Χαρδαλιάς: Τέσσερις νέες δράσεις για τις επιχειρήσεις της Αττικής – Στο τραπέζι καύση απορριμμάτων και μητροπολιτική διαχείριση κυκλοφορίας

Νέες πρωτοβουλίες με στόχο τη στήριξη της επιχειρηματικότητας και τη βελτίωση των κρίσιμων υποδομών της Αττικής προανήγγειλε ο Περιφερειάρχης Νίκος Χαρδαλιάς, κατά την τοποθέτησή του στη 3η ειδική συνεδρίαση Λογοδοσίας του Περιφερειακού Συμβουλίου. Ο ίδιος παρουσίασε ένα ολοκληρωμένο πλάνο που αγγίζει ζητήματα χρηματοδότησης, περιβαλλοντικής διαχείρισης και αστικής κινητικότητας, υπογραμμίζοντας την ανάγκη άμεσων και στοχευμένων παρεμβάσεων για τη βελτίωση της καθημερινότητας και της τοπικής οικονομίας.
Τέσσερις χρηματοδοτικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση των επιχειρήσεων

Ο Περιφερειάρχης ανακοίνωσε πως η Διαχειριστική Αρχή προετοιμάζει την προκήρυξη τεσσάρων νέων δράσεων, συνολικού ύψους 33 εκατομμυρίων ευρώ, οι οποίες θα απευθύνονται αποκλειστικά σε επιχειρήσεις του Λεκανοπεδίου. Συγκεκριμένα, προβλέπεται:

Ενίσχυση συμπράξεων έρευνας και καινοτομίας, με προϋπολογισμό 17 εκατ. ευρώ

Χρηματοδότηση κοινωνικών υποδομών με 5 εκατ. ευρώ

Δημιουργία νέων θέσεων εργασίας για ανέργους, ύψους 3 εκατ. ευρώ

Προώθηση του ψηφιακού μετασχηματισμού των επιχειρήσεων, με 8 εκατ. ευρώ

«Με αυτές τις τέσσερις δράσεις καλύπτουμε ζωτικές ανάγκες της αγοράς, ενισχύουμε την καινοτομία και προωθούμε μια σύγχρονη, δυναμική οικονομία για την Αττική», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χαρδαλιάς, προσθέτοντας πως προτεραιότητα δίνεται στη διαφάνεια, την ταχύτητα και τον στοχευμένο σχεδιασμό.

Έμφαση σε μικρές επιχειρήσεις και διαφάνεια στη διανομή των πόρων

Ο Περιφερειάρχης υπογράμμισε ότι οι νέες προσκλήσεις του ΕΣΠΑ θα έχουν ως αποδέκτες μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, με στόχο να απορροφηθούν το συντομότερο δυνατό οι διαθέσιμοι πόροι. Όπως διευκρίνισε, έχει προηγηθεί διαβούλευση με τα έξι Επιμελητήρια της Αττικής και επιλέχθηκαν δραστηριότητες που ευθυγραμμίζονται με τις προτεραιότητες της Εθνικής Στρατηγικής Έξυπνης Εξειδίκευσης 2021-2027.

Οι Κωδικοί Αριθμοί Δραστηριότητας (ΚΑΔ) που επιλέχθηκαν αφορούν επιχειρήσεις που δεν έχουν συμμετάσχει σε προηγούμενα χρηματοδοτικά σχήματα. Ο σχεδιασμός έγινε με τη συμβολή του Κέντρου Καινοτομίας Περιφέρειας Αττικής (ΚΕΚΠΑ), ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται διαβουλεύσεις για το επόμενο προγραμματικό πλαίσιο 2028-2034, με στόχο να υπάρξουν προεντάξεις από το 2027 και να διασφαλιστεί η άμεση ενεργοποίηση των πόρων. Όπως δήλωσε ο κ. Χαρδαλιάς, ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη συνεργασία με τη DG REGIO της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις απαραίτητες θεσμικές προσαρμογές.

