Λίγο περισσότερο από ένας μήνας απομένει για την εκπνοή της προθεσμίας, που έχει λάβει η Βρετανία για έξοδο από την Ευρωπαϊκή Ένωση και δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα συμφωνία του Λονδίνου με τους 27, που θα μπορεί να λάβει την έγκριση και της Βουλής των Κοινοτήτων. Το ρευστό πολιτικό τοπίο κορυφώνει την αγωνία των επιχειρήσεων. Σήμα S.O.S. για τον αντίκτυπο ενός no deal Brexit εκπέμπουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, για τις οποίες η Βρετανία είναι όχι μόνο μία από τις μεγαλύτερες αγορές για εξαγωγές, αλλά και χώρα στην οποία διαθέτουν μονάδες παραγωγής.

Ένα χαοτικό Brexit θα προκαλούσε σοβαρούς κλυδωνισμούς στην έγκαιρη παράδοση και στις αλυσίδες εφοδιασμού που υπερβαίνουν κατά πολύ τα βρετανικά σύνορα.

«Η αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση χωρίς συμφωνία θα προκαλέσει μια δραματική αλλαγή στους εμπορικούς όρους, με δασμούς ύψους αρκετών δισεκατομμυρίων ευρώ, που απειλούν να επηρεάσουν τις επιλογές των καταναλωτών και στις δύο πλευρές της Μάγχης», υπογράμμισαν με κοινή τους ανακοίνωση η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), η Επιτροπή Σύνδεσης για την Κατασκευή Εξοπλισμού και Εξαρτημάτων Αυτοκινήτων (CLEPA) και 21 εθνικές ενώσεις.

Οι ευρωπαϊκές ενώσεις κατασκευαστών εκτιμούν το πρόσθετο κόστος των τελωνειακών δασμών σε περίπτωση ενός άτακτου Brexit σε περίπου 5,7 δισ. ευρώ. Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας θεωρείται αυτός με τη μεγαλύτερη έκθεση σε κίνδυνο εάν γίνει πραγματικότητα το Brexit χωρίς συμφωνία, αφού θα απορυθμιστούν οι αλυσίδες εφοδιασμού και ενδέχεται μεγάλες βιομηχανίες να πάρουν την άγουσα προς την έξοδο. Περίπου το 10% των οχημάτων που συναρμολογούνται στην ευρωπαϊκή ήπειρο εξάγονται στη Βρετανία, σύμφωνα με στοιχεία της βιομηχανίας.

Ο ευρωπαϊκός κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας παράγει 19,1 εκατομμύρια οχήματα ετησίως και απασχολεί 13,8 εκατομμύρια προσωπικό ή το 6,1% του εργατικού δυναμικού.

«Το Brexit δεν είναι μόνο ένα βρετανικό πρόβλημα, όλοι μας ανησυχούμε στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και ακόμα πιο πέρα» σχολίασε ο Κριστιάν Πεζό, πρόεδρος της Γαλλικής Ομοσπονδίας Αυτοκινητοβιομηχανιών (CCFA). Από την πλευρά του ο Μπέρναντ Μάτες, πρόεδρος του Συνδέσμου Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA) επεσήμανε ότι εάν δεν επιτευχθεί συμφωνία θα διαταραχθεί η ομαλή ροή του εμπορίου με φόρους και διοικητικές επιβαρύνσεις για ανταλλακτικά και οχήματα, από τους οποίους έχουν να χάσουν πολλά οι αυτοκινητοβιομηχανίες τόσο της Ε.Ε. όσο και της Βρετανίας.

Ορισμένες από τις μεγαλύτερες εταιρείες της βιομηχανίας αυτοκινήτου, όπως η γερμανική BMW, η γαλλική PSA και η ιαπωνική Nissan, έχουν σήμερα εργοστάσια στη Βρετανία, των οποίων το μέλλον είναι πια εξαιρετικά θολό. Η BMW έχει προειδοποιήσει ότι θα μπορούσε να μεταφέρει μέρος της παραγωγής κινητήρων και οχημάτων εκτός χώρας σε περίπτωση άτακτου Brexit. H Nissan έχει ήδη αποφασίσει να σταματήσει την παραγωγή των πολυτελών μοντέλων Infiniti στο εργοστάσιο της στο Σάντερλαντ στη βορειοανατολική Αγγλία.

Οι επιπτώσεις στον κλάδο είναι ήδη δραματικές. Οι επενδύσεις στη βρετανική βιομηχανία αυτοκινήτων έκαναν βουτιά άνω του 70% το πρώτο εξάμηνο του έτους εξαιτίας των ανησυχιών για ένα άτακτο Brexit, σύμφωνα με σύνδεσμο του κλάδου, που προειδοποίησε ότι η αποχώρηση από την ΕΕ χωρίς μια συμφωνία θα ήταν η «χειρότερη έκβαση».

Σημειώνεται ότι η βιομηχανία αυτοκινήτων είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγικός κλάδος προϊόντων της Βρετανίας και απασχολεί πάνω από 800.000 εργαζομένους.