Ομιλίες του Γ.Γ. του υπουργείου, Γιάννη Παντή, και του Προέδρου της Επιτροπής για την Παιδεία, Αντώνη Λιάκου στην ολομέλεια

H ομιλία του Γενικού Γραμματέα του υπουργείου Παιδείας, Γιάννη Παντή:

Σε αυτό το πλαίσιο προτάσσονται ως βάση συζήτησης έξι ζητήματα κομβικής σημασίας για την ελληνική εκπαίδευση:

Τα βασικά σημεία της εισήγησης του προέδρου της Επιτροπής του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, Αντώνη Λιάκου:

  1. Πώς εργάστηκε η Επιτροπή Διαλόγου

Α. Επιτροπές και ειδικές ομάδες. Εμπλουτισμός με ειδικούς και μάχιμους εκπαιδευτικούς

Β. Πλατφόρμα του Διαλόγου

Γ. Συναντήσεις με εκπαιδευτικούς και αυτοδιοικητικούς. (Δάσκαλοι της Αθήνας, Καβάλα, Δράμα, Θεσσαλονίκη, Πανεπιστήμιο κλπ)

2. Επιτροπές ώριμες, επιτροπές που ξεκίνησαν τώρα, επιτροπές που θα ξεκινήσουν

Α. Ώριμες Επιτροπές

Εθνικό Πλαίσιο Εκπαίδευσης.

Αναμόρφωση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.

Εκπαίδευση των Εκπαιδευτικών

Η Ψηφιακή στροφή στην εκπαίδευση

Μετάβαση από την δευτεροβάθμια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, (Μένει το σκέλος του Λυκείου)

Ενιαίος χώρος και αναμόρφωση του χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης

Τα Οικονομικά της Αν. Εκπαίδευσης

Αναμόρφωση Μεταπτυχιακών

(Ομάδες εργασίας: Οπτικοακουστικός εγγραμματισμός Μουσική Εκπαίδευση)

Β. Επιτροπές που θα βρουν τον βηματισμό τους

Τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση (Συνολικά)

Διακυβέρνηση της Εκπαίδευσης (governanace)

Εκπαίδευση ειδικών ομάδων

Γ. Επιτροπές που πρέπει να διαμορφωθούν

  1. Διακυβέρνηση
  2. Μετανάστευση και ενίσχυση των σχολείων σε κρίση
  3. Επαγγελματική εκπαίδευση
  4. Ειδική Αγωγή

Η ανάγκη μεταρρυθμίσεων. Από παντού, «αλλάξτε το σχολείο», τα πράγματα είναι ώριμα, ο «αρνητισμός» έχει ηττηθεί, να μην λειτουργεί ανασταλτικά στις δικές μας επιλογές. Τολμηρά.

Η Μέθοδος της Μεταρρύθμισης

Όχι συρραφή, ούτε αναπροσαρμογή αιτημάτων. Συνολική Φιλοσοφία.

Κοινή κατεύθυνση: Ενδυνάμωση- Αυτονομία-Δημοκρατική εκπαίδευση. Ευθύνη, συμμετοχικές διαδικασίες, διαμόρφωση κοινού οράματος

Τι έχουμε τώρα; Εκπαίδευση διασωληνομένη από το κράτος. Ένα σιλό, όπου η κατεύθυνση είναι από τα πάνω προς τα κάτω. Ανηλικιότητα της εκπαίδευσης.

Η φιλοσοφία της εκπαίδευσης είναι ακόμη ο Φορντισμός, ομοιομορφία, ομοιογένεια, ενώ μιλάμε για διαφορετικότητα και διαφοροποίηση. Οι συνθήκες έχουν διαφοροποιηθεί, και χρειάζονται αντιμετώπιση. (Παραδείγματα)

Αλλαγή παραδείγματος: Η καινούργια φιλοσοφία που πρέπει να διαπερνά την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση από τη μια άκρη έως την άλλη, είναι Ενδυνάμωση, ενηλικίωση του εκπαιδευτικού συστήματος, απογαλακτισμός από το μεγάλο προστατευτικό και παρεμβατικό κράτος. Ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών, ενδυνάμωση των θεσμών, ενδυνάμωση των συμμετοχικών θεσμών διαβούλευσης, ενδυνάμωση των μαθητών με επιλογές και ανάληψη ευθύνης. Ευελιξία αντί της ακαμψίας. Πρωτοβουλία με ευθύνη και απολογισμό, αντί του προληπτικού ελέγχου.

Η εκπαίδευση πρέπει να ενηλικιωθεί, μέσα από διαδικασίες δημοκρατικές, η έννοια του δημοκρατικού σχολείου περιέχει τρεις Έννοιες: Αυτονομία, Συμμετοχικές διαδικασίες, Δυνατότητα επιλογών

Οι ωδίνες της ενηλικίωσης, υπευθυνότητα και ελευθερία.

Ο εχθρός των μεταρρυθμίσεων δεν είναι η αντίσταση σ’ αυτές, αλλά η δύναμη της συνήθειας και οι νόμοι της αδράνειας που τις αποδυναμώνουν και τις εντάσσουν στην παλιά λογική.

Τι κάνει τη διαφορά. Συγκεκριμένες αλλαγές που αλλάζουν τη συμπεριφορά του συστήματος και αντιστέκονται στην εντροπία

Να αποφύγουμε όσο το δυνατό τις γενικότητες, όχι εκθέσεις ιδεών, να προβλέψουμε τις αδόκητες συνέπειες

Μέτρα βραχυπρόθεσμα- Από Σεπτέμβριο Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας

Μέτρα Μεσοπρόθεσμα —- Μακροπρόθεσμα που θα αλλάξουν το μοντέλο

Τα επόμενα στάδια

Η εβδομάδα Παιδείας του Μαρτίου

Τέλος Μαρτίου, συγκεκριμένες προτάσεις προς Διαβούλευση

Έως το Πάσχα, στόχος να έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευση ώστε να γραφεί το τελικό κείμενο που θα υποβληθεί στον Υπουργό.

ip[
Exit mobile version