στο – Την ανάγκη εκπαίδευσης των παιδιών για τη σωστή χρήση μάσκας, η οποία αποτελεί «ένα σημαντικό εργαλείο για τον έλεγχο της μετάδοσης της covid 19» τόνισε η Καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας του ΕΚΠΑ Βάνα Παπαευαγγέλου, κατά την ενημέρωση από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Στέλιο Πέτσα, με τη συμμετοχή της υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκης Κεραμέως.

– Μέτρα για τον κορονοϊό

Την ανάγκη εκπαίδευσης των παιδιών για τη σωστή , η οποία αποτελεί «ένα σημαντικό εργαλείο για τον έλεγχο της μετάδοσης της covid 19» και υπενθύμισης των κανόνων υγιεινής των χεριών και τήρησης των αποστάσεων, τόνισε η Καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας του ΕΚΠΑ Βάνα Παπαευαγγέλου, κατά την ενημέρωση από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Στέλιο Πέτσα, με τη συμμετοχή της υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκης Κεραμέως.

Σημείωσε ότι πρέπει να δοθεί έμφαση τις πρώτες εβδομάδες αυτής της νέας σχολικής χρονιάς στην εκπαίδευση των μαθητών στη σωστή χρήση μάσκας, καθώς και τα παιδιά μπορούν να μεταδώσουν τη νόσο και ο ιός μεταδίδεται μέσω των σταγονιδίων, τόσο από συμπτωματικούς όσο και από ασυμπτωματικούς και προσυμπτωματικούς ασθενείς και αν η μάσκα χρησιμοποιείται σωστά προστατεύει τόσο αυτόν που την φορά όσο και τους γύρω του.

Οι επιστήμονες είπε θεωρούν ότι η έναρξη της σχολικής χρονιάς με δεδομένη τη συνέχιση της πανδημίας αποτελεί την πλέον κατάλληλη στιγμή εισαγωγής της σωστής χρήσης της μάσκας στην καθημερινότητα των παιδιών.

Τα οφέλη για τα παιδιά

Μίλησε για τα οφέλη που θα έχει για τα παιδιά η έντονη εκπαίδευση των πρώτων εβδομάδων για τη σωστή χρήση της μάσκας, λέγοντας ότι «τα μικρά παιδιά θα αποκτήσουν μια νέα δεξιότητα που θα τους φανεί χρήσιμη όχι μόνο μέσα στο σχολείο, αλλά και έξω από αυτό».

Σύμφωνα με την Καθηγήτρια η μάσκα θα πρέπει να χρησιμοποιείται μέσα στις σχολικές αίθουσες, στους διαδρόμους, αλλά και σε κάθε κλειστό χώρο μέσα στην σχολική δομή.

Δεν συστήνεται η χρήση μάσκας κατά τη διάρκεια του φαγητού, του παιχνιδιού στο προαύλιο και κατά τη διάρκεια της γυμναστικής.

Επιστημονικά τεκμηριωμένη η ασφάλεια της χρήσης

Διαβεβαίωσε ότι η ασφάλεια της χρήσης για παιδιά άνω των 2 ετών είναι επιστημονικά τεκμηριωμένη και αυτό υποστηρίζουν επιστημονικοί φορείς. Η μάσκα επιτρέπει την είσοδο του αέρα, δεν προκαλεί αύξηση του διοξειδίου του άνθρακα, δεν μειώνει την ικανότητα του παιδιού να παρακολουθήσει το μάθημα.

Δεν επηρεάζει ούτε τη λειτουργία ούτε την ανάπτυξη του αναπνευστικού συστήματος ούτε επηρεάζει αρνητικά το ανοσοποιητικό σύστημα του παιδιού.

Ποιά παιδιά καλύτερα να χρησιμοποιούν προμετωπίδα

Σύμφωνα με την κ. Παπαευαγγέλου, η χρήση μάσκας θα πρέπει να αποφεύγεται από μικρή ομάδα παιδιών με συγκεκριμένα νοσήματα (έντονη αναπνευστική δυσχέρεια, νευρολογικό, μυικό νόσημα, κ.λ.π.) και αντί μάσκας μπορεί να χρησιμοποιηθεί η προμετωπίδα.

