Τουλάχιστον δύο χρόνια υπομονή, θα χρειαστεί να κάνουν τα ελληνικά νοικοκυριά, προκειμένου να ελαφρύνουν τους αφού τότε, προβλέπεται η ολοκλήρωση της τρίτης φάσης διασύνδεσης των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα.

Η μείωση στα τιμολόγια του θα προέλθει από τον περιορισμό των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) που σήμερα πληρώνουν όλοι οι καταναλωτές για να απολαμβάνουν φθηνότερα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας οι κάτοικοι των νησιών.

Η σημασία που αποδίδει η κυβέρνηση στα έργα της ηλέκτρισης των νησιών και οι ισχυρές πιέσεις που ασκήθηκαν και από την ΡΑΕ το προηγούμενο διάστημα, ώστε να μπουν αυστηρά χρονοδιαγράμματα, αποτυπώνονται και στα νέα πλάνα του ΑΔΜΗΕ.

Όπως ανακοίνωσε χθες, ο διευθύνων σύμβουλος κ. Μανούσος Μανουσάκης, η γ΄φάση επιταχύνεται κατά 2 χρόνια ώστε από τα τέλη του 2022, να ολοκληρωθεί τέλη του 2020. Σχετικές αποφάσεις θα ληφθούν σήμερα από το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας. Η γ΄ φάση προβλέπει την πόντιση δεύτερου καλωδίου από το Λαύριο στη Σύρο με κόστος 100 εκατ. ευρώ.

Η αποκλιμάκωση του κόστους στα τιμολόγια θα είναι σταδιακή και θα αρχίσει να γίνεται ορατή από τον επόμενο μήνα, καθώς ολοκληρώνεται η α’ φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων (Σύρος, Πάρος, Μύκονος με Λαύριο). Πρόσφατα ηλεκτρίστηκε το καλώδιο διασύνδεσης Λαυρίου – Σύρου και έως τις 20 Φεβρουαρίου, οι κάτοικοι του νησιού θα ηλεκτροδοτούνται από το διασυνδεδεμένο σύστημα, στέλνοντας σε ψυχρή εφεδρεία τις ντιζελοκίνητες μονάδες της ΔΕΗ. Από τον Μάρτιο, τα φορτία θα φτάσουν και στην Μύκονο.

Το έργο που κόστισε 245 εκατ. ευρώ, εκτιμάται ότι θα αποφέρει ετήσια οφέλη ύψους 80 εκατ. ευρώ και θα αποσβεστεί σε τρία χρόνια. Το παζλ συμπληρώνουν οι διασυνδέσεις της β΄φάσης (σύνδεση Πάρου – Νάξου, Νάξου – Μυκόνου, αναβάθμιση της υφιστάμενης καλωδιακής σύνδεσης Άνδρος – Λιβάδι και Άνδρος – Τήνος), για τις οποίες χθες η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ ανακοίνωσε πρόοδο εργασιών. Το έργο συνολικού ύψους 80 εκ. ευρώ βρίσκεται στο στάδιο της αξιολόγησης των τεχνικών και οικονομικών προσφορών.

Εξελίξεις υπάρχουν και με τις διασυνδέσεις Πελοποννήσου-Κρήτης (μικρή διασύνδεση) και Κρήτης-Ηπειρωτικού συστήματος (μεγάλη διασύνδεση). Μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου προβλέπεται να βγουν τα τεύχη δημοπράτησης της μικρής διασύνδεσης της Κρήτης ύψους 330 εκατ. ευρώ. Το έργο προβλέπεται να είναι έτοιμο το πρώτο εξάμηνο του 2020. Για την μεγάλη διασύνδεση (Αττική – Κρήτη), η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ αποκάλυψε χθες ότι υπάρχουν συζητήσεις, ώστε το έργο να αποτελέσει τμήμα του Eurasia Interconnector, που προβλέπει τη διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου – Ισραήλ. Εάν προχωρήσουν οι συζητήσεις θα δημιουργηθεί ένας κοινός φορέας, στον οποίο ο ΑΔΜΗΕ θα ελέγχει το 51%. Ωστόσο το έργο, όπως σημειώθηκε χθες θα προχωρήσει ανεξάρτητα και θα “κουμπώσει” με τον Eurasia, εφόσον οριστικοποιηθεί η κατασκευή του.

Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, στον οποίο συμμετέχει με 24% και η Κινεζική State Grid ανέφερε χθες ότι για το 2017 η εταιρεία θα εμφανίσει κέρδη 55 εκ. ευρώ με σημαντική ρευστότητα.

Το Σεπτέμβριο του 2017 τα ταμειακά διαθέσιμα ανέρχονταν σε 255 εκ. ευρώ. Στον ΑΔΜΗΕ βρίσκεται σε εξέλιξη πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου 100 ατόμων με σχέδιο πρόσληψης μέσω 76 εργαζομένων.

Τέλος, για το δεκαετές επιχειρησιακό πλάνο 2019-2028, μετατίθενται οι σχεδιασμοί για την τέταρτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων. Η σχετική μελέτη ολοκληρώθηκε στα τέλη του 2017 και περιλαμβάνει τη διασύνδεση Λαυρίου – Σερίφου, Σερίφου – Μήλου, Μήλου – Σαντορίνης και Σαντορίνης με Πάρο ή Νάξο.