Β ́ ΕΛΤΕΕΘ Το Υπουργείο με πρόσχημα την ενδοσχολική βία και τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αντί να ιδρύσει νέα σχολεία και να διορίσει εκπαιδευτικούς, βάζοντας ηλικιακούς φραγμούς, αρχίζει τη σταδιακή αποσυμφόρηση και τον αφανισμό της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, για άλλη μια φορά μετά τη διαθεσιμότητα.


Στο , σύμφωνα με το άρθρο 51 «Ανώτατο ηλικιακό όριο εγγραφής μαθητών στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ.» και άρθρο 52 «Ρυθμίσεις για την εγγραφή ή μετεγγραφή μαθητών στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ.», επιχειρείται να γίνει παρέμβαση στις δυνατότητες εγγραφής μαθητών στα ΕΠΑ.Λ., βάζοντας κόφτη την ηλικία των 17 ετών, με απώτερο στόχο τη συρρίκνωσή τους.
Το νέο αυτό νομοσχέδιο που είναι το πρώτο από τα τρία που θα έρθουν στο επόμενο διάστημα μας δείχνει τις προθέσεις του Υπουργείου για το πώς βλέπει την εκπαίδευση αλλά κυρίως πως οραματίζεται την Επαγγελματική Εκπαίδευση.
Τα επιχειρήματα της Αιτιολογικής Έκθεσης δεν έχουν καμία επιστημονική βαρύτητα, γιατί ενδοσχολική βία και μάλιστα με σοβαρά περιστατικά έχουμε δει σε Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια και σε ΓΕ.Λ. όπου οι μαθητές έχουν κατά κανόνα την ίδια ηλικία. Αντίθετα στα ΕΠΑ.Λ έχει παρατηρηθεί ότι η παρουσία μεγαλύτερης ηλικίας μαθητών έχει αποσοβήσει πολλά τέτοιου είδους περιστατικά. Η διαχείριση φαινομένων ενδοσχολικής βίας γίνεται με άλλους τρόπους πιο επιστημονικούς, όπως δημιουργία και ενδυνάμωση δομών,ενημέρωση εκπαιδευτικών από ειδικούς, κατευθυντήριες γραμμές από το Υπουργείο, ψυχολογική υποστήριξη στα περιστατικά.
Η αντιμετώπιση είναι ρατσιστική και άνιση εφόσον ισχύει μόνο για τα ΕΠΑΛ και αντισυνταγματική, γιατί αφαιρεί το δικαίωμα της μόρφωσης. Η μόρφωση είναι αγαθό που ανήκει σε όλους ανεξαρτήτου ηλικίας, φύλου και καταγωγής.
Επίσης ποιος είπε ότι η εκπαιδευτική κοινότητα ζήτησε τη σταδιακή αποσυμφόρηση, από τη σκοπιά του μαθητικού δυναμικού, των ημερήσιων ΕΠΑ.Λ., με γνώμονα τη συνολική βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας;
Αν υπάρχει θέμα συνωστισμού, σε ελάχιστα Ημερήσια ΕΠΑ.Λ, υπάρχουν τρόποι να λυθεί το ζήτημα π.χ με ίδρυση νέων σχολείων, με υποχρεωτική χωροταξική κατανομή μαθητών Γυμνασίων σε ΕΠΑ.Λ όπως συμβαίνει στα Δημοτικά, στα Γυμνάσια και στα ΓΕΛ. κ.ά. Ποιοι είναι αυτοί που συμβούλεψαν για το «συνωστισμό» στα Ημερήσια ΕΠΑ.Λ ενώ γνώριζαν ότι πολύ μεγαλύτερος συνωστισμός υπάρχει στους άλλους τύπους σχολείων;
Τέλος ο εξορθολογισμός της αριθμητικής σχέσης εκπαιδευτικού και μαθητή δεν θα προκύψει από τη μη εγγραφή μαθητών άνω των 17 ετών , αλλά από τη μείωση του ανώτατου αριθμού μαθητών ανά τμήμα γενικής παιδείας, τομέα και ειδικότητας και από την αλλαγή του νόμου για τα ολιγομελή.
Στους εκπαιδευτικούς που εργάζονται στα ΕΠΑ.Λ. υπάρχει ήδη έντονος προβληματισμός για το μέλλον των σχολείων τους. Εννοείται ότι το εύρος των μεταβολών στο μαθητικό δυναμικό όλων των σχολείων (και των ΕΠΑ.Λ.) συσχετίζεται με το μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό και τα ωράρια εργασίας τους.
