: Με την ηγεσία του Ανωτάτου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού, ο υπουργός Εσωτερικών συζήτησε για την προετοιμασία του νομοσχεδίου, που – σύμφωνα με το υπουργείο – αφορά την επιτάχυνση της διαδικασίας προσλήψεων στο Δημόσιο, ενώ εκσυγχρονίζει και αναβαθμίζει τη λειτουργία του .

: Προσλήψεις, αλλαγές

Το νομοσχέδιο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή στα τέλη του μήνα. Ο κ. Θεοδωρικάκος τόνισε ότι η μεταρρύθμιση του ΑΣΕΠ θα γίνει με διάλογο με τους αρμόδιους φορείς και με συναίνεση. Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε με τον πρόεδρο της ανεξάρτητης αρχής, Ιωάννη Καραβοκύρη και τους αντιπροέδρους, Διονύσιο Λασκαράτο, Αθανάσιο Παπαϊωάννου και Ηλία Νικολόπουλο.

Οι επικείμενες αλλαγές στο , καθώς και ο διαχωρισμός των αρμοδιοτήτων μεταξύ κεντρικού κράτους και των δύο βαθμών αυτοδιοίκησης, που θα λάβει μορφή νομοσχεδίου, βρέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησης του κ. Θεοδωρικάκου με το προεδρείο της ΑΔΕΔΥ. Και για τα δύο θέματα ο υπουργός ζήτησε τις προτάσεις της ΑΔΕΔΥ.

Για το θέμα των προσλήψεων, από πλευράς υπουργείου Εσωτερικών αναφέρθηκε ότι παρότι οι εκπαιδευτικοί εξαιρούνται εκ του νόμου γιατί έχουν δικό τους σύστημα, εν τούτοις θα δώσουν στο υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων τις προτάσεις για να τις αξιοποιήσουν σε πιθανή αλλαγή του συστήματος διορισμών και στην εκπαίδευση.

Κατά τη συνάντηση, η συνδικαλιστική οργάνωση των δημοσίων υπαλλήλων έθεσε επίσης διάφορα θέματα που αφορούν τη λειτουργία του δημόσιου τομέα με αιχμή τις προσλήψεις.

Αναφερόμενος στους μόνιμους διορισμούς στο Δημόσιο για το 2021, ο αρμόδιος υπουργός υπενθύμισε ότι, σύμφωνα με την πρόσφατη έγκριση του υπουργικού συμβουλίου, θα είναι 8.051 με βάση την αναλογία 1:1, εκ των οποίων οι 2.600 θα είναι στην υγεία (1.100 γιατροί).

: Οι αλλαγές που έρχονται

Από την άνοιξη του 2022 όλα αλλάζουν στον τρόπο που θα γίνονται οι . Με μια μεταρρύθμιση που πρόκειται να φέρει στη Βουλή τον επόμενο μήνα το υπουργείο Εσωτερικών, το μεταμορφώνεται και ενισχύεται, με στόχο τις διαφανείς και γρήγορες διαδικασίες πρόσληψης τακτικού προσωπικού.

Με υποχρεωτική γραπτή διαδικασία, στα πρότυπα των , θα γίνονται πλέον οι στον δημόσιο τομέα. Οι υποψήφιοι θα εξετάζονται, με το σύστημα των πολλαπλών επιλογών, σε τρία τεστ. Πρόκειται για τεστ γνώσεων, τεστ δεξιοτήτων αλλά και τεστ προσωπικότητας. Οπως εξηγούν από το υπουργείο Εσωτερικών, κάθε υποψήφιος θα εξετάζεται σε γνωστικό επίπεδο πάνω στο αντικείμενο της θέσης που προκηρύσσεται, σε επίπεδο δεξιοτήτων, κατά πόσο δηλαδή μπορεί να αντεπεξέλθει στην επίλυση προβλημάτων ή στην αναλυτική σκέψη που έχει, ενώ ιδιαίτερη βαρύτητα θα έχει και το τεστ προσωπικότητας, όπου μέσα και πάλι από τη γραπτή διαδικασία το θα μπορεί να «βλέπει» στοιχεία της προσωπικότητας του υποψηφίου. Για παράδειγμα, για τις θέσεις των υπαλλήλων γραφείου, θα δίνεται η δυνατότητα να γίνει «διάγνωση» για το εάν έχουν ζητήματα συνεργασίας ή τάσεις συγκεντρωτισμού.

