ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ (Π.Ε.Α.Δ.)

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ

ΠΡΟΣ Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής

Θέμα: «Μείωση ωρών διδασκαλίας φιλολογικών μαθημάτων»

Αξιότιμοι,

Η Επιστημονική Ομάδα Φιλολόγων Αναπληρωτών, τομέας της Πανελλήνιας Ένωσης Αναπληρωτών Δευτεροβάθμιας, επιθυμεί να εκφράσει τον έντονο προβληματισμό της σχετικά με την κατάργηση του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών στη β΄λυκείου.

Συγκεκριμένα:

Ο προηγούμενος υπουργός Παιδείας Ν. Φίλης κατήργησε τη διδασκαλία του Επιταφίου του Περικλή στη Γ’ Λυκείου. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Επιτάφιος διδάσκει στους νέους τις αξίες και την κουλτούρα του δημοκρατικού πολιτεύματος. Σήμερα ο νυν υπουργός θέλει να εξοβελίσει από το Νέο Λύκειο που ο ίδιος ευαγγελίζεται το μάθημα της Αντιγόνης .

Στην ενότητα «Γλώσσα» στη Β’ και Γ’ Λυκείου προβλέπεται διδασκαλία μόνο Έκθεσης και Λογοτεχνίας. Αυτό πρακτικά ισοδυναμεί με κατάργηση της διδασκαλίας της Αντιγόνης στο Λύκειο μετά από δεκαετίες! Η απόφαση αυτή αποτελεί την τελευταία πράξη στο σήριαλ της υποβάθμισης των αρχαίων ελληνικών που ξεκίνησε με τον περιορισμό των ωρών διδασκαλίας στην Α’ Γυμνασίου και τον εξοβελισμό τους από τις εξετάσεις στο τέλος της χρονιάς συνολικά στο Γυμνάσιο.

Βασικό μερίδιο «ευθύνης» στην απόφαση αυτή προφανώς κατέχει η προσπάθεια του Υπουργείου για περιορισμό των δαπανών μέσω της μείωσης προσλήψεων. Η μείωση των ωρών κατά 3 στη Β Λυκείου εξοικονομεί 11.304 ώρες η οποία μεταφράζεται σε 565 περίπου εκπαιδευτικούς. Η μείωση των ωρών κατά 4 στη Γ’ Λυκείου εξοικονομεί άλλες 15.416 ώρες που αντιστοιχεί σε 770 λιγότερες θέσεις εκπαιδευτικών. Ενδεχόμενη λοιπόν αλλαγή στο Λύκειο και μείωση ωρών ίσως οδηγήσει σε εξοικονόμηση περίπου 1.300 θέσεων. Στην εποχή των ισχνών προϋπολογισμών που βιώνουμε τα παραπάνω νούμερα υποσκελίζουν το μορφωτικό αγαθό που εκπροσωπεί η Αντιγόνη στο Λύκειο. Θυσιάζεται λοιπόν, η Αντιγόνη στο βωμό του κέρδους και μαζί της οι μαθητές χάνουν το τεράστιο πολιτισμικό κεφάλαιο το οποίο φέρει. Δεν είναι τυχαίο ότι το συγκεκριμένο έργο συγκίνησε τόσο πολύ το εξοικειωμένο με υψηλής δραματουργικής τεχνικής έργα αθηναϊκό κοινό ώστε οδήγησε στην εκλογή του Σοφοκλή ως ενός από τους Δέκα Στρατηγούς. Κάποιοι θα μπορούσαν να αντιτείνουν ότι όποιοι ενδιαφέρονται θα σπεύσουν να διαβάσουν στον ελεύθερο χρόνο τους το έργο του μεγάλου δραματουργού. Ας είμαστε ρεαλιστές! Οι μαθητές μας δε θα διαβάσουν ποτέ Αντιγόνη αν δεν τους ζητηθεί για πολλούς και διάφορους λόγους, με κυριότερο την παντελή έλλειψη φιλαναγνωστικής καλλιέργειας από το σχολείο.

Οι μαθητές οφείλουν να συνεχίσουν να διδάσκονται Αντιγόνη όχι για να γνωρίσουν το ιαμβικό τρίμετρο στίχο αλλά για να έλθουν σε επαφή με το σθένος και την ορμητικότητά της, η οποία δεν υποχωρεί μπροστά στην ισχύ του εξουσιαστή δυνάστη, να αντικρύσουν το πάθος της για ζωή αλλά και τη διάθεσή της να τη θυσιάσει στο βωμό της υπεράσπισης ανώτερων ηθικών αρχών, να αντιληφθούν ότι το δίκαιο πρέπει να το υπερασπιζόμαστε μέχρι τέλους και όχι μόνο στο μέτρο που η στάση μας δεν είναι προσωπικά επιζήμια.

Ευχή όλων μας είναι η παραπάνω πρόταση να μπει τελικά στις καλένδες και η αυλαία για τη διδασκαλία της Αντιγόνης να παραταθεί για μερικές ακόμη δεκαετίες, συνεχίζοντας την ηθική εξύψωση των επερχόμενων γενεών.

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ

ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

Διαμάντης Θεόδωρος

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Σάββας Βασίλειος