Το , ως θεσμός εγγύησης διαφάνειας και αξιοκρατίας στις του δημόσιου τομέα, βρίσκεται στο επίκεντρο σημαντικών αλλαγών και προκλήσεων. Η χρονιά που πέρασε χαρακτηρίστηκε από πρωτοφανή φόρτο εργασίας, ενώ το μέλλον προδιαγράφεται γεμάτο απαιτήσεις και προοπτικές.

Δείτε το άρθρο του Θάνου Παπαϊωάννου , Προέδρου ΑΣΕΠ στη realnews:

To 2024 ήταν μια χρονιά ιδιαίτερα παραγωγική για το . Το Συμβούλιο κλήθηκε να διαχειριστεί τον μεγαλύτερο ετήσιο αριθμό προκηρυσσόμενων θέσεων από το 2016 μέχρι σήμερα σε συνδυασμό με τη νέα διαδικασία για την επιλογή διοικήσεων περίπου διακοσίων νοσοκομείων και λοιπών φορέων του Δημοσίου.

ΑΣΕΠ: Τι αναμένεται το 2025

Δείτε επίσης

Οι πίνακες είναι εύγλωττοι. Επισημαίνω, μόνο, ότι το 2024 εκδόθηκαν οριστικά αποτελέσματα για περισσότερες θέσεις από ό,τι όλη την προηγούμενη τριετία, την ίδια ώρα που το 15% των υπαλλήλων του ΑΣΕΠ και το 50% των συμβούλων του ενεπλάκησαν στη διαδικασία επιλογής διοικήσεων. Επιπλέον, την ίδια χρονιά εκδόθηκαν οριστικοί πίνακες κατάταξης για 152.000 εκπαιδευτικούς της γενικής παιδείας και διεκπεραιώθηκαν διαδικασίες πρόσληψης 12.212 εργαζομένων ορισμένου χρόνου.

Δεν επιτρέπεται όμως εφησυχασμός. Ενας θεσμός δεν πρέπει να συγκρίνεται μόνο με το παρελθόν του αλλά να αναμετράται και με τις προκλήσεις του μέλλοντος. Η συνέχιση και η ολοκλήρωση των διαδικασιών που αφορούν 6.000 επιπλέον θέσεις Τ.Ε. και Π.Ε. για τους επιτυχόντες του πρώτου γραπτού διαγωνισμού και η έκδοση αποτελεσμάτων για τις τρεις μεγάλες προκηρύξεις Δ.Ε., Υ.Ε. και ΑμεΑ (συνολικά 5.000 θέσεις), η σύνταξη πινάκων κατάταξης δεκάδων χιλιάδων εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής (με την επιπλέον παράμετρο της προϋπηρεσίας στον ιδιωτικό τομέα), η διεξαγωγή πολυήμερου ηλεκτρονικού διαγωνισμού για τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, η επιλογή διοικήσεων και για μερικές δεκάδες ακό- μη φορείς του Δημοσίου είναι κάποιες από τις προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει το ΑΣΕΠ στο επόμενο δωδεκάμηνο. Πάνω από όλα, η προετοιμασία ενός διαγωνισμού μεγάλης διάρκειας για δεκάδες χιλιάδες υποψηφίους για τις προσλήψεις του Δημοσίου της διετίας 2026-2027 θα απασχολήσει το μεγαλύτερο μέρος του ανθρώπινου δυναμικού του ΑΣΕΠ.

Οι προκλήσεις, μεγάλες και δύσκολες από μόνες τους, γίνονται ακόμη δυσκολότερες από παράγοντες όπως:

Α) Η συνεχιζόμενη ψήφιση διατάξεων για αυξημένη μοριοδότηση της ειδικής εμπειρίας των συμβασιούχων ώστε αυτοί να «μονιμοποιηθούν». Μόνο για το 2025 προβλέπεται η έκδοση προκηρύξεων για τον ΟΦΥΠΕΚΑ, το ΕΑΠ και το υπουργείο Πολιτισμού, που οι λίγες εκατοντάδες θέσεις τους απαιτούν δυσανάλογα μεγάλο χρόνο για να διασφαλισθεί η αποτύπωση των προσόντων των ήδη υπηρετούντων και, ακόμη χειρότερα, διπλάσιο ή και τριπλάσιο από τον συνήθη χρόνο για την έκδοση των αποτελεσμάτων. Ακόμη μεγαλύτερο είναι το πρόβλημα για χιλιάδες θέσεις νοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού στα νοσοκομεία.

