Η ΟΙΕΛΕ δίνει σήμερα στη δημοσιότητα το σχέδιο της πλήρους εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης, της απόσυρσης της κρατικής εποπτείας από την Παιδεία και της μετατροπής των σχολείων σε αμιγείς επιχειρήσεις. Αφού οι γνωστοί επιχειρηματικοί κύκλοι απέτυχαν να καταρρίψουν το Ν. 4415/2016, μεγάλα ιδιωτικά σχολεία που στο παρελθόν έχουν εμπλακεί σε σοβαρές υποθέσεις παραβίασης της νομοθεσίας (διαρροή θεμάτων ΙΒ, αδήλωτη εργασία, παράνομες απολύσεις κ.λπ.) επιχειρούν από την πίσω πόρτα να απαλλαγούν από κάθε κρατικό έλεγχο και να εισάγουν στυγνούς όρους αγοράς στη διαδικασία παροχής ενός ευαίσθητου δημόσιου αγαθού. Και τούτο όχι για την «αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης», όπως έντεχνα παρουσιάζουν τις πρωτοβουλίες τους, αλλά για να μπορούν χωρίς κανένα έλεγχο να στήσουν επιχειρήσεις παροχής τίτλων σπουδών μόνο για όσους έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν.

ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Σε παγκόσμιο επίπεδο, η επιχείρηση για την πλήρη ιδιωτικοποίηση του εκπαιδευτικού συστήματος έχει ξεκινήσει εδώ και μερικές δεκαετίες. Ο Appleστο εξαίρετο βιβλίο του «Επίσημη Γνώση» αναφέρει ότι η «συντηρητική επίθεση» στο δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης άρχισε τη δεκαετία του ’80 σε ΗΠΑ και Βρετανία με την εισαγωγή αμιγώς τεχνοκρατικών όρων που αντικαθιστούν τις παιδαγωγικές αρχές, με την επέκταση της «ελεύθερης» γονεϊκής επιλογής και με την «αγοραιοποίηση της Παιδείας».
Στη χώρα μας η στρατηγική αυτή έχει ξεκινήσει να εφαρμόζεται από το 2010. Διόλου τυχαία, ταυτόχρονα με την έναρξη της χειρότερης κρίσης στην μεταπολεμική της ιστορία, άρχισε η σταδιακή απορρύθμιση της εκπαίδευσης με σειρά νόμων (3848/2010, 4254/2014), που είχαν ως στόχο την αποδυνάμωση του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος και την εισαγωγή όρων ασύδοτης αγοράς στο χώρο της Παιδείας. Ιδιαίτερα με τον τελευταίο νόμο (4254/2014) αποσύρθηκε κάθε εποπτεία της πολιτείας από τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, με αποτέλεσμα να γιγαντωθούν παρανομίες που μέχρι τότε βρίσκονταν υπό σχετικό έλεγχο (καταστρατήγηση ωρολόγιων προγραμμάτων, αλλοίωση βαθμολογιών, έκδοση παράνομων τίτλων σπουδών). Πλέον, η ηγεσία των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων και οι πολιτικές δυνάμεις που τη στηρίζουν βρίσκονταν κοντά στην υλοποίηση ενός σκοτεινού οράματος για την εκπαίδευση που θέλει την πρόσβαση στο εκπαιδευτικό αγαθό και την κατάκτηση των υψηλά αμειβόμενων θέσεων εργασίας μόνο για τα παιδιά των (πραγματικά) προνομιούχων.

