IPAIDEIA.GR

( του Δ.Τσιριγώτη )

Αυτές τις μέρες διαδραματίζεται ένα ακόμα επαίσχυντο γεγονός στο πολύπαθο χώρο της εκπαίδευσης .Το υπουργείο παιδείας με τα γνωστά μαγειρέματα που κάνει κατάφερε να κατασκευάσει 68 πλεονάζοντες καθηγητές στα νησιά της Σάμου και της Ικαρίας , οι οποίοι στην καλύτερη περίπτωση είναι αναγκασμένοι να πάρουν το δρόμο της μετανάστευσης και στη χειρότερη (εάν επαληθευτούν τα σενάρια της ντροπής περί κινητικότητας ) θα βρεθούν να παλεύουν για την ίδια την παραμονή τους στη δημόσια εκπαίδευση.

Με τους ακρίτες καθηγητές που παραμένουν στις εσχατιές της χώρας βρήκανε να τα βάλουνε; Αντί να τους δίνουν κίνητρα για να παραμείνουν στην παραμεθόριο , εκεί που οι χάρτες διπλώνουν ,τους αναγκάζουν να εγκαταλείψουν τις θέσεις τους .Ποιούς ,αυτούς που τόσα χρόνια βγάζανε τη βρώμικη δουλειά της εκπαιδευτικής κοινότητας; Οι απελάτες ,τελικά, εμφανίστηκαν αλλά ήταν από την ενδοχώρα.

Το κόλπο είναι γνωστό πως μεθοδεύεται. ¨Περικοπές στην επιχείρηση που λέγεται Παιδεία¨. Λίγο στοίβαγμα παραπάνω στις τάξεις ,λίγο αύξηση ωραρίου των καθηγητών, λίγο συγχώνευση και κλείσιμο σχολείων και πολύ μαγείρεμα στα υπουργεία και να πως περισσεύουν οι καθηγητές.

Πως γίνεται αυτοί που πέρσι ήταν χρήσιμοι στο νησί, φέτος να είναι αχρείαστοι και να περισσεύσουνε; Πρέπει να τονιστεί εδώ ότι τη περσινή σχολική χρονιά υπήρχαν κενά που δεν καλύφθηκαν στη Σάμο ακόμα και σε βασικά μαθήματα γιατί δεν επαρκούσαν οι διαθέσιμοι καθηγητές. Και αλήθεια αυτούς που ,φέτος, κατά τις εκτιμήσεις τους πλεονάζουν που έχουν σκοπό να τους στείλουν να υπηρετήσουν , αφού δεν είναι μόνο τοπικό το πρόβλημα ;Σε όλες τις περιοχές της χώρας το ίδιο συμβαίνει. Τεχνητά πλεονάζοντες παντού. Και αυτό το υπουργείο παιδείας το ονομάζει εξορθολογισμό . Ο εξορθολογισμός είναι βέβαια μια λέξη που ανέκαθεν κατείχε εξέχουσα θέση στο λεξιλόγιο του νεοφιλελεύθερων επιλογών . Η επιλογή των λέξης δεν είναι καθόλου τυχαία αφού κανείς δεν θέλει διαφωνήσει και να χαρακτηριστεί ως παράλογος. Όμως πίσω από αυτές τις όμορφες λέξεις -παγίδες όπως ¨εξορθολογισμός¨ και ¨αξιολόγηση¨ κρύβονται οι απολύσεις και το γενικότερο ψαλίδισμα των εργασιακών κεκτημένων. Δεν μπορεί βέβαια να κρύψει το υπουργείο ότι το μόνο που θέλει είναι να ρίξει το κόστος με οποιοδήποτε κόστος ,ακόμα και αν αυτό συνεπάγεται την διάλυση της δημόσιας εκπαίδευσης ολοσχερώς. Και αν δεν υπάρχει κάτι να κόψει ,κανένα πρόβλημα. Κατασκευάζει πλεονάζοντες .Και δεν χωράει καμία δικαιολογία του τύπου ¨ότι ο εκσυγχρονισμός και η ανάπτυξη έχει και παράπλευρες απώλειες ,πώς να το κάνουμε¨. Γιατί δεν βλέπουμε καμία τέτοια προοπτική βελτίωση της εκπαίδευσης. Εξάλλου εάν το υπουργείο ήθελε πραγματικά να βελτιώσει την εκπαίδευση το πρώτο στο οποίο θα έπρεπε να προβεί είναι σε προσλήψεις επιπλέον καθηγητών και αύξηση των εξόδων που είναι διατεθειμένο να κάνει για τη παιδεία . Τα βήματα που γίνονται είναι προς τα πίσω . Αλήθεια ποιόν πείθει το υπουργείο παιδείας ότι νοικοκυρεύει τη παιδεία στα πλαίσια της ανάπτυξης ; Ανάπτυξη με εργαλείο μόνο ένα ψαλίδι ,γίνεται ;Δεν γίνεται. Και ως συνήθως το ψαλίδι έρχεται να κόψει τις άκρες και ότι προεξέχει ,όπως τώρα τους ακρίτες καθηγητές . Κάποιοι από τους καθηγητές της Σάμου και της Ικαρίας είναι ντόπιοι που τώρα πρέπει να μεταναστεύσουν. Κάποιοι άλλοι κατάγονται από αλλού και επέλεξαν να μένουν μακριά από το τόπο τους για να υπηρετήσουν αυτό που αγαπούν , ενώ οι πιο πολλοί θα κοίταζαν στη θέση τους ,με μία μετάθεση, να γυρίσουν στο σπίτι τους. Πήγαν στο νησί και ρίζωσαν και το ένιωσαν δικό τους και το νησί τους αγκάλιασε . Και τώρα η ανταμοιβή τους είναι να τους πετάξουν μακριά με μια ριξιά στο κενό . Και ,σαν να είναι μαριονέτες στα χέρια τους, να τους κόβουν τα νήματα.

