Κατερίνη, 19/2/2015

Εκπαιδευτικοί Ειδικοτήτων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Πιερίας

Προς:

  1. Τον Αναπληρωτή Υπουργό Παιδείας κ. Τάσο Κουράκη
  2. Τον Διευθυντή του Πολιτικού Γραφείου κ. Χρήστο Πιλάλη

ΘΕΜΑ: Υποχρεωτικές μετατάξεις εκπαιδευτικών της Δ.Ε. σε θέσεις της Π.Ε.

Αξιότιμοι κύριοι,

Με την ανάληψη των νέων σας καθηκόντων, οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πιερίας (Φυσικής Αγωγής, Αγγλικών & Μουσικής), σας ευχόμαστε ολόψυχα καλή δύναμη, υγεία και προπάντων σημαντικές επιτυχίες στο χώρο της ελληνικής εκπαίδευσης. Με την παρούσα επιστολή επιθυμούμε να σας ενημερώσουμε σχετικά με τη δυσμενή κατάσταση που επέφερε η υλοποίηση του θεσμού των «υποχρεωτικών» μετατάξεων στους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων Πρωτοβάθμιας, να εκφράσουμε τις έντονες ανησυχίες μας όσον αφορά την επίλυση του δύσκολου αυτού προβλήματος και να θέσουμε το αίτημα για συνάντηση μαζί σας.

Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, η υλοποίηση του θεσμού των «υποχρεωτικών» μετατάξεων εκπαιδευτικών ειδικοτήτων από τη Δευτεροβάθμια στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, έχει ξεσηκώσει από όλες τις πλευρές θύελλα αντιδράσεων από την πρώτη στιγμή της εφαρμογής της, με ιδιαίτερη έξαρση το διάστημα μετά τις πρόσφατες εκλογές. Οι αντιδράσεις αυτές υπόκεινται σε δύο κυρίως παραμέτρους, εξίσου σημαντικές και άκρως απαράδεκτες και σκανδαλώδεις κατά την εφαρμογή τους.

Η πρώτη παράμετρος αφορά την κατάφορη αδικία που υπέστησαν οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Φυσικής Αγωγής, Αγγλικών & Μουσικής). Θεωρήθηκαν ανύπαρκτοι εκπαιδευτικοί δεύτερης κατηγορίας, ενώ αποτελούν τους ηθικά, νόμιμα και άμεσα δικαιούχους των οποιωνδήποτε «κενών» δημιουργηθούν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Η παρούσα κατάσταση τους καταδικάζει αφάνταστα, στερώντας τους πλέον μια για πάντα όχι μόνο το δικαίωμα μετάθεσης αλλά και απόσπασης στον τόπο συμφερόντων τους.

Η δεύτερη παράμετρος που σχετίζεται με τις έντονες αντιδράσεις ενάντια στο θεσμό των «υποχρεωτικών» μετατάξεων, αφορά την πλήρη αδιαφάνεια, την προχειρότητα και τις σοβαρές υπόνοιες ικανοποίησης προσωπικών συμφερόντων των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Πιο συγκεκριμένα, κατά την υποβολή των αιτήσεων, δεν πραγματοποιήθηκε από τις αντίστοιχες υπηρεσίες, ο απαραίτητος έλεγχος των στοιχείων που δήλωναν οι υποψήφιοι. Ακόμη και σήμερα δεν συντάχθηκε και δεν δημοσιοποιήθηκε κανένας Αξιολογικός Πίνακας με βάση τα μόρια, τις προτιμήσεις και τις δυνατότητες του κάθε υποψηφίου. Παραμένει ακόμη ασαφής ο τρόπος με τον οποίο ο καθένας πήγε εκεί που πήγε. Η πληθώρα υποβολής ενστάσεων (περισσότερες από 1.900) που ακολούθησε, υποδηλώνει περίτρανα την απαξίωση όσον αφορά την αξιοκρατία και τη δικαιοσύνη του θεσμού. Υπήρξε άρνηση του μόνιμου διοικητικού προσωπικού του Υπουργείου να συμμετέχει στις διαδικασίες, ενώ τα δύο Κεντρικά (ΚΥΣΠΕ και ΚΥΣΔΕ) και τα δύο Περιφερειακά Υπηρεσιακά Συμβούλια Εκπαίδευσης (ΠΥΣΔΕ και ΠΥΣΠΕ) δεν είχαν καμία ενεργή και γνωμοδοτική συμμετοχή. Τέλος, οι δύο προηγούμενες ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας σε κάθε φάση εξέτασης ενστάσεων, αυταρχικά και απόλυτα, δημιουργούσαν από μόνοι τους «κενά», ικανοποιώντας έτσι παράνομα όλο και περισσότερους εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας.

