: Προβληματισμό έχουν προκαλέσει στην εκπαιδευτική κοινότητα οι αλλαγές που θα ισχύσουν από φέτος στις . Τι αλλάζει στο και στις

: Αναλυτικά οι σημαντικές αλλαγές

Σε πρόσφατη συνέντευξή της υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε και στις αλλαγές που προωθούνται σχετικά με τις και τη θεσμοθέτηση ελάχιστης στα πανεπιστημιακά ιδρύματα.

«Το 30% των φοιτητών που εισάγεται στα πανεπιστημιακά ιδρύματα δεν ολοκληρώνει τις σπουδές του. Αρκετοί μπαίνουν με πολύ χαμηλούς βαθμούς. Η εικόνα αυτή δεν τιμά το ελληνικό πανεπιστήμιο. Στόχος μας είναι η αναβάθμιση των σπουδών» είπε για να αναφερθεί στη συνέχεια στην πρόταση του υπουργείου για .

«Η πρόταση για ελάχιστη δεν θα είναι οριζόντια, δεν θα είναι ίδια για κάθε πανεπιστημιακό τμήμα.

Κάθε τμήμα θα θέτει ως βάση το ποσοστό επί της μέσης επίδοσης όλων των υποψηφίων. Θα εξαρτηθεί από τι θα ορίσει δηλαδή το κάθε πανεπιστημιακό τμήμα».

Έφερε μάλιστα ως παράδειγμα τις Ανθρωπιστικές σπουδές, τονίζοντας πως ο μέσος όρος είναι 12 και τα πανεπιστημιακά τμήματα θα μπορούν να ορίσουν για παράδειγμα το 80% ή το 100% του 12».

Ξεκαθάρισε ότι αυτό το μέτρο δεν επηρεάζει την προετοιμασία των μαθητών. «Οι όποιες αλλαγές επιδρούν από τα . Η πρόθεση μας είναι να ισχύσει από φέτος η καθιέρωση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής».

Η υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε και στην δεύτερη αλλαγή που δρομολογείται και αφορά το δελτίο.

Στόχος, είπε η κ. Κεραμέως, είναι να υπάρχει ένας συγκεκριμένος αριθμός επιλογών που θα μπορούν να κάνουν τα παιδιά στο .

Θα υπάρχει, όπως αποκάλυψε, ένα όριο επιλογών – ίσως να είναι 15 αλλά είναι κάτι που εξετάζεται ως προς τον αριθμό – σημειώνοντας ότι με αυτόν τον τρόπο «ενθαρρύνουμε τα παιδιά να κάνουν συνειδητές επιλογές».

 

 

Σύμφωνα με άρθρο του Σταύρου Στρατηγάκη, Μαθηματικού – Ερευνητή στη Ναυτεμπορική, το ελάχιστο όριο εισαγωγής σε κάθε τμήμα εξαρτάται από δύο παράγοντες: το μέσο όρο των επιδόσεων του συνόλου των υποψηφίων του κάθε Επιστημονικού Πεδίου και ένα συντελεστή που θα επιλέξει κάθε τμήμα.

Αυτός ο συντελεστής θα κυμαίνεται μεταξύ 0,65 και 1,10 και θα πολλαπλασιάζεται με το μέσο όρο των επιδόσεων των υποψηφίων. Το αποτέλεσμα του πολλαπλασιασμού θα αποτελεί τα ελάχιστα μόρια που πρέπει να συγκεντρώνει ο υποψήφιος για να έχει δικαίωμα να δηλώσει το τμήμα στο του δελτίο.

Συνεπώς θα έχουμε ένα σε κάθε τμήμα, που θα είναι διαφορετικό για κάθε τμήμα ανάλογα με το συντελεστή που θα επιλέξει κάθε τμήμα, δεν θα μπορεί, όμως, να είναι μικρότερο από το 65% του μέσου όρου του πεδίου. Στον πίνακα 1 βλέπουμε τι θα συνέβαινε στις του 2020 αν εφαρμόζονταν τα μέτρα που ανακοινώθηκαν.