Όπως είπε η κ. Παπαευαγγέλου, τις τελευταίες εβδομάδες οι ειδικοί συζήτησαν ευρέως τις επιλογές για άνοιγμα των εκπαιδευτικών δομών. Πρόσθεσε ότι βασική προτεραιότητα ήταν το άνοιγμα των σχολειών όλων των βαθμίδων να είναι ασφαλές για όλη την κοινωνία.

Οι αποφάσεις ελήφθησαν μετά από λεπτομερή ανάλυση όλων των επιστημονικών και επιδημιολογικών δεδομένων.

Τα δεδομένα αυτά θα επανεξετάζονται συνεχώς, ενώ θα υπάρχει επαγρύπνηση των τοπικών επιδημιολογικών δεδομένων με ενδεχόμενη τροποποίηση των οδηγιών, τόσο σε τοπικό όσο και σε εθνικό επίπεδο.

Η επιτροπή εκτιμά ότι το άνοιγμα των σχολείων σε πλήρη σύνθεση και με όλα τα παιδιά μέσα στην τάξη, πέρα από το ότι κρίνεται εκπαιδευτικά απαραίτητο είναι και ασφαλές εφόσον εφαρμοστούν αυξημένα μέτρα προφύλαξης.

Οι ειδικοί τονίζουν ότι η λειτουργία του σχολείου θα πρέπει να γίνεται με σταθερές και κατά το δυνατόν περιορισμένες ομάδες.

Ζήτησαν δε επέκταση ολοήμερου σχολείου διότι θα βοηθήσει να αποφευχθεί η ανάγκη φροντίδας μικρών παιδιών από γιαγιάδες και παππούδες.

Υπομονή και εμπιστοσύνη στα παιδιά

Στη διαδικασία λειτουργίας των σχολείων, με υποχρεωτική χρήση μάσκας από τους μαθητές, αναφέρθηκε και η ομότιμη καθηγήτρια Παθολογίας του ΕΚΠΑ, Ελένη Γιαμαρέλλου.

Μιλώντας στην εκπομπή LIVE NEWS του MEGA, η κυρία Γιαμαρέλλου υπογράμμισε πως οι οδηγίες είναι να μην φοράει ποτέ μάσκα παιδί κάτω των 3 ετών.

Για τις περιπτώσεις δε γονιών που αρνούνται τη χρήση μάσκας από το παιδί τους, γιατί έχει κάποιο πρόβλημα υγείας, με το άσθμα να είναι αναφέρεται ως συχνότερη αιτία, η κυρία Γιαμαρέλλου τόνισε καταρχάς πως πρέπει να γνωρίζουν ότι τα παιδιά που έχουν άσθμα θα είναι πολύ χειρότερα αν κολλήσουν τον ιό.

Αναγνωρίζοντας πάντως τη δυσκολία ενός μικρού παιδιού που έχει αναπνευστικό πρόβλημα να φορέσει για ώρες τη μάσκα είπε ότι «Σε αυτή την περίπτωση μπορεί να χρησιμοποιήσουν τουλάχιστον την ασπίδα προσώπου».

«Τον Ιούνιο είχαμε μόλις τρία κρούσματα covid-19 σε 17.000 παιδιά» σημείωσε η Ελένη Γιαμαρέλλου, προσθέτοντας πως τα μικρά παιδιά –έως την γ’ δημοτικού- θα κάνουν και διαλείμματα μάσκας μέσα στην τάξη, με την επίβλεψη του δασκάλου.

«Σιγά σιγά θα τα πετύχουμε όλα. Θέλει υπομονή και εμπιστοσύνη στα παιδιά» συμπλήρωσε η κυρία Γιαμαρέλλου.

Η δεν είναι επικίνδυνη για τα μικρά παιδιά

Αναλυτικά στοιχεία για ερωτήματα που τίθενται σχετικά με την χρήση της μάσκας από τα παιδιά στα σχολεία έδωσε η Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία τονίζοντας ότι «το μοναδικό όπλο για την προστασία των παιδιών είναι η χρήση μάσκας».

