Πίνακας περιεχομένων
Το 86% των 16χρονων έχει δοκιμάσει αλκοόλ – Τι καταγγέλλει η Ένωση Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών
Η κατανάλωση αλκοόλ από ανήλικους εξακολουθεί να προκαλεί ανησυχία, παρά την καταγεγραμμένη μείωση που δείχνουν οι τελευταίες έρευνες. Το πρόβλημα παραμένει οξύ, με τα ποσοστά στην Ελλάδα να ξεπερνούν κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας ESPAD για το 2024.
Το 86% των 16χρονων στη χώρα έχει καταναλώσει αλκοόλ τουλάχιστον μία φορά, ποσοστό αυξημένο κατά 12 μονάδες σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρώπης. Επιπλέον, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, η πρώτη επαφή με το αλκοόλ ξεκινά σε ορισμένες περιπτώσεις ήδη από την ηλικία των 11 ετών.
Δείτε Με ταυτότητα θα αγοράζουμε τσιγάρα και αλκοόλ – Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου για τους ανήλικους
Ανησυχία για τη νεανική κατανάλωση αλκοόλ
Η Γενική Διευθύντρια της Ένωσης Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών, Σοφίκα Παπανικολάου, τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Ως κλάδος, είμαστε ξεκάθαροι. Τα προϊόντα μας απευθύνονται αποκλειστικά σε ενήλικες που μπορούν να τα καταναλώσουν. Κανένας τύπος και καμία ποσότητα αλκοόλ δεν είναι ασφαλής για τους ανηλίκους».
Αν και η κατανάλωση από ανηλίκους μειώθηκε κατά 10,6% από το 2015, η κ. Παπανικολάου υπογραμμίζει ότι «τα δεδομένα αυτά μας ανησυχούν ιδιαίτερα και οφείλουμε να συνεχίσουμε συστηματικά την προσπάθεια ενημέρωσης που κάνουμε εδώ και δύο δεκαετίες».
Αλλαγές στη νομοθεσία – Στήριξη από την Εν.Ε.Α.Π.
Με στόχο την ενίσχυση της πρόληψης, η Πολιτεία προχωρά σε αυστηρότερο πλαίσιο για την πώληση και προσφορά αλκοόλ σε ανηλίκους, εισάγοντας νέους ελέγχους και κυρώσεις. Την ικανοποίησή της για τις προβλέψεις του νομοσχεδίου που κατατέθηκε στη Βουλή εκφράζει η ίδια: «Το νέο νομοσχέδιο μας βρίσκει απόλυτα σύμφωνους. Πιστεύουμε ότι είναι ένα σημαντικό βήμα για την προστασία των ανηλίκων αλλά και για τη σωστή πλαισίωση των επαγγελματιών που σερβίρουν και πωλούν αλκοόλ».
Ωστόσο, όπως επισημαίνει, η μακροπρόθεσμη αλλαγή απαιτεί ευρύτερη συμμετοχή: «Αυτό που πιστεύουμε ότι θα παίξει, ωστόσο, καταλυτικό ρόλο στη μακροπρόθεσμη αλλαγή, είναι η συστηματική εκπαίδευση και ενημέρωση όλων: των ίδιων των νέων, των γονέων και των δασκάλων τους, των επαγγελματιών του κλάδου».
Καθοριστικός ο ρόλος της οικογένειας και του σχολείου
Η κ. Παπανικολάου δίνει έμφαση στην ανάγκη ενημέρωσης των ενηλίκων μέσα στην οικογένεια και το σχολείο: «Η οικογένεια αποτελεί το πρωταρχικό πεδίο εκπαίδευσης και κοινωνικοποίησης για τους ανθρώπους.
Τη σκυτάλη παίρνει το σχολείο, όπου οι νέοι διαμορφώνουν την προσωπικότητά τους, μέσα και από την αλληλεπίδραση με τους συνομηλίκους. Έτσι, είναι κρίσιμο στο σχολικό και οικογενειακό περιβάλλον να υπάρχει επαρκής ενημέρωση των ενηλίκων, ώστε να μπορούν να παρέχουν πραγματική στήριξη για τα παιδιά».
Ο πολιτισμικός ρόλος του αλκοόλ – Αλλάζει η κουλτούρα;
Σύμφωνα με την ίδια, στην Ελλάδα η κατανάλωση αλκοόλ είναι στενά συνδεδεμένη με την κοινωνικότητα και τα ήθη. Ωστόσο, αυτό δεν δικαιολογεί την απουσία ορίων: «Στην Ελλάδα, το αλκοόλ είναι συνδεδεμένο με την κοινωνική μας ζωή, τα έθιμα και τις παραδόσεις μας, την εξωστρέφεια, τη χαλαρότητα και την παρέα.
Αυτό δεν σημαίνει, φυσικά, ότι δεν πρέπει να αλλάξουν άρδην συγκεκριμένες νοοτροπίες και συμπεριφορές. Οι ανήλικοι δεν πρέπει να καταναλώνουν ούτε γουλιά αλκοόλ. Αλκοόλ και οδήγηση δεν πρέπει να συνδυάζονται ποτέ και για κανένα λόγο».
Διαβάστε επίσης Ποιές χημικές ουσίες συνδέονται με υψηλή πίεση στους εφήβους
Δράσεις ενημέρωσης και καμπάνιες ευαισθητοποίησης
Η Εν.Ε.Α.Π. υλοποιεί επί δύο δεκαετίες σειρά δράσεων με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης από ανήλικους. «Παρέχουμε χρήσιμο υλικό πληροφόρησης στους εκπαιδευτικούς και τους γονείς για το πώς να προσεγγίζουν τα παιδιά τους, ενώ ο πυλώνας “Αλκοόλ και Ανήλικοι” έχει ξεχωριστή θέση στην καμπάνια μας Rethink Drink, μέσω της οποίας μιλάμε τη γλώσσα των νέων για να τους υπενθυμίσουμε ότι, αν είναι κάτω των 18, το αλκοόλ δεν είναι για αυτούς», εξηγεί η κ. Παπανικολάου.
Υπενθυμίζει, επίσης, ότι ο κλάδος έχει υιοθετήσει σχετικό Κώδικα, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας, για την υπεύθυνη προβολή προϊόντων.
Η καμπάνια «Rethink Drink» και η συνεργασία με την Πολιτεία
Η καμπάνια «Rethink Drink», που ξεκίνησε το 2024 σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας, απευθύνεται σε νέους 18-35 ετών και προωθεί την υπεύθυνη κατανάλωση μέσα από σύγχρονα μηνύματα. «Πέρα από τα θετικά αποτελέσματα, η συγκεκριμένη συνεργασία έχει ιδιαίτερη αξία γιατί θέτει τις βάσεις για ένα σταθερό πλαίσιο διαλόγου και κοινών δράσεων στο μέλλον», σημειώνει.
Δείτε εδώΕφηβεία και κίνδυνοι: Αλκοόλ, Κάπνισμα και Ουσίες – Πότε να μιλήσετε και τι να πείτε
Παράλληλα, η Εν.Ε.Α.Π. συμμετέχει σε ευρύτερες θεσμικές πρωτοβουλίες, όπως οι ημερίδες της Ελληνικής Αστυνομίας, συνεργάζεται με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» και έχει συνυπογράψει τις Κατευθυντήριες Οδηγίες Υπεύθυνης Επικοινωνίας μαζί με τους φορείς του κλάδου και το Υπουργείο.