ΑΠΟΤΥΧΗΜΕΝΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Της Χαράς Καλημέρη

«Βραχνάς» έχει γίνει το σχολείο για τους Έλληνες μαθητές. Οι έξι στους δέκα δεν αισθάνονται ευτυχισμένοι στο σχολείο, ενώ δηλώνουν «λίγο» έως «καθόλου» ικανοποιημένοι από τα προγράμματα σπουδών τα οποία προωθούν, σε σημαντικό βαθμό, την παπαγαλία. Γενικό κλίμα απογοήτευσης υπάρχει και ό, τι αφορά τις προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης μετά το λύκειο, ενώ η συντριπτική πλειονότητα των μαθητών (85,2%) ζητά να καταργηθεί το ισχύον εξεταστικό σύστημα.

Τα συμπεράσματα προκύπτουν, μεταξύ άλλων, από έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος etwinning με θέμα «Το σχολείο που ζω και ονειρεύομαι», στο οποίο συμμετείχαν μαθητές από το Αριστοτέλειο Κολλέγιο Θεσσαλονίκης, το 3ο Γενικό Λύκειο Καρδίτσας και το Liceo Tito Lucrezio Caro της Ρώμης. Όπως προκύπτει από τις απαντήσεις που έδωσαν 182 μαθητές του Αριστοτελείου Κολλεγίου, σε έρευνα η οποία διεξήχθη υπό την καθοδήγηση της καθηγήτριας, Μ. Παπαχρήστου, οι μεγαλύτερες «πληγές» του εκπαιδευτικού συστήματος είναι οι εξής:

Προγράμματα Σπουδών: το 26,4% των μαθητών δεν είναι καθόλου ικανοποιημένο από τα προγράμματα σπουδών, το 33,8% είναι «λίγο», το 30,8% «μέτρια» και μόλις το 9,9% «πολύ» και «πάρα πολύ». Μάλιστα, η άποψη ότι τα προγράμματα σπουδών προωθούν την απομνημόνευση βρίσκει σύμφωνο το 45% των ερωτηθέντων (18,1% απάντησε «πολύ» και 26,9% «πάρα πολύ»).

Μέθοδοι διδασκαλίας: Οι μαθητές είναι δυσαρεστημένοι τόσο από τις μεθόδους διδασκαλίας όσο και από τα βιβλία. Στο ερώτημα αν ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες» οι απαντήσεις κατανέμονται ως εξής: 18,7% «καθόλου», 24,2% «λίγο», 34,6% «μέτρια», 13,7% «πολύ» και 8,8% «πάρα πολύ». Επίσης, πάνω από το 60% υποστήριξε ότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν καλύπτει τις ανάγκες όλων των μαθητών ή τις καλύπτει «λίγο».

Επαγγελματική Αποκατάσταση: Πάνω από το 70% των μαθητών πιστεύει ότι η δευτεροβάθμια εκπαίδευση που προσφέρεται στη χώρα μας δεν μπορεί να ανταγωνιστεί «καθόλου» ή μπορεί να ανταγωνιστεί «λίγο» αυτή των άλλων κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μάλιστα, ποσοστό 84,6% απάντησε καταφατικά, όταν ρωτήθηκε αν θέλει μαθήματα πρακτικής άσκησης στο σχολείο.

Εξεταστικό σύστημα: Να καταργηθεί το ισχύον εξεταστικό σύστημα ζητεί το 85,2% των μαθητών. Στην ερώτηση εάν οι εξετάσεις πρέπει να συνδέονται με την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, το 20,9% απάντησε «καθόλου», το 15,4% «λίγο», το 34,1% «μέτρια», το 19,8% «πολύ» και το 9,9% «πάρα πολύ».

Αξιολόγηση: Ο ένας στους δύο μαθητές υπογραμμίζει την ανάγκη επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, ενώ σε άλλο ερώτημα η πλειοψηφία συμφωνεί με την άποψη ότι θα έπρεπε να αξιολογούνται οι καθηγητές από τους μαθητές στο σχολείο.

«Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων δεν είναι ικανοποιημένοι με το ισχύον εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, λόγω της χρησιμοθηρικής του φύσης και της αναποτελεσματικότητας του», επισήμανε η κ. Παπαχρήστου. Είναι ενδεικτικό ότι στο ερώτημα εάν «ο μαθητής νιώθει ευτυχισμένος στο σημερινό σχολείο», το 31,9% απάντησε «καθόλου», το 28% απάντησε «λίγο», το 29,1%, «μέτρια», το 7,7% «πολύ» και μόλις το 3,3% «πάρα πολύ».

ΗΜΕΡΗΣΙΑ

Δυσαρεστημένοι οι μαθητές απο τα σχολεία και το εξεταστικό σύστημα

Δυσαρεστημένοι οι μαθητές απο τα σχολεία και το εξεταστικό σύστημα Το 60% των μαθητών είναι δυσαρεστημένοι από το σχολείο, ενώ δηλώνουν ελάχιστα ικανοποιημένοι από τα μαθήματα τα οποία προάγουν την αποστήθιση ενώ η συντριπτική πλειονότητα των μαθητών (85,2%) ζητεί να καταργηθεί το ισχύον εξεταστικό σύστημα.

Τα παραπάνω προκύπτουν, μεταξύ άλλων, από έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος etwinning με θέμα «Το σχολείο που ζω και ονειρεύομαι», στο οποίο μετείχαν μαθητές από το Αριστοτέλειο Κολλέγιο Θεσσαλονίκης, το 3ο Γενικό Λύκειο Καρδίτσας και το Liceo Tito Lucrezio Caro της Ρώμης.

Ενδεικτικά, στο ερώτημα εάν ο μαθητής νιώθει ευτυχισμένος στο σημερινό σχολείο, το 31,9% απάντησε «καθόλου», το 28% απάντησε «λίγο», το 29,1%, «μέτρια», το 7,7% «πολύ» και μόλις το 3,3% «πάρα πολύ».

«Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων δεν είναι ικανοποιημένοι με το ισχύον εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, λόγω της χρησιμοθηρικής του φύσης και της αναποτελεσματικότητας του» ανέφερε η καθηγήτρια Μαίρη Παπαχρήστου, υπό την καθοδήγηση της οποίας διεξήχθη η έρευνα Πάνω από το 70% των μαθητών πιστεύει ότι η δευτεροβάθμια εκπαίδευση που προσφέρεται στη χώρα μας δεν μπορεί να ανταγωνιστεί «καθόλου» ή μπορεί να ανταγωνιστεί «λίγο» αυτή των άλλων κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Μάλιστα, ποσοστό 84,6% απάντησε καταφατικά, όταν ρωτήθηκε αν θέλει μαθήματα πρακτικής άσκησης στο σχολείο. Ο ένας στους δύο μαθητές υπογραμμίζει την ανάγκη επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, ενώ σε άλλο ερώτημα η πλειοψηφία συμφωνεί με την άποψη ότι θα έπρεπε να αξιολογούνται οι καθηγητές από τους μαθητές στο σχολείο.