Άνοιγμα σχολείων – Χαρά Κεφαλίδου: Η χρήση της μάσκας δεν είναι πανάκεια

ΠΑΙΔΕΙΑ 🕔26/08/2020 - 09:09 | Author: Ρούσσου Ασημίνα

: Ομιλία Χαράς Κεφαλίδου στην Κοινή Συνεδρίαση Επιτροπών Μορφωτικών και Κοινωνικών Υποθέσεων

 

«Θέλει θράσος να επιβάλλετε μέτρα ανεπεξέργαστα, έωλα κρυβόμενη πίσω από την εσχάτως φορεμένη μάσκα σας, για να καλύψετε τη σοβαρή ανεπάρκεια και ανετοιμότητα του Υπουργείου. Είχατε 70 ημέρες να δουλέψετε, να συζητήσετε, να επεξεργαστείτε και να προετοιμάσετε ένα ΣΧΕΔΙΟ. Και τι έκανε το Υπουργείο; Σπατάλησε δυο πολύτιμους καλοκαιρινούς μήνες για να διορίσει δικούς του, κομματικούς Διευθυντές Εκπαίδευσης.

Σε όλη την Ευρώπη αποφασίζονται και εφαρμόζονται συνδυαστικά μέτρα με τήρηση αποστάσεων, μικρότερα τμήματα με λιγότερους μαθητές, περισσότερες σχολικές αίθουσες, εκ περιτροπής διδασκαλία, προσλήψεις εκπαιδευτικών, επιμορφώσεις γονέων και εκπαιδευτικών, προσαρμοσμένα μέτρα ανά Περιφέρεια και όχι μόνο οριζόντια, τήρηση αυστηρών υγειονομικών προδιαγραφών κ.α. Δυστυχώς, η Ελλάδα, το παγκόσμιο παράδειγμα, έχει ένα Υπουργείο Παιδείας που αυτοσχεδιάζει.

Άνοιγμα σχολείων – Παιδίατρος: Συμβουλές για να φορούν τα μικρά παιδιά τη μάσκα

Η ηγεσία του βρίσκεται σε σύγχυση, ανίκανη να ανταποκριθεί στοιχειωδώς στις υποχρεώσεις της. Περιμέναμε περισσότερη σοβαρότητα, μεγαλύτερη ευαισθησία και στοιχειώδη υπευθυνότητα. Έστω και τώρα βρείτε το θάρρος και απαντήστε με αλήθειες και ειλικρίνεια στα θέματα που βάζει η συγκυρία».

Ακολουθεί το κείμενο της Ομιλίας:

«Κυρία Υπουργέ, Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί περίμεναν με πραγματικό ενδιαφέρον και αγωνία να παρακολουθήσουν την πολυδιαφημισμένη Συνέντευξη Τύπου, που τελικά δώσατε χθες.

Με όλων τα βλέμματα και αυτιά στραμμένα πάνω σας, περιμέναμε κάτι περισσότερο, κάτι καλύτερο κάτι σοβαρότερο από τις κοινοτυπίες που ακούσαμε. Χθες μας εξέπληξε η προχειρότητα και η έλλειψη συναίσθησης της κρισιμότητας της κατάστασης από μέρους του Υπουργείου.

Εμφανιστήκατε με περίσσευμα ανευθυνότητας και αδιαλλαξίας, διαβεβαιώνοντάς μας ότι:

έχετε μελετήσει όλα τα δεδομένα,
έχετε όλες τις λύσεις με κυρίαρχη τη χρήση μάσκας που απαντούν όμως μόνο στο καλό σενάριο!!!

Τις όποιες άλλες μας επιφυλάσσεστε, θα μας τις παρουσιάσετε ως έκπληξη στο μέλλον, με οδηγίες που κανείς δεν γνωρίζει και με κανέναν δεν έχετε συζητήσει πέρα από τον στενό κύκλο των προσωπικών σας συμβούλων.

Ως έκπληξη φαίνεται, πως μας φυλάτε και την ημερομηνία έναρξης του σχολικού έτους: θα είναι 7/9, θα είναι 14/9, θα πάει παραπέρα; Το σίγουρο είναι ότι έχετε τόσες εκκρεμότητες και τέτοιες καθυστερήσεις που δεν σας φτάνουν ούτε 10 ούτε 15 μέρες.

