Ιδιαίτερα ανησυχητικές διαστάσεις λαμβάνει τα τελευταία δύο περίπου χρόνια το bullying, ο σχολικός – και όχι μόνο – εκφοβισμός με θύτες και θύματα ανήλικους στην περιοχή της Ξάνθης…

Τα φαινόμενα, αν και δεν έχουν επισήμως καταγραφεί και αποδοθεί στο πλαίσιο επιστημονικής μελέτης, πληθαίνουν διαρκώς ενώ ιδιαίτερη αντιμετώπισης χρίζουν τα περιστατικά που λαμβάνουν χώρα ακόμη και στα Δημοτικά Σχολεία της περιοχής, ή διαδραματίζονται εκτός σχολικού περιβάλλοντος αφορούν ωστόσο μαθητές που φοιτούν στις ίδιες σχολικές μονάδες ή ακόμη και στις ίδιες τάξεις.

Παίζουν… ξύλο στο Πάρκο
Καυγάδες αλλά και βίαιες συμπεριφορές μεταξύ ανηλίκων σίγουρα δεν αποτελούν πρωτοφανή συμβάντα, ωστόσο τα τελευταία χρόνια τα κίνητρα που οδηγούν σε αυτές αλλά και ο τρόπος με τον οποίο εκδηλώνονται διαφέρουν αισθητά.

Πρόσφατα δυο μαθητές δημοτικού σχολείου που βρίσκεται κοντά στο Πάρκο του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην Ξάνθη ενεπλάκησαν σε καυγά, εκτός σχολικού περιβάλλοντος, ωστόσο ο ξυλοδαρμός του ενός από συμμαθητή του μεγαλύτερης τάξης προκάλεσε προβληματισμό. Μάλιστα δεν είναι λίγοι οι γονείς, τα παιδιά των οποίων είναι εγγεγραμμένα στο ίδιο Δημοτικό Σχολείο και φαίνεται να προβληματίζονται εντόνως από τη συμπεριφορά που αναπτύσσει ο “θύτης” του παραπάνω περιστατικού το τελευταίο διάστημα.

Σίγουρα και το φαινόμενο του “νταή” δεν είναι καινούργιο, ούτε ξαφνιάζει, ωστόσο και πάλι ο τρόπος με τον οποίο οι αντίστοιχοι ρόλοι αυξάνονται συνεχώς στην περιοχή, προκαλώντας και την αντίστοιχη αύξηση του αριθμού των “θυμάτων”, προβληματίζει και μάλιστα πολύ.

Ερωτηθείς σχετικά με το συμβάν ο Διευθυντής του εν λόγω Δημοτικού Σχολείου επιβεβαίωσε μεν τη συμπλοκή των μαθητών, ωστόσο τόνισε από την πλευρά του πως δεν πρόκειται για το γνωστό bullying καθώς εκτιμά πως δεν υπάρχουν προσωπικές διαφορές ανάμεσα στους δύο μαθητές, ενώ εξηγεί πως αφορμή για τον καυγά στάθηκε μια διαφωνία σχετικά με ένα παιχνίδι.

Βέβαια σε κάθε περίπτωση η επίλυση των διαφορών με τη χρήση βίας, πόσο μάλλον σε τόσο ευαίσθητες ηλικίες, είναι από μόνη της προβληματική και άκρως επικίνδυνη.

“Μεγάλωσε” το bullying στα Δημοτικά
Όπως εξηγεί η κα Παρασκευή Διονυσίου, ψυχολόγος από το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Ξάνθης, δεν υπάρχουν στατιστικά στοιχεία γύρω από τα περιστατικά bullying στην περιοχή, ωστόσο η γενικότερη εικόνα δείχνει αύξηση των κρουσμάτων στα Δημοτικά Σχολεία της Ξάνθης.

