Ελλειμματική προσοχή – Υπερκινητικότητα: Τα κριτήρια καθορισμού

Πολλά παιδιά που εμφανίζουν παρορμητικότητα ή είναι υπερδραστήρια συνήθως παραπέμπονται σε παιδιάτρους για αξιολόγηση και θεραπεία υπερκινητικότητας και ελλειμματικής προσοχής. Περίπου το 5% των κοριτσιών και το 10% των αγοριών δημοτικού σχολείου εμφανίζουν τη διαταραχή αυτή, ενώ σύμφωνα με το DSM-IV το ποσοστό είναι 3-5% των παιδιών σχολικής ηλικίας. Άλλες έρευνες έχουν δείξει ότι το 13% παιδιών προσχολικής ηλικίας έχουν κάποια χαρακτηριστικά που μοιάζουν χωρίς όμως να πληρούνται τα κριτήρια της διαταραχής. Πολλά από τα παιδιά που παραπέμπονται εμφανίζουν συμπτώματα που μοιάζουν ή έχουν συννοσηρότητα.

Τζουριάδου και συνεργάτες 2019

Σχετικά με τη διαταραχή αυτή έχουν γραφτεί χιλιάδες άρθρα τα τελευταία 50-60 χρόνια, τα οποία όμως την προσεγγίζουν διαφορετικά. Μέχρι σήμερα κι ενώ θεωρείται νευροαναπτυξιακή διαταραχή, δεν υπάρχει συναίνεση ως προς τα αίτια που την προκαλούν. Οι όροι που έχουν χρησιμοποιηθεί ποικίλουν και μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται σύνδρομο εγκεφαλικής βλάβης, διαταραχή υπερκινητικότητας-παρορμητικότητας, ελάχιστη εγκεφαλική δυσλειτουργία, διαταραχή προσοχής.

Ο όρος ελάχιστη εγκεφαλική δυσλειτουργία περιλαμβάνει παιδιά τα οποία εμφανίζουν ταυτόχρονα και μαθησιακές δυσκολίες. Σήμερα προτιμάται ο όρος ελλειμματική προσοχή – υπερκινητικότητα ή σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής-υπεκινητικότητας-παρορμητικότητας. Όπως περιγράφεται στον τελευταίο ορισμό, τα παιδιά με το σύνδρομο αυτό μπορεί να παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα προσοχής, υπερκινητικότητας και υπερδραστηριότητας. Επίσης, υπάρχει μεγάλη ετερογένεια τόσο ως προς τα συμπτώματα όσο και ως προς την ηλικία έναρξης και τη συννοσηρότητα άλλων διαταραχών. Αποτελεί την πιο συχνή διαταραχή λόγω της οποίας τα παιδιά παραπέμπονται για συμπεριφορικά προβλήματα στις υπηρεσίες ψυχικής υγείας. Για πολλά χρόνια θεωρούνταν συνοδό χαρακτηριστικό της εγκεφαλικής βλάβης η οποία ήταν αποτέλεσμα εγκεφαλίτιδας και μάλιστα είχε ονομαστεί συμπεριφορική διαταραχή μετά από εγκεφαλίτιδα. Άλλοι τη θεώρησαν ως συνοδό χαρακτηριστικό των μαθησιακών δυσκολιών. τέλος, άλλοι την έχουν αποδώσει  σε παραβατικό περιβάλλον της οικογένειας.

Η πρόσφατη έρευνα καθώς και οι ανασκοπήσεις ερευνών ενώ χρησιμοποιούν διαφορετικές ορολογίες, διατηρούν τα κριτήρια καθορισμού ίδια τα τελευταία 60 χρόνια.

 

 

Δυσκολία επικέντρωσης προσοχής (τρία από τα παρακάτω συμπτώματα):

ip[
Exit mobile version