Και φυσικά (για να καλύψετε και τη θεσμική σας υποχρέωση), ενημερώνετε σήμερα τη Βουλή και σας ακούμε να επαναλαμβάνετε στην Επιτροπή, όσα με απόλυτο ύφος εξαγγείλατε χθες.

Με λύπη μου σας λέω, ότι δεν δώσατε πειστικές απαντήσεις στα εύλογα ερωτήματα που προκύπτουν και αφορούν στην υλοποίηση, στον έλεγχο και στην παρακολούθηση των όσων προτείνετε. Καλά τα θεωρητικά μοντέλα, αλλά η υπαρκτή δύσκολη καθημερινότητα στα σχολεία θα δοκιμάσει στην πράξη αν μπορούν να αποτελέσουν ρεαλιστικές λύσεις!!

Ανοίξατε όλα τα θέματα και μείνατε μόνο στους τίτλους. Δεν υπάρχει περιεχόμενο, ούτε επεξεργασμένες λύσεις, πόσο μάλλον συγκεκριμένα μέτρα. Γενικώς και αορίστως, βλέποντας και κάνοντας, όλα θα βρουν τον δρόμο τους. Τόσος εφησυχασμός δεν δικαιολογείται!

Γιατί δεν ακολουθήσατε τη λύση που προτείνουν οι Ειδικοί για εκ περιτροπής έναρξη και λειτουργία των σχολείων, κατά τις δύο πρώτες εβδομάδες, όπως συνέβη τον Ιούνιο, κάτι που προοιωνίζει καλύτερη προσαρμογή στο νέο περιβάλλον και είναι πιο εύκολα διαχειρίσιμη;;;

Δηλαδή τα μισά παιδιά να παρακολουθούν τα μαθήματα με φυσική παρουσία στα σχολεία και τα άλλα μισά με τηλεκπαίδευση από το σπίτι και εναλλάξ. Έτσι θα μπορούσε να καταστεί πιο εύκολη η χρήση της μάσκας, η τήρηση των αποστάσεων και γενικότερα η διαχείριση της νέας αυτής σύνθετης κατάστασης.

Καμία απάντηση δεν δώσατε για το πώς θα επιτύχετε την τήρηση των 2 μέτρων απόσταση – άντε 1,5 για εσάς – που η Κυβέρνηση με συστάσεις των Ειδικών μας έχει βομβαρδίσει όλο το καλοκαίρι ότι πρέπει να τηρούνται σε χώρους εστίασης, σε οργανωμένες παραλίες, στα μέσα μαζικής μεταφοράς, σε ανοιχτούς χώρους.

Αυτή η φυσική απόσταση που είναι απαραίτητη επί ποινή τσουχτερών προστίμων σε συγχρωτισμό σε ανοιχτό χώρο, δεν χρειάζεται στον εξάωρο καθημερινό συγχρωτισμό ανηλίκων και παιδιών 5,6,7,8 χρονών;

Στοχοποιείτε και επιτίθεστε στη νεολαία. Απαράδεκτη τακτική. Τι τους λέτε; Έχετε ατομική ευθύνη για την τήρηση αποστάσεων όταν κυκλοφορείτε και από την άλλη 30 – 30 σε κάθε τάξη! Τί μήνυμα δίνετε;

Θέλει θράσος να επιβάλλετε μέτρα ανεπεξέργαστα, έωλα κρυβόμενη πίσω από την εσχάτως φορεμένη μάσκα σας, για να καλύψετε τη σοβαρή ανεπάρκεια και ανετοιμότητα του Υπουργείου.

Ξέρατε, ή θα έπρεπε να ξέρετε, ότι είναι εξαιρετικά κρίσιμο το επόμενο 15νθήμερο. Εκτός από τα σχολεία, επιστρέφουν οι εργαζόμενοι από τις άδειές τους, οι οικονομικές δραστηριότητες αυξάνονται, επομένως χρειάζεται ακόμη μεγαλύτερη προσοχή, ένταση των μέτρων και των ελέγχων, συνεισφορά από όλους με πρώτη την Πολιτεία.

