Δείτε σε ποιά τμήματα  η εισαγωγή είναι πιο εύκολη, και ποιά τμήματα έχουν «θολό» μέλλον.

Τι γίνεται με τις δυνατότητες και τις προοπτικές που προσφέρουν τμήματα στην αγορά εργασίας.

«Τέτοια τμήματα υπάρχουν πολλά, κυρίως σε περιφερειακά Πανεπιστήμια, αλλά η αλήθεια είναι πως η πλειοψηφία των μαθητών, ούτε τα γνωρίζει αλλά ούτε είναι και σε θέση να αξιολογήσει το επιστημονικό τους αντικείμενο», τονίζει στο  ΕΘΝΟΣ ο σύμβουλος σταδιοδρομίας κ. Δημήτρης Μπαρλάκας. Παρακάτω παραθέτουμε 6 τμήματα «Value for Money», που θα μπορούσαν να αποτελέσουν έξυπνες επιλογές στο φετινό Μηχανογραφικό Δελτίο.

Ρωσικής Γλώσσας και Φιλολογίας και Σλαβικών Σπουδών, Αθήνα, ΕΚΠΑ: 11.095 μόρια

Το τμήμα παρέχει άριστη γνώση της Ρωσικής Γλώσσας, ενώ παράλληλα εφοπλίζει τους σπουδαστές του και με εξειδικευμένες γνώσεις σχετικά με την κουλτούρα, τον πολιτισμό και την κοινωνική δομή της Ρωσίας. Οι απόφοιτοι του τμήματος αποκτούν την επάρκεια προσόντων για τη διδασκαλία της ρωσικής γλώσσας, μετά από επιτυχή παρακολούθηση προγράμματος διδακτικής, και μπορούν να απασχοληθούν στην εκπαίδευση. Επίσης έπειτα από μεταπτυχιακή εξειδίκευση έχουν την δυνατότητα να ασχοληθούν με το εμπόριο, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, τη Διοίκηση Επιχειρήσεων και τον Τουρισμό.

Τμήμα Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων, Σάμος, Πανεπιστήμιο Αιγαίου: 9.305 μόρια

Το συγκεκριμένο τμήμα καλύπτει συνδυαστικά τα αντικείμενα της Πληροφορική, της Ηλεκτρονικής και των Τηλεπικοινωνιών δίνοντας την δυνατότητα στους πτυχιούχος να σταδιοδρομήσουν σε ένα μεγάλο φάσμα επιλογών στην σύγχρονη ψηφιακή αγορά. Πρόκειται για Πολυτεχνικό τμήμα και παρέχει τα επαγγελματικά δικαιώματα του Ηλεκτρονικού Μηχανικού (εγγραφή στο Τεχνικό Επαγγελματικό Επιμελητήριο Ελλάδας, Τ.Ε.Ε.).

Τμήμα Στατιστικής και Αναλογιστικών Χρηματοοικονομικών Μαθηματικών, Σάμος, Πανεπιστήμιο Αιγαίου: 8.425 μόρια

Η στατιστική βρίσκει εφαρμογή στις περισσότερες επιστήμες, καθώς οι προκύπτουσες πληροφορίες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη λήψη αποφάσεων. Το τμήμα προετοιμάζει τους σπουδαστές του για αντικείμενα αιχμής της σύγχρονης επιχειρηματικότητας και Οικονομίας όπως είναι η ανάλυση δεδομένων, η αναλογιστική κ.ά. Οι πτυχιούχοι μπορούν να εργαστούν ως αναλυτές δεδομένων, αναλογιστές, εκτιμητές κινδύνου σε ασφαλιστικές επιχειρήσεις ενώ αξίζει να σημειωθεί πως εγγράφονται στο Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδας (Ο.Ε.Ε.) και έχουν τη δυνατότητα να απασχοληθούν ως Οικονομολόγοι.

Τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών, Χίος, Πανεπιστήμιο Αιγαίου: 9.620 μόρι

Με το παγκόσμιο εμπόριο να βρίσκεται σε άνθιση και την Ελλάδα να παραμένει κορυφαία ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο οι ναυτιλιακές σπουδές αποτελούν μια πολύ καλή επιλογή. Το τμήμα, προσφέροντας στους φοιτητές του γνώσεις και δεξιότητες σχετικές με τη διοίκηση των ναυτιλιακών επιχειρήσεων, τους προετοιμάζει για να ενταχθούν στο δυναμικό και διαρκώς αναπτυσσόμενο κλάδο της ναυτιλίας και της μεταφοράς φορτίου. Οι απόφοιτοι εκτός από τις εξαιρετικές προοπτικές που έχουν για σταδιοδρομία στη Ναυτιλιακή Βιομηχανία έχουν και τη δυνατότητα να εγγραφούν στο Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδας (Ο.Ε.Ε.) και να διεκδικήσουν ευκαιρίες στην αγορά εργασίας ως Οικονομολόγοι.

Αγροτικής Ανάπτυξης, Ορεστιάδα, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης: 9.525 μόρια

Στην ακριτική περιοχή της Ορεστιάδας εδρεύει το τμήμα Αγροτικής Οικονομίας και Ανάπτυξης. Η ονομασία του ίσως μπερδεύει αρκετούς, ωστόσο πρόκειται για ένα τμήμα που προσφέρει στους αποφοίτους του τα επαγγελματικά δικαιώματα του Γεωπόνου. Το πρόγραμμα σπουδών καλύπτει τον πρωτογενή τομέα παραγωγής ενώ παράλληλα εφοδιάζει τους σπουδαστές με γνώσεις επιχειρηματικότητας, δίνοντας έτσι την δυνατότητα σταδιοδρομίας και σε τομείς όπως είναι η βιοοικονομία, το marketing αγροτικών προιόντων κ.ά.

Μηχανικών Επιστήμης Υλικών Ιωάννινα (Ιωαννίνων): 10.475 μόρια

Είναι το μοναδικό τμήμα Επιστήμης Υλικών που έχει στον τίτλο του τη λέξη «Μηχανικός», γεγονός που μαρτυρά και τον έντονο διεπιστημονικό του χαρακτήρα. Συνδυάζει γνώσεις φυσικής, χημείας, βιολογίας και μηχανικής, στοχεύει στη μελέτη, τόσο των βασικών αρχών και ιδιοτήτων των υλικών, όσο και της απόδοσης, της ποιότητας, της αποτελεσματικότητας και του ποσοστού που είναι φιλικά προς το περιβάλλον. Οι απόφοιτοι του τμήματος εγγράφονται στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, αποκτούν τα επαγγελματικά δικαιώματα του Χημικού Μηχανικού και μπορούν να εργαστούν σε εργαστήρια που αναλαμβάνουν ελέγχους διασφάλισης ποιότητας, εκπόνηση μελετών πιστοποίησης υλικών, βιομηχανικές μονάδες, σε οργανισμούς παραγωγής ενέργειας και τηλεπικοινωνιών και γενικότερα όπου η έρευνα και η ανάπτυξη νέων υλικών είναι απαραίτητες.

Οι σπουδές ψυχολογίας στην Ελλάδα ενισχύονται με ένα ακόμη τμήμα, το οποίο θα λειτουργήσει στο Δημοκρίτειο πανεπιστήμιο Θράκης.

Σύμφωνα με το ΕΘΝΟΣ,  υπάρχουν έξι (6) Τμήματα Ψυχολογίας τα οποία εντάσσονται αποκλειστικά στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο. Συγκεκριμένα τα τμήματα αυτά λειτουργούν, στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο (Ε.Κ.Π.Α), στο Πάντειο, στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο (Α.Π.Θ.), στο Πανεπιστήμιο Κρήτης στο Ρέθυμνο, στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, στη Φλώρινα.

Οι λεπτομέρειες για το νέο τμήμα

Το νέο τμήμα όπως αναφέρεται στο σχέδιο νόμου θα «πάρει» τους πρώτους φοιτητές από το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025 και θα έχει έδρα το Διδυμότειχο. Αποστολή του Τμήματος Ψυχολογίας είναι η άρτια θεωρητική κατάρτιση των φοιτητών στους σημαντικότερους κλάδους της Ψυχολογίας, η εξοικείωσή τους με τις βασικές αρχές και μεθόδους της ψυχολογικής έρευνας, η ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους για την κατανόηση και ερμηνεία της ανθρώπινης συμπεριφοράς, καθώς και η ανάπτυξη και προώθηση της επιστήμης της Ψυχολογίας σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Το Τμήμα Ψυχολογίας δύναται να οργανώνει προγράμματα σπουδών πρώτου, δεύτερου και τρίτου κύκλου.

Ο πρώτος κύκλος σπουδών διαρθρώνεται σε οκτώ (8) ακαδημαϊκά εξάμηνα. Στο Τμήμα Ψυχολογίας συνιστώνται οκτώ (8) θέσεις μελών Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.). Έως την πλήρωση των θέσεων του πρώτου εδαφίου, οι εκπαιδευτικές ανάγκες του Τμήματος Ψυχολογίας καλύπτονται από μέλη Δ.Ε.Π., Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού άλλων Τμημάτων του Δ.Π.Θ. με γνωστικό αντικείμενο ίδιο ή συναφές με το επιστημονικό πεδίο του Τμήματος.

Οι σπουδές ψυχολογίας στα Ελληνικά ΑΕΙ

Μια από τις πιο ελκυστικές επιλογές σπουδών αποτελεί η Ψυχολογία για τη νέα γενιά γι΄αυτό και οι σχολές αυτές βρίσκονται στην κορυφή των προτιμήσεων των υποψηφίων του 1ου Επιστημονικού Πεδίου. Στα 6 τμήματα των ΑΕΙ, οι φοιτητές αποκτούν μια ευρεία βάση γνώσεων, τόσο θεωρητικών όσο και εφαρμοσμένων, στο αντικείμενο της Ψυχολογίας. Με αυτή θα είναι σε θέση να συνεχίσουν την εκπαίδευση τους σε μεταπτυχιακό επίπεδο, προκειμένου να ακολουθήσουν οποιαδήποτε επαγγελματική διαδρομή επιθυμούν σε έναν από τους πολλούς τομείς εξειδίκευσης της επιστήμης της Ψυχολογίας σήμερα. Οι απόφοιτοι των τμημάτων αποκτούν με το πτυχίο τους άμεσα άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως δεν μπορεί ο απόφοιτος μιας άλλης σχολής να αποκτήσει το επαγγελματικό δικαίωμα του ψυχολόγου, ακόμη και αν πραγματοποιήσει μεταπτυχιακή εξειδίκευση σε κάποιο τομέα της Ψυχολογίας. Η Ψυχολογία είναι ο επιστημονικός κλάδος που μελετά τον ανθρώπινο νου. Πιο συγκεκριμένα μελετά τις ψυχικές διαδικασίες, την προσωπικότητα και τη λειτουργία του εγκεφάλου. Στόχος της είναι από τη μια η κατανόηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς και του τρόπου με τον οποίο ο καθένας από μας σκέφτεται, συμπεριφέρεται και αλληλεπιδρά και από την άλλη η βαθύτερη κατανόηση του κόσμου και η αντιμετώπιση των προκλήσεων της σύγχρονης εποχής.

