Συνέντευξη στα Παραπολιτικά έδωσε η , Νίκη Κεραμέως και αναφέρθηκε στο νέο νομοσχέδιο για την παιδεία και τις . Δείτε στο ipaidia.gr τι είπε.

1.Το για τα ΑΕΙ ψηφίζεται αυτή την εβδομάδα στη Βουλή. Πότε θα δούμε τα πρώτα μέλη της Ομάδας Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων και σε ποια ΑΕΙ;

Πρόκειται για νομοσχέδιο που αποσκοπεί στην επίλυση παθογενειών δεκαετιών, στην αναβάθμιση του επιπέδου σπουδών στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά μας Ιδρύματα, στην εξασφάλιση πιο στοχευμένων και πιο ποιοτικών επιλογών για τους νέους μας και μεγαλύτερης αυτονομίας για τα Πανεπιστήμιά μας, στη βελτίωση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος.

Μεταξύ των ρυθμίσεων που προτείνουμε σχετικά με την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος είναι και η θεσμοθέτηση των (Ο.Π.Π.Ι). Μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου, θα δρομολογηθούν οι διαδικασίες για την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος και την προκήρυξη των θέσεων των μελών της ΕΛ.ΑΣ. που θα στελεχώσουν τις Ομάδες. Και βεβαίως ισχύουν οι διατάξεις που ψηφίστηκαν τον Αύγουστο 2019 και οι οποίες επιτρέπουν την παρέμβαση των Αρχών εντός των χώρων των Πανεπιστημίων. Πρόθεση της Κυβέρνησης είναι μέλη των Ο.Π.Π.Ι. να διατεθούν μόνο σε Πανεπιστήμια τα οποία αντιμετωπίζουν συστημικά προβλήματα παραβατικότητας.

2.  Από την αύξηση των , έχετε υπολογίσει πόσοι λιγότεροι τελειόφοιτοι θα εισαχθούν στα ΑΕΙ το 2021 σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές; Ποια είναι η πρόβλεψη για τους νέους αυτούς;

Στόχος των προτεινόμενων αλλαγών είναι να ενισχυθούν οι ακαδημαϊκές προϋποθέσεις εισαγωγής στα . Όταν επιτρέπουμε σε έναν υποψήφιο με επίδοση 1 και 2 στα 20 να εισαχθεί σε πανεπιστημιακό τμήμα, κοροϊδεύουμε πρώτα τον ίδιο τον υποψήφιο γιατί οι πιθανότητες να αποφοιτήσει από το τμήμα αυτό είναι εξαιρετικά χαμηλές. Κοροϊδεύουμε όμως και τους συμφοιτητές του που έχουν πασχίσει για να εισαχθούν στο πανεπιστήμιο με πολύ υψηλότερες επιδόσεις, και βεβαίως κοροϊδεύουμε και τον Έλληνα φορολογούμενο ο οποίος πληρώνει φόρους για τους φοιτητές που εισάγονται με τόσο χαμηλές επιδόσεις αντί να αξιοποιούνται οι πόροι αυτοί για την αναβάθμιση των σπουδών αυτών που έχουν εισαχθεί πληρώντας ακαδημαϊκές προϋποθέσεις.

Ο αριθμός των φοιτητών που θα εξαρτηθεί από διάφορους παράγοντες, όπως είναι οι επιδόσεις όλων των υποψηφίων του κάθε επιστημονικού πεδίου καθώς και η που θα θεσπίσει το κάθε πανεπιστημιακό τμήμα. Μία σημαντική καινοτομία του νομοσχεδίου είναι η δυνατότητα υποβολής παράλληλου μηχανογραφικού για την εγγραφή σε δημόσιο Ινστιτούτο Επαγγελματικής Κατάρτισης. Οι πανεπιστημιακές σπουδές είναι μία πολύ σημαντική εκπαιδευτική διαδρομή, αλλά δεν είναι η μόνη. Υπάρχει και η διαδρομή της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, μία διαδρομή που ακολουθεί ένα μεγάλο ποσοστό, αν όχι η πλειοψηφία των νέων σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Πριν από ένα μήνα νομοθετήσαμε την ουσιαστική αναβάθμιση των δομών επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και δια βίου μάθησης όπως ΕΠΑΛ, ΙΕΚ, Κέντρα Δια Βίου Μάθησης. Φέραμε τις δομές αυτές πιο κοντά στις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς, δίνοντας σημαντικές προοπτικές απασχόλησης στους αποφοίτους τους. Οικοδομούμε για τους νέους μας επιλογές, εναλλακτικές διαδρομές. Και εκείνοι κάνουν τις επιλογές τους με βάση τις κλίσεις, τις δεξιότητες και τις προτιμήσεις τους.

3. Το «κέντρο ελέγχου και λήψης σημάτων και εικόνων» που θεσμοθετεί το νομοσχέδιο προκάλεσε αρκετές αντιδράσεις. Πού θα μπουν κάμερες στα πανεπιστήμια και τι θα καταγράφουν;

Πρόκειται για προβλέψεις που ισχύουν διεθνώς σε πολλά πανεπιστήμια του εξωτερικού και έχουν ως στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας, την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, την καταπολέμηση εστιών παραβατικότητας. Σύμφωνα με τις προτεινόμενες διατάξεις, κάθε τοποθετεί ηλεκτρονικά και λοιπά συστήματα ασφαλείας. Τα συστήματα αυτά δεν θα καταγράφουν τις πανεπιστημιακές παραδόσεις ή τους χώρους εργασίας των μελών Δ.Ε.Π., ενώ η λειτουργία τους θα διέπεται από την τήρηση του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων Δεδομένων. Επί των διατάξεων ζητήθηκε η γνώμη της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, και τα σχόλιά της ενσωμάτωθηκαν στο νομοσχέδιο. Ως προς τα σημεία τοποθέτησης των συστημάτων ασφαλείας, με απόφαση της Συγκλήτου κάθε ΑΕΙ, κατόπιν εισήγησης της Επιτροπής Ασφαλείας και Προστασίας, θα εγκρίνεται σχέδιο ασφαλείας και προστασίας, στο οποίο περιλαμβάνονται όλα τα μέτρα ασφαλείας, το χρονοδιάγραμμα, καθώς και οι χώροι εφαρμογής τους.

4. Ακολουθούν κι άλλες αλλαγές στην το προσεχές διάστημα και προς ποια κατεύθυνση;

Η επόμενη μεταρρύθμιση που ετοιμάζουμε σχετικά με την τριτοβάθμια εκπαίδευση αφορά τον Νόμο-πλαίσιο και περιλαμβάνει ζητήματα που άπτονται – μεταξύ άλλων – της διοίκησης των ιδρυμάτων, των προγραμμάτων σπουδών, των διαδικασιών εκλογής του διδακτικού προσωπικού, της ενίσχυσης της αυτονομίας των ιδρυμάτων, της απελευθέρωσης της έρευνας και της προσέλκυσης συμπράξεων με ιδιωτικούς φορείς.

5.Ποιος είναι ο προγραμματισμός σας για και καθηγητών εντός του 2021;

Προχωράμε στους πρώτους, μετά από περίπου 10 χρόνια, μόνιμους στη γενική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Πρόκειται για 10.500 διορισμούς εκπαιδευτικών, οι οριστικοί πίνακες των οποίων βρίσκονται υπό επεξεργασία από το . Οι διορισμοί αυτοί έρχονται να εμπλουτίσουν το ανθρώπινο δυναμικό της εκπαίδευσης και να καλύψουν σημαντικές ανάγκες πολλών ετών. Προστίθενται με αυτόν τον τρόπο στους 4.500 μόνιμους διορισμούς στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση που υλοποιήσαμε πέρυσι, τους πρώτους στην ιστορία της χώρας στον ευαίσθητο αυτό χώρο της εκπαίδευσης.

6. Η επιδημιολογική κατάσταση της χώρας και ιδιαίτερα της Αττικής είναι σε κρίσιμο σημείο. Υπάρχουν στο σχεδιασμό σας ενδεχόμενα μέτρα για παράταση του σχολικού έτους ή διεξαγωγή μαθημάτων πρωί – απόγευμα ή κάποιες άλλες ρυθμίσεις για να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί κατά το δυνατόν ομαλά το σχολικό έτος;

Πρόκειται αναμφισβήτητα για μία πολύ ιδιαίτερη εκπαιδευτική χρονιά. Στόχος μας καθόλο το διάστημα της πανδημίας είναι, αφενός, η προστασία της ατομικής και δημόσιας υγείας και, αφετέρου, η όσο το δυνατόν πιο απρόσκοπτη συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Προχωρούμε με πολύ προσεκτικά βήματα, μελετώντας σε καθημερινή βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα και ακούγοντας με προσοχή τις εισηγήσεις των ειδικών. Κατά το διάστημα αναστολής της δια ζώσης λειτουργίας των σχολείων, η διδασκαλία προχωρά μέσω σύγχρονης και ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης ενώ παρακολουθείται πολύ στενά η κάλυψη της ύλης. Μελετούμε στενά τις επιδράσεις της πανδημίας και στην εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και στην ψυχοσυναισθηματική εξέλιξη των μαθητών, και δεν θα διστάσουμε να προσαρμόσουμε τυχόν πτυχές της εκπαιδευτικής διαδικασίας που έχουν αναστατωθεί από την πανδημία. Στο πλαίσιο αυτό έχει ήδη ανακοινωθεί για φέτος σημαντικός περιορισμός στην εξεταστέα ύλη των πανελλαδικών εξετάσεων.

7.  Οι δάσκαλοι και καθηγητές είναι καθημερινά στις τάξεις με 20 ή 25 παιδιά. Γίνονται αρκετά τεστ για κορωνοϊό; Θα έπρεπε να μπουν σε προτεραιότητα ως προς τον τους;

Όπως ξέρετε, αυτή τη στιγμή λειτουργούν όλα τα σχολεία της χώρας εκτός από τα Λύκεια που βρίσκονται σε περιοχές με αυξημένο επιδημιολογικό φορτίο. Σε αναστολή δια ζώσης λειτουργίας για λόγους πρόληψης από τον κορωνοϊό βρίσκεται το 0,5% των σχολείων σε όλη την Επικράτεια και το 0,2% των τμημάτων. Σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα, μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς, συμβάλλουν στην υποδειγματική τήρηση των μέτρων πρόληψης και προστασίας από τον κορωνοϊό, ενώ διενεργούνται δειγματοληπτικοί έλεγχοι σε δομές τόσο της πρωτοβάθμιας όσο και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Παράλληλα, μέσω της πλατφόρμας https://edu.testing.gov.gr, δίνεται η δυνατότητα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές 16 ετών και άνω να υποβληθούν δωρεάν σε τεστ για τον κορωνοϊό σε 386 σημεία σε όλη τη χώρα. Καλώ εκπαιδευτικούς και μαθητές να αξιοποιήσουν αυτήν τη δυνατότητα, να υποβάλλονται συστηματικά στους δωρεάν αυτούς ελέγχους για να θωρακίσουμε ακόμη περισσότερο τα σχολεία μας από τον κορωνοϊό. Σχετικά με τον εμβολιασμό των εκπαιδευτικών, η Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών έχει διευκρινίσει ότι οι εκπαιδευτικοί προβλέπεται να εμβολιαστούν πριν από τον γενικό πληθυσμό.

8. Θα αλλάξει το πλαίσιο των εκπαιδευτικών στα σχολεία και πότε;

Ήδη από την τρέχουσα σχολική χρονιά έχει ξεκινήσει η εσωτερική και η εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων με στόχο τη συνεχή βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, προς όφελος των μαθητών μας και για την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών μας.

Πρόκειται για μία διαδικασία η οποία εφαρμόζεται ευρέως σε χώρες του εξωτερικού και στην πλειοψηφία των ευρωπαϊκών χωρών. Μεταξύ των αμέσως επόμενων νομοθετικών πρωτοβουλιών μας είναι και η αξιολόγηση εκπαιδευτικών και στελεχών εκπαίδευσης προς εφαρμογή από το αμέσως επόμενο σχολικό έτος. Η αξιολόγηση θα οργανώνεται σε δύο διαφορετικά πλαίσια: συνολική (summative) αξιολόγηση για τα στελέχη εκπαίδευσης, η οποία συνδέεται με την έρευνα για τη μέτρηση της αποτελεσματικότητας, και διαμορφωτική (formative) αξιολόγηση για τους εκπαιδευτικούς, με διττό στόχο την επιβράβευση της προσπάθειας και τη συνεχή βελτίωση της απόδοσης, μέσω σκιαγράφησης δυνατοτήτων και αδυναμιών.