Σοβαρές καταγγελίες και έντονες αντιδράσεις έχουν προκύψει γύρω από τις Εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης των αποφοίτων Σχολών Ανώτερης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.) για την εξεταστική περίοδο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2025. Όπως επισημαίνει η βουλευτής Β’ Πειραιώς Σοφία – Χάιδω Ασημακοπούλου σε κοινοβουλευτική της ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας, υπήρξαν αστοχίες στη διαδικασία ανάρτησης και επαναφοράς των αποτελεσμάτων, με αποτέλεσμα υποψήφιοι να λάβουν διαφορετικά αποτελέσματα, να διαρρεύσουν προσωπικά τους δεδομένα και να αμφισβητούν τη διαφάνεια της διαδικασίας.
Οι καταγγελίες επικεντρώνονται σε ελλείψεις διαφάνειας, έλλειψη πρόσβασης στα διορθωμένα γραπτά, αδυναμία επανεξέτασης, καθώς και στη μη παροχή βασικών στοιχείων όπως ενδεικτικές απαντήσεις και βιβλιογραφία ανά ειδικότητα. Επιπλέον, υπογραμμίζεται πως στις εξετάσεις του πρακτικού μέρους δεν υπήρξε ηχογράφηση, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις οι υποψήφιοι εξετάστηκαν μόνοι, χωρίς παρουσία άλλων εξεταζομένων. Όλα αυτά δημιουργούν ένα θολό πλαίσιο για την αξιολόγηση, που προκαλεί δικαιολογημένη αναστάτωση σε όσους συμμετείχαν.
Η ερώτηση καταλήγει με μία σειρά κρίσιμων ερωτημάτων προς την Υπουργό, σχετικά με το κατά πόσο θα ληφθούν άμεσα μέτρα για τη διαφάνεια και τη δικαιοσύνη της διαδικασίας. Η βουλευτής ζητά να δοθούν αναλυτικά στοιχεία επιτυχόντων και αποτυχόντων, να επιτραπεί η προβολή των γραπτών σε τοπικό επίπεδο και να προβλεφθούν ενστάσεις και αναβαθμολογήσεις. Παράλληλα, θέτει ζήτημα επάρκειας των βαθμολογητών, προστασίας προσωπικών δεδομένων και τήρησης των προβλεπόμενων ελέγχων στα εξεταστικά και βαθμολογικά κέντρα.
Δείτε ακόμη Καταγγελία: Πειθαρχικά σε νεοδιόριστους λίγο πριν το κλείσιμο της χρονιάς!
«Σημαντικά προβλήματα στις Εξετάσεις Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης των Σχολών Ανώτερης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.)»
Κυρία Υπουργέ,
Ένας μεγάλος αριθμός αποφοίτων των Σ.Α.Ε.Κ., που έλαβε μέρος στις εξετάσεις πιστοποίησης της εξεταστικής περιόδου Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2025, εξέφρασε την έντονη δυσαρέσκειά του σχετικά με τις διαδικασίες πιστοποίησης και την έκδοση των σχετικών αποτελεσμάτων. Στις αρχές Μαίου 2025, αναρτήθηκαν σε λογαριασμούς υποψηφίων αποτελέσματα που αφορούσαν τις ως άνω εξετάσεις, τα οποία, όμως, εν συνεχεία, αποσύρθηκαν.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π., μετά το περιστατικό, η ανάρτηση έγινε από τεχνικό λάθος αναδόχου, χωρίς υπαιτιότητα των υπηρεσιών και της Διοίκησης του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π., σε δοκιμή που πραγματοποίησε για την ανάρτηση των αποτελεσμάτων της πρόσφατης εξεταστικής περιόδου αποφοίτων Σχολών Ανώτερης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.- πρώην Ι.Ε.Κ.) και Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Ε.Κ) και επέτρεψε, εκ παραδρομής, σε μέρος των υποψηφίων που έλαβαν μέρος στις εν λόγω εξετάσεις, πρόσβαση σε αποτελέσματα. Εκτός του ότι, τα προσωπικά δεδομένα των υποψηφίων, διέρρευσαν σε τρίτους χωρίς τη συγκατάθεσή τους, τα από λάθος αναρτηθέντα αποτελέσματα, σε πολλές περιπτώσεις διέφεραν από τα επισήμως αναρτημένα τελικά αποτελέσματα.
