Ο νέος κρατικός προϋπολογισμός και οι επιπτώσεις του στη δημόσια εκπαίδευση βρίσκονται στο επίκεντρο της παρέμβασης του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών Ικαρίας – Φούρνων, το οποίο καταγγέλλει ότι εντείνεται η υποχρηματοδότηση των σχολείων και η πίεση σε εκπαιδευτικούς και μαθητές. Την ώρα που αυξάνονται οι δαπάνες για εξοπλισμούς και πολεμικούς σχεδιασμούς, παραμένουν τα σοβαρά κενά προσωπικού, οι ελλείψεις σε βασικές υποδομές και τα προβλήματα στη μεταφορά μαθητών, ιδιαίτερα στις νησιωτικές περιοχές.
Η παρέμβαση αναδεικνύει ότι οι καθηλωμένοι μισθοί, η ακρίβεια και τα υψηλά ενοίκια καθιστούν δυσχερή την αξιοπρεπή διαβίωση των εκπαιδευτικών, ενώ η εντατικοποίηση της εργασίας, η αξιολόγηση και το νέο πειθαρχικό πλαίσιο ενισχύουν το κλίμα ανασφάλειας και ελέγχου. Το ΠΑΜΕ συνδέει την κατάσταση στα σχολεία με τη συνολική αντιλαϊκή πολιτική που υπηρετεί τα κέρδη και τους πολεμικούς σχεδιασμούς, καλώντας σε συλλογική αντίδραση και αγωνιστικές κινητοποιήσεις για την υπεράσπιση της δημόσιας εκπαίδευσης και των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών.
Δείτε Μητσοτάκης: Eπιστροφή δύο ενοικίων στους εκπαιδευτικούς – Τα μέτρα για το Στεγαστικό
Σχεδόν 4 μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η κατάσταση στον κλάδο αλλά και συνολικά για τους εργαζόμενους και τον λαό, γίνεται ολοένα και πιο ασφυκτική.
Η κυβέρνηση της ΝΔ, συνεχίζοντας στον δρόμο που χάραξαν και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, που κι αυτές πρόσφεραν «γη και ύδωρ» στους επιχειρηματικούς ομίλους για να θησαυρίζουν, προωθεί με αστραπιαίους ρυθμούς την πλήρη προσαρμογή της κοινωνικής και οικονομικής ζωής στις ανάγκες της πολεμικής οικονομίας.
Ο νέος πολεμικός κρατικός προϋπολογισμός που κατατέθηκε στη Βουλή αποτυπώνει με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο τη στρατηγική αυτή. Από τη μια, φορτώνει τον λαό με νέα φοροληστεία: 73,5 δισ. ευρώ άμεσοι και έμμεσοι φόροι, «ματωμένο» πλεόνασμα που ξεπερνά τα 11 δισ., ενώ η «φοροελάφρυνση» για τη μεγάλη πλειοψηφία φτάνει μετά βίας τα λίγα λεπτά τη μέρα.
Από την άλλη, αυξάνει την κρατική στήριξη στο μεγάλο κεφάλαιο: 21 δισ. ευρώ σε επενδύσεις και πολεμική οικονομία, ενώ εφοπλιστές και τραπεζίτες συνεχίζουν να απολαμβάνουν προκλητικές φοροαπαλλαγές.
Η κυβέρνηση της ΝΔ, όπως και οι προηγούμενες του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ, υλοποιούν ενιαία στρατηγική που βαθαίνει την εκμετάλλευση και τη φτώχεια για τον λαό.
Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση νομοθέτησε το 13ωρο, τις απεριόριστες υπερωρίες και την περαιτέρω ελαστικοποίηση του εργάσιμου χρόνου. Μετατρέπει ξανά τον εργαζόμενο σε «λάστιχο», χωρίς συλλογικά δικαιώματα και χωρίς σταθερό ωράριο, την ώρα που η ζωή ακριβαίνει και η εκμετάλλευση βαθαίνει. Πρόκειται για μια ακόμη πλευρά της ίδιας στρατηγικής που φορτώνει τα βάρη στους εργαζόμενους και δίνει προνόμια στο μεγάλο κεφάλαιο.
Σε αυτόν τον δρόμο, οι δικές μας ανάγκες και τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας θυσιάζονται χωρίς δισταγμό, την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση τα αντιμετωπίζει ως «κόστος» που πρέπει να περιοριστεί. Το σχολείο, ο εκπαιδευτικός και ο μαθητής μπαίνουν στη μέγγενη μιας πολιτικής που υπηρετεί τα συμφέροντα των λίγων, εις βάρος της λαϊκής πλειοψηφίας.
Την ίδια ώρα που προϋπολογίζονται πάνω από 30 δισ. ευρώ για εξοπλισμούς και πολεμικές αποστολές, η κυβέρνηση μάς λέει ότι «λεφτά δεν υπάρχουν» για Παιδεία, Υγεία και μισθούς. Γι’ αυτό:
-Τρεις μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, και παρά τις τρεις φάσεις πρόσληψης αναπληρωτών, και την ειδική προκήρυξη, τα κενά στα σχολεία παραμένουν χιλιάδες. Οι συμπτύξεις τμημάτων, οι μετακινήσεις εκπαιδευτικών και οι υποχρεωτικές υπερωρίες έχουν γίνει κανόνας. Από τα περισσότερα σχολεία Ικαρίας και Φούρνων απουσιάζουν εκπαιδευτικοί διαφόρων ειδικοτήτων (ένα κενό σε Πληροφορική, Μουσική, Θεατρική Αγωγή, Εικαστικά, Γαλλικά στην Ικαρία και ένα κενό σε Μουσική, Θεατρική Αγωγή, εικαστικά στους Φούρνους ), ένα κενό σε παράλληλη στήριξη νηπιαγωγείου και δύο για τμήματα ένταξης στην Ικαρία, αλλά και ένα στους Φούρνους, ενώ τα ολοήμερα τμήματα υπολειτουργούν.
