Πίνακας περιεχομένων

Ο Σύλλογος Αναπληρωτών Καθηγητών (ΣΑΚΕΑ), τιμώντας το χρέος του απέναντι στους μαθητές και τις μαθήτριες με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, καλωσορίζει την ανακοίνωση του , Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για μόνιμους διορισμούς. Παράλληλα, αναδεικνύει με έμφαση την ανάγκη ουσιαστικής ενίσχυσης της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με σταθερό προσωπικό ειδικής αγωγής,  μέσω στην ειδική αγωγή, ώστε να εξασφαλίζεται η αδιάλειπτη υποστήριξη των μαθητών σε όλες τις βαθμίδες.

Ενώ η Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση έχει σημειώσει αξιοσημείωτη πρόοδο στον τομέα της Ειδικής Αγωγής, η Δευτεροβάθμια παραμένει υποστελεχωμένη, με συνέπεια την άνιση μεταχείριση των μαθητών, τη διακοπή της εκπαιδευτικής συνέχειας και τη διακινδύνευση των μαθησιακών και κοινωνικών κατακτήσεών τους.

Δείτε εδώ

Οι λόγοι που καθιστούν επιτακτική τη στελέχωση της Δευτεροβάθμιας Ειδικής Αγωγής

Η μετάβαση από το Δημοτικό σχολείο στο Γυμνάσιο και το Λύκειο αποτελεί κρίσιμο σταθμό για τα παιδιά με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η συνέχιση της υποστήριξης είναι ζωτικής σημασίας, καθώς η διακοπή ή η αποδυνάμωση αυτής της στήριξης ακυρώνει τη δουλειά που έχει γίνει στα πρώτα σχολικά χρόνια.

Οι αυξημένες απαιτήσεις της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με την πληθώρα μαθημάτων και το αυξημένο ακαδημαϊκό φορτίο, επιβάλλουν την παρουσία εξειδικευμένων εκπαιδευτικών. Η έλλειψη υποστηρικτικών δομών, όπως τα Τμήματα Ένταξης, ιδιαίτερα στο Λύκειο, οδηγεί σε σχολική αποτυχία και αυξάνει τα ποσοστά μαθητικής διαρροής.

Τα στοιχεία που αποδεικνύουν την ανισότητα στις δομές Ειδικής Αγωγής

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρατίθενται, η Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση διαθέτει υψηλότερη κάλυψη σε Παράλληλη Στήριξη και Τμήματα Ένταξης συγκριτικά με τη Δευτεροβάθμια. Συγκεκριμένα, στην Πρωτοβάθμια καταγράφεται ποσοστό 32% των σχολείων με Τμήματα Ένταξης, έναντι μόλις 24% στη Δευτεροβάθμια.

Η έκθεση της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ, 2021) επισημαίνει ότι πάνω από το 90% των μαθητών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση υποστηρίζονται αποκλειστικά από τον εκπαιδευτικό της γενικής τάξης. Το γεγονός αυτό αναδεικνύει την ανάγκη ενίσχυσης των υποστηρικτικών δομών και στη Δευτεροβάθμια, ώστε να διασφαλίζεται ισότιμη εκπαιδευτική υποστήριξη σε όλες τις βαθμίδες.

Μόνιμοι Διορισμοί στην Ειδική Αγωγή: Η εναλλαγή αναπληρωτών δεν επιτρέπει σταθερό μαθησιακό περιβάλλον

Οι μόνιμοι διορισμοί θεμέλιο ισότητας και ποιότητας στην εκπαίδευση

Ο ΣΑΚΕΑ υπογραμμίζει την ανάγκη να θεσπιστούν οργανικές θέσεις ειδικής αγωγής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση για όλες τις ειδικότητες. Η διαρκής αλλαγή αναπληρωτών εκπαιδευτικών δεν επιτρέπει τη δημιουργία σχέσης εμπιστοσύνης με τους μαθητές ούτε τη συγκρότηση σταθερού μαθησιακού περιβάλλοντος.

