: «Κανείς δεν θέλει να αποτελεί το ένα στοίχημα που απλά έπρεπε να κερδηθεί για πολιτικούς λόγους. Προέχουν η ασφάλεια των παιδιών,των εκπαιδευτικών και των οικογενειών»

 

Όσα είπε η Σοφία Ζαχαράκη για τα και την πανδημία

 

Σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «δημοκρατική», η υφυπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη μετά και την πρόσφατη επίσκεψή της στη Ρόδο, δηλώνει ότι κανείς δεν θέλει να αποτελεί το άνοιγμα των σχολείων ένα στοίχημα που απλά έπρεπε να κερδηθεί για πολιτικούς λόγους. Προέχουν η ασφάλεια των παιδιών, των εκπαιδευτικών και των οικογενειών.

«Με την υπευθυνότητα των μαθητών και με τη στήριξη των εκπαιδευτικών μας τα σχολεία μας αποτελούν ασφαλείς χώρους έτσι ώστε τα παιδιά μας να συνεχίσουν την απρόσκοπτη και διαρκή επαφή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία.Τα παιδιά μας …έβαλαν τις μάσκες», δηλώνει η υφυπουργός Παιδείας, .

Ακολουθεί η συνέντευξη αναλυτικά:

• Κυρία Ζαχαράκη, παρά τις όποιες αντιδράσεις υπήρξαν αρχικά, τα σχολεία-μαθητές και εκπαιδευτικοί-προσαρμόστηκαν από την πρώτη στιγμή στο μέτρο της χρήσης της . Αυτή η καλή προσαρμογή αποδίδει;

Πρόσφατα ο Πρωθυπουργός είπε πως ο κίνδυνος μετάδοσης του ιού στα σχολεία είναι μικρότερος, καθώς υπάρχει πάντα επαγρύπνηση και τηρούνται τα μέτρα προστασίας…

Σε αυτή την ιδιαίτερη σε σχέση με όλες τις άλλες σχολική χρονιά που ξεκίνησε υπό την βαριά σκιά μιας παγκόσμιας, πρωτοφανούς για όλους μας πανδημίας, που δοκιμάζει σκληρά την κοινωνία, την οικονομία, την ζωή μας αλλά και τις ανθρώπινες σχέσεις, κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε μια μεγάλη πρόκληση.

Τα σχολεία μας να ανοίξουν με ασφάλεια για όλους. Χάρη στη σκληρή δουλειά και προσπάθεια που καταβάλλεται σε κάθε επίπεδο, οπλισμένοι και με την εμπειρία αλλά και τους μηχανισμούς που δημιουργήσαμε ήδη στο πρώτο κύμα της πανδημίας και λαμβάνοντας πάντα υπόψη τις εισηγήσεις των εξειδικευμένων υγειονομικών ειδημόνων, τα σχολεία άνοιξαν με ασφάλεια και η εκπαιδευτική διαδικασία προχωρά όσο πιο ομαλά γίνεται, παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες.

Οι μάσκες -που συνιστούν σύμφωνα με την Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία μοναδικό όπλο προστασίας των παιδιών- φοριούνται με συνέπεια και οι αστοχίες με την προμήθεια ενός αριθμού μασκών αντιμετωπίζονται. Και παρά τις πρώτες αντιδράσεις είδαμε πως τα παιδιά μας υπακούουν στους κανόνες με αξιοθαύμαστα μεγαλύτερη συνέπεια και υπευθυνότητα από εμάς τους μεγάλους. Με αυτή την υπευθυνότητα των μαθητών και με τη στήριξη των εκπαιδευτικών μας τα σχολεία μας αποτελούν ασφαλείς χώρους έτσι ώστε τα παιδιά μας να συνεχίσουν την απρόσκοπτη και διαρκή επαφή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία. Τα παιδιά μας “έβαλαν τις μάσκες”.

Ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει τονίσει πως όπου τηρούνται σχολαστικά τα μέτρα, οι κίνδυνοι αποδεικνύεται ότι είναι πολύ μικρότεροι και πως τα σχολεία μας πρέπει να είναι τα τελευταία που θα κλείσουν σε μία νέα έξαρση της πανδημίας, και όχι τα πρώτα.