Ο πρόεδρός της, καθηγητής Παιδιατρικής Ανδρέας Κωνσταντόπουλος δήλωσε τα εξής:«Πολλοί παιδίατροι, ιατροί άλλων ειδικοτήτων και γονείς μας απευθύνουν πολλά μηνύματα σχετικά με τη χρήση της μάσκας στα παιδιά. Είναι γνωστό σε όλους μας ότι ο νέος κοροναϊός (SARS-COV-2) είναι εδώ και προσβάλλει όλες τις ηλικίες, από τη νεογνική μέχρι τις μεγάλες ηλικίες.»

» Βέβαια υπάρχουν και εκείνοι, που παρά τα εκατομμύρια κρουσμάτων και την απώλεια εκατοντάδων χιλιάδων ζωών παγκοσμίως, δεν αποδέχονται την παρουσία του ιού και επιμένουν στη μετάδοση fake news. Το πειστήριο για την ύπαρξη και την επικινδυνότητα του ιού είναι η επίσκεψη σε μονάδα εντατικής νοσηλείας και η παρακολούθηση από διαχωριστικό υαλοπίνακα επί αρκετό χρονικό διάστημα των αρρώστων».

Αναφορικά με τα μέτρα πρόληψης ο κ. Κωνσταντόπουλος αναφέρει: «Τα μέτρα πρόληψης είναι γνωστά. Πλύσιμο χεριών, τήρηση αποστάσεων και χρήση μάσκας. Στο στάδιο που βρισκόμαστε σήμερα, το μοναδικό όπλο, που έχουμε στα χέρια μας για την προστασία των παιδιών είναι η χρήση μάσκας».

Απαντήσεις σε 9 κρίσιμα ερωτήματα

Παραθέτει παράλληλα απαντήσεις σε 9 κρίσιμα ερωτήματα

1) Σε ποιες ηλικίες μπορεί να χρησιμοποιηθεί η μάσκα;

Η μάσκα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε όλα τα παιδιά άνω των 2 ετών. Τόσο η Αμερικάνικη Ακαδημία Παιδιατρικής όσο και το CDC της Αμερικής αλλά και η Παγκόσμια Παιδιατρική Εταιρεία συνιστούν τη μάσκα σε παιδιά άνω των 2 ετών.

2) Η χρήση της μάσκας δημιουργεί πρόβλημα στην αναπνοή;

ΟΧΙ. Ακόμη και όταν παίζει ή τρέχει το παιδί στο διάλειμμα. Εξαιρείται η περίπτωση της έντονης γυμναστικής άσκησης (τότε όμως πρέπει να τηρούνται μεγάλες αποστάσεις) ή περιπτώσεις ύπαρξης χρόνιου σοβαρού αναπνευστικού προβλήματος, συνήθως κληρονομικού.

3) Η μάσκα παρεμβαίνει στην ανάπτυξη των πνευμόνων;

ΟΧΙ. Σε άτομα που χρησιμοποιούν μάσκα για μακρύ χρονικό διάστημα δεν έχει βρεθεί καμία ένδειξη ότι επηρεάζει την ανάπτυξη των πνευμόνων. Βλάβες στο πνευμονικό παρέγχυμα δημιουργούνται κυρίως από λοιμώξεις, που η μάσκα προστατεύει.

4) Μπορεί η μάσκα να εξασθενήσει το αμυντικό (ανοσολογικό) σύστημα του παιδιού;

OXI. Η μάσκα δεν έχει καμία επίδραση στο αμυντικό σύστημα, αντίθετα το προστατεύει.

5) Η μάσκα προστατεύει μόνο από λοίμωξη COVID-19;

Η χρήση μάσκας προστατεύει από τη γρίπη, COVID-19 και άλλες ιογενείς λοιμώξεις του αναπνευστικού συστήματος. Κάθε χρόνο μετά τα Χριστούγεννα τα περισσότερα σχολεία σχεδόν έκλειναν για 1-1.5 μήνες εξαιτίας της γρίπης. Αυτά τα παιδιά με τη μάσκα δεν θα αρρωστήσουν.