Σας το είχαμε τονίσει από την τελευταία ημέρα της προηγούμενης σχολικής χρονιάς. Είχατε 70 ημέρες να δουλέψετε, να συζητήσετε, να επεξεργαστείτε, και να προετοιμάσετε ένα ΣΧΕΔΙΟ για την προστασία της υγείας των παιδιών και των ελληνικών οικογενειών από έναν επικίνδυνο ιό, που η διασπορά του βλέπετε ότι εξαπλώνεται εκθετικά.

Και τι έκανε το Υπουργείο;

Κοιμήθηκε!!! Χάσατε 2 πολύτιμους καλοκαιρινούς μήνες για να διορίσετε δικούς σας, κομματικούς, Διευθυντές Εκπαίδευσης (γεγονός που σας εξέθεσε ανεπανόρθωτα) και επαναπαυθήκατε σαν να μην υπάρχουν προβλήματα.

Τέλος Αυγούστου, φορέσατε τη μάσκα σας και εμφανιστήκατε με περισπούδαστο ύφος για να ανακοινώσετε την υποχρεωτική της χρήση από τα προνήπια έως και τα ΑΕΙ. Γαντζωθήκατε από τον μέσο όρο των 17 μαθητών ανά τάξη (που δεν λέει τίποτα αν δεν μας πείτε και σε πόσα τετραγωνικά μέτρα τάξης θα κάνουν μάθημα τα παιδιά) και λύσατε το πρόβλημα.

Κυρία υπουργέ,

Δεν είμαστε εδώ για να αντιδικούμε αλλά για να συμβάλλουμε. Διαβεβαιώσατε ότι είστε έτοιμοι για όλα τα σενάρια. Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας;

Οι εκθέσεις ιδεών και οι ευχαριστίες προς την εκπαιδευτική κοινότητα και τους χορηγούς δεν εξωραΐζουν τις αντιφάσεις, την αδράνεια και τις ελλείψεις. Στο αποτέλεσμα κρίνονται όλα και πέρα από τις καλές προθέσεις μας, εσείς ως Υπουργείο, έχετε και την ευθύνη εφαρμογής και υλοποίησης των μέτρων. Όλα αυτά παραπέμπονται σε μελλοντικές Υπουργικές Αποφάσεις που ΘΑ εκδοθούν.

Εδώ όμως απαιτείται (πέρα από τις κεντρικές κατευθύνσεις) να υπάρχει συμφωνημένος ευέλικτος σχεδιασμός ανά Νομό, χρονοδιαγράμματα παρακολούθησης, έλεγχος, συνεχής επικαιροποίηση, προσαρμογή σε νέα δεδομένα ανάλογα με την εξέλιξη της νόσου ώστε να δημιουργηθεί το κλίμα εμπιστοσύνης και ασφάλειας που τόσο έχουμε ανάγκη.

Αυτή η τακτική μυστικοπάθειας, που έχετε υιοθετήσει (την είδαμε και στα νομοσχέδια που φέρατε, την είδαμε και στην live αναμετάδοση του μαθήματος τάξης που σας εξέθεσε μεν αλλά δεν βάλατε μυαλό), δεν μπορεί να συνεχιστεί.

Τα ζητήματα Παιδείας μπορεί να είναι Εθνικά ζητήματα αλλά δεν χρήζουν των μυστικών διαβουλεύσεων που κατά περίπτωση είναι απαραίτητες σε ζητήματα Εθνικής Ασφάλειας.

Η πολιτική τακτική που ακολουθείτε μυρίζει καμαρίλα. Και ξέρετε οι δυτικού τύπου αστικές δημοκρατίες:

Έχουν αλλεργία στη διακυβέρνηση πίσω από κλειστές πόρτες μεταξύ μυστικοσυμβούλων.
Απεχθάνονται δε τη συνήθεια των διαγγελμάτων και των ανακοινώσεων τύπου «να’ το – πάρ’ το – φα’το» – τέλος πάμε παρακάτω.