Β) Το Δημόσιο δεν είναι ελκυστικό από πλευράς αποδοχών. Ενα 40% τουλάχιστον των διοριστέων δεν αποδέχεται τον διορισμό του. Από τις 13.423 θέσεις διοριστέων του 2024, μερικές χιλιάδες από αυτές θα μείνουν, σε πρώτη φάση, κενές και θα χρειασθεί να γίνουν αλλεπάλληλοι και χρονοβόροι γύροι αναπληρώσεων χωρίς τελικά να καλυφθεί το 100% των θέσεων. Ιδιαίτερα δε σε ορισμένες ειδικότητες με ανταγωνιστικές αποδοχές στον ιδιωτικό τομέα (πληροφορικοί, μηχανικοί κ.λπ.), μεγάλο ποσοστό θα μείνει κενό και μετά τις αναπληρώσεις.

Δείτε επίσης

Γ) Οι προσπάθειες περιορισμού αρμοδιοτήτων του ΑΣΕΠ για ορισμένους φορείς προκειμένου να επιταχυνθούν οι διαδικασίες προσλήψεων συνήθως δεν επιτυγχάνουν τον σκοπό τους και ενίοτε προκαλούν μεγαλύτερες καθυστερήσεις. Το παράδειγμα φορέα όπου αν και περιορίστηκε ο ρόλος του ΑΣΕΠ, η διαδικασία προσλήψεων εκκρεμεί δύο χρόνια, είναι το κορυφαίο αλλά όχι το μόνο. Το τίμημα είναι μεγάλο για όσους «σπεύδουν» να απαλλαγούν από το ΑΣΕΠ χωρίς να διαθέτουν την τεχνογνωσία του.

Δ) Η διαχρονικά συνεχιζόμενη επιλογή του νομοθέτη να ενισχύει τους υποψηφίους των λεγόμενων ειδικών κατηγοριών με ποσοστώσεις στις προσλήψεις και όχι με μια απλή προσαύξηση της βαθμολογίας τους περιπλέκει ακόμη περισσότερο μια βαριά διαδικασία. Θα ήταν, όμως, λάθος να αγνοήσουμε τις θετικές εξελίξεις.

– Οι πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις ενισχύουν την εντοπιότητα και περιορίζουν κάποιες μαύρες τρύπες που επέτρεπαν στους διοριστέους να κρατούν σε πολύμηνη εκκρεμότητα τον διορισμό τους μέχρι να διαπιστώσουν εάν θα είναι διοριστέοι και σε άλλη, ελκυστικότερη θέση. Μερικές από τις διατάξεις δεν είναι άμεσης εφαρμογής αλλά, σε κάθε περίπτωση, είναι θετικές.

– Η επιτυχής εμπειρία από αλλεπάλληλους ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς ανοίγει νέους δρόμους για το μελλοντικό έργο του ΑΣΕΠ ως προς το περιεχόμενό του και τον τρόπο διεξαγωγής του. Ιδιαίτερα χρήσιμη είναι η συνεργασία που έχει ξεκινήσει με φορείς του εξωτερικού όπως η Eurocontrol και η EPSO (το «ΑΣΕΠ της Ε.Ε.»).

– Η αναβάθμιση του πληροφορικού συστήματος του ΑΣΕΠ, που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026, σε συνδυασμό με τη διεύρυνση των διαλειτουργικοτήτων, θα κάνει τη διαδικασία επιλογής προσωπικού πιο φιλική προς τους υποψηφίους και, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, θα διευκολύνει το ελεγκτικό έργο του ΑΣΕΠ.

Τίποτε από αυτά δεν θα έχει από μόνο του αποτέλεσμα και μάλιστα άμεσα αλλά όλα αυτά και σε συνδυασμό με τη δεδομένη εμπειρία και την επαγγελματική αφοσίωση συμβούλων και εργαζομένων του ΑΣΕΠ και τις ήδη βελτιωμένες εσωτερικές διαδικασίες του αποτελούν εφόδια με τα οποία θα δοθεί η μάχη για καλύτερες επιδόσεις στην ταχύτητα έκδοσης αποτελεσμάτων.

Οι προκλήσεις είναι μεγάλες και είναι ανάγκη να κατανοήσουν η κοινωνία, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, η κυβέρνηση και τα κόμματα τον τεράστιο όγκο του έργου που έχει ανατεθεί στο ΑΣΕΠ. Οι δυσκολίες που ανακύπτουν θα πρέπει να αξιολογούνται υπό αυτό το πρίσμα και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να πλήττουν την εμπιστοσύνη των πολιτών και της πολιτείας στον θεσμό. Εξάλλου, η αντικειμενικότητα και η αξιοκρατία έχουν βραχυπρόθεσμα κόστος, αλλά μεσομακροπόθεσμα αποδίδουν τεράστιο όφελος.

Δείτε επίσης