Σύμφωνα με τις συμμετέχουσες και τους συμμετέχοντες στις εξετάσεις, τα τελικά αποτελέσματα που έλαβαν, δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές επιδόσεις τους, οι δε βαθμοί που έλαβαν στο θεωρητικό ή/και στο πρακτικό μέρος αυτών ήταν αδικαιολόγητα ιδιαιτέρως χαμηλοί. Γ ια τον λόγο αυτό, ζητούν να τους δοθεί πρόσβαση στα πλήρη στοιχεία, της αξιολόγησης που τους αφορούν, καθώς και να λάβει χώρα αναβαθμολόγηση των γραπτών τους από ανεξάρτητους εκπαιδευτικούς/καθηγητές άλλης επιτροπής.
Επειδή, με την παρ. 15 του άρθρου 20 της Κ.Υ.Α. 2944/2014 (Σύστημα Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης των αποφοίτων των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) και των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Ε.Κ.): «Η επίδειξη της φωτοτυπίας του γραπτού δοκιμίου γίνεται στον
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. αποκλειστικά και μόνο στον ίδιο τον ενδιαφερόμενο», πρέπει δηλαδή οι υποψήφιοι από όλη την Ελλάδα, να παρατήσουν τις δουλειές τους και να έρθουν στην Αθήνα μόνο για αυτό το λόγο. Όμως, σύμφωνα με τον Συνήγορο του Πολίτη, στον οποίον προσέφυγαν, συμμετέχουσες/οντες στις εν λόγω εξετάσεις, με δεκάδες αναφορές : «… οι σχετικές διατάξεις της Κ.Υ.Α. θα πρέπει να ερμηνεύονται κατά τρόπο συμβατό με το προβλεπόμενο στο άρθρο 5 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας δικαίωμα, το οποίο προβλέπεται σε επίπεδο τυπικού νόμου, και όχι κανονιστικής διοικητικής πράξης της Διοίκησης, που εισήχθη με τροποποίηση του Κώδικα μεταγενέστερη της δημοσίευσης της Κ.Υ.Α….» και καλεί τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.: «… να διεκπεραιώσει τις σχετικές αιτήσεις των ενδιαφερόμενων για το σύνολο των αιτηθέντων στοιχείων (διορθωμένα γραπτά δοκίμια, φύλλα αξιολόγησης, αιτιολόγηση της βαθμολογίας, στοιχεία αξιολογητών) που τους αφορούν, στα οποία οι ενδιαφερόμενες/οι έχουν δικαίωμα πρόσβασης.».
Αναφορικά με τις εξετάσεις του πρακτικού μέρους οι ενδιαφερόμενες/-οι επισημαίνουν ότι δεν υπήρξε ηχογράφηση των πρακτικών εξετάσεων, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει πρόσβαση σε αρχεία που αποδεικνύουν την ορθότητα των οικείων βαθμολογιών, ενώ υπήρχαν και παραδείγματα, στα οποία οι εξεταζόμενες/οι στο πρακτικό μέρος εξετάστηκαν κατά μόνας από την επιτροπή, χωρίς να παρίστανται έτεροι εξεταζόμενοι, δηλαδή χωρίς δυνατότητα ανατροφοδότησης – σύγκρισης με άλλους υποψηφίους.
Διαμαρτυρίες διατυπώθηκαν και για την έλλειψη πληροφόρησης από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. σχετικά με τις αποδεκτές απαντήσεις επί των θεμάτων των εξετάσεων και για τα κριτήρια αξιολόγησης των γραπτών τους, δεδομένου ότι, ο Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. δεν προτείνει επίσημη βιβλιογραφία ανά ειδικότητα. Σύμφωνα επίσης, με σχόλια κάτω από αναρτήσεις σχετικών ιστοσελίδων, οι υποψήφιες/υποψήφιοι διαμαρτύρονταν διότι δεν είχαν αναρτηθεί έγκαιρα τα προτεινόμενα θέματα Εξετάσεων, για το αντικείμενο στο οποίο θα εξετάζονταν, όπως προβλέπεται από το άρθρο 16, της Κ.Υ.Α. 2944/2014 (Σύστημα Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης των αποφοίτων των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) και των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Ε.Κ.).
