Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,

Είναι γνωστό ότι οι μαζικές συνταξιοδοτήσεις των τελευταίων χρόνων και ή έλλειψη διορισμών είχαν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία πολλών κενών στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Όλοι συμφωνούμε ότι η μόνιμη λύση δεν μπορεί παρά να είναι ο διορισμός μόνιμων καθηγητών στα κενά αυτά και η κάλυψη των κενών αυτών με αναπληρωτές είναι προσωρινή λύση.

Λαμβάνοντας υπόψη τις επιστολές με τις οποίες σας απευθύνθηκαν τόσο η Ένωση Ελλήνων Φυσικών όσο και η Ένωση Ελλήνων Χημικών, κρίνουμε απαραίτητο να εκφράσουμε τη γνώμη μας σχετικά με τα κριτήρια που καθορίζουν τους διορισμούς και τις προσλήψεις αναπληρωτών στον κλάδο ΠΕ04.

Συμφωνούμε ότι η καλύτερη δυνατή εκπαίδευση μπορεί να επιτευχθεί αν τη Φυσική την διδάσκουν οι συνάδελφοι Φυσικοί και τη Χημεία οι Χημικοί. Όμως και η διδασκαλία της Βιολογίας προϋποθέτει εκπαιδευτικούς με καλή γνώση του αντικειμένου, εμπειρία και κατάρτιση που για την Βιολογία μόνο οι Βιολόγοι την έχουν. Επομένως και την Βιολογία πρέπει να την διδάσκουν Βιολόγοι και την Γεωλογία – Γεωγραφία οι Γεωλόγοι.

Συμφωνούμε ότι ο διορισμός αναπληρωτών πρέπει να γίνεται με κριτήριο τις πραγματικές ανάγκες σε όλες τις ειδικότητες του κλάδου ΠΕ04 και με διαφανή τρόπο ώστε να διασφαλίζεται η ισότιμη μεταχείριση όλων των ειδικοτήτων του κλάδου ΠΕ04.

Από τις ανακοινώσεις της ΕΕΦ και της ΕΕΧ φαίνεται ότι «αδικούνται» στους διορισμούς αναπληρωτών και διορίζονται «άλλοι» για να διδάξουν Φυσική και Χημεία. Ποιοι απέμειναν για να είναι οι «άλλοι»; Οι Βιολόγοι και οι Γεωλόγοι.

Είναι όμως ορθό αυτό; Τα στοιχεία του ΥΠΠΕΘ δεν συνηγορούν υπέρ των ανακοινώσεων αυτών.

1. Αριθμός μονίμων εκπαιδευτικών κλάδου ΠΕ04, 2015-2016. (στοιχεία ΥΠΠΕΘ)

Φυσικοί 4281 (52,38%),

Χημικοί 1943 (23,77%),

Βιολόγοι (και Φυσιογνώστες) 1167 (14,55%) και

Γεωλόγοι 760 (9,30%).

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ το σχολικό έτος 2014-2015 λειτουργούσαν 2.806 Γυμνάσια και Λύκεια επομένως, αντιστοιχεί περίπου ένας Βιολόγος σε κάθε τρία σχολεία, αυτό πρακτικά σημαίνει ότι στην παρούσα φάση, η Βιολογία διδάσκεται κυρίως από μη Βιολόγους.

Πως εξηγείται να υπηρετούν σχεδόν τετραπλάσιοι Φυσικοί και διπλάσιοι Χημικοί από τους Βιολόγους; Με ποιο διδακτικό ωράριο δικαιολογούνται οι αριθμοί αυτοί; Εφόσον με τους υπηρετούντες Βιολόγους δεν καλύπτονται στο ελάχιστο οι απαιτούμενες ώρες Βιολογίας, περισσεύουν ώρες για να διδάξουν οι Βιολόγοι και άλλα μαθήματα; Ποιος τελικά διδάσκει μαθήματα άλλων ειδικοτήτων;

Οι αριθμοί αυτοί είναι αποτέλεσμα ανορθολογικών ποσοστώσεων που επικράτησαν για πολλά χρόνια, καθιστώντας τους Βιολόγους «ακριβοθώρητους» στα σχολεία και καταδικάζοντας τους Βιολόγους και τους μαθητές μας σε άδικη και ανισότιμη προσφορά ευκαιριών.

2. Κενά και διορισμοί 361 αναπληρωτών 2015-2016. (στοιχεία ΥΠΠΕΘ)

ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ

ΑΡΙΘΜΟΣ ΟΡΓΑΝΙΚΩΝ ΚΕΝΩΝ

ΓΙΑ ΜΕΤΑΘΕΣΕΙΣ 2015

ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ

Μέχρι 14/10/2015

Βιολόγοι

658 (65,6%)

361 (57,2%)

Γεωλόγοι

145 (14,5%)

19 (3%)

Φυσιογνώστες

3 (0,3%)

Φυσικοί

98 (9,8%)

148 (23,5%)

Χημικοί

98 (9,8%)

103 (16,3%)

Από τον πίνακα των διορισμών αναπληρωτών φαίνεται ότι οι προσλήψεις Βιολόγων και Γεωλόγων είναι αναλογικά μικρότερος από τα αντίστοιχα κενά, σε αντίθεση με τις προσλήψεις Φυσικών και Χημικών που είναι αναλογικά υψηλότερες από τα κενά. Ο υψηλός αριθμός αναπληρωτών Βιολόγων οφείλεται αποκλειστικά στα τεράστια κενά Βιολόγων που υπάρχουν στα Γυμνάσια και τα Λύκεια όλης της χώρας.

Αξιότιμε κ. Υπουργέ,

Εφόσον όλες οι Επιστημονικές Ενώσεις συμφωνούν μέσω των ανακοινώσεων τους για διαφανή τρόπο προσλήψεων και διορισμών καθώς και δίκαιη και ισότιμη μεταχείριση όλων των ειδικοτήτων, ευελπιστούμε στη θετική σας ανταπόκριση για την υλοποίηση τόσο στο παρόν όσο και στο μέλλον, αυτών ακριβώς των αιτημάτων.

Για το ΔΣ της ΠΕΒ