Η άμεση συνέπεια αυτού του μέτρου από το επόμενο έτος νομίζω θα είναι η ακόμη μαζικότερη στροφή των αδύνατων μαθητών προς το 4ο , οι χαμηλές επιδόσεις στο οποίο δίνουν μεγαλύτερη σιγουριά στους αδύνατους μαθητές. Αυτό θα έχει ως συνέπεια να “ερημώσει” από υποψηφίους το 2ο και το 3ο πεδίο, με αποτέλεσμα να έχουμε χιλιάδες αδιάθετες θέσεις, με συνέπεια το κλείσιμο πολλών τμημάτων. Ένα ακόμη θέμα είναι ποιο θα είναι το ελάχιστο όριο εισαγωγής στα τμήματα που είναι κοινά σε περισσότερα από ένα πεδίο. Πρόκειται για το 34% των τμημάτων. Υποθέτουμε ότι θα υπολογίζεται η μικρότερη από τις βάσεις. Δηλαδή στα Παιδαγωγικά το ελάχιστο όριο θα είναι το 6,37. Δεν έχει διευκρινιστεί από το Υπουργείο τι θα γίνει σ’ αυτή την περίπτωση.

Πανελληνιες 2020: Ποιές σχολές προτίμησαν οι υποψήφιοι

Στον πίνακα 2 βλέπουμε τον αριθμό των υποψηφίων που εισάγονταν στα ΑΕΙ την τελευταία τριετία. Το 2018 έμειναν εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης 20.448 υποψήφιοι, χωρίς να υπάρχει καμία βάση. Τόσο εύκολα ρυθμίζεται το θέμα.

Ιδού και το παράδοξο που κατάφερε το , με τις ρυθμίσεις του: Υποψήφιος με 8.000 μόρια, περνάει τη βάση και εισάγεται στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στην Πάτρα. Αποφοιτά και διαπιστώνει ότι δεν εγγράφεται στο Τεχνικό Επιμελητήριο γιατί το πτυχίο του δεν αναγνωρίζεται ως πτυχίο Πολυτεχνικής Σχολής. Άλλος υποψήφιος γράφει 3000 μόρια και φυσικά αποκλείεται από την εισαγωγή του στα ΑΕΙ. Φοιτά σε κολέγιο Πολιτικός Μηχανικός και εγγράφεται στο ΤΕΕ.

Πίνακας 1: Τα νέα μέτρα των Πανελλαδικών 2021, με τις περσινές επιδόσεις
Μ.Ο. επιδόσεων Ελάχιστο όριο εισαγωγής με 0,65 Ελάχιστο όριο εισαγωγής με 1,10 Αριθμός υποψηφίων με λιγότερα από 7000 μόρια
1ο Πεδίο 11,10 7,21 12,21 5.132
2ο Πεδίο 11,44 7,4 12,58 2.726
3ο Πεδίο 11,56 7,5 12,716 1.918
4ο Πεδίο 9,81 6,37 10,46 7.655
Σύνολο 17.431
Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης

 

Πίνακας 2: Υποψήφιοι και Επιτυχόντες στις Πανελλαδικές Εξετάσεις Γενικού Λυκείου
2018 2019 2020
Αριθμός Υποψηφίων κατηγορίας 90% 83.658 81.244 75.608
Αριθμός Επιτυχόντων κατηγορίας 90% 63.210 66.319 66.344
Ποσοστό Επιτυχίας 75,55% 81,62% 87,74%
Αριθμός Υποψηφίων που έμειναν εκτός τριτοβάθμιας 20.448 14.925 9.264
Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης

Το δεύτερο μέτρο που ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας είναι η. Οι υποψήφιοι θα δηλώνουν τις σχολές σε δύο φάσεις. Στην πρώτη φάση θα δηλώνουν λίγες σχολές από αυτές των οποίων πιάνουν το όριο εισαγωγής. Αν δεν πετύχουν σε καμία από τις πρώτες τους επιλογές στην πρώτη φάση θα μπορούν να δηλώσουν στη δεύτερη φάση τα τμήματα στα οποία περίσσεψαν θέσεις, ελπίζοντας να εισαχθούν σ’ αυτές. Στόχος, σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας, είναι να δοθεί έμφαση στην εκφρασμένη προτίμηση των υποψηφίων.

