Μέσα στη Μεγάλη Εβδομάδα το Υπουργείο προχώρησε στην ψήφιση ενός νόμου, ο οποίος αποτελεί θλιβερή συνόψιση εκείνων των αλλαγών στο πρόγραμμα του Λυκείου απέναντι στις οποίες η Πανελλήνια Ένωση έχει ήδη επανειλημμένα εκφράσει την έντονη διαμαρτυρία της.

ΠΕΦ

Η απαρίθμηση στη συνέχεια των αλλαγών αυτών αποκαλύπτει τις ψηφίδες στη μελαγχολική εικόνα, η οποία προαναγγέλλει μέλλον δυσοίωνο για τον κλάδο των φιλολόγων και τα φιλολογικά :

– Η οριστική κατάργηση της διδασκαλίας του μαθήματος των Λατινικών από την Ομάδα Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών συνιστά σοβαρότατο πλήγμα κατά των κλασικών γραμμάτων. Η μετατροπή δε του μαθήματος σε προαιρετικώς επιλεγόμενο και μη εξεταζόμενο μάθημα περισσότερο ανακαλεί τη γνωστή για τις προφάσεις εν αμαρτίαις ρήση.

– Η κατάργηση της διδασκαλίας της Ιστορίας του Σύγχρονου Κόσμου ως μαθήματος Γενικής Παιδείας στην Γ΄ στερεί από τους αυριανούς πολίτες τα γνωστικά εφόδια για την κατανόηση των σύγχρονων εξελίξεων.

Στο ίδιο πνεύμα δυστυχώς εντάσσεται και ο περιορισμός της διδασκαλίας της Ιστορίας στα ΕΠΑΛ σε μία μόνο διδακτική ώρα και στην Α΄ τάξη αποκλειστικά.

– Η διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας επίσης υποβαθμίζεται, διδακτικά και εξεταστικά, μετά την ουσιαστική κατάργηση της περίληψης και τη συρρίκνωση της παραγωγής λόγου σ’ ένα συνοπτικής παρουσίασης θέσεων και απόψεων κείμενο 4-5 παραγράφων.

– Τα κείμενα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας κατά τη συνεξέτασή τους με τη Νεοελληνική Γλώσσα, σε ένα τρίωρο, προβλέπεται να προσεγγίζονται συχνά ως αφορμή για γλωσσικές ασκήσεις και κοινωνιολογικού χαρακτήρα αναλύσεις και όχι με γνώμονα την καλλιέργεια δημιουργικών αναγνωστών που διαθέτουν γνώση των κειμένων και των λογοτεχνικών ρευμάτων, κριτική ικανότητα και ευαισθησία.

– Η κατάργηση της διδασκαλίας του μαθήματος της Φιλοσοφίας από το Γενικό Εσπερινό Λύκειο στερεί από τους μαθητές την επαφή με την ιστορία των ιδεών και τη φιλοσοφική σκέψη.

– Πλήρης είναι η απαξίωση του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών. Η εξαίρεσή του από τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις στο Γυμνάσιο και στη Β΄ Λυκείου, η ουσιαστική συγχώνευση της διδασκαλίας των εμβληματικών κειμένων του Επιταφίου Λόγου του Περικλή και της Αντιγόνης του Σοφοκλή, ο περιορισμός της κορυφαίας πνευματικής άσκησης που είναι η μετάφραση, συντελούν δραματικά στην περαιτέρω υποβάθμιση του μαθήματος.

Είναι εμφανές ότι ο νέος νόμος που μόλις ψηφίστηκε διαψεύδει πανηγυρικά τις υπουργικές εξαγγελίες περί αποκατάστασης του μορφωτικού ρόλου του Λυκείου και καθόλου δεν το αποδεσμεύει από την αντιπαιδαγωγική χρησιμοθηρική λογική.

Καλούμε επομένως την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να αναστείλει την εφαρμογή του νόμου και τους συναδέλφους να διατηρούν πάντα ακμαία την πίστη τους στις ανθρωπιστικές αξίες.