• Καθώς φαίνεται να διανύουμε το δεύτερο κύμα της πανδημίας, υπάρχουν νέα μέτρα προστασίας στα σχολεία, όπως η χρήση μάσκας στα διαλείμματα στις πορτοκαλί/κόκκινες περιοχές. Υπάρχει όμως περίπτωση να «σπάσουν» τα τμήματα των 25 μαθητών;

Πράγματι η υποχρεωτική χρήση της εφαρμόστηκε και στα διαλείμματα των μαθητών στα σχολεία μας στους Νομούς που από την Πολιτική Προστασία έχουν χαρακτηριστεί επιδημιολογικά επίπεδα 3 (υψηλό) και 4 (πολύ υψηλό). Την απόφαση αυτή, που εντάσσεται στο πλαίσιο χρήσης μάσκας σε εξωτερικούς χώρους, πήραμε κατόπιν εισήγησης των υγειονομικών υπευθύνων και ήδη εφαρμόστηκε την προηγούμενη εβδομάδα. Με την παρούσα επιδημιολογική εικόνα συνεχίζουμε την λειτουργία των σχολείων μας όπως ξεκινήσαμε και φαίνεται από τα στοιχεία ότι χαρακτηρίζεται από ασφάλεια και τήρηση κανόνων. Και με στροφή στην τηλεκπαίδευση για τα τμήματα που κλείνουν λόγω κρουσμάτων. Θέλουμε τα παιδιά μας να συνεχίσουν να πηγαίνουν στο σχολείο με ασφάλεια και θα δουλεύουμε συνέχεια γι’ αυτόν τον σκοπό.

• Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν σχολεία σε όλη την Ελλάδα ή σχολικά τμήματα που έκλεισαν μετά τον εντοπισμό κρουσμάτων. Ο ρυθμός εντοπισμού κρουσμάτων στα σχολεία και ο αριθμός των κλειστών σχολείων/τμημάτων, προκαλούν ανησυχία; Πόσα σχολεία/τμήματα παραμένουν κλειστά αυτή τη στιγμή;

Πράγματι υπάρχουν σχολεία και τμήματα που έκλεισαν, κλείνουν και θα συνεχίσουν να κλείνουν στην Ελλάδα. Και αυτός ο αριθμός αλλάζει συνέχεια καθώς αφαιρούνται και προστίθενται τμήματα. Αλλά ας δούμε τους αριθμούς. Την στιγμή αυτή 70 σχολεία είναι κλειστά στην Ελλάδα, ποσοστό 0,5% πανελληνίως. 600 τμήματα είναι συνολικά κλειστά, ποσοστό 0,7% των τμημάτων πανελληνίως.

Οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί της ασφάλειας λειτουργίας των σχολείων μέσα σε μια ανασφάλεια που μπορεί να αισθάνεται κάποιος σε άλλους χώρους. Αυτό το στοιχείο όμως δεν μας προκαλεί εφησυχασμό. Στόχος μας είναι να ενισχύεται η αίσθηση ασφάλειας στο σχολείο. Θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε με το Υπουργείο Εσωτερικών, όλους τους Δημάρχους και τους Περιφερειάρχες, το Υπουργείο Υγείας και τον ΕΟΔΥ για να προστατεύσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την εκπαιδευτική οικογένεια.

• Θα λέγατε λοιπόν ότι κερδίζετε τη μάχη του κορωνοϊού στα σχολεία; Και τι θα απαντούσατε στην κριτική που ασκήθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ; Στελέχη του κόμματος εύχονταν να μην αποβεί …καταστροφικό το άνοιγμα των σχολείων.