Αυτή η επιχειρούμενη συρρίκνωση του μαθητικού δυναμικού των ΕΠΑ.Λ., μας κάνει να είμαστε υποψιασμένοι για το τι επιδιώκουν πολιτικά οι κυβερνώντες. Ανακατονομή του μαθητικού δυναμικού και κατεύθυνσή του στις Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας αποφοίτων Γυμνασίων (πιθανόν ΟΑΕΔ). Με ότι αυτό συνεπάγεται μορφωτικά και εργασιακά για τα άτομα αυτά.
Το Υπουργείο θέτει ως μονόδρομο την κατεύθυνση των αποφοίτων ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ. στα ΙΕΚ (Δημόσια ή στα Ιδιωτικά). Στην περίπτωση που οι εμπνευστές της διάταξης απαντήσουν ότι μπορούν οι μαθητές να πάνε στα εσπερινά ΕΠΑΛ, η απάντηση είναι, ότι τα εσπερινά ΕΠΑΛ είναι πολύ λίγα στη χώρα, ειδικά στις μικρές πόλεις και στα νησιά έως και ανύπαρκτα.
Επιφέρεται ένα βαρύ πλήγμα στα ημερήσια ΕΠΑΛ με την καθιέρωση ηλιακού ορίου – κόφτη τα 17 χρόνια στις εγγραφές, στερώντας από τους αποφοίτους Λυκείων τη δυνατότητα να αποκτήσουν ειδικότητα που θα τους εξασφαλίζει επαγγελματικά δικαιώματα, άμεσα χωρίς να δώσουν εξετάσεις πιστοποίησης, αλλά και αποκλείοντας την επανένταξή τους στο εκπαιδευτικό σύστημα που το είχαν εγκαταλείψει, σε όφελος των ιδιωτικών ΙΕΚ και των υπό ίδρυση Σχολών Κατάρτισης μετά το γυμνάσιο. Σε μια χώρα με ένα μεγάλο δείκτη ανεργίας πρέπει να υπάρχουν τέτοιες επιλογές για να μην οδηγούνται από την πολιτεία οι νέοι σε απόγνωση και να μπορούν να ορθοποδήσουν επαγγελματικά.
Αν περάσουν αυτά τα δύο άρθρα με μια πρώτη εκτίμηση, τα ημερήσια ΕΠΑ.Λ ,σε βάθος τριετίας θα έχουν μια μείωση μαθητικού δυναμικού τραγική, με ότι αυτό συνεπάγεται σε θέσεις εργασίας και όχι μόνο, μεγαλώνοντας το άγχος μονίμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Επίσης θα υπάρξουν συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων καθώς και κλείσιμο πολλών μικρών περιφερειακών ΕΠΑ.Λ.
Ειδικά τα ημερήσια ΕΠΑΛ που λειτουργούν σε απογευματινό ωράριο, στα οποία φοιτούν κυρίως ενήλικοι μαθητές, ουσιαστικά καταργούνται με την ψήφιση του νομοσχεδίου αυτού.
Αποδεικνύεται για μια ακόμα φορά πόσο υποκριτικά είναι τα λόγια συμπάθειας της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας απέναντι στους χιλιάδες εκπαιδευτικούς, που εδώ και εβδομάδες είναι μπροστά από οθόνες υπολογιστών ή στα τηλέφωνα, όλη μέρα, προκειμένου να έχουν επαφή με τους μαθητές τους, να τους στηρίξουν ψυχολογικά και μαθησιακά.
Είναι πρόκληση, το ότι η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας αντί να επιλύσουν τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από το κλείσιμο των σχολείων λόγω πανδημίας, να επιλέγουν αυτή την περίοδο να κάνουν ακόμα χειρότερη και άνιση τη μόρφωση.
Φαίνεται πως η πανδημία αποτελεί ευκαιρία για κυβέρνηση και Υπουργείο Παιδείας, να νομοθετήσει αντιεκπαιδευτικές αλλαγές. Αποδεικνύεται για άλλη μια φορά πως το βλέμμα της πολιτικής ηγεσίας είναι στραμμένο στην επόμενη μέρα. Για αυτό και τρέχουν να προλάβουν να νομοθετήσουν υπό αυτές τις συνθήκες, θεωρώντας ότι με αυτό τον τρόπο θα αποφευχθούν οι αντιδράσεις από μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς.
Αν τελικά περάσουν τα άρθρα αυτά θα βάλουν την ΤΑΦΟΠΛΑΚΑ στην ήδη ταλαίπωρη ΤΕΕ.

Από το Διοικητικό Συμβούλιο της Β’ ΕΛΤΕΕΘ