Κατά τις πρόσφατες εκλογές οι ειδικότητες Πρωτοβάθμιας στήριξαν τον αγώνα του ΣΥΡΙΖΑ, διότι όντας λαβωμένοι και αδικημένοι, πίστεψαν στα ιδεώδη που πρέσβευαν οι υποψήφιοί του. Διαφάνεια, ισότητα, δικαιοσύνη και αξιοκρατία. Τα έντονα συναισθήματα αγανάκτησης, ντροπής και θυμού που μας διακατέχουν ακόμη, δεν οφείλονται στο γεγονός ότι εμείς δεν πήραμε απλά μετάθεση στο νομό μας, αλλά γιατί αυτοί που ήρθαν στο νομό με «υποχρεωτική μετάταξη – μετάθεση» ούτε ανήκαν στην Πρωτοβάθμια, αλλά ούτε είχαν τα απαραίτητα μόρια και την προϋπηρεσία για να έρθουν. Κατά πόσο θεωρείτε εσείς δίκαιο το γεγονός, εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας με τουλάχιστον 15 χρόνια προϋπηρεσίας και τουλάχιστον 100 μόρια, να μην μπορούν να μετατεθούν στο νομό Πιερίας λόγω ανυπαρξίας οργανικών κενών, αλλά να μετατάσσονται – μετατίθενται στο νομό δύο μήνες αργότερα, αντίστοιχοι εκπαιδευτικοί από τη Δευτεροβάθμια με 5 χρόνια προϋπηρεσίας και 42 μόρια; Η δεινή θέση των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που την τελευταία διετία έχουν γυρίσει στις οργανικές τους θέσεις σ’ όλη τη νότια Ελλάδα και τα νησιά, διαλύοντας οικογένειες με δύο και τρία παιδιά, τα οποία βλέπουν μόνο Χριστούγεννα και Πάσχα, εξασθενημένοι οικονομικά, αλλά περιμένοντας με υπομονή και αξιοκρατία την πολυπόθητη μετάθεση στον τόπο τους για τουλάχιστον 15 χρόνια, δεν αγγίζει κανέναν; Την τελευταία διετία αρκετά ταΐστηκαν τα όρνεα…. Ας ενδιαφερθεί επιτέλους κάποιος και για το κουφάρι που βρίσκεται από κάτω και αργοπεθαίνει.

Οι έντονες φημολογίες που διασπείρονται το τελευταίο διάστημα σχετικά με τις πιθανές λύσεις του θέματος, έρχονται αρχικά αντιμέτωπες με τις δηλώσεις του Αναπληρωτή Υπουργού Παιδείας, κυρίου Κουράκη (23/1/2015, Συνέντευξη στο 360pedia) και προσδίδουν έντονο προβληματισμό στις τάξεις των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων Πρωτοβάθμιας. Η θαρραλέα τοποθέτηση ότι ο θεσμός επιβάλλεται να εξεταστεί από την αρχή και να χτιστεί στα θεμέλια της διαφάνειας και της δικαιοσύνης τείνει να εξανεμιστεί. Οι θέσεις «δεν μπορούμε, ή δεν είναι σωστό να γυρίσουμε πίσω κανέναν, γιατί όλα έγιναν με βάση το νόμο», ή «πρέπει να δώσουμε μία μεσαία λύση» υποδηλώνουν αδυναμία σοβαρής αντιμετώπισης του προβλήματος. Είναι όλοι οι νόμοι δίκαιοι; Δεν πρέπει να προσπαθήσουμε να διορθώσουμε τους νόμους που είναι ολοφάνερο ότι καταστρατηγούν τις έννοιες της δικαιοσύνης και της ισονομίας; Δεν πρέπει να αλλάξουμε τη νομοθεσία που ξεκάθαρα ενισχύει υπερβολικά τη θέση μιας συγκεκριμένης ομάδας εκπαιδευτικών, αλλά παράλληλα θίγει και καταπατεί βάναυσα τα δικαιώματα μιας άλλης;