Εδώ θα πρέπει να τονιστεί η τεράστια αντίφαση στην οποία υποπίπτει το υπουργείο παιδείας. Ενώ ωρύεται για τους ¨καθηγητές φαντάσματα¨( εκείνους δηλαδή που διατηρούν μια οργανική θέση σε ένα απομακρυσμένο μέρος και έχουν αποσπαστεί σε κάποιο φορέα ,χωρίς ποτέ να έχουν υπηρετήσει τη θέση τους ) ,τα βάζει με τους καθηγητές που επέλεξαν να πράξουν το αντίθετο με οποιοδήποτε κόστος .Τα βάζει με εκείνους που επέλεξαν το δύσκολο δρόμο ,δεν κοίταξαν τη βολή τους και έμειναν στη παραμεθόριο. Τι έχουμε να πούμε στον Οδυσσέα από τα Γιάννενα ,τη Χρυσάνθη, την Αλεξάνδρα και τη Δήμητρα από τη Θεσσαλονίκη ,στο Τάσο , τον Νίκο και τη Δήμητρα από την Αθήνα ; Μακρύς ο κατάλογος. Ντρέπομαι.

Οι ειδικοί που αποφασίζουν, βλέπουν τους ανθρώπους σαν προσωρινά αρχεία πάνω στην οθόνη του υπολογιστή τους ,που μπορούν να τους αλλάζουν θέση και ενίοτε να τα στέλνουν και στον κάδο ανακύκλωσης. Ας γνωρίζουν ,αυτοί οι κύριοι, ότι οι άνθρωποι εκεί που ζουν βγάζουν ρίζες και πονάνε ή τραυματίζονται όταν τους ξεριζώνουν έτσι βίαια. Πως τολμάνε και τους διαλύουνε τις ζωές ;

Και όσοι από εμάς τους υπόλοιπους νιώθουμε ασφαλείς γιατί είμαστε μακριά από εκεί που κόβει το ψαλίδι ας σκεφτούμε ότι τώρα ψαλιδίζονται οι άκρες αλλά η τροχιά του είναι σπείρα που κάποτε θα φτάσει και στο κέντρο .Αυτό που συμβαίνει τώρα στους συναδέλφους μας στη Σάμο και στην Ικαρία είναι σίγουρο ότι θα συμβεί σε όλη την επικράτεια. Οπότε ας φροντίσουμε να το σταματήσουμε τώρα πριν ξεκινήσει ,γιατί μετά θα είναι αργά .

Είναι επιβεβλημένο να ενημερωθούν όλοι οι καθηγητές της χώρας από την ΟΛΜΕ η οποία θα πρέπει να δώσει ιδιαίτερη προσοχή στο συγκεκριμένο θέμα και να το εντάξει στις κόκκινες γραμμές της. Επίσης η τοπική κοινωνία της Σάμου και της Ικαρίας πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι το έγκλημα που συντελείται στα σχολεία τους αφορά κυρίως εκείνους και τα παιδιά τους .Πρέπει να στηρίξουν με τη δράση τους εκείνους τους καθηγητές που επέλεξαν τον τόπο τους και τον ένιωσαν δικό τους .Όσο για τους συναδέλφους καθηγητές της Σάμου –Ικαρίας νιώθω πολύ λίγος μπροστά τους για να τους συμβουλέψω. Εκείνοι ξέρουν καλύτερα τι πρέπει να κάνουν.

Δημήτρης Τσιριγώτης .Φυσικός