Η Π.Ε.Α.Δ. με αφορμή πρόσφατες δηλώσεις της κ. Υπουργού ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο μείωσης των 7ωρων μαθημάτων στη Γ’ Λυκείου, έχει να κάνει τις εξής παρατηρήσεις:

ΠΕΑΔ

• Βασική αρχή της παιδαγωγικής είναι να μην αιφνιδιάζεται το εκπαιδευτικό σύστημα με αλλαγές που ανατρέπουν προηγούμενο προγραμματισμό πριν μάλιστα διαπιστωθεί βάσιμα και επιστημονικά η ανάγκη κάθε αλλαγής.

• Σύμφωνα με τις κρίσεις διεθνών οργανισμών και φορέων, που τόσο πολύ εμπιστεύεται η κ. Υπουργός και επιθυμεί να ακολουθεί πιστά τις οδηγίες τους, οι Έλληνες μαθητές υστερούν σημαντικά από τον αντίστοιχο μέσο όρο στους τρεις βασικούς πυλώνες της εκπαίδευσης, στον χειρισμό της Γλώσσας και την κατανόηση κειμένων, στα Μαθηματικά, και στις Φυσικές Επιστήμες. Εξάλλου σε δηλώσεις στο πρόσφατο παρελθόν η σημερινή πολιτική ηγεσία ασκούσε δριμεία κριτική επί υπουργίας του κ. Γαβρόγλου. Γιατί ξεχάστηκαν τόσο γρήγορα; Είναι παράλογο να υποψιαζόμαστε ότι ασκούνται πιέσεις μικροσυμφερόντων πανταχόθεν;

• Είναι γεγονός ότι η αλλαγή που ισχύει από φέτος, η αύξηση δηλαδή των ωρών των μαθημάτων προσανατολισμού από πέντε σε επτά έδωσε τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να οργανώσουν καλύτερα και αποτελεσματικότερα τον προγραμματισμό τους, την καλύτερη εν τέλει προετοιμασία των μαθητών για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Με δεδομένο ότι αυτές οι εξετάσεις αποτελούν εδώ και πολλά χρόνια το βασικότερο ζητούμενο της φοίτησης στο Λύκειο.

• Αποτελεί κοινή παραδοχή όσων συναδέλφων διδάσκουν μαθήματα προσανατολισμού, ότι για πρώτη φορά έχουν στη διάθεσή τους περισσότερο χρόνο διδασκαλίας τους, ενώ πριν τα μαθήματα αυτά κατέληγαν να γίνουν παρακολούθημα των φροντιστηρίων αφού εκεί προσφέρονταν περισσότερες ώρες ανά μάθημα. Η αύξηση των ωρών στα μαθήματα προσανατολισμού επέτρεψε στον διδάσκοντα να αποδείξει ότι το σχολείο, το δημόσιο σχολείο ιδιαίτερα που απευθύνεται στη συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών και των οικογενειών τους, και θέλει και μπορεί να προσφέρει στη διαδικασία της ουσιαστικής προετοιμασίας ενόψει των πανελλαδικών εξετάσεων, αλλά και των αυξημένων απαιτήσεων εν γένει των γνωστικών αυτών αντικειμένων.

• Είναι γεγονός ότι επειδή ακριβώς οι αποτελούσαν τον κεντρικό στόχο, αυτό είχε ως αποτέλεσμα να απαξιωθούν δυστυχώς τα μαθήματα γενικής παιδείας και αυτό επιχειρήθηκε να αντιμετωπιστεί με το ωρολόγιο πρόγραμμα όπως διαμορφώθηκε από το τρέχον σχολικό έτος. Γιατί πρέπει να επιστρέψουμε στο παρελθόν;

• Η πρόθεση ως εκ τούτου του –δια στόματος της κ. Υπουργού- να προχωρήσει στη μείωση των 7ωρων μαθημάτων προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου γεννά εύλογα ερωτηματικά σχετικά με:

(α) το ενδεχόμενο να μην έχει γίνει κατανοητό πόσο θα επιβαρύνει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς η μαζική επιστροφή ξανά στη «θεραπεία» των φροντιστηρίων, στο ενδεχόμενο δηλαδή να πληγεί εκείνο το κομμάτι του πληθυσμού που υπέστη το βάρος της οικονομικής κρίσης
(β) το ενδεχόμενο αντίθετα να θεωρηθεί ότι ενισχύεται σκόπιμα η λεγόμενη παραπαιδεία, βασική αιτία εδώ και δεκαετίες της οικονομικής αφαίμαξης των ελληνικών οικογενειών ιδιαίτερα των φτωχότερων, και

(γ) το ενδεχόμενο πίσω από τη συζητούμενη μείωση να λανθάνει η λογική της μείωσης των αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό, σε αντικατάσταση ίσως σκέψεων περί αύξησης του διδακτικού ωραρίου.

Για όλους αυτούς τους λόγους και επειδή ως Π.Ε.Α.Δ. θεωρούμε την Εκπαίδευση ως Μείζον Δημόσιο Αγαθό, καλούμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να μην προχωρήσει σε πρωτοβουλίες που θα ζημιώνουν την παρεχόμενη εκπαίδευση και τους τελικούς δικαιούχους, τόσο τους μαθητές και τις μαθήτριες της χώρας, όσο και τις οικογένειές τους!