Αξιότιμοι κύριοι, γνωρίζετε πολύ περισσότερα από μας για το ποιόν των συμβούλων της ηγεσίας του κ. Αρβανιτόπουλου που έπαιξαν πρωταγωνιστικό ρόλο στη θεσμοθέτηση και την υλοποίηση των «υποχρεωτικών» μετατάξεων. Ευχόμαστε, οι λύσεις που θα δοθούν από την ηγεσία σας, να μη γίνουν η αφορμή να χαρακτηριστείτε ως συνεχιστές αυτών των απαράδεκτων και ντροπιαστικών τακτικών, τακτικών που δυστυχώς συνεχίζουν να μολύνουν μέχρι και σήμερα την ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα. Ευχόμαστε να μην κατηγορηθείτε ότι υιοθετείτε και σεις τη σαθρή, ανήθικη και κατά πολλούς «πελατειακή και ρουσφετολογική» τακτική της προηγούμενης κυβέρνησης στο θέμα των μετατάξεων, συνεχίζοντας έτσι την αδιαφάνεια και τις αδικίες των προηγούμενων ηγεσιών του Υπουργείου. Εμείς οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ζητούμε δικαιοσύνη. Μέχρι στιγμής φαίνεται ότι είστε οι μόνοι που έχετε τη δύναμη και το σθένος να την επιβάλλετε.

Από την πλευρά μας, οι προτάσεις που ανέκαθεν υπερασπιζόμαστε για την αντιμετώπιση των μεγάλων προβλημάτων που προέκυψαν από την εφαρμογή του θεσμού των «υποχρεωτικών» μετατάξεων, θεμελιώνονται επάνω σε δύο βασικούς άξονες. Ο πρώτος αφορά την αντιμετώπιση της αδιαφάνειας, της ανισότητας, της αναξιοκρατίας και των σοβαρών υπονοιών ικανοποίησης προσωπικών συμφερόντων των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σε όλες τις φάσεις της υλοποίησης του θεσμού, ενώ ο δεύτερος προσανατολίζεται στην άρση της κατάφορης αδικίας που υπέστησαν οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Σχετικά με τον πρώτο άξονα και σύμφωνα πάντοτε με τις τοποθετήσεις και καταγγελίες όλων των εμπλεκόμενων φορέων (ΔΟΕ, ΟΚΠΕ, ΟΛΜΕ, Υπηρεσιακά Συμβούλια, Αιρετοί, Σύλλογοι εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Πανελλήνιοι Σύνδεσμοι & Ενώσεις διαφόρων ειδικοτήτων, Εκπαιδευτικοί Ειδικοτήτων Πρωτοβάθμιας διαφόρων νομών, κλπ), επιβάλλεται η ανάκληση όλου του θεσμού των «υποχρεωτικών» μετατάξεων και η εκ νέου σύνταξη και υλοποίησή του υπό το καθεστώς διαφάνειας, ισότητας και δικαιοσύνης. Αρχικά προτείνουμε τη δημιουργία, σύμφωνα με τις ανάγκες της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενός αριθμού νέων οργανικών θέσεων σε όλες τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, άμεσα εφαρμόσιμων από την επόμενη σχολική χρονιά 2015-2016. Οι θέσεις αυτές μπορούν να προκύψουν από τη μετονομασία των λειτουργικών σε οργανικά κενά, από τη δημιουργία επιπλέον οργανικών θέσεων στα σχολεία ΕΑΕΠ, από την αύξηση των ωρών διδασκαλίας ανά εβδομάδα σε ορισμένες ειδικότητες, και τέλος από τη θέσπιση νέων εκπαιδευτικών δομών (εισαγωγή ειδικοτήτων στα νηπιαγωγεία, άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία με απογευματινές δραστηριότητες ποικίλου περιεχομένου, υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων, κλπ). Οι νέες αυτές οργανικές θέσεις, εισερχόμενοι στον δεύτερο άξονα των προτάσεων, αρχικά διεκδικούνται κατά προτεραιότητα μόνο από τους εκπαιδευτικούς που διορίστηκαν και εργάζονται στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, μέσα από την αξιοκρατική διαδικασία των μεταθέσεων, καθ’ ότι αυτό επιβάλλει το ήθος της δικαιοσύνης και της δημοκρατίας. Τα εναπομείναντα κενά μπορούν στη συνέχεια να διεκδικηθούν, μέσα από τη διαδικασία των μετατάξεων από τους εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Στο σημείο αυτό αξίζει να τονιστεί ότι στο θεσμό των «υποχρεωτικών» μετατάξεων – μεταθέσεων συμμετείχαν οχτώ διαφορετικές ειδικότητες (ΠΕ05 Γαλλικών, ΠΕ06 Αγγλικών, ΠΕ07 Γερμανικών, ΠΕ08 Καλλιτεχνικών, ΠΕ11 Φυσικής Αγωγής, ΠΕ16 Μουσικής, ΠΕ19-20 Πληροφορικής και ΠΕ32 Θεατρικών Σπουδών) με δυνατότητα διδασκαλίας και στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης. Οι πέντε από αυτές (ΠΕ05 Γαλλικών, ΠΕ07 Γερμανικών, ΠΕ08 Καλλιτεχνικών, ΠΕ19-20 Πληροφορικής και ΠΕ32 Θεατρικών Σπουδών), θεωρούνται νεοεισερχόμενες ειδικότητες στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, επειδή δεν προϋπήρχαν μέχρι σήμερα οργανικές θέσεις στη βαθμίδα αυτή. Αυτομάτως γίνεται κατανοητό ότι δεν υπάρχει ουσιαστικό πρόβλημα όσον αφορά τη σύσταση και τη διεκδίκηση των οργανικών στις ειδικότητες αυτές διότι δεν προϋπήρχε νόμιμος διεκδικητής από την Πρωτοβάθμια για τις αντίστοιχες θέσεις. Επομένως, μπορούν να διεκδικηθούν οι νεοσυσταθείσες αυτές οργανικές από τους εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας, εφαρμόζοντας όμως από την αρχή διαφανείς και αξιοκρατικές διαδικασίες.

