Οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου θα εξεταστούν με βάση το νέο σύστημα, δηλαδή σε 5 μαθήματα, ενώ οι απόφοιτοι προηγούμενων ετών σε 6 μαθήματα, σύμφωνα με ό,τι ίσχυε πέρυσι.

Νέο ρεκόρ μικρότερου σχολικού έτους θα καταγραφεί φέτος, καθώς το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έχει καταντήσει… εξετάσεις και ολίγη από μάθημα. Μάλιστα, φέτος, μαθητές, φοιτητές, καθηγητές και γονείς (πάντα δίπλα στα παιδιά τους – ίσως έχουν μεγαλύτερο άγχος και αγωνία από εκείνα) θα ζήσουν την αποθέωση του εξεταστικού πυρετού, λόγω των διπλών εξετάσεων στα λύκεια εξαιτίας της μετάβασης από το προηγούμενο στο νέο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Η ίδια τακτική των διπλών εξετάσεων έχει καθιερωθεί από το 2013 και στα πανεπιστήμια, και έτσι από το γυμνάσιο έως και το πανεπιστήμιο η διαδικασία των εξετάσεων στιγματίζει την εκπαιδευτική ζωή.

Ειδικότερα, φέτος τα μαθήματα στα λύκεια θα ολοκληρωθούν ουσιαστικά την Παρασκευή 22 Απριλίου, επηρεάζοντας και τα γυμνάσια, αφού τα σχολεία στην Ελλάδα συστεγάζονται κατά κύριο λόγο. Στις 22 Απριλίου θα κλείσουν τα σχολεία για τις δεκαπενθήμερες εορτές του Πάσχα, το οποίο «πέφτει» την 1η Μαΐου. Βέβαια, τυπικά τα μαθήματα μπορεί να συνεχιστούν και μετά το δεκαπενθήμερο διακοπών, και συγκεκριμένα από τη Δευτέρα 9 Μαΐου, αφού κάθε χρόνο η διδασκαλία ολοκληρώνεται στα μέσα Μαΐου. Ενδεικτικά πέρυσι, τα μαθήματα είχαν ολοκληρωθεί στις 13 Μαΐου. Ωστόσο, πέρυσι είχε προηγηθεί ικανός αριθμός ημερών ώστε οι μαθητές να προσαρμοστούν μετά τις πασχαλινές εορτές, που ολοκληρώθηκαν την Κυριακή 19 Απριλίου.

Αντίθετα, φέτος από τη Δευτέρα 9 Μαΐου έως την Παρασκευή 13 Μαΐου είναι μόλις τέσσερις ημέρες, και αυτές μάλλον θα αξιοποιηθούν για την προετοιμασία του μηχανισμού του υπ. Παιδείας και των σχολείων για τις εξετάσεις των δύο συστημάτων εισαγωγής. Συγκεκριμένα, φέτος οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου θα εξεταστούν σε 5 μαθήματα με βάση το νέο σύστημα, ενώ οι απόφοιτοι προηγούμενων ετών που θέλουν να ξαναδοκιμάσουν για τα ΑΕΙ θα εξεταστούν σε 6 μαθήματα, όπως ορίζει το σύστημα που ίσχυε έως πέρυσι!

Μεταξύ των δύο συστημάτων υπάρχουν μαθήματα κοινά (π.χ. Μαθηματικά, Φυσική) και άλλα όχι (π.χ. Λογοτεχνία, ΑΟΔΕ). Σε όσα είναι κοινά, όλοι οι υποψήφιοι θα εξεταστούν την ίδια ημέρα. Ομως, υπάρχουν μαθήματα που, παρότι κοινά και στα δύο συστήματα, έχει αλλάξει η διδακτέα ύλη. Στην περίπτωση αυτή, μελετάται ή το πρωί να εξεταστεί η μία κατηγορία υποψηφίων και το απόγευμα η δεύτερη ή σε χωριστές ημέρες.