Δεν μπορεί η απάντηση σε όλα τα ερωτήματα να είναι η καθολική χρήση της μάσκας!!!!

Σε όλη την Ευρώπη αποφασίζονται και εφαρμόζονται συνδυαστικά μέτρα με τήρηση αποστάσεων, μικρότερα τμήματα με λιγότερους μαθητές, περισσότερες σχολικές αίθουσες, εκ περιτροπής διδασκαλία, προσλήψεις εκπαιδευτικών, προσαρμοσμένα μέτρα ανά Περιφέρεια και όχι μόνο οριζόντια, τήρηση αυστηρών υγειονομικών προδιαγραφών, επαναληπτικά τεστ για την παρακολούθηση της εξέλιξης της νόσου κ.α.

Η Ελλάδα, (το παγκόσμιο παράδειγμα ελέγχου της εξάπλωσης του covid 19 που το πετύχαμε χάρη στις προσπάθειες όλων μας) μπορεί να έχει ένα Υπουργείο Παιδείας που αυτοσχεδιάζει;;;;

Επαναλαμβάνετε διαρκώς (μήπως το πιστέψετε και η ίδια) ότι οι αποφάσεις λαμβάνονται με γνώμονα τις οδηγίες των Ειδικών. Πείτε μας λοιπόν πώς υλοποιεί το Υπουργείο την απόφαση των Ειδικών για τήρηση των αποστάσεων 2 μέτρων στα σχολεία και τις αίθουσες διδασκαλίας με 30 παιδιά ανά τάξη 25 – 30 τ.μ.; Τόσοι μαθητές προβλέπονται και τόσοι είναι σε κάθε τάξη στα περισσότερα αστικά κέντρα όπου η έξαρση του ιού έχει λάβει επικίνδυνες διαστάσεις.

Όλο το προηγούμενο διάστημα λέγατε ‘Τηρείτε τις αποστάσεις. Μείνετε ασφαλείς’. Τί έγινε τώρα αυτό το μότο; Στους γάμους, τις τράπεζες, την εστίαση, τις παραλίες ισχύει αλλά στο σχολείο ΟΧΙ. Και σε αυτούς τους χώρους υπάρχουν αντισηπτικά, παίρνονται μέτρα ασφάλειας, κολλάνε όμως. Πώς θα πετύχετε αυτόν τον στόχο;

Τη χαλαρότητα την εξέπεμψε η ίδια η κυβέρνηση.

Και μιας και μιλάμε για ειδικούς που ακούτε, τους εκπαιδευτικούς (που θα κληθούν να υλοποιήσουν τα μέτρα) πότε τους ακούσατε;

Κυρίες και κύριοι, Ας πούμε κάποιες αλήθειες.

ΝΑΙ: Η νόσος βρίσκεται σε εξέλιξη και η επανέναρξη των σχολείων γίνεται σε δύσκολη χρονική στιγμή για όλη την Ευρώπη
ΝΑΙ: Μαθητές, Εκπαιδευτικοί και όλοι οι Εργαζόμενοι στην εκπαίδευση πρέπει να επιστρέψουν με ασφάλεια στα Σχολεία, ΑΕΙ. Τα σχολεία πρέπει να ανοίξουν και ο ιός να είναι υπό έλεγχο
ΝΑΙ: Η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς έχει συμβολική σημασία φέτος. Σηματοδοτεί για την Κυβέρνηση την επιστροφή στην κανονικότητα.

Το πιο κρίσιμο (και το αντιλαμβανόμαστε όλοι) ότι το άνοιγμα των σχολείων είναι σημαντικό για λόγους εκπαιδευτικούς, μαθησιακούς, μορφωτικούς, κοινωνικούς, ψυχολογικούς, συναισθηματικούς. Οι μαθητές μας βρίσκονται εδώ και πολύ καιρό εκτός του φυσικού, σχολικού τους χώρου και αυτό έχει επιπτώσεις στη ζωή τους.

Η μέχρι σήμερα συμπεριφορά της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας (χωρίς διάθεση διαλόγου και συναίνεσης), δεν δείχνει να αντιλαμβάνεται ότι μόνη της δεν μπορεί να τα καταφέρει.