Αξίζει να σημειωθεί πως σε ειδικές κατηγορίες – όπως γίνεται και σήμερα – θα είναι υποχρεωτική η συνέντευξη του υποψηφίου, συνδυαστικά πάντα με τη γραπτή διαδικασία. Τέτοιες περιπτώσεις είναι οι σωφρονιστικοί υπάλληλοι.

Μια φορά το χρόνο

Σύμφωνα με τα όσα θα περιλαμβάνονται στη μεταρρύθμιση για το , ο γραπτός διαγωνισμός θα γίνεται μία φορά τον χρόνο – ανάλογα με τις συμμετοχές ίσως «σπάσει» η διαγωνιστική διαδικασία σε δύο Σαββατοκύριακα. Θα βγαίνει, δηλαδή, μία προκήρυξη για το σύνολο των μόνιμων θέσεων. Αυτό που επισημαίνουν άνθρωποι του υπουργείου Εσωτερικών είναι πως στις ομοειδείς κατηγορίες θέσεων, για παράδειγμα για θέσεις υπαλλήλων γραφείου πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, θα είναι κοινά τα τεστ δεξιοτήτων και προσωπικότητας, ενώ θα αλλάζει το τεστ γνώσεων, που θα αφορά συγκεκριμένα την εκάστοτε θέση που προκηρύσσεται.

Μάλιστα, το νέο σύστημα προσλήψεων πρόκειται να στηριχθεί πολύ στη διαλειτουργικότητα. Ετσι, από την άνοιξη του 2022 οι υποψήφιοι δεν θα χρειάζεται να προσκομίζουν αντίγραφα των πτυχίων, μεταπτυχιακών ή τις άδειες άσκησης επαγγέλματος, αλλά αντίθετα θα βεβαιώνονται κατευθείαν στο από τους αντίστοιχους φορείς, όπως τα πανεπιστήμια, τον ΟΑΕΔ, όταν πρόκειται για ανεργία, και άλλους φορείς του Δημοσίου.

Υπενθυμίζεται πως η εμβληματική αυτή αλλαγή εκσυγχρονισμού και ενίσχυσης του έρχεται να αντικαταστήσει τον νόμο 2190/1994, γνωστό ως νόμο Πεπονή, που ναι μεν στοχεύει στη διαφάνεια, από την άλλη όμως δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στα τυπικά προσόντα (πτυχία, μεταπτυχιακά, εμπειρία), χωρίς στην πραγματικότητα να προάγει την ικανότητα κάθε υποψηφίου για την εκάστοτε θέση. Δεν είναι λίγοι εκείνοι οι οποίοι υποστηρίζουν πως το σύστημα με το οποίο γίνονται μέχρι σήμερα οι προσλήψεις στέλνει το μήνυμα στους υποψηφίους να αναλωθούν σε ένα κυνήγι πτυχίων και τυπικών προσόντων.

«O εκσυγχρονισμός του ν. 2190/1994 εστιάζει στον επανασχεδιασμό των διαδικασιών πρόσληψης στο Δημόσιο κεφαλαιοποιώντας συσσωρευμένες γνώσεις και εμπειρίες προκειμένου να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις και των πολιτών» τονίζει στα «ΝΕΑ» η Βιβή Χαραλαμπογιάννη, γενική γραμματέας Ανθρώπινου Δυναμικού Δημοσίου Τομέα του υπουργείου Εσωτερικών.

