: Τονίζω ότι το κύριο και ίσως το μοναδικό ζητούμενο του σταδιακού ανοίγματος των σχολείων με τους όρους του Υπουργείου Παιδείας είναι να μην αντιμετωπίσει πρόβλημα υγείας κανένας μαθητής, κανένας εκπαιδευτικός.

Του Νίκου Τσούλια
Γραμματέα του Τομέα Παιδείας του
ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ

Θα είναι οδυνηρό, από κάθε άποψη, να έχουμε κάποια μορφή έξαρσης με βάση αυτή την απόπειρα για διαμόρφωση κλίματος κανονικής σχολικής ζωής. Γιατί αβεβαιότητες υπάρχουν όχι μόνο από το δύσκολα προσεγγίσιμο ζήτημα της εξέλιξης της πανδημίας αλλά και από τις αντικειμενικές συνθήκες, που θα έχουμε για το άνοιγμα των σχολείων, για την αντιμετώπιση του δύσκολου αυτού προβλήματος.

Οφείλουμε, ωστόσο, να καταθέσουμε τις αβεβαιότητες που ενυπάρχουν στο όλο σκηνικό. α) Ουσιαστικοί μαθησιακοί και εκπαιδευτικοί στόχοι δεν μπορούν να επιτευχθούν στο τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, αν λάβουμε υπόψη μας την εκ περιτροπής λειτουργία των σχολείων και κυρίως το εισαγωγικό μέρος για τη διαμόρφωση της κατάλληλης ψυχολογίας και συμπεριφοράς των μαθητών, τόσο μέσα στο σχολείο όσο και έξω απ’ αυτό.
β) Η όποια ύλη διδαχτεί δεν θα μπορεί να θεωρηθεί και επίσημα ως διδαχθείσα, γιατί πολύ απλά θα υπάρχουν αρκετές δυσκολίες στα σχολεία και κυρίως απουσίες μαθητών και εκπαιδευτικών. Εκτιμώ ότι μια ενδεχόμενη αναγραφή των διδασκόμενων μαθημάτων στο «βιβλίο της ύλης» δεν θα έχει κανένα νόημα. Ο προγραμματισμός της διδασκαλίας στο άνοιγμα των σχολείων τον Σεπτέμβριο – αν όλα εξελιχθούν ομαλά – θα αρχίσει από εκεί που σταμάτησε τη διδασκαλία κάθε σχολείο πριν την εκδήλωση της πανδημίας. Αυτό φυσικά θα πρέπει να ανακοινωθεί και επίσημα από το Υπουργείο, για να μην υπάρξει άγχος και ασάφεια στη σημερινή δύσκολη μερική επανεκκίνηση των σχολείων.

γ) Η εξ αποστάσεως διδασκαλία πρέπει να εξελιχθεί αλλά με τη διασφάλιση των απαραίτητων προϋποθέσεων. Σήμερα δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα. Η ωραιοποιημένη εικόνα, που δημαγωγικά και με έντονα επικοινωνιακό τρόπο πρόβαλλε η ηγεσία του Υπουργείου, θα πρέπει να σταματήσει και να αντιμετωπιστούν τα σοβαρά προβλήματα που προέκυψαν – και τα οποία τελικά επέτειναν τις ήδη υπαρκτές ανισότητες αδικώντας τα παιδιά από τις ασθενέστερες οικονομικά τάξεις.

δ) Η τήρηση των κανόνων, που έχει προτείνει η αρμόδια επιστημονική / ιατρική υπηρεσία, είναι καθοριστικής σημασίας. Ωστόσο, έχει και αυτό το πεδίο πολλές δυσκολίες. Ούτε και κατά τη διδασκαλία μπορεί να γίνει μια καλή