Η ΜΕΘΟΔΕΥΣΗ ΚΑΠΟΙΩΝ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΤΗΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΜΕΣΩ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΠΑΡΑΝΟΜΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Η ψήφιση του Ν. 4415/2016 αποτέλεσε κυματοθραύστη στις ορέξεις των συγκεκριμένων πολιτικών και επιχειρηματικών κύκλων, καθώς σε ένα βαθμό αποκατέστησε τη συνταγματική νομιμότητα και τον εποπτικό ρόλο του κράτους στην ιδιωτική εκπαίδευση. Από τη στιγμή που όλες οι απόπειρες για να αποσυρθεί η εποπτεία της πολιτείας από την ιδιωτική εκπαίδευση έπεσαν στο κενό (χρησιμοποιήθηκε από τους συγκεκριμένους κύκλους ακόμη και η υπόθεση του εκπαιδευτικού στο ιδιωτικό μειονοτικό σχολείο της Ξάνθης προκειμένου να «πέσει» ο Ν. 4415/2016), έπρεπε να βρεθεί άλλη μέθοδος για να παρακαμφθεί ο έλεγχος της πολιτείας. Αποκαλύπτουμε σήμερα ότι συγκεκριμένα ιδιωτικά σχολεία, εκπρόσωποι των οποίων βρέθηκαν πίσω από τις νομοθετικές πρωτοβουλίες της περιόδου 2010-14, χρησιμοποιούν ως Δούρειο Ίππο παράνομες διαδικασίες αξιολόγησης μέσω της ένταξής τους σε ένα φορέα με το όνομα «Ελληνική Εταιρία Διοικήσεως Επιχειρήσεων»(ΕΕΔΕ) που σκοπό έχει τη διάδοση, ανάπτυξη και προβολή των αρχών, των μεθόδων και της πρακτικής του σύγχρονου μάνατζμεντ» στις επιχειρήσεις – μέλη του. Η συγκεκριμένη εταιρία παρέχει πιστοποιητικά ποιότητας στα μέλη της με βάση δικά της κριτήρια και δικούς της αξιολογητές που ουδεμία σχέση έχουν με την εκπαίδευση. Συνεργαζόμενα σχολεία αναφέρονται στο site της Εταιρίας και αναρτήσεις στο διαδίκτυο το Ελληνοαμερικανικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Κολλέγιο Αθηνών – Κολλέγιο Ψυχικού και η «Νέα Γενιά Ζηρίδη».
Eκτός όμως από τα σχολεία αυτά, υπάρχουν και άλλα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια «υπεράνω υποψίας», τα οποία προετοιμάζουν πιστοποίηση iso (!) κατά παράβαση των κείμενων διατάξεων. Η πιστοποίηση αυτή είναι άγνωστο από ποιους φορείς διεξάγεται και βάσει ποιων διαδικασιών η πιστοποίηση αυτή εκδίδεται.
TOTAL QUALITY MANAGEMENT: ΟΓΟΝΕΑΣ-ΠΕΛΑΤΗΣ, ΟΜΑΘΗΤΗΣ-ΠΡΟΪΟΝ
Η εταιρεία αυτή συνεργάζεται στενά με όλους τους μεγάλους εργοδοτικούς φορείς της χώρας (ΣΕΒ, ΣΕΤΕ) και είναι φανερό από την ιστοσελίδα της πως έχει ως στόχο στο κομμάτι της εκπαίδευσης να δημιουργήσει ένα παράλληλο παραεκπαιδευτικό σύστημα, χωρίς φυσικά κανένα έλεγχο της πολιτείας. Η εταιρεία αυτή προβάλλει ως εργαλείο εποπτείας των φορέων εκπαίδευσης και γενικά των επιχειρήσεων το TotalQualityManagement. Ας δούμε όμως ποιες γενικές αρχές προτάσσει το TotalQualityManagementστην εκπαίδευση με βάση τη σχετική βιβλιογραφία:
• Εργαλειακή γνώση
• Ευέλικτο εκπαιδευτικό δυναμικό
• Η συμμόρφωση του προϊόντος στις απαιτήσεις του πελάτη
• Οι μαθητές ως εργαζόμενοι και ως προϊόντα

ΠΡΟΣΧΗΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΜΕ ΔΙΠΛΟ ΣΤΟΧΟ: ΠΡΟΒΟΛΗ ΔΗΘΕΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ «ΑΝΕΠΙΘΥΜΗΤΩΝ» ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Στα προαναφερθέντα σχολεία εφαρμόζονται κρυφά, ή φανερά «αξιολογικές» διαδικασίες. Μάλιστα είχε προκληθεί σάλος στην εκπαιδευτική κοινότητα με τη διαδικασία αξιολόγησης του εκπαιδευτηρίου «Νέα Γενιά Ζηρίδη». Η διοίκηση του σχολείου επέβαλε την πραγματοποίηση δειγματικών διδασκαλιών στους εκπαιδευτικούς. Προσέλαβε δε για τη διαδικασία δύο ανθρώπους που δεν είχαν καμία ελληνική, ή διεθνή πιστοποίηση αξιολόγησης, έναν συνταξιούχο (!) εκπαιδευτικό και μια επίκουρη καθηγήτρια Πανεπιστημίου. Το προσχηματικό της διαδικασίας αποδεικνύεται και από τα «κείμενο αξιολόγησης», ένα δαιδαλώδες κείμενο-συρραφή αντιγραμμένων κειμένων από ξένα βιβλία που, όπως μας ανέφεραν ειδικοί στο ζήτημα της πιστοποίησης της εκπαίδευσης, ήταν αδύνατον να εφαρμοστεί. Ο πραγματικός λόγος της δήθεν αξιολόγησης ήταν ότι το εν λόγω εκπαιδευτήριο, γεννώντας κατακραυγή σε εκπαιδευτικούς και γονείς, είχε απολύσει λίγους μήνες πριν καταξιωμένους εκπαιδευτικούς με προϋπηρεσία άνω των 15 ετών! Επομένως, έπρεπε να αιτιολογήσει τις επόμενες απολύσεις με δήθεν επιστημονικό επίχρισμα. Η πολιτεία με Υ.Α. έβαλε τέλος στην παράνομη και προσχηματική αυτή διαδικασία αξιολόγησης, γεγονός που προκάλεσε την έντονη αντίδραση του σχολείου και της ηγεσίας των σχολαρχών μέσω στημένων δημοσιευμάτων.