Με δεδομένα ότι, πρώτον, θα οργανωθούν εξετάσεις και σε ειδικά μαθήματα, δεύτερον, ότι θα οργανωθούν εξετάσεις για τους μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων και, τρίτον, ότι ανάμεσα στα μαθήματα απαιτείται ένα διάλειμμα μιας ημέρας για τους εξεταζομένους, μόνο οι Κυριακές στο τέλος της άνοιξης θα είναι χωρίς εξετάσεις…

Ακόμη κι αν γίνουν μαθήματα από τη Δευτέρα 9 Μαΐου έως την Παρασκευή 13 Μαΐου, αυτό θα συμβεί… στα χαρτιά. Οπως είθισται στην Ελλάδα, πριν από τις εξετάσεις (προαγωγικές ή πανελλαδικές-εισαγωγικές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση) τα σχολεία ερημώνουν από μαθητές, που θα προετοιμάζονται εντατικά. Οι απουσίες των μαθητών θα ξεκινήσουν πριν από το Πάσχα, καθώς πάρα πολλοί –και κυρίως οι της Γ΄ Λυκείου– «εγκαταλείπουν» το σχολείο για να προετοιμαστούν. Με βάση το Προεδρικό Διάταγμα 485 του 1983, ένας μαθητής ολοκληρώνει επαρκώς τη φοίτησή του κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους εάν το σύνολο των απουσιών του δεν υπερβαίνει τις 114 από τις οποίες οι πάνω από τις 50 είναι δικαιολογημένες ή οφείλονται σε ασθένεια που βεβαιώνεται από ιατρικά παραστατικά. Ωστόσο, κατ’ εξαίρεσιν, ο σύλλογος διδασκόντων του σχολείου με ειδική πράξη μπορεί να χαρακτηρίσει επαρκή τη φοίτηση μαθητή που σημείωσε από 115 έως 164 απουσίες, υπό την προϋπόθεση ότι όλες οι απουσίες πάνω από τις 50 είναι δικαιολογημένες και οφείλονται σε ασθένεια. Και η βιομηχανία αποδεικτικών καλά κρατεί.

Διπλές εξετάσεις δεν θα οργανωθούν μόνο στα λύκεια, αλλά και στα ΑΕΙ. Με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου η κυβέρνηση μετέτρεψε όλες τις εξεταστικές (και όχι μόνο του Σεπτεμβρίου, όπως παραδοσιακά συμβαίνει) σε διπλές. Δηλαδή, όρισε ότι στα ΑΕΙ μπορεί να εξετάζονται όλα τα μαθήματα (ανεξαρτήτως εάν διδάσκονται στο χειμερινό ή το εαρινό εξάμηνο) και στην εξεταστική του Φεβρουαρίου και του Ιουλίου. Πρόκειται για εξεταστικές περιόδους μακράς διαρκείας, που θα οργανώνονται παράλληλα με τα μαθήματα. «Ο δικαιολογητικός λόγος της διάταξης αυτής ήταν, δεδομένης της υφιστάμενης οικονομικής και κοινωνικής συγκυρίας, να διευκολυνθούν οι φοιτητές στην περάτωση των σπουδών τους και κατά συνέπεια στην απόκτηση του πτυχίου τους», είπε ο κ. Φίλης. Ουδείς λαμβάνει υπόψη τις αντιδράσεις πανεπιστημιακών, οι οποίοι τονίζουν ότι δεν είναι δυνατόν να διδάσκονται μαθήματα και παράλληλα οι φοιτητές να έχουν εξετάσεις, διότι με αυτό τον τρόπο η εκπαιδευτική διαδικασία υποβαθμίζεται και τα ΑΕΙ μετατρέπονται σε εξεταστικά κέντρα. Ποιος φοιτητής θα δίνει βάρος στη διδασκαλία των μαθημάτων όταν την επομένη θα έχει εξετάσεις; Και πώς μπορεί να στηριχθεί η προσπάθεια για αριστεία όταν οι φοιτητές ασθμαίνοντας προσπαθούν να «περάσουν» μαζικά τα μαθήματα, έστω και με τη βάση του 5;

Βέβαια, ας μην αδικείται ο νυν υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης. Την αρχή για τις διπλές εξεταστικές έκανε το 2013 ο υπουργός Παιδείας της Ν.Δ., Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος. Την ίδια τακτική συνέχισε ο του ΠΑΣΟΚ Ανδρέας Λοβέρδος και τώρα ο Νίκος Φίλης εκπροσωπεί τον ΣΥΡΙΖΑ στο γαϊτανάκι λαϊκισμού.

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