Νίκη Κεραμέως: Αλλαγή πλεύσης σε 7 άξονες για τα Πανεπιστήμια

Η Τομεάρχης Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας, Βουλευτής Επικρατείας Νίκη Κεραμέως, συμμετείχε στην 90η Σύνοδο Πρυτάνεων & Προέδρων Δ.Ε. των Ελληνικών Πανεπιστημίων που διεξάγεται στο Ηράκλειο Κρήτης, εκπροσωπώντας τον Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη και τον Τομέα Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας.

Κατά την ομιλία της, η κυρία Κεραμέως τόνισε ότι στην Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι έχουμε πολύ υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό, το πλαίσιο που έχει νομοθετήσει η Πολιτεία για τα Ιδρύματά μας τα υποχρεώνει να βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση από όσα συμβαίνουν διεθνώς: με ένα υπερσυγκεντρωτικό μοντέλο διακυβέρνησης, με φοβική εσωστρέφεια, χωρίς ουσιαστικό έλεγχο των αποτελεσμάτων και της απόδοσης των Ιδρυμάτων, χωρίς σαφή κίνητρα για βελτίωση.

Τέλος, η κυρία Κεραμέως ζήτησε την αρωγή της Συνόδου των Πρυτάνεων και των Προέδρων ΔΕ των Ελληνικών Πανεπιστημίων με συγκεκριμένες προτάσεις για τη βελτίωση του καθεστώτος των ΕΛΚΕ, το οποίο σήμερα αναστέλλει σε μεγάλο βαθμό την έρευνα.

Δείτε το πλήρες κείμενο της ομιλίας.

Είναι μεγάλη η τιμή να βρίσκομαι ανάμεσά σας, και ευχαριστώ θερμά τη Σύνοδο και τον Προεδρεύοντά της, τον Πρύτανη κ. Ζώρα, για την πρόσκληση. Βρίσκομαι εδώ ανάμεσά σας εκπροσωπώντας τον Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, αλλά και τον Τομέα Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας. Βρίσκομαι εδώ ανάμεσά σας – πρωτίστως – για να ακούσω τις θέσεις σας, να ακούσω τα ζητήματα που απασχολούν τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας οριζόντια, αλλά και διακριτά ανά ίδρυμα και ανά περιφέρεια.

Προκαλεί θλίψη το γεγονός ότι στην Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι έχουμε πολύ υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό, το πλαίσιο που έχει νομοθετήσει η πολιτεία για τα ιδρύματά μας τα υποχρεώνει να βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση από όσα συμβαίνουν διεθνώς.

Έτσι, ενώ οι διεθνείς τάσεις επιβάλλουν αυτονομία, εμείς – ως χώρα – έχουμε υιοθετήσει  ένα υπερσυγκεντρωτικό μοντέλο διακυβέρνησης με υπερεξουσίες στο Υπουργείο Παιδείας και τον Υπουργό προσωπικά, και επικρατεί η υπερ-ρύθμιση των ιδρυμάτων και των προγραμμάτων.

Ενώ οι διεθνείς τάσεις επιβάλλουν εξωστρέφεια, εμείς πορευόμαστε σε φοβική εσωστρέφεια, περιορίζοντας, για παράδειγμα, τη δυνατότητα εκπόνησης ξενόγλωσσων προγραμμάτων.

Ενώ οι διεθνείς τάσεις επιβάλλουν λογοδοσία κ αξιολόγηση, εμείς προχωράμε χωρίς ουσιαστικό έλεγχο των αποτελεσμάτων και της απόδοσης των ιδρυμάτων, χωρίς σαφή κίνητρα για βελτίωση, με τις διαδικασίες πιστοποίησης της ποιότητας των προγραμμάτων σπουδών και της λειτουργίας των ιδρυμάτων να εφαρμόζονται πλημμελώς.

Πρόθεσή μου σήμερα δεν είναι να εστιάσω στη μεγάλη ζημιά που έχει επιφέρει η παρούσα Κυβέρνηση στην ανώτατη εκπαίδευση, ούτε και στα μελανά διαχρονικά σημεία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Πρόθεσή μου είναι να σας εκθέσω τις βασικές προτεραιότητες της Νέας Δημοκρατίας όσον αφορά τη δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση, εάν και εφόσον ο ελληνικός λαός μας τιμήσει με την ψήφο του και είμαστε η αυριανή κυβέρνηση.

Κυρίες και κύριοι, ο κεντρικός μας στόχος είναι να δημιουργήσουμε ακαδημαϊκά Ιδρύματα πραγματικά αυτόνομα, αυτοδιοικούμενα, αξιολογούμενα, ανταγωνιστικά, σύγχρονα, εξωστρεφή, σε κοινό βηματισμό με την αγορά εργασίας.

Πώς θα τον επιτύχουμε; Με έμφαση σε 7 βασικούς άξονες

1) Με σύγχρονους και αποτελεσματικούς θεσμούς διοίκησης. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη;

2) Με προγράμματα σπουδών χωρίς τον ασφυκτικό έλεγχο του Υπουργείου Παιδείας.

Περαιτέρω,

3) Με αξιολόγηση σε όλα τα επίπεδα.

4) Με την κατάργηση του ασύλου και την εξασφάλιση ομαλού και υγιούς ακαδημαϊκού περιβάλλοντος. Καθιερώνουμε την αυτεπάγγελτη επέμβαση των δημοσίων αρχών για όλες τις αξιόποινες πράξεις που λαμβάνουν χώρα στα Ιδρύματα.

5) Με την ενίσχυση της ερευνητικής δραστηριότητας των Ιδρυμάτων. Πρακτικά,

6) Με την προσέλκυση νέων πόρων για τα Ιδρύματα επιπλέον της κρατικής χρηματοδότησης. Προς αυτή την κατεύθυνση,

7) Τέλος, επιδιώκοντας τη μεγαλύτερη διασύνδεση με την αγορά εργασίας, καθώς εκεί ακριβώς εντοπίζεται μία από τις μεγαλύτερες παθογένειες της ελληνικής ανώτατης εκπαίδευσης,

Κυρίες και κύριοι, θα σταματήσω εδώ. Προτού όμως περάσουμε σε επί μέρους παρατηρήσεις και προβληματισμούς που μπορεί να έχετε, θα ήθελα να ζητήσω την αρωγή σας στο εξής. Ξέρω ότι ένα από τα ζητήματα που σας ταλανίζει ιδιαιτέρως είναι οι ΕΛΚΕ. Θύμαμαι μάλιστα χαρακτηριστικά τη φράση που μου είπε πέρυσι ένας πρύτανης που δεν είναι σήμερα μαζί μας: μου ειχε πει ότι η ΝΔ πρέπει να εστιάσει σε ένα πράγμα – πως θα βγάλει τις μπάλες από τα πόδια σας. Θέλω λοιπόν σήμερα να ζητήσω τις προτάσεις της Συνοδου για το τι πρέπει να κάνει πρακτικά η Πολιτεία για να βελτιώσει το καθεστώς των ΕΛΚΕ, και για να μην δρα αυτό ανασταλτικά προς την έρευνα. Και δεδομένου ότι την Πέμπτη είχατε διακριτή συνεδρίαση για το ζήτημα, θα ήθελα να ζητήσω και επισήμως από το Προεδρείο της Συνόδου τις προτάσεις σας για το πως πρέπει κατά τη γνώμη σας να βελτιωθεί το καθεστώς των ΕΛΚΕ.

ip[
Exit mobile version