“Κατά διαστήματα ακούμε άσχημα περιστατικά, αλλά ερευνητικά δεν έχει γίνει κάτι για να έχουμε στατιστικά. Αυτό θα μπορούσε να συμβεί εάν είχαμε στην περιοχή έναν φορέα σαν το Χαμόγελο του Παιδιού. Από τις Διευθύνεις των Σχολείων βλέπουμε ότι έχουν αυξηθεί τα περιστατικά και ειδικά στα Δημοτικά. Υπάρχει μια πιο έντονη επιθετικότητα στα παιδιά. Η οικονομική κρίση, η μελαγχολία και η κατάθλιψη των γονιών περνά στα παιδιά και αυτό είναι σίγουρα ένας παράγοντας” προσθέτει η ίδια.
Το Κέντρο Πρόληψης διαδραματίζει συμβουλευτικό ρόλο στην πρόληψη τέτοιων περιστατικών, και στη “θεραπεία” τους πριν καν αυτά εκδηλωθούν, ενώ υλοποιεί δράσεις σε συνεργασία με τα Σχολεία της περιοχής, που αποσκοπούν στην ενημέρωση των μαθητών.

“Κάποιες φορές μπερδεύουμε το bullying με το πείραγμα. Εμείς μιλάμε για μια πράξη που αποσκοπεί στην πρόκληση ψυχικού ή σωματικού πόνου. Ο θύτης προς το θύμα θέλει να κάνει κακό. Είναι μια συνεχόμενη πράξη, υπάρχουν διαφορετικές μορφές όπως η σωματική βία, η βια συναισθηματικό επίπεδο, η σεξουαλικά βία, αλλά και το το cyber bullying που γίνεται μέσω του ίντερνετ ή των κινητών. Είναι πολύ συχνό φαινόμενο ιδίως στους εφήβους” επισημαίνει η κα Διονυσίου, για να προσθέσει πως “οι δύσκολες ημέρες που ζούμε όλοι μας συμβάλουν στο να αναπτύσσεται μια επιθετικότητα μέσα στις οικογένειες και αυτό πολλές φορές μεταφέρεται στο σχολείο. Ακόμη και ο θύτης κατά βάθος έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση και η επιθετικότητά του συνήθως προέρχεται από την οικογένεια, ενώ δεν αποκλείεται ο ίδιος να κακοποιείται. Τα τελευταία δυο χρόνια έχουμε πολλά αιτήματα και από την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Ξάνθης. Κάνουμε παρεμβάσεις μέσα στα σχολεία με τη βιωματική μάθηση και ενημερωτικές συναντήσεις για να ξέρουν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί τι συμβαίνει, αλλά και για να μην νιώθουν μόνοι οι μαθητές που πέφτουν θύματα. Πρέπει τα παιδιά να νιώθουν ασφαλή, να μην νιώθουν μόνα και να μην ξέρουν πως να αντιδράσουν”.

Μάλιστα η ίδια τονίζει πως μερικά από τα πιο άμεσα σημάδια που καταδεικνύουν πως ένα παιδί έχει πέσει θύμα bullying είναι η άρνηση του να πάει στο σχολείο, η απροθυμία να συμμετέχει σε σχολικές δραστηριότητες, η απουσία από τα διαλείμματα, η αλλαγή της διαδρομής προς το σχολείο, οι μώλωπες στο σώμα, η απροθυμία για φαγητό αλλά και ο εμετός.

“Το πρώτο βήμα που πρέπει να κάνει ένας γονιός είναι να στηρίξει το παιδί του, να το πάρει αγκαλιά και να το πείσει ότι δεν φταίει αυτό για ότι συμβαίνει γιατί πολλές φορές τα παιδιά θύματα νιώθουν ένοχα. Στη συνέχεια πρέπει να υπάρχει μια συνεργασία με το σχολείο για να δούμε τι συμβαίνει. Ενώ εάν δεν λυθεί το πρόβλημα πρέπει να απευθυνθούν σε κάποιον αρμόδιο φορέα” υπογραμμίζει μεταξύ άλλων η κα Διονυσίου.