Ακολουθεί μια ιδεοληπτική και αποσπασματική πολιτική αντιμετώπισης των προβλημάτων της εκπαίδευσης, νομοθετεί πάνω στο σαθρό πλαίσιο των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ και κρύβεται πίσω από την πανδημία. Υπάρχουν όμως οι αλήθειες των αριθμών. Κι εσείς δεν έχετε το πολιτικό θάρρος να τις πείτε.

Οι καθυστερήσεις και η σύγχυση είναι εμφανής. Ακόμα και στο θέμα της μάσκας. Η Υπουργός έλεγε ότι είναι υποχρέωση των μαθητών, σε 1 ώρα άλλος Υπουργός και την επόμενη ο ίδιος ο Πρωθυπουργός δήλωναν ότι είναι υποχρέωση της πολιτείας. Πλήρης ασυνεννοησία και ομολογία ανικανότητας!

Αλήθεια… θα είναι δωρεάν η διάθεση μασκών στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές των ιδιωτικών σχολείων;

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Σε αυτή τη νέα πρωτόγνωρη σχολική χρονιά είναι προφανές ότι απουσιάζει ο σχεδιασμός ενός καινούργιου μοντέλου οργάνωσης σχολείου που η συγκυρία απαιτεί.

Και είναι εξόφθαλμα προφανές ότι η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας μοιάζει ανίκανη να κατανοήσει το μέγεθος του προβλήματος και συνεπώς να ανταποκριθεί στοιχειωδώς στις υποχρεώσεις της.

Είμαστε σε κανονικές συνθήκες; Όχι

Υπάρχει μια πραγματικότητα γύρω μας που αν την προσπεράσουμε ως γραφική θα βρεθούμε μπροστά σε δυσάρεστες εξελίξεις.

Ο βαθμός ωριμότητας των παιδιών είναι διαφορετικός και συνήθως μεταφέρουν στο σχολείο την αντίληψη της οικογένειας τους.

Πως θα γίνεται ο έλεγχος και η τήρηση των μέτρων της μάσκας;
Τι θα συμβεί αν ένας μαθητής αρνηθεί να φορέσει μάσκα;
Ο εκπαιδευτικός θα κάνει τον διαιτητή;
Ποιος θα έχει την ευθύνη αν κάτι πάει στραβά;
Θα αναλάβει την ευθύνη η Υπουργός προσωπικά;
Αν αρχίσουν να σκάνε κρούσματα στα σχολεία (γιατί εσείς μιλάτε μόνο αν υπάρχουν συμπτώματα) τότε τι;;;

Υπάρχει εισήγηση της Επιτροπής για διαλλείματα ανά ομάδες μαθητών προκειμένου να αποφευχθεί ο συγχρωτισμός.

Σε μεγάλα συγκροτήματα με πολλές τάξεις πως θα υλοποιείται; Αυτό πρακτικά συνεπάγεται αλλαγή στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Πάμε σε 1ώρα μαθήματα. Τέρμα στα 2ωρα.
Έχει υπάρξει πρόταση του ΙΕΠ και της εκπαιδευτικής κοινότητας για αναμόρφωση και μεταφορά της ύλης για να μην υπάρξουν κενά ή και περιορισμός της ύλης των μαθημάτων;

Γιατί εγκαταλείφθηκε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση;

Μετά από τόση αναστάτωση δεν έχει προστεθεί ούτε σειρά στα ηλεκτρονικά μαθήματα στο ΦΩΤΟΔΕΝΔΡΟ.

Ούτε λόγος για επιμορφώσεις εκπαιδευτικών μέσα στο καλοκαίρι. Οι ελάχιστες που έγιναν με κλήρωση εκπαιδευτικών είναι τα πολύ βασικά και όχι για να αποκτήσουν οι εκπαιδευτικοί τη δυνατότητα να λειτουργήσουν και να δουλέψουν αποτελεσματικά το υλικό του μαθήματος (ΤΠΕ Β’ Επιπέδου).

