Νίκη Κεραμέως: Αν το κράτος υπερρυθμίζει τα ιδιωτικά σχολεία, ποιο το νόημα της ιδιωτικής εκπαίδευσης

Νίκη Κεραμέως για Ιδιωτική Εκπαίδευση: Από τον ασφυκτικό κρατικό έλεγχο στη δημιουργική εποπτεία

Ιδιωτική Εκπαίδευση – Από τον ασφυκτικό κρατικό έλεγχο στη δημιουργική εποπτεία και από την αμφισβήτηση στην εμπιστοσύνη – Ομιλία Νίκης Κεραμέως στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων

«Τον περασμένο μήνα ψηφίσαμε το νομοσχέδιο που αφορούσε την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου, από τη βάση της πυραμίδας, από το Νηπιαγωγείο μέχρι και το Λύκειο. Το παρόν νομοσχέδιο για την ιδιωτική εκπαίδευση έρχεται να συμπληρώσει την πρώτη αυτή σημαντική παρέμβαση στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Έρχεται να ολοκληρώσει τον πρώτο αυτό κύκλο παρεμβάσεων που αφορούν στην αναβάθμιση, στον εκσυγχρονισμό του σχολείου» ανέφερε εισαγωγικά στην ομιλία της η Υπουργός.

Η κα Κεραμέως, αναφέρθηκε διεξοδικά στο υφιστάμενο πλαίσιο που διέπει την ιδιωτική εκπαίδευση, εστιάζοντας στις «στρεβλώσεις, που εν τέλει οδηγούν στο να ακυρώνεται το συνταγματικό δικαίωμα του γονέα στην επιλογή: στην επιλογή του δημόσιου ή του ιδιωτικού σχολείου. Γιατί αν το κράτος υπερρυθμίζει τα ιδιωτικά σχολεία, αν θέλει να είναι ίδια με τα δημόσια χωρίς να μπορούν να διαφοροποιηθούν ουσιωδώς, τότε ποιο το νόημα της ιδιωτικής εκπαίδευσης;».

Παράλληλα η Υπουργός υπενθύμισε την απόφαση της προηγούμενης Κυβέρνησης να απαγορεύσει την αξιολόγηση στα ιδιωτικά σχολεία. Να περιορίσει τη δυνατότητα για εκπόνηση πρόσθετων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, να μονιμοποιήσει εν τοις πράγμασι εκπαιδευτικούς στην ιδιωτική εκπαίδευση αντί να τους δίνει κίνητρα για βελτίωση. Ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην απόπειρα της προηγούμενης Κυβέρνησης να επιβάλλει ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση. «Ισοπέδωση, κατάργηση της διαφοροποίησης και δυσβάσταχτα βάρη, για να μην επιλέγει κανείς την ιδιωτική εκπαίδευση» είπε χαρακτηριστικά η κα Κεραμέως.

Τεκμηριώνοντας τη νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας, η κα Κεραμέως επεσήμανε: «Το παρόν νομοθέτημα έρχεται να διορθώσει τις τρομακτικές στρεβλώσεις που επέφερε στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης η προηγούμενη κυβέρνηση. Έρχεται να επιφέρει μία πιο υγιή ισορροπία μεταξύ αφενός της κρατικής εποπτείας και της αυστηρής τήρησης του νόμου, αφετέρου των βαθμών ελευθερίας και αυτονομίας που οφείλει το κράτος να αποδώσει στα ιδιωτικά σχολεία» υπογραμμίζοντας πως «έχει έρθει η ώρα λοιπόν για μία γενναία τομή στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Συνεπείς στις προεκλογικές μας δεσμεύσεις και εδώ, το νομοσχέδιο που εισάγουμε στη Βουλή διασφαλίζει την κρατική εποπτεία επί των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων, αλλά ταυτόχρονα τους δίνει την ελευθερία και την αυτονομία να αναπτύξουν τη δράση τους, να προσφέρουν το εκπαιδευτικό τους έργο, να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις και τις προσδοκίες των γονέων και των μαθητών».

