Στην Ελλάδα του 21ου αιώνα ο ήλιος της παιδείας μετά από 10 έτη οικονομικής κρίσης και ιδιαίτερα μετά από τους συνεχείς πειραματισμούς της προηγούμενης κυβέρνησης, είναι στη Δύση.

Παληγιάννης Βασίλειος
Αιρετός Κ.Υ.Σ.Π.Ε.

Το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας χρειάζεται συνολική αναμόρφωση. Τα συσσωρευμένα χρόνια προβλήματα, η αίσθηση αδιεξόδου που προκαλούν τα σπασμωδικά και ασύνδετα μεταξύ τους εκπαιδευτικά μέτρα που λαμβάνονται κατά καιρούς και κυρίως η απουσία κοινωνικού διαλόγου, είναι οι κύριοι λόγοι που έχουν οδηγήσει σε έκρηξη τον χώρο της παιδείας. Η κατάσταση αυτή δεν επιτρέπεται να συνεχιστεί. Η παιδεία δεν αντέχει άλλα πλήγματα. Είναι ανάγκη να αλλάξουμε το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για ένα σχολείο που θα ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις και προκλήσεις της εποχής και θα καθιστά ικανά τα παιδιά μας να σταθούν επάξια στο δύσκολο ευρωπαϊκό και παγκόσμιο περιβάλλον.

Η εθνική διάσταση της παιδείας απαιτεί έναν ουσιαστικό, γόνιμο, συστηματικό διάλογο, αίσθημα ευθύνης από όλους, αλλαγή νοοτροπίας, αποφασιστικότητα, σοβαρότητα, υπευθυνότητα, αξιοποίηση όλων των δυνάμεων του τόπου ώστε να χαραχθεί μία εκπαιδευτική πολιτική ικανή να αντέξει στο χρόνο, στις αλλαγές υπουργών και κυβερνήσεων. Φτάνει πια το ράβε-ξήλωνε. Έφτασε, επιτέλους, η ώρα να χαράξουμε έναν μακροχρόνιο εκπαιδευτικό σχεδιασμό για την αναμόρφωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Δυστυχώς και η σημερινή ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ. επέλεξε, στην πιο ακατάλληλη συγκυρία εν μέσω πανδημίας, απαγόρευσης κυκλοφορίας και εν μέσω διακοπών του Πάσχα, χωρίς διάλογο με τα θεσμικά όργανα (Δ.Ο.Ε., Ο.Λ.Μ.Ε.) να δώσει στη δημοσιότητα το πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία!

Υιοθέτησε μία καταδικασμένη πρακτική της προηγούμενης κυβέρνησης (κατάργηση του Ε.Α.Ε.Π. στις διακοπές του Πάσχα, υπογραφή του Π.Δ. 79 στις διακοπές του καλοκαιριού, σύστημα προσλήψεων εκπαιδευτικών στις διακοπές των Χριστουγέννων κλπ).

Το νομοσχέδιο δημιούργησε ανησυχία, πολλά ερωτηματικά, ως προς την αποτελεσματικότητά του και τη σκοπιμότητά του καθώς και έντονες αντιδράσεις των εκπαιδευτικών.

Ανεξάρτητα από τις αλλαγές που φέρνει (λίγες θετικές και πολλές αρνητικές) από τη στιγμή που δεν είναι προϊόν διαλόγου με τους εμπλεκόμενους φορείς η μόνη λύση είναι η απόσυρση του σχεδίου νόμου και η έναρξη ενός θεσμικού, σοβαρού, ουσιαστικού και αποτελεσματικού διαλόγου.

Πιστεύουμε ακράδαντα ότι η σταθερότητα και η βιωσιμότητα του εκπαιδευτικού συστήματος μπορεί να προέλθει μόνο μέσα από ένα θαρραλέο και ειλικρινή διάλογο. Προϋπόθεση για την επιτυχία του διαλόγου είναι να διεξαχθεί έστω και τώρα, μέσα σε ένα ήπιο κλίμα χωρίς προκαταλήψεις.

Αν πιστεύουμε ότι όλα είναι θέμα παιδείας, οφείλουμε να συμβάλλουμε στη διαμόρφωση μιας καλύτερης παιδείας για μία καλύτερη Ελλάδα.

Η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ. οφείλει να μην προχωρήσει στην κατάθεση και ψήφιση του πολυνομοσχεδίου αν δεν πραγματοποιηθεί ο θεσμικός διάλογος για όλα τα θέματα της εκπαίδευσης και δεν υπάρξει συναίνεση της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Ας είναι η πράξη αυτή μια αναγνώριση του έργου και της προσφοράς των εκπαιδευτικών που κρατούν όρθιο το δημόσιο σχολείο σ΄ αυτές τις δύσκολες στιγμές που βιώνουμε όλοι μας αλλά και έκφραση της βούλησης να χαραχτεί μια εκπαιδευτική πολιτική ικανή να αντέξει στο χρόνο.