Και συμπληρώνει: «Με εφαλτήριο την αμεροληψία και την αντικειμενικότητα που διασφαλίζει μία Ανεξάρτητη Αρχή, δίνεται πλέον έμφαση στον συνδυασμό γνώσεων, δεξιοτήτων και προσωπικότητας του υποψηφίου μέσα από μία ενιαία, αξιοκρατική, γραπτή δοκιμασία, ώστε να επιτύχουμε ότι θα προσλαμβάνεται ο «κατάλληλος» άνθρωπος για κάθε θέση, με γνώσεις, με κίνητρο και επιθυμία να προσφέρει στην κοινωνία.

Σκοπός μας είναι η Δημόσια Διοίκηση να αφουγκράζεται τις σύγχρονες τάσεις, να επενδύει στη στοχευμένη επιλογή ανθρώπινου δυναμικού και να αποτελέσει πρότυπο προωθώντας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες σε όλους τους τομείς».

Ο κατάλληλος άνθρωπος

Μέχρι τώρα οι φορείς είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν ανάμεσα στον γραπτό διαγωνισμό και στη μοριοδότηση των προσόντων, με τη συντριπτική πλειοψηφία να επιλέγει τη δεύτερη. «Ετσι, είχε επικρατήσει πως τα τυπικά προσόντα κάνουν έναν υποψήφιο κατάλληλο για τη θέση. Αυτό, όμως, που προσπαθούμε να κάνουμε με τη νέα μεταρρύθμιση και την υποχρεωτική γραπτή διαδικασία είναι να βρούμε ποιος μπορεί να ανταποκριθεί καλύτερα στα καθήκοντα και πιο άμεσα. Ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση» σημειώνουν από το υπουργείο Εσωτερικών.

Γρήγορες διαδικασίες

Ζητήματα χρονικών καθυστερήσεων, που έφταναν ακόμη και τα δύο έτη από την ημέρα που οι φορείς αιτούνταν προσλήψεις μέχρι να κάτσει στην… καρέκλα ο νεοπροσληφθείς υπάλληλος, έρχεται, σύμφωνα με τους ιθύνοντες, να λύσει η μεταρρύθμιση. Μάλιστα, όπως λένε, για τις χρονίζουσες διαδικασίες, δεν έφταιγε απαραίτητα το . Αρκεί κανείς να αναλογιστεί πως ποσοστό 10% επί των υποβληθεισών αιτήσεων αφορούσε ενστάσεις κυρίως για τη συνάφεια των πτυχίων και της εμπειρίας. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της προκήρυξης για τους εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Οι αιτήσεις που υπεβλήθησαν έφτασαν τις 120.000 ενώ οι ενστάσεις άγγιξαν τις 12.000, γεγονός που σημαίνει μεγάλη καθυστέρηση στην έκδοση των οριστικών αποτελεσμάτων και πολλές επιπλέον εργατοώρες για την Ανεξάρτητη Αρχή.

Το μεγάλο, λοιπόν, στοίχημα για το υπουργείο είναι οι φορείς να υποβάλλουν τα αιτήματά τους για προσλήψεις τον Μάιο και μέσα σε έναν χρόνο το προσωπικό, το οποίο έχει αιτηθεί, να βρίσκεται στη θέση του.

Συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Αλλαγές, όμως, έρχονται και στη διαδικασία πρόσληψης των εργαζομένων ορισμένου χρόνου, καθώς το υπουργείο ετοιμάζει πλατφόρμα κοινή για όλους τους φορείς του Δημοσίου, η οποία θα δίνει τη δυνατότητα στο ΑΣΕΠ να ελέγχει τις ενστάσεις και να βγάζει γρηγορότερα τα αποτελέσματα, σύμφωνα με Τα Νέα. Παράλληλα, γίνεται προσπάθεια να ομογενοποιηθούν οι μοριοδοτήσεις για τις ίδιες κατηγορίες έκτακτου προσωπικού, ώστε να μην υπάρχουν διαδικασίες διαφορετικών ταχυτήτων.

Διαβάστε ακόμη: