Επανέρχονται τα φροντιστηριακά μαθήματα στη Δευτεροβάθμια – Νομοθετικές ρυθμίσεις για την αντισταθμιστική εκπαίδευση

Η«Αντισταθμιστική Εκπαίδευση» ξαναγίνεται προτεραιότητα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτωνκαθώς αναγνωρίζεται η ανάγκη των μαθητών-τριών για κάλυψη γνωστικών κενών και εμβάθυνση στη διδασκόμενη ύλη, ώστε να ολοκληρώσουν απρόσκοπτα την υποχρεωτική εκπαίδευση, να υπάρξει μείωση της μαθητικής διαρροής και να βοηθηθούν στον αγώνα τους για πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Τις σχετικές διατάξεις κατέθεσε πριν από λίγο στη Βουλή ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκος Φίλης.

Η ενισχυτική διδασκαλία και η πρόσθετη διδακτική στήριξη στα Γυμνάσια, Λύκεια και ΕΠΑΛ θα προσφερθεί στους μαθητές-μαθήτριες και πάλι, μετά την περσινή διακοπή της.

Παιδιά που προέρχονται από οικογένειες με πολύ χαμηλά εισοδήματα, παιδιά μεταναστών, παιδιά που λόγω της οικονομικής κρίσης δεν έχουν την δυνατότητα να καταφύγουν σε εξωσχολική βοήθεια, μπορούν τώρα να βοηθηθούν με κριτήριο την ανάγκη τους για βελτίωση στα μαθήματα.

Έτσι θα είναι πλήρως ενταγμένα στην διαδικασία μάθησης χωρίς τον φόβο της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου και με δυνατότητες ενίσχυσης της προετοιμασίας τους για εισαγωγή σε ΑΕΙ-ΤΕΙ.

Το Υπουργείο Παιδείας προσπαθεί σε αυτή τη συγκυρία να αρθούν οι φραγμοί στην εκπαίδευση και σε αυτήν την πορεία θα κάνει και άλλα βήματα.

Η «Αντισταθμιστική Εκπαίδευση» θα λειτουργήσει και στο πλαίσιο των εγκεκριμένων οργανισμών θεραπείας (π.χ. 18 ΑΝΩ), καθώς και σε ειδικά καταστήματα κράτησης νέων.

Οι εκπαιδευτικοί που θα εργαστούν στην«Αντισταθμιστική Εκπαίδευση» θα είναι από το μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό ή αναπληρωτές πλήρους ωραρίου που δεν συμπληρώνουν το υποχρεωτικό ωράριο διδασκαλίας, αλλά και προσωρινοί αναπληρωτές και ωρομίσθιοι που θα προληφθούν με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου.

Οι δαπάνες που θα προκύψουν, θα καλυφθούν μέσω ΕΣΠΑ.

Ακολουθούν οι ρυθμίσεις:

1. Για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου, ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:

α) «Αντισταθμιστική εκπαίδευση»: στην έννοια της αντισταθμιστικής εκπαίδευσης υπάγονται η ενισχυτική διδασκαλία των μαθητών γυμνασίου, η πρόσθετη διδακτική στήριξη των μαθητών όλων των τύπων λυκείου, η εκπαίδευση που παρέχεται στα Ειδικά Καταστήματα Κράτησης Νέων, η κατ’ ιδίαν διδασκαλία που παρέχεται σε κρατούμενους καθώς και η διδασκαλία που παρέχεται στα τμήματα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που λειτουργούν στο πλαίσιο εγκεκριμένων Οργανισμών Θεραπείας του ν.4139/2013 (Α΄ 74).

β) «Ενισχυτική διδασκαλία»: είναι η διδασκαλία που έχει ως σκοπό την επανένταξη των μαθητών στην διαδικασία μάθησης και την βελτίωση της απόδοσής τους ώστε να ολοκληρώσουν την υποχρεωτική εκπαίδευση, να μειωθεί η μαθητική διαρροή και η πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου, και να αυξηθούν τα ποσοστά πρόσβασης στην δεύτερη βαθμίδα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

γ) «Πρόσθετη διδακτική στήριξη»: σκοπός της πρόσθετης διδακτικής στήριξης είναι η επανένταξη των μαθητών στην διαδικασία μάθησης, η μείωση της μαθητικής διαρροής, η βελτίωση της απόδοσής τους ώστε να ολοκληρώσουν την δεύτερη βαθμίδα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με επιπρόσθετο στόχο την ενίσχυση της προοπτικής πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

2. Τα προγράμματα αντισταθμιστικής εκπαίδευσης υλοποιούνται:

α) στα Σχολικά Κέντρα ΑντισταθμιστικήςΕκπαίδευσης, τα οποία είναι δυνατό να λειτουργούν σε κάθε γυμνάσιο ή λύκειο ή ανά ομάδες όμορων σχολικών μονάδων γυμνασίου ή λυκείου,

β) στα τμήματα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που λειτουργούν στο πλαίσιο των εγκεκριμένων Οργανισμών Θεραπείας του άρθρου 51 του ν.4139/2013 (Α’ 74) όπως ισχύει,

γ) στα Σχολικά Κέντρα ΑντισταθμιστικήςΕκπαίδευσης, τα οποία είναι δυνατό να λειτουργούν στα Ειδικά Καταστήματα Κράτησης Νέων όπου λειτουργούν Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας της παρ. 1 του άρθρου 5 του ν.2525/1997 (Α΄ 188) ή/και γυμνάσια καιλύκεια, και

δ) στο πλαίσιο της κατ’ ιδίαν διδασκαλίας των κρατουμένων στα καταστήματα κράτησης.

3. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ορίζονται η έναρξη και η λήξη λειτουργίας των Σχολικών Κέντρων Αντισταθμιστικής Εκπαίδευσης της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 2 για κάθε σχολικό έτος, τα διδακτέα μαθήματα, τα κριτήρια επιλογής και ο αριθμός των συμμετεχόντων μαθητών, οι ώρες διδασκαλίας, τα κριτήρια επιλογής και τα καθήκοντα του Υπευθύνου Σχολικού Κέντρου Αντισταθμιστικής Εκπαίδευσης και κάθε άλλο σχετικό θέμα για τη λειτουργία και οργάνωση των Σχολικών Κέντρων. Κύριο κριτήριο επιλογής των μαθητών που έχουν ανάγκη αντισταθμιστικής εκπαίδευσηςαποτελεί η επίδοσή τους από την αρχή κάθε σχολικού έτους . Κύριο κριτήριο επιλογής του Υπευθύνου Σχολικού Κέντρου Αντισταθμιστικής Εκπαίδευσης συνιστά η διδακτική εμπειρία και η διοικητική του επάρκεια. Με απόφαση του αρμοδίου Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που εκδίδεται κάθε σχολικό έτος ορίζονται οι σχολικές μονάδεςστις οποίες λειτουργούν τα ανωτέρω Σχολικά Κέντρα Αντισταθμιστικής Εκπαίδευσης και ορίζεται ένας μόνιμος εκπαιδευτικός ως Υπεύθυνος του Κέντρου αυτού.

4. Η λειτουργία των τμημάτων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που λειτουργούν στο πλαίσιο των εγκεκριμένων Οργανισμών Θεραπείας του ν.4139/2013 της περίπτωσης β΄ της παραγράφου 2 εποπτεύεται από πενταμελή επιτροπή, στην οποία μετέχουν τρεις εκπρόσωποι του ΥπουργείουΠαιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, ένας εκπρόσωπος της ομάδας θεραπευτών και ο επιστημονικός υπεύθυνος της μονάδας απεξάρτησης.

Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται: α) Οι αρμοδιότητες της ανωτέρω επιτροπής. β) Τα κριτήρια επιλογής των εκπαιδευτικών που στελεχώνουν τα ανωτέρω τμήματα καθώς και του Υπεύθυνου του τμήματος. Κύρια κριτήρια επιλογής αποτελούν ιδίωςη διδακτική εμπειρία σε τμήματα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που λειτουργούν στο πλαίσιο των εγκεκριμένων Οργανισμών Θεραπείας του άρθρου 51 του ν.4139/2013, η παιδαγωγική κατάρτιση, οι επικοινωνιακές δεξιότητες και η συνολική συγκρότηση της προσωπικότητας των υποψηφίων.γ) Κάθε άλλη λεπτομέρεια που αφορά στην οργάνωση και λειτουργία των τμημάτων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

5. Για το σύνολο των εκπαιδευτικών θεμάτων που αφορούν στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση της αντισταθμιστικής εκπαίδευσης που υλοποιείται στα Ειδικά Καταστήματα Κράτησης Νέων της περίπτωσης γ΄ της παραγράφου 2 καθώς και στο πλαίσιο της κατ’ ιδίαν διδασκαλίας των κρατουμένων της περίπτωσης δ΄ της παραγράφου 2 αποφασίζειο Περιφερειακός Διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Ο Περιφερειακός Διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης λαμβάνει υπόψη του κατά τον ανωτέρω σχεδιασμό και υλοποίηση την γνώμη του αρμοδίου Συμβούλου Εκπαίδευσης Κρατουμένων ή, ελλείψει αυτού, του αρμοδίου κοινωνικού λειτουργού ή, ελλείψει αυτού, του εκπαιδευτικού που ορίζει ο διευθυντής της σχολικής μονάδας που λειτουργεί στο συγκεκριμένο κατάστημακράτησης.

6. Τα Σχολικά Κέντρα Αντισταθμιστικής Εκπαίδευσης της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 2 στελεχώνονται από προσωρινούς αναπληρωτές και ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς που προσλαμβάνονται με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, με βάση την κατάταξη των υποψηφίων στον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών. Με απόφαση του ΥπουργούΠαιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ορίζεται η διαδικασία υποβολής αίτησης, καθώς επίσης οι όροι σύναψης, τροποποίησης και λύσης των συμβάσεων των ανωτέρω εκπαιδευτικών. Με την ίδια απόφαση είναι δυνατό να προβλέπεται η κατά προτεραιότητα στελέχωση των Σχολικών Κέντρων Αντισταθμιστικής Εκπαίδευσηςτης περίπτωσης α΄ της παραγράφου 2 από μόνιμους εκπαιδευτικούς ή αναπληρωτές εκπαιδευτικούς πλήρους ωραρίου που δεν συμπληρώνουν το υποχρεωτικό ωράριο διδασκαλίας και μέχρι συμπλήρωσης του ωραρίου αυτού.

7. Τα τμήματα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που λειτουργούν στο πλαίσιο των εγκεκριμένων Οργανισμών Θεραπείας του άρθρου 51 του ν.4139/2013 (Α’ 74) όπως ισχύει, μπορείνα στελεχώνονται: α) από μονίμους εκπαιδευτικούς ή αναπληρωτές εκπαιδευτικούς πλήρους ωραρίου που δεν συμπληρώνουν το υποχρεωτικό ωράριο διδασκαλίας και μέχρι τη συμπλήρωση του ωραρίου αυτού, β) από μόνιμους εκπαιδευτικούς που παρέχουν υπερωριακή απασχόληση, και γ) από αναπληρωτές και ωρομισθίους εκπαιδευτικούς.

Η επιλογή των μονίμων και των αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών στα ανωτέρω τμήματα καθώς και του Υπευθύνου του τμήματος λαμβάνει χώρα ως εξής: Ο οικείος Περιφερειακός Διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, εκδίδει Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για τη στελέχωση των τμημάτων της παρούσας παραγράφου,σύμφωνα με τα κριτήρια επιλογής που ορίζονται στην Υπουργική Απόφαση της παραγράφου 4 του παρόντος άρθρου. Η επιτροπή της παραγράφου 4 διενεργεί συνέντευξη των υποψηφίων εκπαιδευτικών και επιλέγει τους εκπαιδευτικούς που θα στελεχώσουν τα ανωτέρω τμήματα, συντάσσοντας σχετικό πρακτικό στο οποίο περιλαμβάνεται αξιολογικός πίνακας των υποψηφίων και αιτιολογημένη για την επιλογή κρίση.

Με απόφαση του οικείου Περιφερειακού ΔιευθυντήΠρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης διατίθενται οι μόνιμοι εκπαιδευτικών που επιλέγονται για να διδάξουν προς συμπλήρωση ωραρίου στα τμήματα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που λειτουργούν στο πλαίσιο των εγκεκριμένων Οργανισμών Θεραπείας του ν.4139/2013.

Η ανάθεση υπερωριακής απασχόλησης στους , μόνιμους εκπαιδευτικούς που επιλέγονται για να διδάξουν στα τμήματα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που λειτουργούν στο πλαίσιο των εγκεκριμένων Οργανισμών Θεραπείας του ν.4139/2013 γίνεται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Η αποζημίωση για την παρασχεθείσα υπερωριακή απασχόληση καταβάλλεται από τις υπηρεσίες όπου ανήκουν οργανικά οι ανωτέρω εκπαιδευτικοί.

8. Η επιλογή μονίμων, προσωρινών αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών για τηνδιδασκαλία στα Σχολικά Κέντρα Αντισταθμιστικής Εκπαίδευσης των Ειδικών Καταστημάτων Κράτησης Νέων της περίπτωσης γ΄ της παραγράφου 2 καθώς και στο πλαίσιο της κατ’ ιδίαν διδασκαλίας των κρατουμένων της περίπτωσης δ΄ της παραγράφου 2 λαμβάνει χώρα ως εξής:

Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται τα κριτήρια επιλογής των ανωτέρωεκπαιδευτικών. Κύρια κριτήρια επιλογής αποτελούν ιδίως τα τυπικά προσόντα καθώς και η διδακτική εμπειρία σε σχολεία που λειτουργούν στα Ειδικά Καταστήματα Κράτησης Νέων ή σε σχολεία διαπολιτισμικής εκπαίδευσης ή σε τάξεις υποδοχής ή φροντιστηριακά τμήματα.

Ο οικείοςΠεριφερειακός Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης εκδίδει σχετική Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος, σύμφωνα με τα κριτήρια επιλογής που ορίζονται στην υπουργική απόφαση του προηγούμενου εδαφίου. Κατόπιν, καταρτίζεται σχετικός αξιολογικός πίνακας των υποψηφίων. Η επιλογή των μόνιμων, προσωρινών αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών για τη στελέχωση των Σχολικών Κέντρων Αντισταθμιστικής Εκπαίδευσης των Ειδικών Καταστημάτων Κράτησης Νέων της περίπτωσης γ΄ της παραγράφου 2 και για την κατ’ ιδίαν διδασκαλία των κρατουμένων της περίπτωσης δ΄ της παραγράφου 2 διενεργείται με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης με βάση των ανωτέρω αξιολογικό πίνακα.

9. Με απόφαση του οικείου Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είναι δυνατό να τροποποιείται ο αριθμός ωρών διδασκαλίας των εκπαιδευτικών που διδάσκουν στα Σχολικά Κέντρα Αντισταθμιστικής Εκπαίδευσης των περιπτώσεων α΄, και γ΄ της παραγράφου 2 του παρόντος , σε συνάρτηση προςτον αριθμό των μαθητών και τις διδακτικές τους ανάγκες. Αν κατά την διάρκεια ισχύος της σύμβασης, ο αριθμός των μαθητών μειωθεί ώστε να καθίσταται αδύνατη η απασχόληση του εκπαιδευτικού για τις ελάχιστες ώρες που προβλέπεται στο πρόγραμμα αντισταθμιστικής εκπαίδευσης, στοιχειοθετείται σπουδαίος λόγος καταγγελίας της σύμβασης αζημίως για το Δημόσιο.

10. Η αμοιβή των αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών στους φορείς υλοποίησης των προγραμμάτωναντισταθμιστικής εκπαίδευσης της παραγράφου 2 ορίζεται σύμφωνα με την κοινή υπουργική απόφαση που έχει εκδοθείκατ’ εξουσιοδότηση της παραγράφου 2 του άρθρου 22 του ν.4024/2011, όπωςισχύει.

11. Η υπηρεσία των εκπαιδευτικών του παρόντος άρθρου λογίζεται ως διδακτική προϋπηρεσία για κάθε συνέπεια.

12. Η αμοιβή των Υπευθύνων των παραγράφων 3, 4 και 7, όταν βαρύνει τον προϋπολογισμό συγχρηματοδοτούμενου προγράμματος, προσδιορίζεται στο εγκεκριμένο τεχνικό δελτίο του τελευταίου και δεν μπορεί να υπερβαίνει το μικτό ποσό των 150,00 ευρώ μηνιαίως.

13. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος καταργούνται:

α)το άρθρο 27 του ν.1304/1982,

β)το άρθρο 4 τουν.1824/1988,

γ) η παράγραφος 10 του άρθρου 1 του ν.2525/1997,

δ) το π.δ. 429/1991,

ε) τοτελευταίο εδάφιο της παραγράφου 8 του άρθρου 26 του ν.3879/2010

στ) κάθε άλλη διάταξη που είναι αντίθετη προς τις διατάξεις του παρόντος άρθρου.