Το επιτελείο του υπουργείου Οικονομικών, σύμφωνα με το «Έθνος της Κυριακής», εξετάζει την ενσωμάτωση ενός νέου προτύπου στην εξίσωση του υπολογισμού των νέων τελών κυκλοφορίας που θα περιλαμβάνονται και παράμετροι όπως η παλαιότητα και η εμπορική αξία των IX.

Πρόθεση του ΥΠΟΙΚ, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, είναι οι αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας να οδηγήσουν σε ένα νέο πλαίσιο υπολογισμού τους, που θα είναι πιο δίκαιο και πιο αποτελεσματικό στην καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και του φαινομένου.

Στην τελική ευθεία μπαίνει η επεξεργασία όλων των σεναρίων για τις αλλαγές που θα γίνουν στα τέλη κυκλοφορίας από το 2021. Κινητήριος μοχλός των αλλαγών είναι το νέο ευρωπαϊκό πρότυπο υπολογισμού των εκπεμπόμενων ρύπων από τα οχήματα.

H Ελλάδα, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, θα πρέπει να εφαρμόσει το νέο πρότυπο υπολογισμού των εκπεμπόμενων ρύπων, το λεγόμενο WLTP (Worldwide Light Vehicles Test Procedure).

Το πρότυπο αυτό θεωρείται περισσότερο ακριβές και αντιπροσωπευτικό του πόσο ρυπογόνο είναι κάθε όχημα. Βασικό του χαρακτηριστικό σε σχέση με το υφιστάμενο πρότυπο μέτρησης των εκπεμπόμενων ρύπων είναι να εμφανίζει υψηλότερο όγκο εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα.

Αυτό από μόνο του, αν δεν γίνονταν αλλαγές, θα οδηγούσε σε μεγάλη αύξηση των τελών κυκλοφορίας για τα οχήματα που τα τέλη τους υπολογίζονται με βάση τους ρύπους, δηλαδή αυτά που ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την 1η Νοεμβρίου 2010 και μετά.

Οι άξονες των αλλάγων και το χρονοδιάγραμμα

Το νέο πρότυπο θα έπρεπε να έχει τεθεί σε ισχύ από την 1η Σεπτεμβρίου, αλλά προκειμένου να υπάρξει χρόνος για να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις στα τέλη κυκλοφορίας δόθηκε παράταση έως και τις 29 Φεβρουαρίου 2020.

Οι κατευθύνσεις που, σύμφωνα με το «Έθνος της Κυριακής», έχουν δοθεί από το οικονομικό επιτελείο στους εμπειρογνώμονες που έχουν επιφορτιστεί με τον σχεδιασμό των νέων τελών κυκλοφορίας είναι οι εξής:

• αλλαγή της κλίμακας υπολογισμού των τελών βάσει των ρύπων, προκειμένου να μην υπάρξουν κατά μέσον όρο επιβαρύνσεις σε σχέση με τα σημερινά τέλη,

• αλλαγές στις κλίμακες υπολογισμού των τελών βάσει του κυβισμού που ισχύουν για οχήματα τα οποία έχουν ταξινομηθεί έως και τις 31 Οκτωβρίου 2010, Οι αλλαγές θα έχουν ως στόχο την αύξηση του φορολογικού κόστους κυκλοφορίας οχημάτων πολύ μεγάλης ηλικίας (π.χ. άνω των 20 ετών),

• διατήρηση της απαλλαγής από τα τέλη κυκλοφορίας των ηλεκτρικών οχημάτων. ·