Διαμαρτυρίες διατυπώθηκαν και για το ότι, επιτρέπεται η διόρθωση γραπτών από εγγεγραμμένους στο Μητρώο Εκπαιδευτών Ενηλίκων με σχετική πιστοποίηση, οι οποίοι διαθέτουν 3ετή επαγγελματική εμπειρία κατά την τελευταία 5ετία, με αποτέλεσμα να δύνανται να απασχοληθούν ως διορθωτές και συμβασιούχοι κατηγορίας ΔΕ, για τον λόγο δε αυτό ζητούν την κατάργηση της σχετικής πρόβλεψης.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω, και επειδή οι εν λόγω εξετάσεις έχουν βαρύνουσα σημασία, δεδομένου ότι η επιτυχία των υποψηφίων σε αυτές οδηγεί στην έκδοση των Βεβαιώσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης αποφοίτων, οι οποίες αποτελούν προϋπόθεση για τη νόμιμη έναρξη της επαγγελματικής σταδιοδρομίας των επιτυχόντων υποψηφίων,
Ερωτάται η κ. Υπουργός:
1. Προτίθεσθε να παρέμβετε, ώστε να δοθούν άμεσα, στις ενδιαφερόμενες/στους ενδιαφερομένους τα πλήρη αριθμητικά και ποσοστιαία στοιχεία συμμετεχόντων στις εξετάσεις πιστοποίησης αποφοίτων Σχολών Ανώτερης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.- πρώην Ι.Ε.Κ.) της εξεταστικής περιόδου Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2025 (σύνολο συμμετεχόντων, επιτυχόντες, αποτυχόντες); Παρακαλούμε να μας κοινοποιήσετε τα ανωτέρω στοιχεία.
2. Προτίθεσθε να παρέμβετε, ώστε να δίνεται η δυνατότητα στις ενδιαφερόμενες/στους ενδιαφερόμενους να μπορούν να βλέπουν τα γραπτά τους σε επίπεδο νομού και να υποβάλουν διοικητική προσφυγή (ένσταση) ή επανεξέταση, όταν υπάρχουν τόσα παρόμοια περιστατικά;
3. Αναρτήθηκαν στον ιστότοπο του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π., εγκαίρως και ήταν προσβάσιμα από τις/τους υποψηφίους, τα ισχύοντα Θέματα Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης;
4. Προτίθεστε να παρέμβετε ώστε, εκτός από την ανάρτηση των θεμάτων να παρέχεται στις/στους υποψηφίους, η σχετική βιβλιογραφία και οι αποδεκτές απαντήσεις επί των θεμάτων των εξετάσεων και των κριτηρίων αξιολόγησης;
5. Στάλθηκαν από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. στα Βαθμολογικά Κέντρα υποδείγματα οδηγιών απαντήσεων, βάσει των οποίων, οι διορθωτές βαθμολογούν τα γραπτά, και υποδείγματα οδηγιών απαντήσεων για το Πρακτικό Μέρος, κατά το πρότυπο όσων προβλέπονται για τις γραπτές εξετάσεις;
6. Με ποιο τρόπο οι υποψήφιες/υποψήφιοι μπορούν να ελέγξουν την αξιοπιστία και την εγκυρότητα των αποτελεσμάτων των εξετάσεων του πρακτικού μέρους;
7. Πως διασφαλίζεται ότι οι βαθμολογητές και αναβαθμολογητές διαθέτουν επαρκές γνωστικό υπόβαθρο, προκειμένου να αξιολογήσουν τις/τους υποψηφίους με αξιοπιστία και εγκυρότητα;
8. Πότε έγιναν, για τελευταία φορά, από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π., εξετάσεις πιστοποίησης εκπαιδευτών ενηλίκων;
9. Διενεργήθηκαν δειγματοληπτικοί έλεγχοι σε ποσοστό τουλάχιστον 50% επί του συνόλου των Εξεταστικών και Βαθμολογικών Κέντρων, προκειμένου να διασφαλιστεί η πιστή εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου και της ποιότητας των εξετάσεων, όπως προβλέπεται από το άρθρο 8 της Κ.Υ.Α. 2944/2014;
10. Υπήρξε πρόσβαση ή/και επεξεργασία μη εξουσιοδοτημένων τρίτων – με ηλεκτρονικό ή φυσικό τρόπο – στα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα των εξεταζομένων, χωρίς τη συγκατάθεση των τελευταίων;
Δείτε εδώ Κραυγή εκπαιδευτικών για επίδομα ανεργίας: Καλοκαίρι χωρίς εισόδημα για χιλιάδες αναπληρωτές