Η Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α συντάσεται με το κείμενο διαμαρτυρίας που είχε συνταχθεί από το προηγούμενο Δ.Σ. της Ομοσπονδίας, τον Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. Αττικής και τους Φορείς του Συντονιστικού Ειδικής Εκπαίδευσης, το οποίο και αναδημοσιεύουμε σε σχέση με τους σχολικούς βοηθούς και θα θέσει επιτακτικά και εκ νέου το σημαντικό αυτό ζήτημα στους αρμόδιους υπηρεσιακούς φορείς του Υπουργείου Παιδείας.

ΚΟΙΝΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΤΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟΥ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥΣ ΒΟΗΘΟΥΣ

Η πρόσληψη μόνιμου εκπαιδευτικού, διοικητικού και υποστηρικτικού προσωπικού στα δημόσια σχολεία είναι σταθερά η προσδοκία και ο αγώνας που καταβάλουν επί δεκαετίες οι προοδευτικοί λειτουργοί της εκπαίδευσης, καθώς αποτελεί τη βασική προυπόθεση για την επίτευξη της ισότιμης και πέρα από κάθε διάκριση πρόσβασης στα αγαθά της παιδείας και σε ίσες ευκαιρίες στον επαγγελματικό και κοινωνικό στίβο.

Η υποκατάσταση θέσεων εργασίας με μισθούς «πείνας» και επισφαλείς όρους εργασίας μέσω του προγράμματος κοινωφελούς εργασίας δε θα μπορούσε να χαιρετιστεί από τους εκπαιδευτικούς λειτουργούς ως μέρος της λύσης των σοβαρών θεμάτων που αντιμετωπίζει σήμερα το σχολείο, παρά την προσπάθεια που καταβάλλουμε να κατανοήσουμε τις οικονομικές περιστάσεις.

Οι εξελίξεις των τελευταίων ημερών μας έχουν ιδιαίτερα ανησυχήσει αναφορικά με την επαπειλούμενη επίθεση στα εργασιακά μας δικαιώματα, και κυριότερα σε σχέση με την έκπτωση του δημόσιου χαρακτήρα και του προορισμού του σχολείου να παρέχει υψηλής ποιότητας παιδαγωγικές υπηρεσίες σε όλα ανεξαιρέτως τα παιδιά προετοιμάζοντας τους αυριανούς δημοκρατικούς πολίτες.

Συγκεκριμένα, ανατρέχοντας στη δημόσια πρόσκληση του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ) Νο1/2017 με Αρ. Πρωτ. 4747 στις 23/01/2017, παρατηρούμε στο συνοδευόμενο παράρτημα με τις θέσεις απασχόλησης πως ορθά οι Σχολικοί Βοηθοί έχουν συμπεριληφθεί στην ίδια κατηγορία με των ΓΕΝΙΚΩΝ ΚΑΘΗΚΟΝΤΩΝ /ΓΕΝΙΚΩΝ ΚΑΘΗΚΟΝΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ / ΕΠΟΠΤΗΣ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΟΣ και με απαιτούμενα προσόντα «οποιοδήποτε πτυχίο ή δίπλωμα ή απολυτήριος τίτλος δευτεροβάθμιας ή μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της ημεδαπής ή άλλος ισότιμος τίτλος της αλλοδαπής, ανεξαρτήτως ειδικότητας». Κατανοούμε όλοι πως περιγράφονται καθήκοντα υποστηρικτικών εργασιών αναφορικά με την καθαριότητα, φροντίδα και φύλαξη των σχολικών μονάδων και γι’ αυτό δεν ζητούνται και εξειδικευμένα προσόντα. Σε καμία περίπτωση δεν λαμβάνεται μέριμνα για ειδικές γνώσεις που θα επέτρεπαν την είσοδο στις σχολικές αίθουσες και την απευθείας επαφή και συνδιαλλαγή με τους μαθητές.

Τα παραπάνω καταδεικνύονται και με την Αρ. πρωτ:203376/Δ1 ανακοίνωση στις 11.12.15 αναφορικά με τα καθήκοντα των «ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΒΟΗΘΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ», όπου αναφέρεται πως:

«Οι σχολικοί βοηθοί δεν ασκούν παιδαγωγικό και διδακτικό έργο αλλά έχουν υποστηρικτικό και βοηθητικό ρόλο. Συμμετέχουν σε οποιαδήποτε εργασία κρίνεται αναγκαία με την υπόδειξη – καθοδήγηση του Δ/ντή /Προϊσταμένου/ συλλόγου διδασκόντων, με σκοπό την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας.