Κύριοι Υπουργοί,

Ξέρετε κάτι; Oι συστάσεις των Ειδικών, δεν μπορεί να είναι προσαρμοσμένες στους περιορισμούς που βάζει το Υπουργείο για τη λειτουργία των σχολείων από στην προ – κορωνοϊού εποχή, δεν λαμβάνονται υπόψη αλα καρτ και όπως βολεύεται το Υπουργείο:

Εξετάζονται, συζητούνται με λεπτομέρεια, διαφάνεια και ειλικρίνεια οι δυνατότητες που έχει το κράτος,
αναγνωρίζονται οι αδυναμίες του,
γίνονται προτάσεις στο πλαίσιο του εφικτού και
παρουσιάζονται στους πολίτες αλήθειες για τις δυνατότητες και τους κινδύνους καθώς και πώς θα τους αντιμετωπίσουμε.

Ακούσαμε τον Υπουργό Υγείας και τον ευχαριστούμε. Θεωρώ όμως ότι στη σημερινή συνεδρίαση θα έπρεπε να εκπροσωπηθεί και το Υπ. Εσωτερικών αφού πλέον χειρίζεται το σημαντικό θέμα της καθαριότητας των σχολείων. Πριν ανοίξουν τα σχολεία για τους εκπαιδευτικούς (1 Σεπτεμβρίου) είναι κρίσιμο να έχει προηγηθεί γενική καθαριότητα και απολύμανση. Το προσωπικό όμως καθαριότητας δεν θα έχει προλάβει να προσληφθεί εγκαίρως γιατί υπάρχουν αλλαγές και τροποποιήσεις της τελευταίας στιγμής.

Κλείνω με όσα θα έπρεπε να κάνετε αλλά τώρα είναι αργά. Καταθέτω τη ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΠΡΟΤΑΣΗ:

Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας όφειλε:

Να διοργανώσει έναν ουσιαστικό διάλογο με όλες τις πολιτικές δυνάμεις, με τους επιστημονικές φορείς και τις οργανώσεις των εκπαιδευτικών, εξετάζοντας όλα τα ενδεχόμενα σενάρια για την ορθότερη και ασφαλέστερη έναρξη του σχολικού έτους.
Να έχει προετοιμάσει όλες τις υποδομές και να έχει εξασφαλίσει όλες τις συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας μαθητών και εκπαιδευτικών.
Να έχει σχεδιάσει προγράμματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, πριν την έναρξη των μαθημάτων, στη χρήση των Η/Υ για τη διεξαγωγή μαθημάτων εξ αποστάσεως και τη δημιουργία διδακτικών σεναρίων.
Να έχει σχεδιάσει την ενημέρωση γονέων της προσχολικής αγωγής και των πρώτων τάξεων του Δημοτικού, για τη σωστή συμπεριφορά (πλύσιμο χεριών, αποστάσεις, χρήση μάσκας) των μικρών μαθητών. Χαίρομαι που το υιοθετήσατε.
Να έχει διαμορφώσει το πλαίσιο διαχείρισης πιθανών αρνήσεων εφαρμογής των μέτρων (αποστάσεις, μάσκα κλπ), κάποιων μαθητών Γυμνασίων – Λυκείων.
Να έχει ορίσει επιστημονικές ομάδες για τη μείωση και αναδιάταξη της ύλης των μαθημάτων, καθώς και την αλλαγή των ωρολογίων προγραμμάτων.
Να έχει επεξεργαστεί σενάρια διαχείρισης και διαφοροποίησης του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών σε περίπτωση εναλλακτικής προσέλευσης των μαθητών.

Πρωτίστως όμως είναι αργά να ζητάτε διάλογο. Πρέπει να απαντήσετε με ειλικρίνεια στα ερωτήματα που βάζει η συγκυρία.

Αποστάσεις: τις θέλουμε; ΝΑΙ

Τις έχουμε; ΟΧΙ

Μπορούμε να τις βρούμε; Πες τε το! Μην βγαίνετε να παρουσιάζετε την αδυναμία ως άποψη! Τώρα είναι αργά. Περιμέναμε περισσότερη σοβαρότητα, μεγαλύτερη ευαισθησία και στοιχειώδη υπευθυνότητα. Ευχαριστώ».



  • ideascentral

    europalso

Enter your email address: