Βαδίζοντας ήδη στον τρίτο μήνα της τηλε-εκπαίδευσης και λίγο πριν την επαναλειτουργία σχολείων,ο και στελέχη εκπαίδευσης πιέζουν για την  παράδοση για το α΄τετράμηνο, ώστε να καθιερωθεί πάση θυσία η ΕξΑΕ ως ισότιμη με τη δια ζώσης  εκπαιδευτική διαδικασία ,σε βάρος των μορφωτικών αναγκών και δικαιωμάτων των μαθητών μας, αναφέρει η Θ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης σε ανακοίνωση της.

Είναι όμως κοινή παραδοχή πως δεν μπορεί να θεωρηθεί εκπαιδευτική διαδικασία η μονόδρομη μετάδοση πληροφοριών εν είδει «ραδιοφωνικής εκπομπής» και μάλιστα  όταν η καθολική πρόσβαση των παιδιών, όλες οι παιδαγωγικές μέθοδοι, όλα τα εργαλεία μάθησης και τα προσωπικά δεδομένα έχουν καταργηθεί. Οι ανισότητες στην πρόσβαση χιλιάδων μαθητών, η σύνδεση από  ένα κινητό τηλέφωνο εκ των πραγμάτων αποκλείουν μαθητές ή δυσκολεύουν αφάνταστα την κατανόηση των γνωστικών αντικειμένων.

Το περιβάλλον της τηλεκπαίδευσης, εντελώς διαφορετικό από αυτό της σχολικής τάξης, εύκολα δρα αποπροσανατολιστικά, διαχέει το ενδιαφέρον των μαθητών, μειώνει τη συγκέντρωση.

Πώς μπορούμε λοιπόν να βαθμολογήσουμε σ΄αυτές τις συνθήκες;

Πώς μπορεί να αξιολογηθεί και να βαθμολογηθεί ένας μαθητής που δεν βλέπουμε, που καλά-καλά δεν ακούμε μία ολόκληρη διδακτική ώρα;

Τι θα γίνει με τα παιδιά που δεν έχουν εξοπλισμό και δυνατότητες πρόσβασης;

Τι βαθμός θα παραδοθεί στα εργαστηριακά μαθήματα, που πρακτικά δεν έχουν πραγματοποιηθεί;

Μία αναπάντητη ερώτηση προς τον μαθητή, αποτελεί τεκμήριο ικανό για να καταλήξουμε σε βαθμό;

Υπάρχει η δυνατότητα ο μαθητής, στο πλαίσιο της σημερινής κατάστασης, να κινητοποιηθεί, να διορθώσει, να αλλάξει στάση;

Θα μπορούσε κάποιος συνάδελφος με κάποιες ερωτήσεις μέσω webex να διαμορφώσει εικόνα του μαθησιακού επιπέδου του μαθητή; Το μέσο δε δίνει τη δυνατότητα σε κάθε παιδί να εκφραστεί, τουλάχιστον με τον ίδιο τρόπο που αυτό θα ήταν εφικτό στη δια ζώσης διδασκαλία. Η συστολή, ο δισταγμός, δεν μπορεί να θεωρούνται πάντα ως ένδειξη αδιαφορίας.

Είναι δυνατόν ένα διαγώνισμα που παραδόθηκε πριν το κλείσιμο των σχολείων, να αρκεί για να διαμορφωθεί πλήρης εικόνα για τη μαθητική επίδοση;

Η σκέψη, από την άλλη πλευρά, είτε για παράδοση βαθμολογίας για ορισμένους μόνο μαθητές είτε η κατάθεση βαθμολογίας μόνο για τυπικούς λόγους, υποβαθμίζει την αξία του μαθήματος στα μάτια των μαθητών, ευτελίζοντας την εκπαιδευτική διαδικασία κι έχει αντιπαιδαγωγικές συνέπειες, καθώς τους διαχωρίζει.