6) Τι μάσκα πρέπει να χρησιμοποιούμε;

Οι υφασμάτινες μάσκες, συστήνονται για τα παιδιά, από όλους τους οργανισμούς. Θα πρέπει βέβαια να είναι διαφορετικό μέγεθος για τα μικρά παιδιά απ΄ ότι στα μεγαλύτερα παιδιά. Θα πρέπει να είναι άνετη και να φοριέται σωστά. Και εδώ βρίσκεται το σημείο προσοχής!!. Στην εκμάθηση του παιδιού να τη χρησιμοποιεί σωστά. Είναι επίσης πολύ σημαντικό να ακολουθούνται από τους γονείς οι κανόνες για τον σχολαστικό καθαρισμό της.

7) Μπορεί το παιδί να μάθει να φορά τη μάσκα σωστά;

Τα παιδιά μαθαίνουν πολύ εύκολα και αφομοιώνουν τις οδηγίες – μερικές φορές πολύ πιο εύκολα και από τους ενήλικες. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι στα πολύ μικρά παιδιά να τα εκπαιδεύσουμε να φορούν και να ανέχονται τη μάσκα.

Φορέστε μάσκα στο αγαπημένο λούτρινο ζωάκι του παιδιού, να φορέσουν οι γονείς και τα παιδιά μάσκα μπροστά στο καθρέφτη, να τους εξηγήσουμε ότι με τη μάσκα προσπαθούμε να κρατήσουμε μακριά τα «κακά» μικρόβια, να δεχθούμε ερωτήσεις και να τους απαντήσουμε.

Τα παιδιά μας μαθαίνουν τόσα πολλά από πολύ μικρή ηλικία που πραγματικά μια πρακτική εφαρμογή δεν θα τους δημιουργήσει κανένα απολύτως πρόβλημα και η γνώση θα αφομοιωθεί άμεσα. Αρκεί να γίνει σωστά! Η εκπαίδευση των παιδιών για τη χρήση μάσκας πρέπει να γίνεται εκτός από τους γονείς και από τους εκπαιδευτικούς, που πρέπει να βοηθούν τα παιδιά ειδικά στην αρχή μέχρι να εξοικειωθούν.

8) Είναι επικίνδυνη η μάσκα και για πόσο χρόνο μπορεί να χρησιμοποιηθεί;

Η μάσκα αποτελεί μέρος καθημερινής ρουτίνας σε άλλες γεωγραφικές περιοχές, όπως π.χ. στην Άπω Ανατολή πολλά χρόνια πριν την εμφάνιση της COVID-19.

9) Ποια είναι τα οφέλη από τη χρήση της μάσκας;

  •  Προστατεύει από τη μετάδοση του COVID-19
  •  Προστατεύει από τη γρίπη
  •  Υπάρχει και το επιπρόσθετο κέρδος ότι βοηθά στην ελάττωση της εξάπλωσης άλλων οξέων ιογενών αναπνευστικών λοιμώξεων
  •  Δεν νοσούν τα παιδιά γεγονός και παράλληλα προστατεύονται και τα άτομα τρίτης ηλικίας που τα παιδιά έρχονται σε επαφή (παππούδες)
  • Τα παιδιά δεν αναγκάζονται σε απουσίες και διακοπή της εκπαίδευσης που λαμβάνουν στο σχολείο

Ο κ. Κωνσταντόπουλος, σημειώνει κλείνοντας ότι «η μάσκα προστατεύει από τη μετάδοση της COVID-19 και άλλων ιογενών λοιμώξεων. Η χρήση μάσκας είναι απολύτως ασφαλής, εύκολος ο τρόπος εφαρμογής της και ο πιο οικονομικός τρόπος αντιμετώπισης της COVID-19 για τα παιδιά ηλικίας από 2 ετών και άνω. Μεγάλη έμφαση πρέπει φυσικά να δοθεί στη σωστή εκπαίδευση από το οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον για τη σωστή χρήση της».