Επαγγελματική σταδιοδρομία

Οι απόφοιτοι αποκτώντας συγκεκριμένη εξειδίκευση μπορούν να απορροφηθούν σε πολλούς κλάδους όπως η Κλινική Ψυχολογία και Ψυχολογία της Υγείας, η Γνωστική, η Εξελικτική, η Κοινωνική, η Οργανωτική, η Ψυχολογία Προσωπικότητας και η Σχολική. Έχουν τη δυνατότητα να απασχοληθούν από τη μια ως ελεύθεροι επαγγελματίες με δικό τους γραφείο παροχής ψυχολογικών συμβουλών και από την άλλη εξαιτίας του ευρύ πεδίου δράσης τους να εργαστούν σε νοσοκομεία, σε θεραπευτήρια, σε κέντρα ψυχικής υγείας, σε φυλακές, σε οίκους φροντίδας ηλικιωμένων, σε δομές κοινωνικής μέριμνας, σε κέντρα απεξάρτησης κ.λπ. Επιπρόσθετα με κατάλληλο συνδυασμό σπουδών μπορούν να προχωρήσουν επαγγελματικά και σε άλλους τομείς όπως το Marketing, ο Αθλητισμός και οι Νευροεπιστήμες. Επίσης με την Σχολική ψυχολογία αλλά και τη Νευροψυχολογία.

Από τις πλέον διαδεδομένες ειδικότητες της επιστήμης της Ψυχολογίας (στην Ελλάδα) είναι οι Κλινικοί ψυχολόγοι, οι Συμβουλευτικοί Ψυχολόγοι, οι Σχολικοί ψυχολόγοι, οι Εκπαιδευτικοί ψυχολόγοι, οι Ψυχολόγοι Υγείας, οι Αθλητικοί ψυχολόγοι, οι οποίοι εργάζονται για την παροχή βοήθειας σε αθλητές ώστε να διατηρούν τη στοχοπροσήλωση και την ανθεκτικότητά τους στη διάρκεια αγώνων. Οι Κοινωνικοί ψυχολόγοι, οι Αναπτυξιακοί ψυχολόγοι, οι Γνωστικοί ψυχολόγοι και οι Νευροψυχολόγοι.

Ποιά είναι τα προβλήματα που δημιουργεί η μη αντιστοιχία των τμημάτων με άλλα συναφή

Όπως γίνεται γνωστό, συνολικά 94 τμήματα  είναι «ανάδελφα», με αποτέλεσμα είτε να μην μπορούν να δεχθούν φοιτητές από μετεγγραφή είτε οι φοιτητές τους να μην μπορούν να πάρουν μετεγγραφή προς κεντρικό ΑΕΙ. Ετσι, δημιουργούνται τμήματα πολλών ταχυτήτων και αξίας.

Η μη αντιστοιχία των 94 τμημάτων με άλλα συναφή τους στον πανεπιστημιακό χάρτη της χώρας μας επηρεάζει, όχι μόνο τη θέση των φοιτητών των 94 τμημάτων αλλά και εκείνους από τμήματα ομοειδή, καθώς οι πτυχιούχοι τους δεν έχουν τα ίδια δικαιώματα.

Οπως τόνισε, μιλώντας στην «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ», ο Αγγελος Συρίγος, αρμόδιος υφυπουργός Παιδείας, τα νέα τμήματα που λειτούργησαν το 2019 θα ολοκληρώσουν το 2023 την πρώτη τετραετία ζωής και θα αξιολογηθούν από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ). Δεν αποκλείεται μάλιστα κάποια τμήματα να οδηγηθούν σε κλείσιμο σε βάθος τετραετίας.

Οι εξελίξεις γύρω από τις αντιστοιχίες τμημάτων, εισαγωγικών κατευθύνσεων και προγραμμάτων σπουδών των ΑΕΙ θα είναι καθοριστικές για τις επιλογές των υποψηφίων των Πανελληνίων 2023.

