: Η πανδημία του νέου κωρονοιού CoVid-19 έχει προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση και έχει επιφέρει πολλές αλλαγές στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2020. Αν ανοίξει κανείς ένα οποιοδήποτε ιστότοπο θα διαβάσει πολλές επιστολές και άρθρα διαμαρτυρίας από γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς για τις αλλαγές στην , τις αδικίες του συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και το αντίκτυπο αυτών στην ψυχολογία των μαθητών.

Πολλές όμως από αυτές περιέχουν μονόπλευρες απόψεις και επιπόλαια συμπεράσματα χωρίς να αναγνωρίζουν την ανάγκη διασφάλισης ενός αξιοκρατικού και εφικτού τρόπου εισαγωγής στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Αρχίζοντας από το θέμα της μείωσης της εξεταστέας ύλης για τους υποψήφιους των Πανελλαδικών με το νέο σύστημα. Σύμφωνα με την σχετική απόφαση της Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Ζαχαράκη, η οποία βασίστηκε στις εισηγήσεις του Ι.Ε.Π. και του Ε.Ο.Ε. – αρμόδια όργανα για την παρακολούθηση της εξέλιξης της διδασκαλίας της ύλης και διεξαγωγής των εξετάσεων – καθώς και στο μέγεθος της ύλης που έχει καλυφθεί από κάθε σχολείο, όπως ζητήθηκε να καταγραφεί και να αποσταλεί στο ΥΠΑΙΘ, αναπροσαρμόστηκε η εξεταστέα ύλη με μειώσεις σε όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα κατά περίπου 30%. Πολλοί βιάστηκαν και άρχισαν να εντοπίζουν μελανά σημεία στην ανωτέρω απόφαση, όπως η μεγάλη περικοπή ύλης στα μαθήματα. Πράγματι, στα μάτια όλων μας φαίνονται μεγάλες οι μειώσεις αλλά έχουν δικαιολογημένο χαρακτήρα. Η ύλη αυτή περιλαμβάνει ότι έχει διδαχθεί στην φυσική τάξη έως τις 11 Μαρτίου.

Τίποτα παραπάνω. Αλήθεια είναι πως αφαιρέθηκαν κεφάλαια που ήταν σημαντικά για κάθε μάθημα (π.χ. Φυσική : Μηχανική Στερεού, Χημεία : Οργανική Χημεία κλπ) και μπορεί αυτό να στεναχώρησε κάποιους αλλά το ζητούμενο είναι ότι δεν είχαν προλάβει να διδαχθούν στο σχολείο. Συνεπώς, είναι λογική η διαγραφή τους. Δεν είναι ρεαλιστικά δυνατόν να απαιτείται από μερικούς να περικοπεί περαιτέρω η ύλη ούτε να διεξαχθούν ξεχωριστές εξετάσεις με το πρόσχημα ότι ίσως κάποιο σχολείο της επικράτειας ακολούθησε διαφορετική πορεία στην διδασκαλία κάποιου μαθήματος.

Για το δεύτερο ζήτημα περί των ανισοτήτων του παλαιού συστήματος με το νέο αναφορικά με την εξεταστέα ύλη η απάντηση είναι απλή. Δεν υφίστανται αδικίες γιατί οι μαθητές που επέλεξαν το παλαιό σύστημα έχουν διδαχθεί πλήρως την εξεταστέα ύλη στο σχολείο. Η φετινή χρονιά λειτουργεί ως χρονιά επανάληψης και όχι εκ νέου διδασκαλίας. Τα επιχειρήματα σχετικά με την οικονομική δυσκολία οικογενειών να καλύψουν τα δίδακτρα των φροντιστηρίων και το ψυχολογικό φόρτο αυτών των υποψηφίων δεν επιτάσσουν την μείωση της ύλης τους, αφού η αναπροσαρμογή της ύλης έχει ως μοναδικό σκοπό την επίλυση των άμεσων προβλημάτων στην σχολική διδασκαλία που δημιουργεί η παρούσα κατάσταση και τίποτα παραπάνω. Πρέπει, ακόμη, να σημειωθεί πως ήταν επιλογή και όχι υποχρέωση των απόφοιτων να εξεταστούν με το παλαιό σύστημα, που σημαίνει πως εξ αρχής γνώριζαν το τι επέλεξαν ( με ότι αυτό συμπεριλαμβάνει : καθορισμένη εξεταστέα ύλη, αναλογικότητα στα ποσοστά εισαγωγής εισακτέων υποψηφίων με το παλαιό σύστημα κ.α.).

