Βουλή – «Αναβάθμιση του Λυκείου – Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια»: Τοποθετήσεις ΠΕΚΑΓΕΠΕ

Τοποθετήσεις της ΠΕΚΑΓΕΠΕ στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής των Ελλήνων – ΚΕΙΜΕΝΟ & VIDEO

Η αρχική τοποθέτηση της Προέδρου της Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών Γερμανικής Γλώσσας Π.E. (ΠΕΚΑΓΕΠΕ) κ. Στεφανίας Μπετίνας Αλβίνας Τίλε στο πλαίσιο της συνεδρίασης της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων την Τρίτη, 14 Φεβρουαρίου 2017στη συζήτηση επί του θέματος: «Αναβάθμιση του Λυκείου – Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση».

Κύριε Πρόεδρε της Επιτροπής!

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές!

Θα ήθελα καταρχήν να σας ευχαριστήσω για την πρόσκληση συμμετοχής του Φορέα μας, της Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών Γερμανικής Γλώσσας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, στη σημερινή συνεδρίαση, με θέμα συζήτησης την «Αναβάθμιση του Λυκείου – Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση» και άξονες την αναβάθμιση του Λυκείου, το Απολυτήριο του Λυκείου, την Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση καθώς και το πρώτο έτος σπουδών στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.

Παράλληλα, χαιρετίζουμε την πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για τον συνολικό επανασχεδιασμό της Γενικής Εκπαίδευσης με σημείο αιχμής το Λύκειο. Της βαθμίδας δηλαδή εκείνης, που λόγω του εξεταστικοκεντρικού της χαρακτήρα έχει προ πολλού απωλέσει τον επιθυμητό, και ταυτόχρονα απολύτως αναγκαίο εκπαιδευτικό της χαρακτήρα.

Στο σημείο αυτό, θα πρέπει να τονιστεί, ότι η απαξίωση του Λυκείου, όπως και όλων των προηγούμενων βαθμίδων, δεν έχει επισυμβεί ως ένα τυχαίο ή/και μοιραίο γεγονός, αλλά ως απόρροια των ακολουθούμενων Εκπαιδευτικών Πολιτικών των εκάστοτε Κυβερνήσεων στον τόπο μας, κοινή συνισταμένη των οποίων αποτέλεσε και αποτελεί ο πρόχειρος και επιφανειακός τρόπος χάραξής τους.

Στο πλαίσιο αυτών των πολιτικών, συγκαταλέγεται και ο τρόπος άσκησης της Γλωσσικής Πολιτικής και οι -σε πολλές περιπτώσεις- επιστημονικά, εκπαιδευτικά, διδακτικά αλλά και κοινωνικά ατεκμηρίωτες και άστοχες αποφάσεις που λαμβάνονται κατά καιρούς για την Ξενόγλωσση Εκπαίδευση και τη διδασκαλία της Β’ Ξένης Γλώσσας (Γερμανικά/Γαλλικά) ειδικότερα, καθιστώντας την τον «αδύναμο κρίκο» του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα, με σοβαρότατες μάλιστα επιπτώσεις για τις μαθήτριες και τους μαθητές, αποτελούν η απόφαση για μείωση των ωρών διδασκαλίας της Β’ Ξένης Γλώσσας, δηλ. των Γερμανικών και των Γαλλικών από τρεις σε δυο ώρες στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση το 2005, επί Υπουργίας της κυρίας Μαριέττας Γιαννάκου, η απόφαση για κατάργηση της ελεύθερης επιλογής της Β’ Ξένης Γλώσσας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και τη δημιουργία γαλλόφωνων και γερμανόφωνων σχολείων κατά το σχολικό έτος 2011-2012, επί Υπουργίας της κυρίας Διαμαντοπούλου και τέλος η Υπουργική Απόφαση για κατάργηση της ελεύθερης επιλογής της Β’ Ξένης Γλώσσας στα Δημοτικά και αντικατάστασής της από την «πλειοψηφική» επιλογή της κατά το σχολικό έτος 2016-2017, επί Υπουργίας του κυρίου Φίλη.

Αλλά και στο Λύκειο, η κατάσταση είναι μάλλον απογοητευτική αναφορικά με τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών. Και αυτό γιατί οι μαθητές της Α’ τάξης του Γενικού Λυκείου επιλέγουν ως ξένη γλώσσα μίαμόνο από τις γλώσσες που διδάχθηκαν στο Γυμνάσιο, και συγκεκριμένα μεταξύ της αγγλικής, γαλλικής και γερμανικής γλώσσας, την οποία και συνεχίζουν να διδάσκονται μέχρι και την Γ’ Λυκείου.

Αποκλειστικά και μόνον στην Γ’ Λυκείου δίνεται η δυνατότητα επιλογής – μεταξύ ωστόσο και άλλων μαθημάτων- μιας δεύτερης ξένης γλώσσας, διαφορετικής όμως από την ξένη γλώσσα που διδάσκονται ως μάθημα Γενικής Παιδείας.

Τέλος, σχεδόν πλήρης είναι ο εξοβελισμός της Β’ Ξένης Γλώσσας από τα ωρολόγια προγράμματα των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ) αφού –πλην μιας ειδικότητας στη Γ’ Λυκείου- δεν διδάσκεται πλέον σε καμία από αυτές.

Λαμβάνοντας λοιπόν υπόψη ότι:

είναι σαφές ότι υπάρχει η επιτακτική ανάγκη υιοθέτησης μιας ουσιαστικής, ολιστικής και όχι κατ’ επίφαση Γλωσσικής Πολιτικής, η οποία θα αντιμετωπίζει την Ξενόγλωσση Εκπαίδευση με σοβαρότητα, συνέπεια, συνοχή και συγκεκριμένη στόχευση, αναδεικνύοντάς την συνειδητά σε στρατηγική και εθνική προτεραιότητα.

Παίρνοντας αυτά σα δεδομένο και έχοντας υπόψη το προτεινόμενο σχήμα του ΙΕΠ και για τις τρεις τάξεις του Λυκείου, ο Φορέας μας προτείνει για το Λύκειο (συνοπτικά, γιατί θα ακολουθήσει και Υπόμνημα σχετικά με το θέμα):

Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας και θα σας καταθέσουμε, όπως ανέφερα ήδη, εμπεριστατωμένο και αναλυτικό Υπόμνημα, το οποίο θα κωδικοποιεί τις θέσεις των Επιστημονικών Φορέων Γερμανικής και Γαλλικής Φιλολογίας, με τους οποίους έχουμε άμεση, συνεχή και αγαστή συνεργασία.

ΑΡΧΕΙΟ ΠΟΛΥΜΕΣΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

Μεταβαίνοντας στο σύνδεσμο:

μπορείτε να δείτε βιντεοσκοπημένη τη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων. Η συνολική διάρκεια της συνεδρίασης είναι περίπου 4 ώρες.

Η αρχική τοποθέτηση της Προέδρου της ΠΕΚΑΓΕΠΕ: Έναρξη – 1:23:30

Δευτερολογία της Προέδρου της ΠΕΚΑΓΕΠΕ: Έναρξη – 3:17:10

ip[
Exit mobile version