει ότι δεν είναι τόσο μεγάλες οι εκπτώσεις στην Black Friday και έχει χαθεί το πνεύμα της ημέρας. Βλέπουμε να επιμηκύνεται μια εβδομάδα ή ένα μήνα και έτσι αλλοιώνεται το πνεύμα της ημέρας με αποτέλεσμα οι εκπτώσεις να είναι από 10-30% και σε κάποιες περιπτώσεις 50%», διαπιστώνει η κυρία Καλαποθαράκου η οποία αναφέρθηκε στο κατά πόσο είναι πραγματικές οι εκπτώσεις στα προϊόντα. «Με βάση τη διάταξη που ισχύει, η τιμή αναφοράς πάνω στην οποία θα γίνει η έκπτωση πρέπει να είναι η χαμηλότερη του τελευταίου μήνα. Αρα είναι αρμόδιο το υπουργείο να ελέγξει αν ένα κατάστημα κάνει πραγματική έκπτωση. Υπάρχουν εργαλεία διαδικτυακά για αυτή τη δουλειά».

Πρόσθεσε επίσης ότι «αυτό για τον καταναλωτή είναι δύσκολο γιατί πρέπει να έχει κάνει επιτόπια έρευνα αγοράς τις προηγούμενες μέρες. Η συμπεριφορά όμως των καταναλωτών αλλάζει και πλέον επισκέπτονται ηλεκτρονικά καταστήματα ακόμα και για προϊόντα ένδυσης-υπόδησης, πολύ περισσότερο για ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές. Εκεί ο καταναλωτής πρέπει να γνωρίζει ότι έχει το δικαίωμα υπαναχώρησης, δηλαδή έχει περιθώριο 14 ημερολογιακές μέρες να επιστρέψει το προϊόν χωρίς να χρεωθεί γιατί το μετάνιωσε».

Η κυρία Καλαποθαράκου τόνισε επίσης ότι «πρέπει ο καταναλωτής να αγοράζει από αξιόπιστα καταστήματα. Έχουμε πολλές καταγγελίες στην ΕΚΠΟΙΖΩ όπου πολλοί καταναλωτές έχουν κάνει αγορές, έχουν πληρώσει και δεν έχουν λάβει ποτέ τα προϊόντα που αγόρασαν. Οι επιτήδειοι εξαφανίζονται στη συνέχεια. Η αξιοπιστία του καταστήματος είναι το Α και το Ω. Με βάση τη νομοθεσία θα πρέπει να υπάρχει η εμπορική επωνυμία, κινητό και σταθερό τηλέφωνο, ο αριθμός του ΓΕΜΗ, να διαβάσει κριτικές για το συγκεκριμένο κατάστημα. Πάντα να ζητά απόδειξη ο καταναλωτής».

Τέλος, η πρόεδρος του ΕΚΠΟΙΖΩ υποστήριξε ότι «πρέπει οι καταναλωτές να προσπαθούν στις ηλεκτρονικές αγορές να πληρώνουν με αντικαταβολή ή προπληρωμένη κάρτα. Να αποφεύγουν την κατάθεση στον τραπεζικό λογαριασμό του καταστήματος ή της εταιρείας που συναλλάσσονται. Αν η αγορά γίνει με προπληρωμένη κάρτα υπάρχει η ασφάλεια ότι δεν θα υπεισέλθει άλλος για να αφαιρέσει και άλλα ποσά από την πιστωτική κάρτα».