Σε σχολεία αλλιώτικα φέτος τα πρωτάκια
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΜΙΝΑ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
“Ποδαρικό” σε διαφορετικά Δημοτικά και Γυμνάσια θα κάνουν τα πρωτάκια από Σεπτέμβριο, ενώ αλλαγές σε σχέση με τα ωρολόγια προγράμματα θα δουν και οι μαθητές των λοιπών τάξεων.
Πλέον θα λειτουργούν ενιαίου τύπου δημοτικά σχολεία, με δυνατότητα ολοημέρου ακόμη και στα τετραθέσια. Οι ώρες διδασκαλίας θα είναι 30 την εβδομάδα, μειωμένες κατά 5 σε σχέση με τα Δημοτικά Ενιαίου Αναμορφώμενου Εκπαιδευτικού Προγράμματος (ΕΑΕΠ), αλλά αυξημένες από τις 23, 25, 28, 29 με τις οποίες λειτουργούσαν μέχρι πέρυσι τα κλασικά Δημοτικά.
Ο νέος τύπος σχολείου θα δίνει τη δυνατότητα να κάνουν Αγγλικά όλα τα παιδιά από την Α’ τάξη. Θα έχει μια ώρα Πληροφορική για όλους από την Α’ τάξη, μια ώρα Μαθηματικά επιπλέον σε κάθε τάξη και δεύτερη ξένη γλώσσα για όλους. Αυτό το “για όλους” θα ισχύει ακόμη και στα πενταθέσια και τετραθέσια σχολεία της επαρχίας, που μέχρι πέρυσι δεν παρείχαν σε καμία τάξη τη δυνατότητα για δεύτερη ξένη γλώσσα, ή πληροφορική. Στα σχολεία αυτά αυξάνονται και οι ώρες διδασκαλίας στη Μελέτη Περιβάλλοντος, στην Αισθητική Αγωγή και στη Φυσική Αγωγή, από την Α’ Δημοτικού, στην οποία τα παιδιά διδάσκονταν μόλις 23 ώρες την εβδομάδα.
Αλλαγές θα έχει φέτος και το πρόγραμμα των Γυμνασίων, με 32 ώρες ανά εβδομάδα σε κάθε τάξη, αλλά με μία ώρα λιγότερη Αρχαία Ελληνικά (πρωτότυπο κείμενο) σε κάθε τάξη του Γυμνασίου, συν μία ώρα Γλωσσικής Διδασκαλίας στην Α’ Γυμνασίου, μείον τέσσερις ώρες συνολικά από τα τις λεγόμενες Βιωματικές Δράσεις (project) που εντάσσονται στη Γλωσσική Διδασκαλία, καθόλου Οικιακή Οικονομία στη Β’ Γυμνασίου, συν μία ώρα λιγότερη Βιολογία και Γεωγραφία στην Α’ τάξη.
Οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να κάνουν εργασία στο β’ τετράμηνο, ενώ θα μειωθούν τα μαθήματα στα οποία εξετάζονται, θα παραμείνουν όμως η Γλωσσική Διδασκαλία, η Λογοτεχνία και τα Μαθηματικά.

Γ. Κουζέλης (ΙΕΠ): “Ξεκινάμε περιγραφική αξιολόγηση και στα Δημοτικά”

Από τη σχολική χρονιά που ξεκινά τον Σεπτέμβριο, αρχίζει η γενικευμένη εφαρμογή και των νέων ωρολόγιων προγραμμάτων. Η “Α” μίλησε με τον Γ. Κουζέλη, επικεφαλής του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που έδωσε απαντήσεις στα ερωτήματα σχετικά με την ερχόμενη χρονιά, αλλά και τις προτάσεις που ετοιμάζει το ΙΕΠ.

* Έχετε χαρακτηρίσει τη φετινή σχολική χρονιά μεταβατική. Γιατί;
Φέτος θα αξιοποιηθεί γενικευμένα, ώστε να βελτιωθεί, το υλικό που προέκυψε από τον σχεδιασμό των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο του 2015. Ήδη σε κάποια μαθήματα έχει γίνει πιλοτικά αυτό. Πρόκειται, θυμίζω, για μια διαδικασία που ξεκίνησε υπό τη μεταρρύθμιση εκείνη που ονομάστηκε “Νέο Σχολείο”. Μετά τη φετινή χρονιά, στόχος είναι το 2017-2018 να εφαρμοστούν αναθεωρημένα προγράμματα σπουδών σε όλα τα μαθήματα. Είναι η κατάλληλη στιγμή, γιατί βρισκόμαστε ακριβώς στην ολοκλήρωση του Εθνικού Διαλόγου.

