Προς: τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

ΘΕΜΑ: Σχετικά με το εκπαιδευτικό κουπόνι

Κύριε Υπουργέ,

Πρόσφατα δημοσιεύματα έφεραν στην επιφάνεια την πρόθεση του Υπουργείου να θεσπίσει ένα νέο σύστημα επιλογής σχολείων φοίτησης από τους μαθητές και τις οικογένειές τους, αυτό του εκπαιδευτικού κουπονιού.

Όπως γνωρίζετε, το εκπαιδευτικό κουπόνι που αντιστοιχεί στα έξοδα της φοίτησης κάθε μαθητή για ένα έτος, επιτρέπει ουσιαστικά στους γονείς να προβούν σε προτίμηση σχολείου για το παιδί τους μέσα από μια βάση δεδομένων, η οποία περιέχει όλα τα στοιχεία όλων των σχολείων της χώρας. Επιπρόσθετα, η επιλογή ιδιωτικού σχολείου θα είναι εφικτή με την καταβολή της χρηματικής διαφοράς. Από την άλλη πλευρά, ο διευθυντής κάθε σχολείου οφείλει στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς να εξαργυρώσει στην τράπεζα τα κουπόνια που θα έχει συγκεντρώσει. Με τη χρηματική αυτή εξαργύρωση θα καλείται και να καλύψει τα λειτουργικά έξοδα του σχολείου.

Η κατάσταση αυτή προβλέπεται να οδηγήσει στη λειτουργία των σχολικών μονάδων με όρους επιχείρησης και με τους μαθητές ως πελάτες, οι εγγραφές των οποίων θα κρίνουν τη βιωσιμότητά τους. Ταυτόχρονα μετέωρη θα παραμένει και η θέση των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε σχολεία τα οποία θα οδηγηθούν σε κλείσιμο λόγω χαμηλής ζήτησης από τους γονείς. Διαφαίνεται ότι οι εκπαιδευτικοί αυτοί θα κινδυνεύουν με απόλυση, αφού δεν θα χαρακτηρίζονται ως υπεράριθμοι και δεν θα τοποθετούνται σε άλλη σχολική μονάδα -όπως συμβαίνει τώρα- καθώς υπάρχει πρόβλεψη για υπαγωγή των οργανικών θέσεων κατευθείαν στα σχολεία, κατόπιν σχετικής νομοθετικής ρύθμισης.

Με άλλα λόγια, το μέτρο του εκπαιδευτικού κουπονιού προβλέπεται να δώσει τη χαριστική βολή στο ήδη βαριά λαβωμένο δημόσιο σχολείο.

Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάσθε κ Υπουργέ:

1. Αντιλαμβάνεστε ότι το μέτρο του εκπαιδευτικού κουπονιού θα φέρει καίριο πλήγμα στο δημόσιο σχολείο; Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε προκειμένου το σχολείο να παραμείνει χώρος πνευματικής και κοινωνικής παιδείας και όχι επιχείρηση;

2. Σκοπεύετε να προωθήσετε την ιδιωτικοποίηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης; Πώς θα προστατεύσετε το αδήριτο της δημόσιας εκπαίδευσης;

3. Πώς θα διασφαλίσετε τη μη απόλυση των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε σχολεία τα οποία θα κλείσουν, δυνάμει της εφαρμογής του νέου μέτρου του εκπαιδευτικού κουπονιού;

4. Ποιες θα είναι οι παράμετροι-κριτήρια επιλογής σχολείων από τους μαθητές και τις οικογένειές τους;

Η ερωτώσα βουλευτής Σταυρούλα Ξουλίδου