Αναφερόμενη στις διατάξεις, η Υπουργός έδωσε έμφαση στους 3 βασικούς άξονες και τις σημαντικές αλλαγές που επιφέρει το νομοσχέδιο:

1ον – ως προς την οργάνωση και λειτουργία σχολικής μονάδας. Εισάγουμε:

2ον – ως προς τη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού. Προτείνουμε:

Δίνουμε νέες ευκαιρίες απασχόλησης στους εκπαιδευτικούς, με δυνατότητα αύξησης του εισοδήματός τους:

3ον, ως προς τη χρήση των κτηριακών εγκαταστάσεων:

Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο, εκσυγχρονίζουμε τη λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων, χτίζουμε μια νέα σχέση εμπιστοσύνης. Από το συγκεντρωτισμό, τον κρατικό παρεμβατισμό, την ακαμψία και τον περιορισμό πρωτοβουλιών στην αποκέντρωση, την αυτονομία, την ευελιξία, την ενίσχυση καινοτομιών και τη συνεργασία.

Όπως είπε εμφατικά η κα Κεραμέως: «Οι ρυθμίσεις αυτές απελευθερώνουν και το ιδιωτικό σχολείο από αγκυλώσεις και ιδεοληψίες του παρελθόντος. Προσδίδουν και στην ιδιωτική εκπαίδευση τα χαρακτηριστικά εκείνα που την καθιστούν, μαζί με το δημόσιο σχολείο, μοχλό ανάπτυξης για τη χώρα».

Κατά τη διάρκεια της ομιλίας της, η Υπουργός αναφέρθηκε επίσης ενδεικτικά και σε μια από τις λοιπές διατάξεις που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο:

«Στο άρθρο 14 θεσμοθετείται, για πρώτη φορά στα δημόσια σχολεία της χώρας, η συστηματική διδασκαλία των Ειδικών Μαθημάτων που εξετάζονται στις Πανελλαδικές εξετάσεις. Το είχαμε εξαγγείλει πρόσφατα στη Βουλή – και είχαμε στηλιτεύσει το παράδοξο να εξετάζονται μαθήματα στις Πανελλαδικές εξετάσεις τα οποία δεν διδάσκονται καθόλου στα δημόσια σχολεία. Και αυτό είναι μία χρόνια παθογένεια στη χώρα μας.

Συγκεκριμένα για τα Ειδικά Μαθήματα όπως: έλεγχος μουσικών ακουστικών ικανοτήτων, μουσική αντίληψη και γνώση, μουσική εκτέλεση και ερμηνεία, αρμονία, ιταλικά, ισπανικά, γαλλικά, γερμανικά, ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο είτε δεν διδάσκονταν καθόλου στη Γ’ τάξη των Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων είτε διδάσκονταν αποσπασματικά και όχι στοχευμένα σε προετοιμασία συμμετοχής στις Πανελλαδικές εξετάσεις. Στην πράξη, δηλαδή, οι μαθητές και οι μαθήτριες που επιθυμούσαν να εξετασθούν στα ειδικά αυτά μαθήματα και να εισαχθούν στις αντίστοιχες πανεπιστημιακές σχολές έπρεπε να καταφύγουν σε ιδιωτικά φροντιστήρια για την προετοιμασία τους.

Πλέον, με νομοθετική ρύθμιση που εισάγεται στο νομοσχέδιο, θεσπίζεται, για πρώτη φορά στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας για τα Ειδικά πανελλαδικώς εξεταζόμενα Μαθήματα στο δημόσιο σχολείο. Στο νέο αυτό πρόγραμμα θα μπορούν να συμμετέχουν μαθητές της Γ’ τάξης Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων, οι οποίοι επιθυμούν να εξεταστούν σε επιμέρους Ειδικά Μαθήματα στις Πανελλαδικές εξετάσεις, προκειμένου να φοιτήσουν στις αντίστοιχες σχολές/τμήματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Το πρόγραμμα αυτό θα εφαρμοστεί ανά ομάδες σχολείων.

Πρόκειται για μία πρωτοβουλία που δημιουργεί νέες δυνατότητες και ενισχύει την ισότητα ευκαιριών στη δημόσια εκπαίδευση. Θέλω να πιστεύω ότι την πρωτοβουλία αυτή θα τη στηρίξουν όλες οι παρατάξεις, ότι όλοι θα θελήσουν να δώσουν τη σημαντική αυτή ώθηση στην ισότητα ευκαιριών στη δημόσια εκπαίδευση» κατέληξε χαρακτηριστικά η κα Κεραμέως.

ip[
Exit mobile version