«, Τράπεζα Θεμάτων, εξετάσεις PISA, ενδοσχολικές εξετάσεις, πανελλαδικές εξετάσεις, διαγωνίσματα τετράμηνου, ωριαία διαγωνίσματα, 15λεπτα τεστ. Γι’αυτά κάνουν λόγο σε ανακοίνωσή τους οι ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΔΕ

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ:

Αν ένας μαθητής ή μια μαθήτρια απαντούσε στο ερώτημα ποια είναι η μαθησιακή διαδικασία στο λύκειο σήμερα, θα απαντούσε με την παραπάνω περιγραφή.

Διαχρονικά οι εξετάσεις διαμόρφωναν και το παιδαγωγικό μέσο ελέγχου των μαθητών και μαθητριών σχετικά με το μαθησιακό τους επίπεδο. Άσχετα αν οι εξετάσεις κατάφερναν να το κάνουν ή όχι, αποτελεί κοινωνική πραγματικότητα.

Αυτή η πραγματικότητα στη σημερινή εποχή, και με βάση τους νόμους που ψήφισε η κυβέρνηση της ΝΔ, αποτυπώνεται σε όλες αυτές τις εξετάσεις που αναφέρονται πιο πάνω. Φυσικά την ίδια αντίληψη περί εξετάσεων και του ρόλου τους στη εκπαιδευτική διαδικασία και ιδιαίτερα στον τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ είχαμε και με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, με την αύξηση των ωρών διδασκαλίας των μαθημάτων προσανατολισμού και την εκμηδένιση των μαθημάτων γενικής παιδείας.

Η δημιουργία και η ένταση των εξετάσεων σε ένα σχολείο διαμορφώνει και το πλαίσιο λειτουργίας του και το κέντρο βάρους του. Οι όλο και περισσότερες εξετάσεις, οι κάθε είδους εξετάσεις αποτυπώνουν ανάμεσα στα άλλα και τον προσανατολισμό του σχολείου. Οι ταξικοί φραγμοί εντείνονται, τα φίλτρα γίνονται όλο και πιο αδιαπέραστα και η εφαρμογή της νεοφιλελεύθερης πολιτικής της κυβέρνησης της ΝΔ, της ΕΕ και του ΟΟΣΑ στην εκπαίδευση γίνεται ακόμα πιο βαθειά.

Στόχος των εξετάσεων είναι να μείνουν εκτός βασικής αλλά και πανεπιστημιακής εκπαίδευσης όλο και περισσότερα παιδιά και κυρίως αυτά που προέρχονται από φτωχά λαϊκά κοινωνικά στρώματα και να υπάρξει και με αυτό τον τρόπο η αναπαραγωγή του συστήματος και ο κοινωνικός καταμερισμός της εργασίας ανάλογα με την κοινωνική προέλευση.

Πιο συγκεκριμένα:

Φέτος έμειναν εκτός εισαγωγής στα ΑΕΙ περίπου 40.000 παιδιά λόγω της εφαρμογής της ΕΒΕ. Πέρασαν το κατώφλι των ΑΕΙ τα ⅔ των παιδιών που έδιναν εξετάσεις.

Συγκεκριμένα, από τους συνολικά 99.305 μαθητές, 61.682 υποψήφιοι σε ΓΕΛ και ΕΠΑΛ εισήχθησαν στα Πανεπιστήμια, στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, στην ΑΣΠΑΙΤΕ, στην ΑΣΤΕ, στις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές και στις Ακαδημίες της Πυροσβεστικής, του Εμπορικού Ναυτικού και του Λιμενικού Σώματος. Εκτός έμειναν 37.623, με τους κολεγιάρχες να τρίβουν για άλλη μία χρονιά τα χέρια τους.

Αναλυτικότερα, μόλις το 68,83% των υποψηφίων επιλογής ΓΕΛ μπαίνει στα ΑΕΙ, με 22.449 να αποκλείονται. Η μεγάλη σφαγή έγινε στα ΕΠΑΛ όπου μένουν εκτός 11.216 από τους 17.619 μαθητές.

Ένα μέτρο που καταδεικνύει άμεσα την τοξικότητά του, γιατί αυτοί που μένουν εκτός ΑΕΙ, εκτός από μερικές κραυγαλέες περιπτώσεις, είναι παιδιά των οικονομικά αδύναμων κοινωνικών τάξεων, παιδιά που κατάγονται από χαμηλά κοινωνικά οικονομικά στρώματα και δεν μπόρεσαν να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό του συστήματος εισαγωγής. Παιδιά που οι οικογένειές τους των οποίων θα στερηθούν τα πάντα για να μπορέσουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στα αμφιλεγόμενα ιδιωτικά κολέγια τα οποία με πολλή σπουδή η κυβέρνηση τα προωθεί. Εξ ου και τα ίσα έχουν ίδια επαγγελματικά δικαιώματα τα πτυχία τους με εκείνα τα αντίστοιχα των δημοσίων ΑΕΙ, με νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση της ΝΔ.