Το σύστημα αυτό είναι εξαιρετικά πολύπλοκο και θα δημιουργήσει προβλήματα στους υποψηφίους καθιστώντας τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου πολύ δύσκολη υπόθεση γιατί θα πρέπει να συνυπολογίσει ο υποψήφιος τη ζήτηση που θα έχει κάθε τμήμα από τους υπόλοιπους υποψηφίους. Ας δούμε ένα παράδειγμα. Υποψήφιος από το 1ο πεδίο συγκεντρώνει 8000 μόρια και επιθυμεί την εισαγωγή του σε τμήμα Παιδαγωγικών ή Φιλολογίας. Η χαμηλότερη βάση στο Παιδαγωγικό είναι στην Αλεξανδρούπολη 11800 μόρια το 2020 και η χαμηλότερη βάση είναι στη Φιλολογία Κομοτηνής 7700 μόρια. Το δίλημμα είναι το εξής: Να δηλώσει τα Παιδαγωγικά, που επιθυμεί περισσότερο, αλλά μπορεί να μην εισαχθεί λόγω μορίων και να ρισκάρει μετά στη δεύτερη φάση να μη υπάρχει κενή θέση στις Φιλολογίες ή να δηλώσει τις Φιλολογίες στην πρώτη φάση, όπου έχει περισσότερες πιθανότητες να εισαχθεί, αποφεύγοντας τον κίνδυνο να μείνει εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης; Νομίζω ότι κανείς δεν μπορεί να απαντήσει στο δίλημμα του υποψηφίου. Αντιλαμβανόμαστε τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν από αυτή τη συμπλήρωση του σε δύο φάσεις.

Αναμένεται να δούμε υποψηφίους να εισάγονται σε τμήματα με λιγότερα μόρια από κάποιους άλλους που θα έχουν περισσότερα μόρια και θα μένουν εκτός ΑΕΙ. Η λογική αυτού του μέτρου του Υπουργείου Παιδείας είναι να ευνοήσει το θέλω περισσότερο σε βάρος του είμαι ικανότερος. Αυτό, εν πολλοίς, αντιβαίνει στη φιλοσοφία των , που αποτελούν ένα διαγωνισμό συμπλήρωσης θέσεων. Σ’ αυτό το διαγωνισμό προηγούνται όσοι κρίνονται ικανότεροι, όσο κι αν αυτό δεν διασφαλίζεται με το παρόν σύστημα εισαγωγής, που εμπεριέχει πολλές αδικίες, όπως έχουμε γράψει επανειλημμένα. Η λογική, δηλαδή, του διαγωνισμού είναι: έχω περισσότερα μόρια, άρα είμαι ικανότερος, συνεπώς προηγούμαι. Τώρα η νέα λογική λέει: το θέλω περισσότερο άρα εγώ προηγούμαι και ας μην είμαι τόσο ικανός όσο εσύ. Εσύ προηγείσαι μόνο αν θέλουμε και οι δύο το ίδιο πράγμα.

 

Τελευταίο αλλά όχι έσχατο είναι ο αιφνιδιασμός με την ισχύ των νέων μέτρων από τις προσεχείς . Το Υπουργείο Παιδείας ισχυρίζεται ότι δεν επηρεάζονται οι υποψήφιοι. Και όμως επηρεάζεται η επιλογή Πεδίου που ήδη έκαναν. Το ελάχιστο όριο εισαγωγής είναι σημαντικά χαμηλότερο στις σχολές του 4ου Πεδίου. Η διαφορά είναι, σύμφωνα με τα δεδομένα του 2020, είναι 1130 μόρια λιγότερα στο 4ο Πεδίο από το 2ο. Αυτό ίσως άλλαζε την επιλογή πεδίου κάποιων υποψηφίων.

Τελικά είναι ποια προβλήματα λύνουν οι νέες ρυθμίσεις; Φοβάμαι κανένα. Τα προβλήματα είναι γνωστά και τα έχουμε πει πολλές φορές. Ας τα δούμε επιγραμματικά: Οι δεν είναι δίκαιες γιατί υπάρχουν οι κοινές σχολές, όπου εισάγονται υποψήφιοι που έχουν εξεταστεί σε διαφορετικά μαθήματα, συγκρίνονται, δηλαδή, με ανόμοια κριτήρια. Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι τα κριτήρια εισαγωγής σε αρκετές σχολές είναι άσχετα με τις σπουδές στη σχολή, όπως είναι η εξέταση των υποψηφίων για τα τμήματα Μαθηματικών στη Χημεία, που δεν θα δουν ποτέ ξανά στη ζωή τους, όταν βγουν από το εξεταστικό κέντρο. Αυτά είναι τα μεγάλα προβλήματα των Πανελλαδικών, εκ των οποίων κανένα δεν λύνει το σχέδιο του Υπουργείου Παιδείας. Αντίθετα θα προσθέσει και άλλα καθιστώντας τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου υπόθεση, τύχης, στρατηγικής και εκτίμησης.

Με πληροφορίες από τη

Διαβάστε ακόμη: