Γεια σας. Φέρω τον τίτλο  του εκπαιδευτικού. Το αναφέρω έτσι γιατί δεν ξέρω, από εδώ και πέρα, αν θα με αφήσουν και να τον τιμάω. Όπως βλέπετε περιδιαβαίνω μόνος μου στο προαύλιο. Αν αναρωτιέστε γιατί, θα σας πω. Λόγω της αξιολόγησης νιώθω πλέον πως οι συνάδελφοι είναι αντίπαλοι και ο Διευθυντής μπαμπούλας. Παραμιλώ σαν την Αστέρω: «Ο πιο μικρός μου αδερφός είναι το χαμομήλι, κι ο πιο μεγάλος μου αδερφός είναι το κυπαρίσσι».

Επιμέλεια Δημήτρης Τσιριγώτης

Θα μου πείτε: αναμενόμενο για όποιον έχει διαβάσει τα βασικά σημεία των νέων νόμων για την παιδεία που ψηφίστηκαν πρόσφατα. Για την αναβάθμιση του σχολείου, για την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και για την αξιολόγηση. Αφού επιμένετε θα τα μοιραστώ και μαζί σας. Μόνο μην μου δίνετε και μεγάλη σημασία γιατί όπως είπαμε πλέον δεν μιλώ, παραμιλώ. Έχουμε και λέμε λοιπόν:

Ποιος Διευθυντής; Αυτοκράτορας

-Ο Διευθυντής του σχολείου δεν ανάγεται απλά στον ηγέτη του αλλά στον αυτοκράτορά του. Τα περισσότερα άρθρα του νομοσχεδίου ξεκινούν με τη φράση: «Ο Διευθυντής  αποφασίζει ή ορίζει ή αναθέτει…». Εκείνο το περίφημο «ο Σύλλογος αποφασίζει….» αναζητείται στο Silver Alert. Την ημέρα που εξαφανίστηκε του είχαν φορέσει καπέλο το νομοσχέδιο για την ενδυνάμωσή του.

Big Axiologitis is entering your classroom

-Ο Διευθυντής και οι Σχολικοί Σύμβουλοι προκειμένου να αξιολογήσουν θα επιχειρούν να εισβάλλουν από 2 φορές ο καθένας στο μάθημα του κάθε εκπαιδευτικού και θα προειδοποιούν: «Εκπαιδευτικοί μην αντιστέκεστε άδικα, καταθέστε τα portfolio σας». Και οι εκπαιδευτικοί ταμπουρωμένοι μέσα στην αίθουσα σαν τον Πρέκα θα αναφωνούν: «ελάτε να τα πάρετε»!!!

Και αν αξιολογηθώ ανεπαρκής; Μαμά μου…

-Όσοι εκπαιδευτικοί κριθούν κατά την αξιολόγησή τους μη ικανοποιητικοί ή ανεπαρκείς θα οδηγούνται στα «επιμορφωτήρια» από όπου θα αποχωρούν μόνο αφού υπογράψουν δήλωση μετάνοιας ότι αποκυρήσσουν την εμμονή τους να κάνουν κανονικό μάθημα.

Ανάδειξη Υποδιευθυντών

-Οι υποδιευθυντές των σχολείων θα προτείνονται από τους διευθυντές. Καμία συμμετοχή πλέον στην ανάδειξή τους από τον σύλλογο διδασκόντων. Μιλάμε για την απόλυτη ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών.

Ουρές για τα Εργαστήρια δεξιοτήτων

-Ποιοι είναι αυτοί στις ουρές; Έχουμε καμία Black Friday; Όχι, είναι εκπαιδευτικοί που λαχταρούν να αναλάβουν εργαστήριο δεξιοτήτων. Μα είναι λογικό. Για ακούστε: Τα εργαστήρια δεξιοτήτων προβλέπουν μεταξύ των άλλων portfolio για κάθε μαθητή, 4 σχέδια δράσης (1 στην αρχή κάθε κύκλου), 4 φόρμες αξιολόγησης (1 στο τέλος κάθε κύκλου), περιγραφική αξιολόγηση αντί βαθμού τετραμήνου για κάθε μαθητή. Επίσης πολλά project καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Ευτυχώς όμως που δεν είναι γραπτώς εξεταζόμενο μάθημα. Κάποια «γ@μώτο» που ακούγονται από αυτούς που περιμένουν στην ουρά είναι επίδειξη γνώσεων για να αναλάβουν εκείνοι την περιζήτητη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση.

Εξωδιδακτικές εργασίες

-Ανάσα δεν παίρνουν πλέον οι εκπαιδευτικοί. Δεν φταίνε οι μάσκες όμως αλλά οι αμέτρητες πλέον εξωδιδακτικές εργασίες που αυξήθηκαν ακόμα περισσότερο με το νέο νόμο. Και η πάντα γεμάτη κατανόηση υπουργός μας αναφώνησε: «Παιδιά άμα είναι να μου πάθετε και τίποτα προτιμώ να σας δώσω μεγαλύτερο περιθώριο χρόνου για να ολοκληρώνετε τις δουλειές σας. Από αύριο όλοι 8-2».

Η μέθοδος του «μαστίγιου και του καρότου»

-Το νομοσχέδιο ξεχειλίζει από τη μέθοδο του «μαστίγιου και του καρότου». Σε ό,τι είναι προαιρετικό υπάρχει πάντα το καρότο (θετική προσμέτρηση στην ατομική αξιολόγηση) και σε ό,τι είναι υποχρεωτικό το μαστίγιο (αρνητική προσμέτρηση στην ατομική αξιολόγηση).