Η αποτελεσματική υποστήριξη των μαθητών σε απαιτητικά αντικείμενα, όπως η Φυσική, τα Μαθηματικά και τα Φιλολογικά μαθήματα, μπορεί να επιτευχθεί μόνο από τους ειδικούς διδάσκοντες των αντίστοιχων πεδίων.

Διαβάστε επίσης

Προτάσεις του ΣΑΚΕΑ για την ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Ο ΣΑΚΕΑ καταθέτει συγκεκριμένες προτάσεις:

Δημιουργία Επιτροπής Ενταξιακής Δράσης σε κάθε Γυμνάσιο και Λύκειο, αποτελούμενης από όλες τις ειδικότητες ειδικής αγωγής.

Ενίσχυση και επέκταση των Τμημάτων Ένταξης σε Γυμνάσια, Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια.

Δημιουργία οργανικών θέσεων Παράλληλης Στήριξης, με διάθεση μόνιμων εκπαιδευτικών στις διευθύνσεις εκπαίδευσης, ώστε να εξασφαλίζεται σταθερή και έγκαιρη στήριξη.

Θεσμοθέτηση νέου ρόλου «Εκπαιδευτικού Ενταξιακής Εκπαίδευσης», ο οποίος θα συνεπικουρεί το έργο του εκπαιδευτικού Παράλληλης Στήριξης.

Κάλυψη όλων των οργανικών θέσεων για τους εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που υπηρετούν στα ΚΕΔΑΣΥ, όπως προβλέπει η νομοθεσία 5094/2024 (άρθρο 165).

Δημιουργία οργανικών θέσεων στα Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. και στα ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ., προκειμένου να υλοποιούνται σταθερά εξατομικευμένα προγράμματα υποστήριξης.

Η μόνιμη στελέχωση ως μοχλός εκπαιδευτικής σταθερότητας και προόδου

Η ίδρυση οργανικών θέσεων σε όλες τις δομές Ειδικής Αγωγής δεν είναι μόνο ζήτημα οργανωτικής συνέπειας, αλλά και βαθύτατης παιδαγωγικής και ηθικής υποχρέωσης. Η σταθερή παρουσία μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού αποτελεί βασική προϋπόθεση για τη δημιουργία ενός συνεκτικού, ασφαλούς και αποτελεσματικού μαθησιακού περιβάλλοντος.

Παρά τη διενέργεια χιλιάδων διορισμών τα τελευταία χρόνια, η Δευτεροβάθμια Ειδική Αγωγή εξακολουθεί να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από αναπληρωτές εκπαιδευτικούς. Η αβεβαιότητα που βιώνουν, τόσο οι ίδιοι όσο και οι μαθητές τους, υπονομεύει τη μακροπρόθεσμη εκπαιδευτική στρατηγική και δυσχεραίνει τη συνέχιση εξατομικευμένων παρεμβάσεων.

Η κάλυψη των πραγματικών αναγκών με μόνιμες θέσεις και η θεσμική κατοχύρωσή τους απαιτούν σαφή πολιτική βούληση για ένα δημόσιο σχολείο που να ανταποκρίνεται στις αρχές της ισότητας, της ένταξης και της ανθρωπιάς.

Η ισότητα στην εκπαίδευση δεν μπορεί να παραμείνει σύνθημα· οφείλει να γίνει πράξη. Η Δευτεροβάθμια Ειδική Αγωγή χρειάζεται άμεσα σταθερό ανθρώπινο δυναμικό. Ο ΣΑΚΕΑ δηλώνει ότι θα συνεχίσει να αγωνίζεται αδιάκοπα για τα αυτονόητα δικαιώματα των μαθητών με αναπηρία και ειδικές ανάγκες – για το μέλλον όλων μας.

Δείτε επίσης