Το μεγάλο πρόβλημα και το αληθινό αγκάθι στο θεσμό των «υποχρεωτικών» μετατάξεων – μεταθέσεων βρίσκεται στις υπόλοιπες ειδικότητες (ΠΕ06 Αγγλικών, ΠΕ11 Φυσικής Αγωγής και ΠΕ16 Μουσικής) καθ’ ότι στις ειδικότητες αυτές προϋπάρχουν εκπαιδευτικοί με οργανικές θέσεις στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και οι οποίοι έχουν αναφαίρετα το αυτοδίκαιο και αξιοκρατικό δικαίωμα να διεκδικήσουν κατά προτεραιότητα οποιαδήποτε οργανική ή όπως άλλως ονομαστεί, θέση. Γεωγραφικά το πρόβλημα εντείνεται περισσότερο στους νομούς της κεντρικής και βόρειας Ελλάδας, καθώς τα τελευταία χρόνια οι οργανικές που «ανοίγουν» στις παραπάνω ειδικότητες είναι ελάχιστες μέχρι ανύπαρκτες.

Αξιότιμε κύριε Αναπληρωτή Υπουργέ, Αξιότιμε κύριε Διευθυντή του Πολιτικού Γραφείου,

Απόλυτα δικαιολογημένες πιστεύουμε, οι έντονες αντιδράσεις από την πλευρά των θιγόμενων ειδικοτήτων ΠΕ06, ΠΕ11 και ΠΕ16, αλλά και απόλυτα αναγκαία η παρέμβαση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, να δώσει τη λύση και την αυτονόητη προτεραιότητα στη διεκδίκηση των οποιωνδήποτε οργανικών θέσεων προκύψουν, από τις παραπάνω ειδικότητες. Κλείνοντας, θεωρούμε σωστό να σας υπενθυμίσουμε ότι: «Οι γενναίες αποφάσεις παίρνονται μόνο από γενναίους άντρες».

Μετά τιμής και εκτίμησης

Εκπαιδευτικοί Ειδικοτήτων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Πιερίας