Οι περισσότερες χώρες, ανέφερε ο κ. , έχουν νομοθετήσει την τηλεργασία – και η Ελλάδα είναι από τις λίγες που δεν έχουν θεσμικό πλαίσιο.

Η ρύθμιση του πλαισίου της στον δημόσιο τομέα, θα έπρεπε να μας βρίσκει επί της Αρχής όλους σύμφωνους, ανέφερε ο υπουργός Εσωτερικών, Μάκης Βορίδης, κατά την ολοκλήρωση της πρώτης συνεδρίασης επεξεργασίας του νομοσχεδίου «Θεσμικό πλαίσιο τηλεργασίας, διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα και άλλες ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών» στην κοινοβουλευτική επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης.

Ο υπουργός είπε, ότι κατά την επεξεργασία του νομοσχεδίου θα ακούσουμε τις προτάσεις των κομμάτων και θα δούμε επί των άρθρων ποιες αλλαγές μπορεί να γίνουν. Αναρωτήθηκε όμως, πώς μπορεί να έχει κάποιος αντίρρηση, στο να ρυθμιστεί το πλαίσιο της τηλεργασίας σήμερα.

Οι περισσότερες χώρες, ανέφερε ο κ. Βορίδης, έχουν νομοθετήσει την τηλεργασία – και η Ελλάδα είναι από τις λίγες που δεν έχουν θεσμικό πλαίσιο. Ήδη, το 8% των εργαζομένων στην ΕΕ είναι τηλεργαζόμενοι και η μορφή αυτή απασχόλησης έχει μέλλον, δυναμική και προοπτική. Στην Δανία, σημείωσε, που κατέχει το δεύτερο μεγαλύτερο ποσοστό τηλεργασίας, έχουμε 19.5% τηλεργαζομένους. Η Ιταλία, που είναι στην τελευταία θέση της κατάταξης, έχει ένα 2%, ενώ στην Ελλάδα έχουμε ένα ποσοστό της τάξεως του 3,3%.

Η Ελλάδα, τόνισε ο υπουργός, δεν μπορεί να μείνει πίσω και με αυτήν τη νομοθετική μας πρόταση θέτουμε ένα πλαίσιο, ως πρώτο βήμα. Εξήγησε ότι έχει προβλεφθεί να υπάρχει μια ευελιξία μέσω έκδοσης εξουσιοδοτικών διατάξεων για κανονιστικά ζητήματα, καθώς οι τεχνολογίες συνεχώς αλλάζουν και πολλά επί μέρους τεχνικά ζητήματα θα αναφύονται.

Η φιλοδοξία μας είπε, σε ένα τέτοιο ζήτημα αιχμής, δεν είναι να περιγραφούν όλα στο νόμο. Αυτό θα ήταν μια κακή πρακτική. Εμείς, είπε, διαμορφώνουμε σήμερα ένα θεσμικό πλαίσιο που να προστατεύει τους εργαζόμενους, ώστε να είναι σίγουροι και ήσυχοι, ότι δεν θα υπάρξει οποιαδήποτε κατάργηση δικών τους δικαιωμάτων, θα έχουν τον ίδιο τρόπο αντιμετώπισης με αυτούς που παρέχουν φυσική εργασία. Που δεν θα τους αποκόπτει από το εργασιακό τους περιβάλλον, γι’ αυτό και θέτουμε χρονικά όρια. Να λαμβάνονται πρόνοιες για όσους νοσούν, ή έχουν βαριές παθήσεις. Φτιάχνουμε ένα θεσμικό πλαίσιο, το οποίο θα είναι λειτουργικό για το αύριο.

Ο υπουργός Εσωτερικών, απευθυνόμενος στα κόμματα της αντιπολίτευσης, ανέφερε πως «σε ένα τέτοιο νομοσχέδιο, δεν μπορεί να υπάρξουν πολιτικές δυνάμεις που θα τηρήσουν επιφύλαξη. Ακόμα και εάν ένα κόμμα έχει γενικότερη αντίρρηση, είναι σίγουρο πως δεν μπορεί να πει πως οι σύγχρονες τεχνολογίες δεν θα πρέπει να αξιοποιηθούν, όπου με προφανή τρόπο έχει όφελος ο εργαζόμενος. Θέλω και ελπίζω, οι πολιτικές δυνάμεις της χώρας να είναι έτοιμες να αγκαλιάσουν τις τεχνολογικές εξελίξεις, ειδικά όταν διαμορφώνουμε ένα πλαίσιο απόλυτα φιλικό για τους εργαζόμενους».

Ο κ. Βορίδης, επισήμανε πως οι βασικές αρχές που διέπουν το νομοσχέδιο, είναι, η τηλεργασία να είναι προαιρετική και όχι υποχρεωτική για τον εργαζόμενο. Ο τηλεργαζόμενος δεν έχει διαφορετική μεταχείριση από έναν άλλο εργαζόμενο που έχει φυσική παρουσία στην υπηρεσία. Δεν θα έχει καμία μισθολογική μείωση ή επιπτώσεις στην υπηρεσιακή του εξέλιξη ή μεγαλύτερο ωράριο. Συμφωνούμε ότι πρέπει να έχει ένα δικαίωμα αποσύνδεσης και το προβλέπουμε στο άρθρο 18. Προβλέπουμε τον σεβασμό στην προστασία των προσωπικών δεδομένων και θέτουμε σε ένα ολόκληρο άρθρο τις προϋποθέσεις για τα προσωπικά δεδομένα. Μάλιστα, ο υπουργός Εσωτερικών ανέφερε ότι για την έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος και την εφαρμογή της τηλεργασίας στο Δημόσιο, θα αναμένει την έκθεση «αντικτύπου» της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.

Τροπολογία

Ο υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης, με την έναρξη της συνεδρίασης, στο πλαίσιο της καλής νομοθέτησης, ενημέρωσε ότι από το υπουργείο θα κατατεθεί ίσως και σήμερα, μια τροπολογία όπου θα έχει δύο κυρίως βασικά αντικείμενα. Το ένα θα είναι η αναμόρφωση των εισαγωγικών εξετάσεων στην Σχολή Δημόσιας Διοίκησης, στο πλαίσιο των εξαγγελιών που έχουν γίνει από τον ίδιο, και το δεύτερο θα αφορά παρεμβάσεις το σύστημα της κινητικότητας προκειμένου να βελτιωθεί και να γίνει πιο έξυπνο και πιο αποτελεσματικό.