Ο βαθμός του τετραμήνου, όπως καλά γνωρίζουμε, είναι ένας μόνο από τους δείκτες της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Θα χρειαστεί, επομένως, να σταθμίσουμε πολύ προσεκτικά όλα αυτά τα δεδομένα πριν θεωρήσουμε ότι αυτονόητα αξιολογούμε τους μαθητές μας, σα να μην τρέχει τίποτα.

Η αλήθεια είναι πως σ’ αυτές τις συνθήκες δεν  έχουμε τη δυνατότητα να σχηματίσουμε γνώμη για την πρόοδο κάθε παιδιού, να εκτιμήσουμε την προσπάθειά του και να συμβάλλουμε παιδαγωγικά στη συνέχισή της μέσω της κατάθεσης βαθμολογίας.

Άλλωστε η μη κατάθεση βαθμολογίας είναι κάτι που προβλέπεται από τα άρθρα 103 και 122 του Ν. 4610/2019 και από το άρθρο 12 του Π.Δ. 126/2016, όπως έχει επισημάνει και η ΟΛΜΕ.

Συνεπώς ,κανένας συνάδελφος δεν είναι υποχρεωμένος να παραδώσει βαθμολογία.

Η πρόσφατη εγκύκλιος για τη διεξαγωγή δύο διαγωνισμάτων στο δεύτερο τετράμηνο και στα Γυμνάσια , αποτελεί υποχώρηση της κυβέρνησης μπροστά στην κατακραυγή και  απόρριψη  της στην πράξη από την πλειονότητα των εκπαιδευτικών, είναι ακόμη  μία ηχηρή απόδειξη πως η συλλογική στάση και αντίδραση του κλάδου φέρνει αποτελέσματα.

Με βάση τα παραπάνω:

Καμία βαθμολόγηση των μαθητών σε συνθήκες τηλεκπαίδευσης. Να αποσυρθεί τώρα η σχετική εγκύκλιος.

Να μετρήσουν οι βαθμοί του β΄ τετραμήνου και για το α΄ τετράμηνο, όταν θα ανοίξουν τα σχολεία.

Να μην καταθέσουμε βαθμολογία. Να αξιοποιήσουμε τη δυνατότητα να δοθεί μία βαθμολογία για τα δύο τετράμηνα στο επόμενο τετράμηνο, με ανοιχτά σχολεία

Δεν καταχωρούμε απουσίες μαθητών στο my school σ’ αυτές τις συνθήκες.

Η διαδικασία της τηλε-διδασκαλίας δεν μπορεί να καταγράφεται ως διδαχθείσα ύλη, επιβάλλεται σε βασικά σημεία η επανάληψή της μετά το άνοιγμα των σχολείων.
Δραστική μείωση και αναπροσαρμογή της ύλης όλων των μαθημάτων και των πανελλαδικώς εξεταζόμενων  μέχρι πριν το Πάσχα.

Καμία αλλαγή στο σύστημα πρόσβασης, απόσυρση νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Άμεση εκκίνηση της Ενισχυτικής Διδασκαλίας.

Να ικανοποιηθούν όλα τα αιτήματα που θα εξασφαλίσουν το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων.

Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων, κάθε συνάδελφο και συναδέλφισσα να  σταθούν με αίσθημα παιδαγωγικής ευθύνης απέναντι στους μαθητές μας  και  να πάρουν ανάλογες αποφάσεις. Καλούμε την ΟΛΜΕ να πάρει αντίστοιχες αποφάσεις.

Η επάνοδος  στη  ζωντανή  εκπαιδευτική   διαδικασία  με  όλα  τα  μέτρα  για  την  ασφαλή  λειτουργία   των  σχολείων  είναι   η  μόνη  προτεραιότητα. Για να μην υπάρξει μια ακόμα χαμένη χρονιά για την πλειοψηφία των μαθητών και των μαθητριών. Να μην υπάρξει μια γενιά σακατεμένη από το άγχος και τον φόβο που προκαλεί ο εγκλεισμός.