Γενναία αύξηση της χρηματοδότησης, μόνιμοι διορισμοί, γενίκευση του ολοήμερου σχολείου, ανανέωση βιβλίων και ύλης, αναβάθμιση τεχνικής εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής, επέκταση πειραματικών σχολείων, αλλά και αλλαγές στο Λύκειο, στην εισαγωγή στην τριτοβάθμια, όπως και εξορθολογισμός του χάρτη των ΑΕΙ είναι μερικά μόνο από τα 23 σημεία στα οποία κατέληξε ο πρώτος κύκλος των συζητήσεων στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

Πρόκειται για τα συμπεράσματα των συνεδριάσεών της που έγιναν στο πλαίσιο του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία και επί των οποίων όλα τα κόμματα καλούνται να καταθέσουν συγκεκριμένες προτάσεις, ώστε να καταγραφούν πλειοψηφούσες και μειοψηφούσες απόψεις για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Στη βάση των 23 σημείων ως βάση συζήτησης, επί της οποίας θα καταθέσουν προτάσεις, διαφώνησε το ΚΚΕ, “παρών” δήλωσε το Ποτάμι, συμφώνησαν όμως ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝ.ΕΛΛ. και Ένωση Κεντρώων. Συμφώνησε και η Ν.Δ. “για να προχωρήσει η επιτροπή”, με τον Θ. Φορτσάκη να επαναλαμβάνει τις διαφωνίες του κόμματος, ώστε να προστεθούν σημεία για “την αναθεώρηση του Συντάγματος, για την αριστεία, για τα πρότυπα σχολεία”.

“Πελατειακές σχέσεις στον χάρτη των ΑΕΙ”

“Ο χάρτης των ιδρυμάτων αναπαράγει πελατειακές σχέσεις” δήλωσε η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας Σία Αναγνωστοπούλου, απαντώντας στον βουλευτή Γρ. Ψαριανό, που νωρίτερα είχε δηλώσει: “Για κάθε 10 εκατ. ευρωπαϊκού πληθυσμού, ανεξαρτήτως χωρών και καθεστώτων και πολιτικών, αντιστοιχούν 7 έως 8 πανεπιστήμια. Για τα 10 – 11 εκατομμύρια δικά μας, αντιστοιχούν 42”.

“Όλοι ξέρουμε, και ο κ. Ψαριανός είχε δίκιο, ότι φτιάχτηκε ένα τέρας. Πώς φτιάχτηκε και γιατί να το ρίξουμε στη θάλασσα να μην το συζητήσουμε;” διερωτήθηκε η ίδια καλώντας “να υπάρξει συναίνεση για να κοπούν οι λόγοι για τους οποίους φτιάχτηκε ένα πράγμα το οποίο είναι απολύτως ανοικονόμητο”.

Η αναπληρώτρια υπουργός πρότεινε στην επιτροπή να εξετάσει στον δεύτερο κύκλο συζητήσεων τους εκπαιδευτικούς νόμους που προηγήθηκαν και τους λόγους που σημεία τους δεν εφαρμόστηκαν. Παράλληλα επέμεινε στη σημασία των προσλήψεων και της αύξησης της χρηματοδότησης.

Τα 23 σημεία

* Γενίκευση ολοήμερου σχολείου.

* Αυτονομία των σχολικών μονάδων.

* Αναμόρφωση της ύλης, ανανέωση βιβλίων, ταύτιση της διδακτέας με την εξεταστέα ύλη.

* Διοικητική κατάρτιση στελεχών της εκπαίδευσης.

* Ενθάρρυνση της αυτενέργειας.

* Καλλιέργεια δημιουργικότητας και δεξιοτήτων.

* Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης.

* Εκπόνηση μελέτης για τον άμεσο διορισμό νέων εκπαιδευτικών.

* Ενίσχυση του ρόλου των Συλλόγων Διδασκόντων ή και των Σχολικών Συμβουλίων.

* Πιστοποιητικό διδακτικής επάρκειας στα Πανεπιστήμια.

* Μετεκπαίδευση των εκπαιδευτικών.

* (Αυτο)αξιολόγηση της σχολικής μονάδας.

* Ριζική αναβάθμιση της Τεχνικής Εκπαίδευσης.

* Ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής.

* Αυτοτέλεια του Λυκείου ως βαθμίδας του εκπαιδευτικού συστήματος και όχι ως εξεταστικού κέντρου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

* Περιορισμός του ρόλου της παραπαιδείας.

* Νέος τρόπος εισαγωγής στα ΑΕΙ.

* Αναβάθμιση ξένων γλωσσών, καλλιτεχνικής παιδείας, χρήσης των νέων τεχνολογιών, αθλητικών δραστηριοτήτων.

* Ενιαίος χώρος εκπαίδευσης και έρευνας, εξορθολογισμός του χάρτη των ιδρυμάτων.

* Άνοιγμα ΑΕΙ και ερευνητικών κέντρων σε νέους επιστήμονες.

* Αποδοτική οικονομική διαχείριση των πόρων των ΑΕΙ και ΕΚ.

* Δομή παρακολούθησης των μεταρρυθμίσεων.

* Επέκταση του θεσμού των πειραματικών σχολείων ειδικά σε φτωχότερες περιοχές.

ΜΙΝΑ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