Οι «Κασσάνδρες» διαψεύστηκαν. Όμως να είστε σίγουρος ότι κανείς δεν θέλει να είναι το άνοιγμα των σχολείων ένα στοίχημα που απλά έπρεπε να κερδηθεί για πολιτικούς λόγους. Είναι η ασφάλεια των παιδιών, των εκπαιδευτικών και των οικογενειών που είναι προτεραιότητα. Και βέβαια, η απαραίτητη επανασύνδεση με την σχολική πραγματικότητα. Ας μην ξεχνάμε αυτό που συζητιέται παγκοσμίως και το διαπιστώσαμε και στη χώρα μας. Κάθε διδακτική ώρα που χάνεται είναι ένα βήμα προς μια άνιση αντιμετώπιση μεταξύ των μαθητών μας.

Είναι εξαιρετικά σημαντικό για τα παιδιά να ξαναβρίσκονται με τους εκπαιδευτικούς μέσα στις τάξεις, να ξαναβρίσκουν τους ρυθμούς τους και να καλύπτουν τα κενά που άφησε η προηγούμενη χρονιά, ειδικά αν δεν έκαναν τηλεκπαίδευση για οποιονδήποτε λόγο. Κανένα παιδί δεν πρέπει να μείνει πίσω. Αξίζουν όλοι ισότητα ευκαιριών στην εκπαίδευση.

• Έχετε δηλώσει πώς τα σχολεία θα είναι τα τελευταία που θα κλείσουν, εάν χρειαστεί να επιβληθεί lockdown. Στην περίπτωση που τα σχολεία κλείσουν, θα εφαρμοστεί προφανώς η τηλεκπαίδευση. Έχει υπάρξει μέριμνα για την αντιμετώπιση των όποιων προβλημάτων είχαν παρουσιαστεί κατά την πρώτη φάση της εφαρμογής της τηλεκπαίδευσης; Θα υπάρξει ειδική μέριμνα για μαθητές και οικογένειες που δεν έχουν πρόσβαση στην τεχνολογία και στο διαδίκτυο;

Έχουμε για πρώτη φορά στην ιστορία της Ελληνικής Εκπαίδευσης ένα πλήρες σύστημα παροχής εξ αποστάσεως σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης, με σημαντική μάλιστα συμμέτοχη μαθητών και εκπαιδευτικών το οποίο συνεχώς βελτιώνεται και αποτελεί παρακαταθήκη, «κτήμα εσαεί», για το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Η προηγούμενη εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης μας έδωσε σημαντικά στοιχεία για βελτίωση και ενίσχυση της και υπογράμμισε υποχρεώσεις μας για την καλύτερη εφαρμογή της. Από δωρεές έχουν εξασφαλιστεί περισσότερες από 21.500 συσκευές tablet, και σχεδόν 3.500 laptop/notebook, συνολικής αξίας άνω των 4.480.000 ευρώ, ενώ έχουμε δρομολογήσει την παραλαβή άλλων περίπου 48.000 συσκευών μέσω διαγωνισμού.

Η πλατφόρμα σύγχρονης τηλεκπαίδευσης συνεχίζει να παρέχεται δωρεάν μέσω της Cisco και η πρόσβαση σε όλες τις πλατφόρμες μας είναι δωρεάν μέσω της προσφοράς των εταιρειών τηλεπικοινωνίας. Σε συνέχεια του προηγούμενου επιμορφωτικού σεμιναρίου για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση που διοργάνωσαν το ΙΕΠ και το ΕΑΠ, προχωράμε στη μεγαλύτερη επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση άμεσα. 180.000 εκπαιδευτικοί θα επιμορφωθούν τους επόμενους μήνες στα εργαλεία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης καθώς και στην παιδαγωγική προσέγγιση που απαιτεί αυτή μέσω ενός προγράμματος ΕΣΠΑ ύψους 2 εκατ. ευρώ. Περιμένουμε με προσμονή την έναρξη αυτού, θα είναι πράγματι μια καλή πρακτική που εφαρμόζεται για πρώτη φορά σε τόσο μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών.

Θέλαμε να δώσουμε στους εκπαιδευτικούς μας την ευκαιρία να εμπεδώσουν όσα έχουν ήδη εφαρμόσει και να εντρυφήσουν στις μεθόδους και τα εργαλεία που θα αξιοποιήσουν στα διαδικτυακά τους τμήματα.