Οι Σχολικοί Βοηθοί προκειμένου να απασχοληθούν στην σχολική μονάδα προσκομίζουν τα απαραίτητα έγγραφα που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία»

Με λύπη πληροφορηθήκαμε το υπ ΄αρ. 40493/Δ3, 09-03-2017 έγγραφο της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής του ΥΠΠΕΘ, το οποίο υπογράφεται από τον Γενικό Γραμματέα του ΥΠΠΕΘ κ. Παντή, που περιγράφει τα καθήκοντα των σχολικών Βοηθών σε ΣΜΕΑΕ. Το έργο του προσωπικού θα είναι υποστηρικτικό και βοηθητικό και θα περιλαμβάνει επικουρική υποστήριξη στα καθήκοντα του εκπαιδευτικού προσωπικού, του Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (με μια «ενημέρωση» από το Διευθυντή ή το Σχολικό Σύμβουλο). Τα περιγραφόμενα καθήκοντα περιλαμβάνουν καθήκοντα του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού, όπως την υποστήριξη της φροντίδας των μαθητών σε θέματα ασφάλειας και αυτοεξυπηρέτησης.

Το Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (ΕΒΠ), όπως και οι υπόλοιποι λειτουργοί της Ειδικής Αγωγής, έχουν λάβει εξειδικευμένη εκπαίδευση σε θέματα γενικής και ειδικής αγωγής, ώστε να είναι σε θέση να υποστηρίζουν μαθητές με ειδικές ανάγκες και να υπηρετούν την ισότιμη ένταξη τους στη δημόσια εκπαίδευση. Ακόμη, και η ασφάλεια και υποστήριξη της αυτοεξυπηρέτησης (όπως τίθεται) είναι κομμάτι της εκμάθηση κοινωνικών δεξιοτήτων και της παιδαγωγικής διαδικασίας.

Πρόκειται για μια επίθεση στα εργασιακά δικαιώματα ενός κλάδου που υπηρετεί τη δημόσια παιδεία παραπάνω από 17 χρόνια, καθώς υποκαθίσταται και υποβαθμίζεται ο ρόλος του και η πραγματική συνεισφορά του στην εκπαίδευση και στην υποστήριξη των μαθητών με ειδικές ανάγκες. Κυριότερα, πρόκειται για μια αληθινή έκπτωση στα δικαιώματα των μαθητών με ειδικές ανάγκες, καθώς διαβλέπεται μια αντικατάσταση του εξιδικευμένου προσωπικού και των αναβαθμισμένων υπηρεσιών με την απλή «εξυπηρέτηση» βασικών αναγκών από ανειδίκευτο προσωπικό.

Σε συνδυασμό με τη διαβλεπόμενη δυνατότητα της εισαγωγής ιδιωτών που προσλαμβάνουν οι γονείς για την παράλληλη στήριξη γεννούνται πολλά ερωτηματικά για το δημόσιο χαρακτήρα της Ειδικής Εκπαίδευσης.

Πάγια θέση μας αποτελεί ο διορισμός μόνιμου προσωπικού με αξιοπρεπείς και ασφαλείς όρους εργασίας σε όλες τις θέσεις. Ζητάμε ένα πραγματικά «ανοικτό σχολείο» για όλους.

Σύμφωνα με τα παραπάνω ζητάμε:

·Να αρθεί ο όρος «σχολικοί βοηθοί» και ο «υποστηρικτικός» χαρακτήρας της εργασίας τους.

·Να τοποθετούνται στις σχολικές μονάδες μόνο ως γενικών καθηκόντων ή ως επιστάτες, τονίζοντας πως σε καμία περίπτωση δεν έχουν θέση στις σχολικές αίθουσες και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν τις υπηρεσίες του εξειδικευμένου προσωπικού για να μπορούν να στηρίξουν τους μαθητές τις ΣΜΕΑΕ.

·Να μη δίνεται καμμία αρμοδιότητα σχετικά με τους μαθητές

·Να μη ισχύσει η επιμόρφωση των «σχολικών βοηθών» από τη σχολική κοινότητα ή τους συμβούλους Ε.Α.Ε. αφού δεν έχουν οποιαδήποτε σχέση με την εκπαιδευτική και υποστηρικτική διαδικασία προς τους μαθητές

·Μόνιμοι διορισμοί ΕΕΠ και ΕΒΠ το συντομότερο δυνατό.

ΟΙ ΦΟΡΕΙΣ ΤΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟΥ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ:

  • ΠΟΣΕΕΠΕΑ
  • ΠΟΣΓΚΑμεΑ
  • ΣΕΕΠΕΑ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • ΣΑΤΕΑ
  • ΕΝΕΛΕΑ
  • ΣΑΚΕΑ
  • ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΙΔΙΚΗΣ

ΑΓΩΓΗΣ ΤΟΥ ΣΕΚ

  • ΙΜΕΓΕΕ