Το έτερο σχολείο που έχει ενταχθεί στη συγκεκριμένη εταιρεία, το Κολλέγιο Αθηνών, έχει πρωτοστατήσει τα τελευταία χρόνια στην προσπάθεια απορρύθμισης της εκπαίδευσης στη χώρα. Είναι γνωστό στο ευρύ κοινό το γεγονός ότι το συγκεκριμένο εκπαιδευτήριο ξεκίνησε να απολύει εκπαιδευτικούς χωρίς αιτιολόγηση πριν καν ψηφιστεί ο νόμος και χωρίς φυσικά καμιά επίπτωση από τις τότε αρχές. Πριν από μερικούς μήνες μάλιστα, πιστοί στις αρχές της …ποιοτικής αξιολόγησης, απέλυσαν τον επί χρόνια Υποδιευθυντή του σχολείου και υπεύθυνο για τη συγκεκριμένη αξιολογική διαδικασία στο Λύκειο!Για ποιο λόγο, άραγε;
Αναρωτιέται εύλογα κάποιος, για ποιο λόγο το Κολλέγιο, αφού θέλει να «αναβαθμίσει την ποιότητά του», εντασσόμενο στην εν λόγω εταιρεία, δεν ακολούθησε τις οδηγίες του πορίσματος της επιτροπής του Χάρβαρντ (που το ίδιο κάλεσε στην Ελλάδα στα τέλη της δεκαετίας του ’90) και η οποία είχε προειδοποιήσει πως το σχολείο παρακμάζει και πως θα πρέπει να βελτιωθούν οι εργασιακές συνθήκες και να σταματήσει το πελατειακό καθεστώς εύνοιας των γόνων των ισχυρών.

Ο ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΑΦΟΡΑ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΤΑ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Η εισαγωγή όρων ασύδοτης αγοράς στα ιδιωτικά σχολεία που αποτελεί κύρια επιδίωξη συγκεκριμένης μερίδας των επιχειρηματιών της εκπαίδευσης, δεν αφορά μόνο το συγκεκριμένο χώρο. Σε περίπτωση που αντικατασταθεί η κρατική εποπτεία από αγοραίους θεσμούς, πλέον η κατάσταση θα γίνει ανεξέλεγκτη για ολόκληρη την εκπαίδευση και οι συνέπειες θα είναι δραματικές για όλη την κοινωνία. Το πλέον σημαντικό είναι ότι ουδείς θα γνωρίζει ποιοι και με ποιες διαδικασίες θα εκδίδουν τίτλους σπουδών και σε ποιους μαθητές! Είναι νωπή, άλλωστε, η αποκάλυψη της Ομοσπονδίας ότι σε ιδιωτικά σχολεία εκδίδονται τίτλοι σπουδών σε μαθητές-φαντάσματα, που δεν παρακολουθούν καν μαθήματα!
Αποτελεί κύρια υποχρέωση της πολιτείας να προασπίσει το Σύνταγμα και τους νόμους και να μην επιτρέψει σε επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο της εκπαίδευσης να ανοίξουν την κερκόπορτα της εμπορευματοποίησης. Μια τέτοια εξέλιξη θα πλήξει αποκλειστικά τα παιδιά που φοιτούν σε σχολεία που λειτουργούν νόμιμα, οξύνοντας τις εκπαιδευτικές και τις κοινωνικές ανισότητες.