Αυτό το διάστημα ξεκίνησαν οι επιμορφώσεις Προϊσταμένων και Διευθυντών από τα ΠΕΚΕΣ για την προετοιμασία της εφαρμογής της “Περιγραφικής Αξιολόγησης στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση”, με στόχο όπως αναφέρεται στον Οδηγό:

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Π.Ε. «Γ. ΣΕΦΕΡΗΣ»

“την ολόπλευρη ανάπτυξη, την εξατομικευμένη και αναλυτική ανατροφοδότηση, τη συνεργατική και κοινωνική μάθηση, τη διαφοροποίηση και εξατομίκευση της διδασκαλίας και την ουσιαστική ισότητα ευκαιριών” (και… όχι των ίσων δικαιωμάτων). Η αξιολόγηση δεν είναι μια διαδικασία αυτονομημένη από το πλαίσιο εφαρμογής της.

Με δεδομένο ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, όπως  και οι προηγούμενες έχουν αποδείξει το «ενδιαφέρον τους» για την αναβάθμιση των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών μας, αφού κινούνται διαχρονικά στην κατεύθυνση:

  • της παραπέρα υποβάθμισης και της υποχρηματοδότησης των σχολείων,
  • της απαξίωσης της γνώσης και της αντικατάστασής της από τις «λεγόμενες» δεξιότητες,
  • του ανταγωνισμού και της βαθμοθηρίας σε όλα τα επίπεδα,
  • της καλλιέργειας της επιχειρηματικότητας και του ατομικού δρόμου προς την «επιτυχία», που διαπερνά τα αναλυτικά προγράμματα, τα σχολικά βιβλία και την ίδια τη λειτουργία του σχολείου,
  • των ταξικών ανισοτήτων, που εκφράζονται και μέσα στις σχολικές τάξεις,
  • της ίδιας της φυσιογνωμίας της εκπαίδευσης, που αναπαράγει τις ανισοτιμίες που υπάρχουν μέσα στην κοινωνία,
  • της αδιοριστίας, των ελλείψεων, των κενών, των απαράδεκτων υποδομών, της υποβάθμισης της Ειδικής Αγωγής, της μετατροπής των Συλλόγων Διδασκόντων σε «πολυεργαλεία», με ευθύνες που δεν τους αναλογούν (π.χ. Ομάδες Εκπαιδευτικής Υποστήριξης),

καταλαβαίνουμε ότι η διαδικασία της αξιολόγησης  είτε είναι ποσοτική είτε είναι ποιοτική, είτε βάζει βαθμούς είτε περιγράφει τον μαθητή, αποτιμά το αποτέλεσμα της μαθησιακής διαδικασίας μέσα σ΄ αυτό το αντιδραστικό περιβάλλον και δε διαμορφώνει τις προϋποθέσεις που αναφέρονται στον οδηγό .

Το όποιο εργαλείο παιδαγωγικής αξιολόγησης των μαθητών θα είχε ουσία συζήτησης όταν η ίδια η σχολική πραγματικότητα ήταν διαφορετική: μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό μέσα από μαζικούς διορισμούς, μονιμοποίηση των συμβασιούχων χωρίς προσοντολόγια απολύσεων, ολιγομελή τμήματα, περιεχομένο μαθημάτων με ορθολογικό και επιστημονικό τρόπο,  πλαισίωση της διαδικασίας  από επιστημονικές ειδικότητες (ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς), διδασκαλία  του κάθε επιστημονικού αντικειμένου τον αντίστοιχο επιστήμονα, λειτουργία των δομών ειδικής αγωγής σε κάθε σχολική μονάδα με το εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό, ένταξη όλων των μαθητών στη δομή που έχουν ανάγκη, ουσιαστική ένταξη των προσφύγων και των μεταναστών στην εκπαίδευση, σύγχρονα και ασφαλή σχολικά κτήρια …..

Η συγκεκριμένη περιγραφική αξιολόγηση που προβάλλει το υπουργείο, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ, δε θα έχει απλά στόχο την ουσιαστική ενημέρωση των γονιών και των ίδιων των μαθητών για μια σειρά πλευρές της σχολικής τους επίδοσης. Αυτό έτσι κι αλλιώς γίνεται και σήμερα και αρκετά εξαντλητικά. Άλλος είναι ο στόχος! Η περιγραφική αξιολόγηση: θα υλοποιείται στη βάση συγκεκριμένης φόρμας για κάθε τάξη (κεντρικά καθορισμένη) στην οποία θα αποτυπώνονται αναλυτικά μια σειρά δείκτες, που θα αφορούν όχι μόνο τις επιδόσεις αλλά και συνολικά την προσωπικότητα του μαθητή, «σκανάροντας» πιο αποτελεσματικά τις δεξιότητες του που θα τον ακολουθεί σε όλη του τη ζωή! ως  αυριανό εργαζόμενο. Κι αν οι φόρμες αυτές καταχωρούνται στο my school μπορούν να αποτελέσουν λεπτομερή βάση δεδομένων για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών και την κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων.

Το πραγματικό δίλημμα λοιπόν δεν είναι: «βαθμολογική ή περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών» αλλά: «σχολείο της αγοράς, των ταξικών φραγμών και της ημιμάθειας ή  σχολείο που θα έχει στόχο την ολόπλευρη

μόρφωση και διαπαιδαγώγηση των μαθητών»;

 

Σε κάθε περίπτωση η όποια ενημέρωση για την πορεία ενός μαθητή πρέπει να αφορά τον ίδιο, τον γονιό του και όχι να αποτελεί αφορμή για ένα διαρκές και δια βίου φακέλωμά του, το οποίο θεωρούμε απαράδεκτο.

 

Ο Σύλλογός μας θα παραστεί στα σεμινάρια-επιμορφώσεις και θα ενημερώσει τους εκπαιδευτικούς.