Συμφωνία για την αντιμετώπιση των επειγουσών αναγκών των προσφύγων, ιδιαίτερα των ασυνόδευτων παιδιών, υπογράφουν τις προσεχείς ημέρες το υπουργείο Παιδείας και η UNICEF, με έμφαση στις εκπαιδευτικές τους ανάγκες. Δεν είναι, εξάλλου, μόνο η οικογένεια, η υγεία και η τροφή, η στέγη και η ασφάλειά τους. Είναι και το σχολείο και το παιχνίδι μέσα σε εκείνα που στερούνται τα προσφυγόπουλα που φθάνουν στην Ελλάδα. Υπολογίζεται πως πρόκειται για το 40% των ανθρώπουν που περνούν τα σύνορα, φεύγοντας από τους πολέμους.

Το υπουργείο Παιδείας έχει προχωρήσει στη σύσταση επιτροπής που καταγράφει τις εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών αυτών ανά ηλικιακή κατηγορία, αλλά και τις δυνατότητες που υπάρχουν ώστε να συμβάλουν και οι ίδιοι στην κατεύθυνση αυτή, μέσα από το πρόταγμα της αλληλεγγύης. Την ίδια στιγμή, κλιμάκιο της UNICEF στην Ελλάδα, σε συνεργασία με την κυβέρνηση, καταγράφει τις ανάγκες και τις προτεραιότητες, προκειμένου να αρχίσουν άμεσα δράσεις σε πρακτικό επίπεδο.

Συνάντηση Ν. Φίλη με τον επικεφαλής της UNICEF

Στο πλαίσιο των ενεργειών αυτών, ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης συναντήθηκε την Τετάρτη στη Ν. Υόρκη με τον επικεφαλής της UNICEF Anthony Lake, προκειμένου να ενισχυθεί η συνεργασία της χώρας μας με τον οργανισμό. Εκεί, παρουσίασε το σχέδιο δράσης του υπουργείου για την αντιμετώπιση των άμεσων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα προσφυγόπουλα και οι οικογένειές τους, με έμφαση στην ψυχοκοινωνική στήριξη και την εκπαίδευσή τους.

Ο κ. Lake εξήρε τη γενναιοδωρία, όπως είπε, του ελληνικού λαού και της κυβέρνησης στην υποδοχή και την περίθαλψη των προσφύγων, εκφράζοντας προθυμία ο οργανισμός να προσφέρει βοήθεια για την εκπαίδευση, ιδιαίτερα των ασυνόδευτων παιδιών.

Ένα στα 11 παιδιά στον κόσμο γεννιέται σε συνθήκες συγκρούσεων

Μια μέρα μετά, χθες, η UNICEF δημοσίευσε μια ακόμη ανησυχητική έκθεση για τα παιδιά που ζουν και μεγαλώνουν σε συνθήκες κρίσης και πολέμων. Συγκρούσεις, ακραία ψυχικά τραύματα, τοξικό στρες συνοδεύουν τη γέννηση ενός στα 11 παιδιά νεότερα των 6 ετών παγκοσμίως, σύμφωνα με τον οργανισμό. Πρόκειται για πάνω από 86,7 εκατομμύρια παιδιά, που έχουν ζήσει όλη τη ζωή τους σε καταστάσεις τέτοιες ώστε η ανάπτυξη του εγκεφάλου τους να τίθεται σε κίνδυνο.

Όπως ανακοίνωσε χθες η UNICEF, τα παραπάνω έχουν “σημαντικές συνέπειες στη γνωστική, κοινωνική και σωματική τους ανάπτυξη σε ολόκληρη τη ζωή τους”, καθώς, “κατά τη διάρκεια των πρώτων 7 ετών της ζωής, ο εγκέφαλος ενός παιδιού έχει τη δυνατότητα να ενεργοποιεί 1.000 εγκεφαλικά κύτταρα κάθε δευτερόλεπτο. Κάθε ένα από αυτά τα κύτταρα, γνωστά ως νευρώνες, έχει τη δύναμη να συνδέεται με άλλους 10.000 νευρώνες χιλιάδες φορές ανά δευτερόλεπτο. Οι εγκεφαλικές συνδέσεις χρησιμεύουν ως δομικά στοιχεία του μέλλοντος του παιδιού, καθορίζοντας την υγεία του, τη συναισθηματική ευεξία και την ικανότητα μάθησης”. Όμως “το αν ο εγκέφαλος θα φθάσει την πλήρη ενήλικη ικανότητα των περίπου ενός δισεκατομμυρίου συνδεόμενων νευρώνων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ανάπτυξη στην πρώιμη παιδική ηλικία, δηλαδή τοΝ μητρικό θηλασμό και τη διατροφή, τα πρώτα ερεθίσματα, τις πρώτες ευκαιρίες για μάθηση και παιχνίδι σε ένα ασφαλές και υγιές περιβάλλον”.

Η σχετική ανακοίνωση υπενθυμίζει πως η UNICEF εργάζεται για να κρατήσει τα παιδιά σε περιβάλλοντα φιλικά, παρέχοντας ειδικά πακέτα έκτακτης ανάγκης με εξοπλισμό για τη μάθηση και το παιχνίδι. Τα πακέτα αυτά έχουν στηρίξει πάνω από 800.000 παιδιά που ζουν σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης, μόνο την περασμένη χρονιά.

ΜΙΝΑ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