• Οι κενές θέσεις εκπαιδευτικών καλύφθηκαν φέτος πολύ γρήγορα και όπως αναφέρατε πρόσφατα, θα υπάρξουν πιστώσεις για την πρόσληψη αναπληρωτών που θα καλύψουν τα κενά των εκπαιδευτικών εκείνων οποίοι αιτήθηκαν άδεια Covid. Γενικότερα, πρόκειται για ένα ζήτημα που απασχολεί έντονα τη Ρόδο και τα Δωδεκάνησα, καθώς είναι μεγάλος ο αριθμός των κενών οργανικών θέσεων των εκπαιδευτικών και καλύπτεται από αναπληρωτές, με ό,τι και αυτό συνεπάγεται. Διαπιστώνουμε ότι στο προσχέδιο του προϋπολογισμού του επομένου οικονομικού έτους έχουν ενταχθεί και οι μόνιμοι διορισμοί χιλιάδων εκπαιδευτικών. Ισχύει;

Φέτος έχουμε ρεκόρ προσλήψεων αναπληρωτών. Οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί της μεγάλης προσπάθειας που έχει γίνει για να ξεκινήσουμε με τα λιγότερα προβλήματα σε κενά και σε ταχύτητα κάλυψής τους. Πάνω από 45000 αναπληρωτές έχουν προσληφθεί. Οι 29.000 εξ αυτών προσελήφθησαν νωρίτερα από ποτέ, στις 24 Αυγούστου και για πρώτη φορά παρουσιάστηκαν στα σχολεία και δεν χρειάστηκε να πάνε στις διευθύνσεις εκπαίδευσης νωρίτερα.

Ήδη είχαμε επαναφέρει τη διπλή μοριοδότηση για τα δυσπρόσιτα μέρη, γεγονός που βοήθησε πολύ την κάλυψη των κενών στα μικρότερα νησιά μας.
Έχουμε ήδη προσλάβει τους εκπαιδευτικούς μας που θα καλύψουν τις ευπαθείς ομάδες συναδέλφων τους και έχουμε επίσης καλέσει εκπαιδευτικούς (από την Παρασκευή 30/10) να καλύψουν τα κενά σε σχολεία με ειδική πρόσκληση. Και μην ξεχνάμε ότι φέτος έγιναν οι πρώτοι διορισμοί εκπαιδευτικών, ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού στην Ειδική αγωγή-οι πρώτοι μετά από 10 χρόνια. Το 2021 αναμένουμε τους επόμενους διορισμούς στην Γενική Εκπαίδευση με τους 5250 δασκάλους και καθηγητές που θα ενισχύσουν τα δημόσια σχολεία μας.

Το ΑΣΕΠ έχει ήδη καταρτίσει τους προσωρινούς πίνακες, από τους οποίους προσλάβαμε αναπληρωτές και αναμένουμε τους τελικούς πίνακες.

• Κλείνοντας τη συνέντευξη, θα ήθελα να περάσουμε στο κίνημα των καταλήψεων που φαίνεται να έχει εκτονωθεί ολοκληρωτικά. Πώς σχολιάζετε όμως τις αντιδράσεις που υπήρξαν από την ΟΛΜΕ και διάφορους άλλους κύκλους στην τηλεκπαίδευση και στην επιβολή απουσιών στους μαθητές που απείχαν…;

Κοινή συνισταμένη όλων των προσπαθειών μας είναι να στηρίξουμε το δικαίωμα των παιδιών στην μάθηση. Κάτι που στερήθηκαν για πολύ καιρό, την φυσική παρουσία στην τάξη, την επικοινωνία και διδασκαλία. Όταν τους στερείται αυτό, οφείλουμε να βρούμε τρόπους να δώσουμε ευκαιρίες στα παιδιά.

Να συνεχίσουν το μάθημα έστω από μακριά. Η κατάληψη δεν είναι λύση, δεν είναι απάντηση. Είναι στέρηση του δικαιώματος στην μάθηση.