Εξετάσεις PISA

Φέτος για πρώτη φορά και πειραματικά πραγματοποιήθηκαν οι Εξετάσεις PISA στην ΣΤ’ Δημοτικού και στην Γ’ Γυμνασίου. Από τη σχολική χρονιά 2022 -2023 θα γενικευτεί η εφαρμογή τους σε όλα τα Δημοτικά και Γυμνάσια της Ελλάδας. Στόχος τους είναι ο διαγωνισμός να πάρει τον χαρακτήρα της πανελλαδικής αποτύπωσης των επιδόσεων των μαθητών σε κομβικά σημεία για κάθε βαθμίδα. Στο τέλος του Αβάθμιας εκπαίδευσης και στο τέλος της υποχρεωτικής Ββάθμιας εκπαίδευσης. Με βάση τα αποτελέσματα αυτών των εξετάσεων θα βγαίνουν και τα συμπεράσματα, όπου η πολιτεία και η κάθε κυβέρνηση θα παρεμβαίνει με “διορθωτικές κινήσεις”, όπως αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, χρηματοδότηση στο πλαίσιο της αυτονομίας της σχολικής μονάδας με στόχο τα περίφημα σχολεία charters schools του αγγλοσαξωνικου μοντέλου.

Τράπεζα θεμάτων

Για πρώτη φορά φέτος εφαρμόστηκε κι ο νόμος για την τράπεζα θεμάτων στις προαγωγές Εξετάσεις των Α και Β τάξεων όλων των τύπων λυκείων. Μάλιστα εφαρμόστηκε σε μια περίοδο όπου τα παιδιά προέρχονται από δύσκολες συνθήκες φοίτησης και διαβίωσης, μετά από σχεδόν δύο χρόνια τηλε-“εκπαίδευσης”, εγκλεισμού και με σοβαρότατες ελλείψεις εκπαιδευτικών στη ζωντανή μαθησιακή διαδικασία λόγω της πανδημίας. Η τράπεζα θεμάτων θα εφαρμοστεί από την επόμενη χρονιά και στην Γ’ λυκείου.

Οι εξετάσεις μέσω της τράπεζας θεμάτων είναι μικρές πανελλαδικές εξετάσεις δηλαδή σε όλες της τάξεις του λυκείου. Στόχος η απογοήτευση και η εσωτερίκευση της αποτυχίας των μαθητών και των μαθητριών για να στραφούν όχι στην επαγγελματική εκπαίδευση, που αποτελούσε τον στόχο του συστήματος πριν λίγα χρόνια, αλλά κυρίως να παρατήσουν τη συνέχιση των σπουδών τους στο λύκειο, και να ακολουθήσουν τη μεταγυμνασιακή μαθητεία που στέλνει βορά στους εργοδότες φτηνό, σχεδόν μη αμειβόμενο προσωπικό, προωθώντας παράλληλα την εργασία ανηλίκων, διαμορφώνοντας και με αυτόν τον τρόπο τους μελλοντικά ευέλικτους εργαζόμενους χωρίς εργασιακά ασφαλιστικά δικαιώματα.

Η απαξίωση, η αποδόμηση κι εν τέλει η διάλυση του δημοσίου και δωρεάν σχολείου αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης, του ΟΟΣΑ και της ΕΕ. Παράλληλα, η ενίσχυση του ιδιωτικής εκπαίδευσης και της κερδοφορίας του κεφαλαίου, μέσω των διαφόρων καναλιών που επιλέγει η κυβέρνηση. Αυτά τα δύο στοιχεία αποτελούν και το DNA της πολιτικής της κυβέρνησης της ΝΔ και δεν αφορά μόνο την εκπαίδευση αλλά οτιδήποτε είναι δημόσιο και έχει κοινωνικό χαρακτήρα.

Αυτή τη στιγμή χρειάζεται περισσότερο από ποτέ άλλοτε να συγκροτηθεί ένα εκπαιδευτικό κίνημα – μέτωπο εκπαιδευτικών, μαθητών, φοιτητών και γονιών που να ζητάει την κατάργηση όλων αυτών των εξετάσεων και την ουσιαστική ενίσχυση των διαδικασιών απόκτησης της ολόπλευρης γνώσης σε όλες της βαθμίδες της εκπαίδευσης. Από το δημοτικό στο γυμνάσιο και στη συνέχεια στο λύκειο.

Χρειάζεται τα πρωτοβάθμια σωματεία (ΕΛΜΕ και ΣΕΠΕ) να μπουν μπροστά και να συντονίσουν τη δύναμή τους και να ενώσουν τους αγώνες τους, απαιτώντας την ανατροπή της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής της κυβέρνησης της ΝΔ και κάθε επίδοξου συνεχιστεί της πολιτικής της ΕΕ και του ΟΟΣΑ.

Χρειάζονται μαζικοί και παρατεταμένοι αγώνες για να ανατραπεί αυτή η κατάσταση και απαιτούμε:

● Ενιαίο δωδεκάχρονο δωρεάν δημόσιο υποχρεωτικό σχολείο για όλους, με δίχρονη δημόσια και δωρεάν προσχολική αγωγή!

● Υπεράσπιση και διεύρυνση των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών και των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών και μαθητριών.

● Κατάργηση της ΕΒΕ, της ισοτιμίας κολεγίων – ΑΕΙ και του νόμου 4777/21 για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, του νόμου Κεραμέως-Χρυσοχοΐδη και του νέου νόμου-πλαίσιο για τα ΑΕΙ

● Ουσιαστική αύξηση του αριθμού των εισακτέων.

● Κατάργηση της τράπεζας θεμάτων και των εξετάσεων PISA.

● Όχι στους ταξικούς φραγμούς και την ιδιωτικοποίηση της Εκπαίδευσης!

● Μόρφωση, σπουδές και εργασία για την εργαζόμενη κοινωνική πλειοψηφία!