Ολιστικό σχέδιο για τα απορρίμματα και προτάσεις για ενεργειακή αξιοποίηση

Αναφερόμενος στη διαχείριση των απορριμμάτων, ο Περιφερειάρχης έκανε λόγο για την ανάγκη ενός ρεαλιστικού και αποτελεσματικού πλαισίου. «Ακόμα και στο ιδανικό σενάριο, η ανακύκλωση δεν ξεπερνά το 50% των αποβλήτων. Το ερώτημα είναι τι κάνουμε με τα υπόλοιπα;», διερωτήθηκε, προτείνοντας την υιοθέτηση διεθνών πρακτικών, όπως η ενεργειακή αξιοποίηση του τελικού υπολείμματος μέσω καύσης.

Ο ίδιος ανέφερε παραδείγματα από χώρες όπως η Κίνα, η Γαλλία και η Ισπανία, επισημαίνοντας ότι η επεξεργασία των απορριμμάτων περιλαμβάνει διαλογή, ανάκτηση και, τελικά, καύση. Παράλληλα, τόνισε την ανάγκη για δημιουργία τουλάχιστον τριών μονάδων επεξεργασίας στην Αττική, εκτός του αστικού ιστού, για λόγους δημόσιας υγείας.

Ριζικές παρεμβάσεις και εξυγίανση στον ΕΔΣΝΑ

Ο κ. Χαρδαλιάς στάθηκε ιδιαίτερα στην εξυγίανση του ΕΔΣΝΑ, σημειώνοντας ότι τα ευρήματα του διαχειριστικού ελέγχου έχουν ήδη διαβιβαστεί στη Δικαιοσύνη. Από την πλευρά της Κυβέρνησης έχουν διατεθεί 48 εκατομμύρια ευρώ για την κάλυψη ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και 34 εκατομμύρια ευρώ προς τους Δήμους, για το τέλος ταφής.

«Στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2027 ο ΕΔΣΝΑ να λειτουργεί με διαφάνεια, ορθολογική αξιολόγηση κόστους – οφέλους και σαφή χρηματοδοτική στρατηγική. Δεν θα υλοποιούνται έργα χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση», ανέφερε, επισημαίνοντας ότι ο οργανισμός θα συντονίζεται με την Κεντρική Κυβέρνηση, βάσει ενός περιβαλλοντικά φιλικού σχεδίου.

Δείτε εδώ 

Κυκλοφοριακή συμφόρηση: Ανάγκη για μητροπολιτικό συντονισμό

Ως τρίτο κρίσιμο πεδίο παρέμβασης, ο Περιφερειάρχης Αττικής έθεσε το ζήτημα του κυκλοφοριακού. Όπως είπε, το πρόβλημα δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται αποσπασματικά, μέσω τοπικών μελετών και ανεξάρτητων παρεμβάσεων των Δήμων. «Η τρέχουσα κατάσταση, όπου κάθε Δήμος μεταθέτει το πρόβλημα στον διπλανό μέσω των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), έχει αποδειχθεί αναποτελεσματική», υπογράμμισε.

Πρότεινε τη δημιουργία ενιαίου φορέα ή Επιτροπής Μητροπολιτικής Ευθύνης υπό την Περιφέρεια, με αρμοδιότητα στον συντονισμό όλων των εμπλεκομένων – από τον ΟΑΣΑ έως τους Δήμους και τα Υπουργεία. Στόχος, η σύνταξη ενός ενιαίου σχεδίου για την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της Αττικής.

Τέλος, ο κ. Χαρδαλιάς πρότεινε τη θεσμοθέτηση Μητροπολιτικής Επιτροπής Αστικής Κινητικότητας στο πλαίσιο της νέας Χάρτας Αυτοδιοίκησης. Η Επιτροπή θα έχει αρμοδιότητες σχεδιασμού, χάραξης πολιτικής και διαβούλευσης σε θέματα αστικών μεταφορών. «Η Αττική δεν έχει άλλα περιθώρια για πειραματισμούς. Ήρθε η ώρα να προχωρήσουμε με σχέδιο, τόλμη και πραγματικό συντονισμό», κατέληξε.