Γιατί το δημοκρατικό σχολείο πρέπει να είναι και αυστηρό σχολείο
Το δημοκρατικό σχολείο παρεξηγείται συχνά ως «χαλαρό» σχολείο. Όμως η δημοκρατία δεν ταυτίζεται με την ασυδοσία· αντίθετα, προϋποθέτει κανόνες, όρια και ευθύνες.
Το δημοκρατικό σχολείο παρεξηγείται συχνά ως «χαλαρό» σχολείο. Όμως η δημοκρατία δεν ταυτίζεται με την ασυδοσία· αντίθετα, προϋποθέτει κανόνες, όρια και ευθύνες.
Μικρές καθημερινές στιγμές ενσυναίσθησης, σεβασμού και χαράς είναι αυτές που τα παιδιά κρατούν βαθιά μέσα τους και θυμούνται για πάντα.
Το παιδί είναι μικρό, ευάλωτο, συχνά χωρίς ισχυρή φωνή· γι’ αυτό και μπορεί εύκολα να καταστεί θύμα ποικίλων καταστάσεων. Για τον λόγο αυτό, η ανάδειξη και η κατοχύρωση των δικαιωμάτων...
• «Τον Όργουελ τον φόβιζαν οι άνθρωποι που θα απαγόρευαν τα βιβλία. • Τον Χάξλεϊ τον φόβιζε το γεγονός ότι δεν θα υπήρχε λόγος να απαγορευτεί ένα βιβλίο, γιατί δεν θα βρισκόταν άνθρωπος πρόθυμος να διαβάσει.
Όλα τα σχολεία και τα πανεπιστήμια, όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα όπου γης και όπου χρόνου, όλα τα εκπαιδευτικά κέντρα και οι σχολές κάθε είδους στα βιβλία στηρίχτηκαν, με αυτά υπηρέτησαν την αποστολή τους, με αυτά υπήρξαν!
Μεγαλώνουμε αισιόδοξα παιδιά όταν τα βοηθούμε να βλέπουν τις δυσκολίες με θάρρος, θετική σκέψη και πίστη στις δικές τους δυνάμεις.
Ο λόγος, οι λέξεις, οι έννοιες, τα νοήματα, οι ερμηνείες είναι η μεγάλη κατάκτηση του μακρινού προγόνου μαςˑ μας έβγαλαν από τη ζωική κατάσταση.
Η εξέγερση του Πολυτεχνείου στις 17 Νοεμβρίου 1973 υπήρξε μείζον ιστορικό γεγονός για τη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας. Αναμφισβήτητα ήταν κυρίως μια εξέγερση της φοιτητικής νεολαίας ενάντια στην τυραννία.
Η επαγγελματική εξουθένωση στους εκπαιδευτικούς εμφανίζεται ολοένα και συχνότερα, με σημάδια κόπωσης και μειωμένης αντοχής. Η έγκαιρη αναγνώριση των συμπτωμάτων και η σωστή υποστήριξη αποτελούν βασικά βήματα πρόληψης.
Ας το παραδεχτούμε, γιατί είναι προτιμότερο για τη συνέχεια. Η εκπαίδευση βρίσκεται σε αμηχανία. Δεν υπάρχει ένα βασικό σχέδιο για το πως διαμορφώνονται σήμερα οι εκπαιδευτικές πολιτικές, για το πως οργανώνονται τα εκπαιδευτικά συστήματα, για το ποιο πρέπει να είναι το περιεχόμενο της θεσμικής Γνώσης και η δομή και η λειτουργία του σχολείου.
Η Κατερίνα είναι μαθήτρια στην Δ’ τάξη του Δημοτικού . Είναι πρωί… Μόλις έφτασε στο σχολείο κι αντί να πάει να παίξει ή να κουβεντιάσει με τις φίλες της κάθεται στο παγκάκι και ανοίγει βιαστικά την τσάντα της.
Σεβασμός στον δάσκαλο σημαίνει σεβασμός στο σχολείο και στην εκπαίδευση, σεβασμός στη διαπαιδαγώγηση, στο ίδιο το παιδί. Ναι, αν δεν σεβόμαστε τον δάσκαλο, σημαίνει ότι αυτή η φοβερή και ιερή σχέση παιδαγωγού – παιδαγωγούμενου, δάσκαλου – μαθητή είναι εξ αρχής υπονομευμένη.
Το σχολείο ανέκαθεν αποτελούσε το "πνευματικό σπίτι" των παιδιών.
Το γεγονός ότι η μαθητική ιδιότητα είναι μια κατάσταση διαχρονική και καθολική, ότι αφορά ένα συστατικό μέρος της ζωής μας και με δεδομένο ότι είναι κάτι ως “φυσικό γεγονός”, ναι...
Η αγωνία για τη Β’ φάση προσλήψεων αναπληρωτών βρέθηκε στο επίκεντρο παράστασης διαμαρτυρίας που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου 2025 στο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
Μου είχε γίνει έμμονη ιδέα. Το αιώνιο βιβλίο. Μπορώ να το ξεφυλλίσω; Θέλω να μάθω! Ο κόσμος είναι εδώ μέσα; Ψάχνω να βρω τι είναι πέρα από τον ορίζοντα του...
Ας δούμε δύο εικόνες του μέλλοντος σήμερα, όπως δημοσιεύτηκαν σε έγκυρες ιστοσελίδες. Η πρώτη είναι από τη δυτική Ευρώπη.
Πριν την ενηλικίωση, κάθε παιδί χρειάζεται στήριξη για να μάθει να λειτουργεί αυτόνομα. Από τη διαχείριση χρόνου και χρημάτων μέχρι την ανάληψη ευθύνης και την επίλυση προβλημάτων, οι γονείς παίζουν καθοριστικό ρόλο στην προετοιμασία για μια ζωή με περισσότερη ελευθερία αλλά και απαιτήσεις.
Η απαρχή αυτής της νοοτροπίας ξεκινάει κάπου στο λύκειο. Σε αυτό το θεσμό πρέπει να επιλέξεις, μάλλον και από την πρώτη τάξη ποια κατεύθυνση θα πάρεις και ενδεχομένως ποιο επάγγελμα...
Τα κινητά και τα tablet εκτοπίζουν το βιβλίο από την καθημερινότητα των παιδιών, προκαλώντας ανησυχία στους ειδικούς.