Τέλος, η προσωπική μου άποψη για το τρίτο θέμα, δηλαδή για την ψυχολογική κατάσταση των υποψηφίων, είναι πως το άγχος δεν ωφελεί πουθενά αλλά προξενεί κι άλλα προβλήματα. Οι πανελλαδικές δεν είναι το τέλος του κόσμου, η στιγμή που κρίνεται το άτομο ούτε η στιγμή που καθορίζεται το μέλλον του. Πλέον ο καθένας μας έχει πολλές και διαφορετικές διεξόδους ακόμα και αν δεν περάσει στην σχολή που επιθυμεί. Πρέπει να καταβάλουμε την μέγιστη δυνατή προσπάθεια και να προετοιμαστούμε στο καλύτερο δυνατό βαθμό αλλά χωρίς αυτό να διαβρώνει τον ψυχολογικό μας κόσμο, αφού αυτό είναι πιο επιζήμιο από το να μην περάσουμε! Είμαστε άνθρωποι και όσο και να προετοιμαστούμε υπάρχει η πιθανότητα λάθους ή/και αποτυχίας. Για αυτό δεν πρέπει να φοβόμαστε αυτή την πιθανότητα αλλά να αποδεχτούμε ότι υπάρχει. Η αυξομείωση της ύλης, το νέο εκπαιδευτικό σύστημα ή οι όποιες άλλες αλλαγές (σ.σ. και συνέβησαν πολλές αλλαγές για τους μαθητές τις γενιάς του 2002) δεν πρέπει να προκαλούν φόβο αφού για όλους μας ισχύει το ίδιο σύστημα, το οποίο έχει δικλείδες ασφαλείας όπως η μεταβλητότητα των βάσεων ανάλογα με τις επιδόσεις και επιλογές των εξεταζόμενων. Όλοι μας βιώνουμε την ίδια κατάσταση και για αυτό απλώς πρέπει να χαλαρώσουμε και να δώσουμε τον καλύτερο εαυτό μας, χωρίς πιέσεις και στρες.

Συνοψίζοντας, λοιπόν, οι αλλαγές που έγιναν ήταν αιτιολογημένες από την παγκόσμια κρίση που βιώνουμε. Δεν πρέπει να αντιπολιτευόμαστε και να κατακρίνουμε όποιο έκτακτο μέτρο μόνο για όφελος μας αλλά να κατανοήσουμε και να αποδεχθούμε τις προσπάθειες διάσωσης της σχολικής και ακαδημαϊκής χρονιάς, έχοντας συλλογικό πνεύμα και αναλαμβάνοντας την κοινωνική ευθύνη που μας αναλογεί. Είναι απαράδεκτο να ζητάμε και την πίτα ολόκληρη και τον σκύλο χορτάτο, απαιτώντας μειώσεις και αλλαγές που προωθούν φαινομενικά την μείωση του άγχους και την βελτίωση των συνθηκών εξέτασης των μαθητών, καθώς οι απαιτήσεις αυτές είναι μόνο σοφίσματα προς εξυπηρέτηση ιδίων στόχων.

Ι.Μ.Σ.
Μαθητής Γ Λυκείου
Υποψήφιος Πανελλαδικών 2020 με το νέο σύστημα