Για ένα των σύγχρονων μορφωτικών αναγκών των μαθητών και όχι ένα σχολείο της τυποποίησης, ένα σχολείο ταξικό φίλτρο. H κυβέρνηση της Ν.Δ., για την αποφυγή αντιδράσεων, ανακοίνωσε εν μέσω πανδημίας το αντιδραστικό πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία.

Άρθρο του Μερτίκα Παναγιώτη, Φυσικός στο ΓΕΛ Αριστομένη Μεσσηνίας, Γραμματέας του Ν.Τ. Μεσσηνίας της ΑΔΕΔΥ με τη ΔΑΣ

Διατηρώντας τη λογική των προηγούμενων κυβερνήσεων, που στόχο είχαν την προσαρμογή του περιεχομένου και της λειτουργίας του σχολείου στις ανάγκες της καπιταλιστικής αγοράς, γενικεύει τις πανελλαδικού χαρακτήρα εξετάσεις από τάξη σε τάξη σε όλο το Λύκειο, επαναφέροντας τη γνωστή Τράπεζα Θεμάτων. Όπως με το νόμο Γαβρόγλου επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ψαλιδίστηκε ο γενικός χαρακτήρας της εκπαίδευσης στη Γ’ Λυκείου, υποβαθμίζοντάς την ουσιαστικά σε τάξη προετοιμασίας για τις Πανελλαδικές, έτσι και η τωρινή ηγεσία του Υπουργείου πάει ένα βήμα πιο πέρα, μετατρέποντας και τις τρεις τάξεις του σε μια εξεταστική αρένα, με τον ανταγωνισμό και την εντατικοποίηση να χτυπούν κόκκινο.

Με το λύκειο λοιπόν ένα απέραντο εξεταστικό κέντρο, πρώτα και κύρια το καθιστούν ένα εντατικό και αποκρουστικό περιβάλλον για τους μαθητές. Τη στιγμή μάλιστα που η λειτουργία αρκετών σχολείων εξαρτάται από το πότε θα διοριστούν αναπληρωτές μέσα στη χρονιά για να διδαχθούν τα μαθήματα, οι μαθητές ουσιαστικά οδηγούνται ακόμα περισσότερο στην αγκαλιά των φροντιστηρίων. Οξύνονται έτσι τα ήδη μεγάλα οικονομικά προβλήματα της λαϊκής οικογένειας, που καλείται για ακόμα μια φορά να τα βγάλει πέρα μέσα στις συνθήκες της νέας καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης που που είναι ήδη εδώ. Με μισθούς πείνας και την ανεργία στα ύψη, είναι σίγουρο ότι κινδυνεύει να μην μπορεί να ανταπεξέλθει, με αποτέλεσμα πολλά παιδιά να μείνουν απ’ έξω. Πρόκειται στην ουσία για ακόμα ένα ταξικό φίλτρο, του οποίου τα δυσάρεστα αποτελέσματα βίωσαν χιλιάδες μαθητές όταν το μέτρο πρωτοεφαρμόστηκε πριν μερικά χρόνια. Ένα μέτρο που ενίσχυσε και την αντιδραστική παιδαγωγικά αντίληψη, ότι «δεν είναι όλοι για τα γράμματα», άρα ας πάνε από νωρίς στην δια βίου επανακατάρτιση και στο φθηνό μεροκάματο, που είναι και η πραγματική στόχευση ΣΕΒ, κυβερνήσεων και Ε.Ε. Δεν είναι τυχαίο που για το μεγαλύτερο κομμάτι μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων, η συγκεκριμένη διάταξη έχει εγγραφεί με μελανά γράμματα στη συνείδησή τους.

Πρόβλημα όμως αποτελεί και ο εκφυλισμός της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε μια τυποποιημένη προετοιμασία για τις εξετάσεις, μέσα σε ένα ασφυκτικό χρονικό πλαίσιο και με βάση μια κονσερβοποιημένη ασκησιολογία. Κινδυνεύει να χαθεί έτσι η διδακτική-παιδαγωγική ουσία, ο πλούτος δηλαδή της αλληλεπίδρασης εκπαιδευτικού-μαθητή, η σύνθετη πορεία κατάκτησης της γνώσης των νόμων κίνησης της φυσικής και κοινωνικής πραγματικότητας, η διαμόρφωση συνειδήσεων και προσωπικοτήτων μέσα από τη σχολική ζωή. Βεβαίως, για το κεφάλαιο και το κράτος του, αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα, μιας και τους βολεύει οι αυριανοί εργαζόμενοι να μην γνωρίζουν τίποτα σε βάθος, παρά να μπορούν να αναμασούν αποσπασματικά και πρόσκαιρα μόνο ό,τι εξυπηρετεί τις ανάγκες της καπιταλιστικής οικονομίας. Όπως επίσης και να μην διαθέτουν χαρακτηριστικά προσωπικότητας τέτοια, που να τους βοηθούν να ορθώσουν ανάστημα στους αντιλαϊκούς σχεδιασμούς των μονοπωλίων.

Παράλληλα όμως, όπως και με τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για προαγωγικές εξετάσεις ανά πόλη ή νομό, έτσι και με τις πανελλαδικού τύπου προαγωγικές εξετάσεις της Ν.Δ., ανοίγεται ο δρόμος για την αξιολόγηση και την κατηγοριοποίησή των σχολικών μονάδων, μέσα από μια δήθεν «αντικειμενική» ποσοτική αποτύπωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων. Είναι αντιδραστικές εξελίξεις που σαφώς παραγνωρίζουν την κοινωνικοταξική ανομοιομορφία ανά περιοχή, τις ιδιαιτερότητες των μαθητών του κάθε σχολείου, τις οποίες μόνο ο εκπαιδευτικός που διδάσκει γνωρίζει, όπως επίσης αγνοούν τις προσαρμογές που χρειάζονται κατά την εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και τι αποτιμάται στο τέλος της χρονιάς ανά μαθητή και τάξη. Ακριβώς πάνω σε αυτό το έδαφος, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα οδηγηθούν σχολεία σε περεταίρω υποβάθμιση ακόμα και κλείσιμο, αλλά και εκπαιδευτικοί στην ανεργία, βάσει μιας πιθανής αρνητικής αξιολόγησης λόγω χαμηλών επιδόσεων των μαθητών στις εξετάσεις.

Οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς, πρέπει να οργανώσουν την πάλη τους ώστε να μην επιτρέψουν να περάσει και να ισχύσει στην πράξη μια τέτοια αντιδραστική εξέλιξη. Να δημιουργήσουν κοινό μέτωπο απέναντι στο αντιλαϊκό νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την εκπαίδευση, πλευρά του οποίου αποτελεί και το νέο εξεταστικό σύστημα. Να αγωνιστούν για ένα αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν σχολείο γενικής παιδείας, με τις απαιτούμενες υποδομές σε εκπαιδευτικό-εργαστηριακό υλικό, με σύγχρονες προδιαγραφές υγιεινής και ασφάλειας, με μόνιμο εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό. Ένα σχολείο που θα μορφώνει ολόπλευρα τους μαθητές. Κάτι τέτοιο όμως, απαιτεί τη συνολική σύγκρουση με τον πυρήνα της στρατηγικής των καπιταλιστών στην οικονομία και κατ’ επέκταση και στην Παιδεία, απαιτεί να ανοίγει η συζήτηση για έναν άλλο δρόμο ανάπτυξης με το λαό πραγματικά να διαφεντεύει τον πλούτο που παράγει.

Με παρακαταθήκη τις δυναμικές κινητοποιήσεις των προηγούμενων ημερών ενάντια στο πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία, κόντρα στην προσπάθεια της κυβέρνησης να μετατρέψει την εκπαιδευτική διαδικασία σε ριάλιτι, διεκδικώντας όρους υγιεινής και ασφάλειας στα σχολεία και σύγχρονα δικαιώματα για τις καθαρίστριες στα σχολεία, συνεχίζουμε αταλάντευτα με συλλαλητήρια και πολύμορφες δράσεις το επόμενο διάστημα. Προετοιμαζόμαστε για άμεση απεργιακή απάντηση απέναντι στα σχέδια της κυβέρνησης, αν φέρει το νομοσχέδιο στη Βουλή.

Το δίκιο είναι με το μέρος μας! Όλοι στον αγώνα για το σχολείο των σύγχρονων αναγκών μας!