-Τα δρομολόγια μεταφοράς μαθητών Πλαγιά-Άγιος Κήρυκος (15 μαθητές Δημοτικού και Γυμνασίου), Ράχες-Εύδηλος και από Άγιο Κήρυκο προς ΕΠΑΛ δεν πραγματοποιούνται. Οι μαθητές επιβαρύνονται με απουσίες, οι γονείς με έξοδα μετακίνησης και αδυναμία να εργαστούν όταν πρέπει μόνοι τους να μεταφέρουν το παιδί τους. Πίσω από την γραφειοκρατία, το κέρδος των ιδιωτών, τη διαχείριση της Περιφέρειας, κρύβεται ένα κράτος που δεν εξασφαλίζει το δικαίωμα δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά, ερημώνει ακριτικά χωριά και μεταθέτει τις ευθύνες στους γονείς και εκπαιδευτικούς.
-Χιλιάδες σχολεία παραμένουν αθωράκιστα απέναντι σε φυσικά φαινόμενα, χωρίς αντισεισμική, αντιπλημμυρική και αντιπυρική προστασία, ενώ δυσκολεύονται να καλύψουν ακόμη και τα στοιχειώδη λειτουργικά έξοδα. Το κλείσιμο των Σχολικών Επιτροπών μας φέρνει αντιμέτωπους με δυσκολίες και γραφειοκρατία για την κάλυψη των εξόδων των σχολείων.
-Οι παραιτήσεις εκπαιδευτικών πολλαπλασιάζονται, καθώς η ακρίβεια και τα εξωφρενικά ενοίκια καθιστούν αδύνατη την αξιοπρεπή διαβίωση με τους σημερινούς καθηλωμένους μισθούς. Ως κάτοικοι νησιών βιώνουμε ακόμα μεγαλύτερη ακρίβεια και επιβαρυνόμαστε με πανάκριβα εισιτήρια για να καλύψουμε οποιαδήποτε ανάγκη μας σε αστικό κέντρο.
-Ο μισθός των εκπαιδευτικών παραμένει καθηλωμένος επί 15 χρόνια, χωρίς 13ο–14ο μισθό, με απώλειες που αγγίζουν το 30–40% σε πραγματικούς όρους· την ίδια ώρα ο νεοδιόριστος δεν μπορεί ούτε να ζήσει ούτε να σταθεί σε άλλη πόλη.
-Η κυβέρνηση επιχειρεί να ξανανοίξει την πόρτα της άρσης της μονιμότητας μέσα από το νέο πειθαρχικό και τη λεγόμενη «αξιολόγηση». Το σύστημα αυτό δεν έχει καμία σχέση με ουσιαστική στήριξη του εκπαιδευτικού έργου, λειτουργεί ως μηχανισμός ελέγχου, κατηγοριοποίησης και τελικά απολύσεων, μετατρέποντας τον εκπαιδευτικό σε μόνιμα υπόλογο και υπό επιτήρηση.
Εξεταστικοί φραγμοί και πολυτυπία: η νέα αρχιτεκτονική των ανισοτήτων
Τα περί «αναβάθμισης» του δημόσιου σχολείου που ευαγγελίζονται η κυβέρνηση και η Υπουργός Παιδείας δεν είναι τίποτε άλλο παρά το φύλλο συκής που καλύπτει την ουσιαστική υποβάθμιση των μορφωτικών δικαιωμάτων των παιδιών των φτωχών λαϊκών στρωμάτων και την όξυνση των ταξικών φραγμών.
Διαβάστε Πανελλήνιες – Εθνικό απολυτήριο: Τι γνωρίζουμε μέχρι τώρα;
Οι τριπλές εξετάσεις στο Λύκειο μετατρέπουν το Λύκειο σε εξεταστική αρένα για λίγους και «εκλεκτούς», ενώ η πολυτυπία σχολείων ενισχύει ακόμη περισσότερο την ταξική κατηγοριοποίηση, ανοίγοντας διάπλατα τον δρόμο της εξόδου για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών.
Την ώρα που τα σχολεία στενάζουν από ελλείψεις, κενά και υποβαθμισμένες υποδομές, η κυβέρνηση επιλέγει να προχωρά σε προγράμματα–βιτρίνα, όπως το πρόγραμμα κεντήματος και πλεξίματος ύψους 4 εκατομμυρίων ευρώ. Πρόκειται για παρεμβάσεις που δεν απαντούν σε καμία από τις πραγματικές και επείγουσες ανάγκες της σχολικής κοινότητας, την ώρα που οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές χρειάζονται ουσιαστική στήριξη, επαρκή χρηματοδότηση και μόνιμο προσωπικό.