* Θα μπουν νέα βιβλία στις τάξεις;
Όχι, νέα βιβλία δεν θα έχουμε. Θα δώσουμε όμως στους εκπαιδευτικούς προτάσεις για τη διαχείριση της ύλης. Αυτό μπορεί να σημαίνει και μείωση, αλλά κυρίως κατά τόπους εμβάθυνση στην ύλη. Δεν αποκλείεται και να διοχετεύσουμε στους εκπαιδευτικούς ηλεκτρονικά σε πρώτη φάση τμήματα των νέων βιβλίων που έχουμε επεξεργαστεί.

* Δηλαδή θα επιστρέψουμε στις φωτοτυπίες;
Όχι, να το αποκλείσουμε αυτό. Πλέον υπάρχει και η δυνατότητα των νέων τεχνολογιών. Εξάλλου τα σημερινά σχολικά βιβλία έχουν πολύ υλικό, το οποίο, αν μπορέσει ο καθηγητής ή δάσκαλος να το χειριστεί πιο “ανοικτά”, είναι αρκετό.

* Θα είναι πιο ευέλικτοι δηλαδή οι εκπαιδευτικοί;
Πρέπει να κάνουμε ευέλικτο όλο το Δημοτικό. Και αυτή θα είναι η επόμενη εισήγηση του ΙΕΠ προς το υπουργείο Παιδείας, για να υλοποιηθεί από φέτος. Θέλουμε να αξιοποιήσουμε τη δυναμική των εκπαιδευτικών, που, αν και είναι πολύ αξιόλογοι, έχουν να αντιμετωπίσουν ένα γραφειοκρατικό καθεστώς.

* Τι θα αλλάξετε στο εξεταστικό σύστημα;
Διατηρείται η συμβατική “εξεταστική” αξιολόγηση για τα μαθήματα που αποτελούν τον κεντρικό άξονα μετάβασης από το Γυμνάσιο στο Λύκειο. Πρόκειται για τα Νέα Ελληνικά και τα Μαθηματικά. Είναι όμως ζήτημα πολιτικής απόφασης. Σε κάθε περίπτωση, στόχος μας είναι να ενισχύσουμε την περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών πιο άμεσα, ξεκινώντας από την Πρωτοβάθμια.

* Δηλαδή στα Δημοτικά θα υπάρχουν «έλεγχοι» ή όχι;
Σχεδιάζουμε να ξεκινήσει από φέτος η περιγραφική αξιολόγηση από τα Δημοτικά και πιλοτικά να περάσει στα Γυμνάσια. Στην Πρωτοβάθμια αυτό θα είναι γενικευμένο, χρειάζεται όμως προετοιμασία των εκπαιδευτικών. Γι’ αυτό καταρτίζουμε οδηγό που θα δίνει τη δυνατότητα να εφαρμόσουν τέτοιο σύστημα και θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να τους επιμορφώσουμε. Καταλαβαίνετε ότι κάθε άνοιγμα σε ποιοτική καταγραφή ενέχει έναν κίνδυνο αυθαιρεσίας. Προέχει, λοιπόν, να εξοικειώσουμε τους εκπαιδευτικούς στην παρατήρηση και την περιγραφή.

* Τελικώς τα Θρησκευτικά δεν μειώνονται, στον Εθνικό Διάλογο τέθηκε όμως και θέμα Ιστορίας. Εκεί τι να περιμένουμε;
Με την Ιστορία και τα σχολικά εγχειρίδια υπάρχουν μεγάλα ζητήματα αυτή τη στιγμή. Το ΙΕΠ μαζί με το υπουργείο Παιδείας θα ξεκινήσει διάλογο, που από τον Σεπτέμβριο θα μας βοηθήσει να στηρίξουμε τους εκπαιδευτικούς, κυρίως για το πώς θα δώσουν απαντήσεις για το σήμερα. Πρέπει να καταλαβαίνει ο μαθητής τι συμβαίνει σήμερα στην Ευρώπη ή στη Συρία λόγου χάρη.