Η απόφαση για την απόσυρση των τρόλεϊ από τους δρόμους της σηματοδοτεί μια μεγάλη μετάβαση στο σύστημα αστικών μετακινήσεων. Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, υπογραμμίζει ότι, παρότι τα τρόλεϊ υπηρέτησαν την Αττική για περισσότερο από μισό αιώνα, η πρωτεύουσα έχει πλέον ανάγκη από ένα σύγχρονο, καθαρό και πιο αξιόπιστο δίκτυο. Από αύριο ξεκινά η αποξήλωση του εναέριου δικτύου από τον Πειραιά, με προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα δεκαοκτώ μηνών που περιλαμβάνει εργασίες αποξήλωσης και αντικατάστασης.

Η αλλαγή στηρίζεται κυρίως στο υψηλό λειτουργικό κόστος των , το οποίο υπολογίζεται σε περίπου πέντε και μισό ευρώ ανά χιλιόμετρο, έναντι δυόμισι ευρώ που κοστίζει η λειτουργία ενός ηλεκτρικού λεωφορείου νέας γενιάς. Παράλληλα, το εκτεταμένο εναέριο δίκτυο των εκατόν σαράντα τριών χιλιομέτρων θεωρείται πλέον επιβαρυντικό και χωρίς περιβαλλοντικό όφελος, γεγονός που καθιστά αναγκαία την αντικατάστασή του με πιο ευέλικτες και οικονομικές λύσεις.

Η μετάβαση από τα τρόλεϊ και οι οικονομικές παράμετροι

Το σχέδιο του υπουργείου προβλέπει ότι το εναέριο δίκτυο θα διατηρηθεί μόνο στους μεγάλους κεντρικούς άξονες, όπου η συχνότητα των δρομολογίων απαιτεί υψηλή χωρητικότητα. Στις υπόλοιπες γραμμές θα εξυπηρετούν ηλεκτρικά λεωφορεία, οχήματα φυσικού αερίου και οχήματα τεχνολογίας IMC, τα οποία προσφέρουν χαμηλότερο λειτουργικό κόστος και μεγαλύτερη ευελιξία κατά την κίνηση.

Δείτε 

Η περικοπή του δικτύου από εκατόν σαράντα τρία σε σαράντα τέσσερα χιλιόμετρα προσφέρει εξοικονόμηση περίπου είκοσι εκατομμυρίων ευρώ μόνο στο σκέλος των καλωδίων. Επιπλέον, η αγορά νέων οχημάτων είναι οικονομικότερη: το κόστος για δύο νέες μονάδες τρόλεϊ αντιστοιχεί σε τρία νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, επιτρέποντας μεγαλύτερη κάλυψη δρομολογίων με τους ίδιους πόρους.

Οι παρεμβάσεις στο μετρό και τον ηλεκτρικό

Παράλληλα με τη μετάβαση στα λεωφορεία, το υπουργείο προχωρά σε εκτεταμένες παρεμβάσεις και στο μετρό. Η προμήθεια νέων συρμών και η ανάταξη των παλαιότερων μονάδων αναμένεται να μειώσει έως το φθινόπωρο του 2026 τη χρονοαπόσταση από τα τέσσερα λεπτά σε λίγο πάνω από τα τρία. Πρόκειται για παρέμβαση που θα αυξήσει σημαντικά τη δυνατότητα μεταφοράς επιβατών.

Για πρώτη φορά έπειτα από είκοσι πέντε χρόνια υλοποιείται έργο αντικατάστασης σιδηροτροχιάς συνολικού μήκους τριάντα δύο χιλιομέτρων στις Γραμμές 2 και 3. Η ανακαίνιση των δεκατεσσάρων συρμών του ηλεκτρικού, με νέους μηχανολογικούς εξοπλισμούς, κλιματισμό και πλήρη προσβασιμότητα για ΑμεΑ, θα ολοκληρωθεί εντός του 2026, βελτιώνοντας σημαντικά την ποιότητα λειτουργίας του ΗΣΑΠ.

Οι αλλαγές στα λεωφορεία και οι προσλήψεις στην ΟΣΥ

Στον τομέα των λεωφορείων, η Αθήνα θα ενισχυθεί με χίλια νέα οχήματα στις αρχές του 2026. Η ανανέωση του στόλου στοχεύει στη μείωση των βλαβών και των καθυστερήσεων, συμβάλλοντας στην αύξηση της αξιοπιστίας των δρομολογίων. Παράλληλα, τριακόσιοι νέοι οδηγοί προσλαμβάνονται, ενώ επανέρχονται και ανενεργοί οδηγοί, προκειμένου να πυκνώσουν οι γραμμές.

Η λειτουργία καμερών στις λεωφορειολωρίδες θα επιτρέψει μεγαλύτερη ταχύτητα μετακίνησης, ενώ οι νέες αποδοχές των οδηγών, μέσω της επικείμενης Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, στοχεύουν στη βελτίωση των συνθηκών εργασίας. Η νέα σχολή οδηγών, που ιδρύεται από την ΟΣΥ, θα παρέχει τη δυνατότητα δωρεάν απόκτησης επαγγελματικού διπλώματος, υπό την προϋπόθεση πενταετούς παραμονής στην υπηρεσία.

Τι θα γίνει με τα τρόλεϊ - Τι ανακοινώθηκε για τη μετάβαση στο νέο σύστημα μετακινήσεων

Οι παρεμβάσεις στην οδική ασφάλεια

Η χρονιά που πέρασε χαρακτηρίστηκε από εκτεταμένες παρεμβάσεις στην οδική ασφάλεια. Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας στοχεύει στην αλλαγή οδηγικής συμπεριφοράς και στη δίκαιη επιβολή των ποινών, ενώ η χρήση ψηφιακής επιτήρησης και οι στοχευμένες δράσεις αστυνόμευσης αποσκοπούν στη μείωση των τροχαίων.

Σημαντική τομή αποτελεί η μετατροπή της εγκατάλειψης σε κακούργημα, ένα πάγιο αίτημα οικογενειών θυμάτων. Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι η εφαρμογή των μέτρων οδηγεί σε μείωση των θανατηφόρων δυστυχημάτων, χωρίς ωστόσο—as επισημαίνει ο υπουργός—να υπάρχει περιθώριο για θριαμβολογίες, καθώς η προσπάθεια πρέπει να συνεχιστεί με την ίδια συνέπεια.