Με βάση την παράγραφο 2 του άρθρου 66 του ν. 4610/2019 «ως αντίστοιχα για την εφαρμογή του παρόντος νοούνται δύο τμήματα αν με την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος σπουδών αποκτώνται αντίστοιχες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες για την άσκηση αντίστοιχων δραστηριοτήτων». Από τα 94, τα περισσότερα ανήκουν σε περιφερειακά ιδρύματα και αποτελούν μετεξέλιξη τμημάτων ΤΕΙ.

Μόνο η Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΑΣΠΑΙΤΕ) με τα 6 τμήματα παρέμεινε ΤΕΙ, καθώς δεν απορροφήθηκε από κάποιο πανεπιστήμιο.

Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα μη αντίστοιχων τμημάτων είναι τα νέα τμήματα επιστήμης διαιτολογίας και διατροφής σε Τρίκαλα, Καλαμάτα, Θεσσαλονίκη και Σητεία.

Μεταξύ αυτών μπορούν να γίνουν μετεγγραφές (π.χ. από τα Τρίκαλα στην Καλαμάτα), αλλά οι φοιτητές τους δεν μπορούν να πάρουν μετεγγραφή στο τμήμα επιστήμης τροφίμων και διατροφής στην Αθήνα.

Επίσης, το τμήμα επιστήμης τροφίμων και διατροφής στη Λήμνο είναι μη αντίστοιχο με κάποιο άλλο και άρα, ούτε δίνει προς κάποιο κεντρικό ΑΕΙ ούτε δέχεται μετεγγραφές από κάποιο άλλο.

Εξίσου ενδεικτικό είναι το παράδειγμα του τμήματος διοικητικής επιστήμης και τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Το τμήμα δεν έχει αντιστοιχία με άλλα, αλλά αυτό μάλλον του προσφέρει προνομιακό καθεστώς διότι δεν μπορεί να δεχθεί φοιτητές από μετεγγραφή. Ετσι τα τμήματα διοικητικής επιστήμης και τεχνολογίας σε Κοζάνη, Πάτρα, Αγιο Νικόλαο Κρήτης, Καβάλα και Τρίπολη είναι αντίστοιχα μεταξύ τους (άρα δέχονται μετεγγραφές και αντίστροφα), ωστόσο όλα αυτά δεν είναι αντίστοιχα με το ομοειδές τμήμα του ΟΠΑ.

Σύμφωνα με τον κ. Συρίγο, τα τμήματα πρέπει να έχουν κατ’ ελάχιστον οκτώ μόνιμους καθηγητές για να θεωρηθούν αυτοτελή.

«Δεδομένου ότι για τα νέα τμήματα δεν έχει ολοκληρωθεί επιτυχώς το πρόγραμμα σπουδών, ώστε να κριθεί εάν αποκτώνται οι αντίστοιχες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες για την άσκηση αντίστοιχων δραστηριοτήτων, διαπιστώνεται η έλλειψη των προϋποθέσεων για τη σύγκριση μεταξύ νέων και παλαιών ομότιτλων τμημάτων».

Το Ανώτατο Συμβούλιο της ΕΘΑΑΕ για την αντιστοίχιση των νέων τμημάτων έχει αποφασίσει ότι «κρίνει αναγκαία τη λειτουργία τους επί τουλάχιστον 4 ή 5 χρόνια, ώστε να είναι δυνατή η εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων για τη συνάφειά τους ή για την αντιστοίχισή τους με άλλα τμήματα». Αυτό μεταθέτει τις τελικές αποφάσεις για φέτος και το 2024, ανάλογα με την έναρξη λειτουργίας κάθε τμήματος και τον χρόνο σπουδών του.

Σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό – αναλυτή Στράτο Στρατηγάκη, η ολοκλήρωση της τετραετίας μπορεί να βρει αρκετά από τα 94 τμήματα χωρίς ικανό αριθμό φοιτητών λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και αυτό να συμβάλει στην ολοκλήρωση του κύκλου ζωής τους.

ΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