Εαυτό–αξιολόγηση

-Ο εκπαιδευτικός θα αξιολογείται από τους πάντες( Διευθυντή σχολικής μονάδας, Σύμβουλο ειδικότητας, Σύμβουλο παιδαγωγικής ευθύνης της σχολικής μονάδας κ.α). Μέχρι και από τον εαυτό του θα αξιολογείται αφού το νομοσχέδιο προβλέπει την εαυτό-αξιολόγησή του και τον αναστοχασμό του σχετικά με την διδασκαλία του. Μοιάζει με εκείνο το: «ομολόγα μόνος σου ρε, μην σε εξαναγκάσουμε».

Ποιοι παιδαγωγοί; Σύνεδροι

-Οι εκπαιδευτικοί θα είναι περισσότερο σύνεδροι παρά παιδαγωγοί αφού θα πρέπει κάθε λίγο και λιγάκι να κάνουν meetings σαν αυτά που κάνουν όλες οι σοβαρές επιχειρήσεις. Λοιπόν έχουμε και λέμε: 10 τουλάχιστον συνεδριάσεις συλλόγου για παιδαγωγικά θέματα, 5 τουλάχιστον συνεδριάσεις του σχολικού συμβουλίου, 5 τουλάχιστον άλλες συνεδριάσεις συλλόγου για την πορεία των δράσεων του αρχικού προγραμματισμού του σχολείου, πολύ τακτικές συνεδριάσεις  που θα συγκαλούν οι Συντονιστές εκπαιδευτικού έργου και οι Συντονιστές ειδικότητας, 3 συνεδριάσεις ομάδων με άλλα σχολεία και πολλές άλλες συνεδριάσεις θα οποιοδήποτε θέμα ανακύψει. Δεν περιγράφω άλλο. Α να μην ξεχάσω και τις εβδομαδιαίες συνεδρίες όλων των εκπαιδευτικών με τον ψυχίατρό τους.

Ενδοσχολική επιμόρφωση εκπαιδευτικών

-Το αίτημα του κλάδου για ενδοσχολική επιμόρφωση μοιάζει να ικανοποιήθηκε με τη διαφορά πως ναι μεν θα λαμβάνει χώρα στο σχολείο αλλά θα είναι εκτός ωραρίου. Θα είναι δηλαδή εξωσχολικά ενδοσχολική. Επίσης η συμμετοχή είναι προαιρετική αλλά θα προσμετράται θετικά στην αξιολόγηση. Με αυτόν τον τρόπο η επιμόρφωση καθίσταται  και προαιρετικά υποχρεωτική. Καθαρές κουβέντες.

Νέα αξιώματα στην ιεραρχική κλίμακα

-Υπάρχει τρόπος να μην είναι εγώ ο πιο κάτω στην ιεραρχική κλίμα που δημιουργείται πλέον στα σχολεία; Άλλοι δεν αντέχουν τα ύψη. Εγώ δεν αντέχω τα βάθη. Μιλάω για την κλίμακα: 1)Διευθυντής 2)Υποδιευθυντής 3)Συντονιστές 4) Εκπαιδευτικοί άνευ αξιώματος. Υπάρχει τρόπος να αποφύγω τον πάτο. Αρκεί να χωθώ μεταξύ του 3 και του 4. Πρέπει να βρω έναν «ψάρακα» να του το παίξω μέντορας.

Ανεστραμμένη τάξη

-Μήπως  ο μόνος τρόπος για να αναστραφεί η «ανεστραμμένη τάξη» είναι να «γυρίσει ανάποδα το μάτι» των εκπαιδευτικών;

Το δημόσιο σχολείο ενηλικιώνεται

-Επιτέλους το δημόσιο σχολείο θα αποκτήσει ανταποδοτικότητα. Μιας και μέχρι τώρα μόνο  ξόδευε κρατικό χρήμα. Σύμφωνα με το άρθρο 98 του νομοσχεδίου θα μπορεί να οργανώνει εκδηλώσεις με εισιτήριο και να έχει έσοδα. Ανοίξαμε και σας περιμένουμε δηλαδή. Επίσης σύμφωνα με το άρθρο 99 θα μπορεί να έχει έσοδα και από χορηγίες. Οι κακές γλώσσες μιλάνε για ιδιωτικοποίηση. Στην πραγματικότητα  το δημόσιο σχολείο «ενηλικιώνεται» και θα μπορεί πλέον να συντηρεί τον εαυτό του. Απλά κάποιες «μανούλες» στο συνδικαλισμό πάσχουν από το σύνδρομο της «άδειας φωλιάς» και δεν αντέχουν να το αποχωριστούν. Ενώ είναι για το καλό του.

Ο πραγματικός τίτλος του νόμου

-Και μετά από όλα αυτά αναρωτιέμαι μήπως τελικά κάτι πήγε στραβά κατά τη σύνταξη του ΦΕΚ του νέου νόμου. Μήπως κάποιος κατά λάθος πάτησε: «αντικατάσταση με τα αντώνυμα». Το λέω γιατί είναι φανερό πως ο τίτλος του νόμου «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και αξιολόγηση των εκπαιδευτικών» κανονικά θα έπρεπε να λέει: «Υποβάθμιση του σχολείου, αποδυνάμωση των εκπαιδευτικών και απαξίωση των εκπαιδευτικών».